نشست رسانه‌ای سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان و مراسم رونمایی از پوستر این رویداد، صبح امروز یکشنبه 30 تیرماه با حضور مسئولان و اهالی رسانه در دفتر موسیقی وزارت ارشاد برگزار شد.
کد خبر: ۷۶۴۷۰۰
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۱ 21 July 2019

به گزارش تابناک هرمزگان به نقل از ایلنا، نشست رسانه‌ای سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، صبح امروز یکشنبه 30 تیرماه در دفتر موسیقی وزارت ارشاد با حضور هومان اسعدی (دبیر جشنواره)، علی ثابت‌نیا (مدیرعامل انجمن موسیقی ایران)، حسین علیزاده، حمیدرضا اردلان، آذین موحد و مهرداد پاکباز (اعضای هیئت داوران) به اتفاق جمعی از اهالی رسانه برگزار شد.

در نشست جشنواره موسیقی‌جوان مطرح شد؛انتقاد تند حسین علیزاده از تلویزیون/ صداوسیما از لجاجت دست بردارد/ مسئولان حتی یک اثر مقامی هم نشنیده‌اند/ از کودکانتان سوءاستفاده نکنید

بودجه جشنواره امسال نسبت به بودجه سال گذشته افزایش پیدا نکرده

در ابتدای این نشست علی ثابت‌نیا (مدیرعامل انجمن موسیقی ایران) به ارائه آمار متقاضیان و شرکت‌کنندگان جشنواره موسیقی جوان پرداخت و گفت: مجموع شرکت‌کنندگان در جشنواره ملی موسیقی جوان امسال 2121 نفر بوده‌ که از میان آنها 653 نفر خانم بوده‌اند و 1508 نفر دیگر را نیز آقایان تشکیل داده‌اند.
ثابت‌نیا افزود: از میان شرکت‌کنندگان در بخش‌های نواحی، موسیقی دستگاهی، موسیقی کلاسیک 697 نفر در بخش موسیقی نواحی، 363 نفر در بخش موسیقی کلاسیک و 1091 نفر در بخش موسیقی دستگاهی حضور یافته‌اند که در مقایسه با آمار دوره‌های گذشته می‌توان گفت تعداد متقاقضیان و شرکت‌کنندگان افزایش یافته و این در حالی است که در دوره دهم ۱۲۶۷ نفر، و دوره دوازدهم ۱۶۳۳ نفر شرکت کرده‌اند.
ثابت‌نیا در ادامه گفت: سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان رشدی 20 درصدی داشته و پتانسیل آن را دارد تا طی سال‌های آینده افراد بیشتری در آن شرکت کنند.
علی ثابت نیا با اشاره به اینکه در جشنواره امسال هنرمندانی از تمامی استان‌ها حضور دارند، گفت: در جشنواره امسال تلاش من و دیگر همکاران این بوده که استانداردهای سال گذشته را حفظ کنیم و سطح آن نسبت به دوره‌های قبل پایین نیاید. در حالی که بودجه جشنواره امسال نسبت به بودجه سال گذشته افزایش پیدا نکرده است.
ثابت‌نیا درباره بخش‌های جدید جشنواره نیز گفت: در سال‌های گذشته به طرحی مطرح شد و به این نتیجه رسیدیم که همزمان با برگزاری رویدادی هنری به کشف استعدادها بپردازیم. در یکی دو رشته زیر مجموعه جشنواره مباحث مربوط به کارگاه‌های آموزشی برای برگزیدگان را پیگیری کرده‌ایم و برگزاری کارگاه آموزشی ساز نی با استفاده از اساتید مجرب به صورت آزمایشی، همچنین ارسال نامه به نمایندگان شعب انجمن‌ها برای حمایت آموزشی و پژوهشی از برگزیدگان از جمله اقداماتی است که به آنها پرداخته شده است.
صداوسیما از لجاجت دست بردارد
جشنواره امسال بار آموزشی دارد
در ادامه نشست، هومان اسعدی (دبیر سیزدهمین دوره از جشنواره ملی موسیقی جوان) به حاضران گفت: جشنواره امسال با ادوار دیگر قابل مقایسه نیست و در بخش‌هایی که سال‌های گذشته متقاضی نداشتند، شرکت کننده داریم و در مکانیزم داوری برای اغلب بخش‌ها تدابیری اندیشیده‌ایم که در این زمینه می‌توان به داوری ویدئویی آثار اشاره کرد. این در حالی است که تمامی مراحل داوری به صورت کدگذاری شده انجام شده تا در این زمینه حاشیه‌ای ایجاد نشود.
اسعدی افزود: ما در اثنای برگزاری جشنواره دست به یک اقدام جدید زدیم و آن برگزاری جلسات نقد و بررسی آثار به صحنه رفته در روز پایانی هر اجراست که می‌تواند برای شرکت‌کنندگان بار آموزشی هم داشته باشد.
اسعدی درباره اقدامات دیگر در جشنوازه امسال افزود: در جشنواره امسال جلسات نقد و بررسی آثار اجرا شده را داریم که در ساعت‌های پایانی به صورت روزانه برگزار خواهند شد و این اتفاق برای شرکت‌کنندگان بار آموزشی نیز دارد.
هومان اسعدی در ادامه گفت: در سال‌های گذشته نسبت به رده سنی ج برآوردی نداشتیم و آثار ارائه شده در این بخش از سطح کیفی بالایی برخوردار نبودند. در جشنواره امسال رده سنی ج به لحاظ کمی و کیفی سطح بالاتری دارد و ما نیز شاهد اجراهای خوبی توسط هنرمندان این رده سنی بوده‌ایم. این اتفاق گویای این است که اشخاصی که در سال‌های گذشته در رده‌های سنی پایین‌تربوده‌اند حال در رده سنی ج حضور دارند و همه اینها نتیجه استمرار جشنواره است.
هومان اسعدی در ادامه توضیح داد: با توجه به گسترش جشنواره و حضور ۲ هزار و ۱۲۱ شرکت‌کننده که در بخش موسیقی نواحی دارای ویژگی‌های خاصی است، مساله بودجه، کار را سخت می‌کند که امیدوارم با تدابیر انجام گرفته بتوانیم شرایط بهتری را برای این بخش فراهم کنیم. ضمن اینکه واقعاً جا دارد صداوسیما وارد ماجرای جشنواره شود و از لجاجت بی‌معنای خود دست بردارد و این بار سازها را نشان دهد. من واقعاً نمی‌دانم وقتی یک نوازنده کم سن و سال روی صحنه ساز می‌زند، چرا نمایش او بر صحنه را نشان نمی‌دهند. این نکته‌ای است که رسانه ملی باید به آن توجه کند زیرا شما چه بخواهید و چه نخواهید این سازها در شبکه‌های مختلف ماهواره‌ای دیده می‌شود، پس چه بهتر سازهای ایرانی و بومی ما از رسانه ملی پخش شود.
هومان اسعدی در بخش دیگر سخنانش به موضوع استعدادیابی برنامه‌های تلویزیونی و تاثیر آن بر ادامه روند فعالیت هنرمندان کم سن حضور یافته در جشنواره موسیقی جوان پرداخت و در اینباره گفت: اصلا منظورم برنامه خاصی در تلویزیون نیست  و بیش از آن منظورم فضای مجازی است. برخی از افراد که در دوره‌های مختلف جشنواره شرکت کردند به دلیل آنکه خیلی زود وارد فضای حرفه‌ای موسیقی شدند، موضوع آموزش را فراموش کرده‌اند. در اینباره فقط صداوسیما مقصر نیست و فضای مجازی نیز باید مورد توجه باشد که مدیریت و اداره آن به عهده یک فرد نیست.
اسعدی طی توضیحات بیشتر گفت: جشنواره موسیقی جوان برنامه‌ای ویژه در زمینه استعدادیابی است و بهتر است تهیه‌کنندگان تلویزیون به جای پرداختن به ستاره‌های تبلیغاتی‌ در تلنت شوهای تبلیغاتی، استعدادهای همین جشنواره را پوشش دهند و چه بهتر که در حوزه آوازی و خوانندگی به این موضوع بیشتر توجه کنند.
دبیر سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در پایان سخنانش گفت: برگزاری جشنواره امسال با بودجه سال گذشته و وضعیت مالی فعلی چیزی شبیه معجزه است.

 اگر مسئولان صداوسیما موسیقی را قبول ندارند ضدفرهنگ هستند

حسین علیزاده که در جشنواره موسیقی جوان به عنوان یکی از اعضای هیئت داوران حضور دارد، در ادامه نشست گفت: خبرنگاران و اهالی رسانه را دوست خودم می‌دانم و آنها را دوست خطاب می‌کنم و همه اتفاقات خوب در این رویداد توسط هنرمندانی چون هومان اسعدی و همکارانش شکل گرفته و اگر این دوستان نبودند جشنواره تداوم پیدا نمی‌کرد.
علیزاده گفت: در جشنواره موسیقی جوان با چهر‌ه‌های جوان و جدید برخورد کردیم که اتفاق خوبی است، مثلا زمانی که پسربچه‌ای هفت ساله ردیف افشاری می‌نوازد باعث خوشحالی است.
وی افزود: انجمن موسیقی با وجود تغییر مدیران همیشه سیاست‌های پایداری داشته و آنها را ادامه داده است. حال جشنواره جوان احترام و حرمتی نزد مدیران پیدا کرده تا آنجا که هر مدیر جدید تلاش می‌کند جشنواره را ادامه دهد. مسلماً هر چیزی هم که پیشرفت می‌کند نشان دهنده تداوم یک حرکت است و این اولین بار است که فعالان در جشنواره اتحاد خوبی پیدا کرده‌اند.
این نوازنده درباره ارزش و بهای جشنواره موسیقی جوان نیز گفت: این جشنواره یک رویداد پاک و معصوم است که هرکسی به آن نرسد، باخته است. جشنواره موسیقی جوان اتفاق ویژه‌ای است و هیچ کس در دنیا باور نمی‌کند که در ایران چنین رویداد مهمی برگزار شود.
علیزاده گفت: به همه پدر و مادرها توصیه می‌کنم از چهره‌هایی که در جشنواره موسیقی جوان مطرح می‌شوند سوءاستفاده نکند. متاسفانه بچه‌ها زمانی که به شهرت می‌رسند مورد سوءاستفاده‌های تبلیغاتی قرار می‌گیرند و من به پدر و مادرهایی که در این اتفاق دخیل هستند، به شدت اعتراض دارم زیرا چنین رویکردی از پیشرفت بچه‌ها جلوگیری می‌کند و نکته جالب اینکه صداوسیما در چنین شرایطی از کودکان حمایت می‌کند و از این طریق به آنها ضرر می‌زند جای آنکه باعث پیشرفت‌شان شود.
وی افزود: قطعاً جشنواره موسیقی جوان تا به حال به این موضوع فکر نکرده بود و باید الان به آن فکر کنیم. نکته جالب اینکه همین اجرایی که برخی از هنرمندان نوجوان در برنامه‌های تلویزیونی دارند باعث می‌شود در دوره‌های بعدی با رای منفی داوران جشنواره مواجه شوند زیرا پیشرفتی نکرده‌اند و سطح کیفی کارشان تنزل پیدا کرده است. ما راجع به این موضوع از این پس بیشتر صحبت می‌کنیم و قطعاً شرایط جدیدی را در این حوزه پدید می‌آوریم.
این هنرمند درباره نقش صداوسیما در ارتقای سطح کیفی موسیقی گفت: یک نفر در سازمان صداوسیما نیست که در زمینه موسیقی مسئولیتی داشته باشد. اگر مسئولان این سازمان موسیقی را قبول ندارند، توجهی به این هنر و رویدادهای مهمی چون جشنواره جوان ندارند و وای بر ممکلتی که صداوسیمای آن نسبت به موسیقی توجهی نداشته باشد.
علیزاده با تاکید بر اینکه او و اهالی موسیقی همیشه نسبت وضعیت موسیقی کشور معترض هستند‌، گفت: متاسفانه صداوسیما هیچ نقشی در ارتقای سطح کیفی موسیقی ندارد. می‌توان گفت اگر در هر مقوله‌ای پای پول در میان نباشد صداوسیما واردش نمی‌شود.
ابداع کننده ساز «سلانه» درباره نقش اهالی رسانه درباره کاستی‌های موجود گفت: شما اهالی رسانه هم باید طلب کنید که بعد از برگزاری جشنواره چه سرنوشتی در انتظار برگزیدگان آن است. این پرسشی است که ما هم از برگزارکنندگان جشنواره داریم. متاسفانه نگاه حکومتی به یک مقوله‌ای که از تبلیغات دور است قطعاً نگاه خوبی نیست و ما هم در این زمینه با شما اهالی رسانه همدرد هستیم.

 مسئولان ما حتی یک موسیقی مقامی نشنیده‌اند

حمیدرضا اردلان (مدیر بخش موسیقی نواحی جشنواره ملی موسیقی جوان) نیز گفت: بیشترین نوازندگان موسیقی نواحی ایران مردان بوده‌اند و زن‌ها کمتر در امر خواندن و نواختن شرکت داشتند و حال هرچه می‌گذرد به تعداد نوازندگان زن افزوده می‌شود.
اردان با تاکید بر اینکه زن‌ها در نواختن مقام‌ها نسبت به مردها گاه دقت نظر بیشتری دارند، گفت: موضوع دیگر که باید به آن توجه کرد مبحث مبادله فرهنگ‌ها است که در جشنواره موسیقی جوان نیز مورد توجه است و رسانه ملی به آن اهمیت نمی‌دهد و در اجرای این تبادلات ضعیف عمل کرده است که نشانه افول است.
اردلان درباره سطح کیفی جشنواره ملی موسیقی جوان نیز گفت: به اعتقاد من ناب‌ترین محل برای تبادلات فرهنگی همین جشنواره است که اتفاقا از سوی جامعه موسیقی کشور هم جدی گرفته شده‌است.
اردلان استفاده از سازهای مهجور توسط شرکت‌کنندگان را ویژگی جشنواره موسیقی جوان دانست و توضیح داد: در این رویداد هنری سازهای قدیمی احیا می‌شوند و معیارهای تازه و جدیدی پیدا می‌کنند و در معرفت شنیداری جامعه ما تغییرات قابل توجهی ایجاد کنند.
مدیر بخش موسیقی نواحی جشنواره ملی موسیقی جوان درباره نگاه مدیران و مسئولان به موسیقی مقامی گفت: مدیران ما به سرمایه‌های معنوی توجه ندارند. به نظرم حتی یک موسیقی مقامی نشنیده‌اند و این در حالی است که موسیقی مقامی مقوله‌ای معنوی و اخلاقی است و مردم را به صفا و صداقت دعوت می‌کند. با این تفاسیر زمانی که گوش مدیران یک موسیقی مقامی نشنیده پس چه انتظاری می‌توان داشت. به اعتقاد من جشنواره موسیقی جوان محلی برای تعمیر گوش‌هاست.
جشنواره موسقی جوان مانند نفت سرمایه‌ای بزرگ است
مهرداد پاکباز (عضو هیات داوران بخش موسیقی کلاسیک) در پایان نشست گفت: به نظرم جشنواره ملی موسیقی جوان عنوان بسیار مناسبی است و مانند نفت سرمایه‌ای بزرگ به حساب می‌آید که باید با اهداف خوب و کارآمد مورد توجه قرار گیرد. در غیر این صورت وارد شرایطی می‌شود که تخریب آن بهتر از سودهای آن است.
در پایان نشست با حضور حاضران از پوستر سیزدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان رونمایی شد.
جشنواره ملی موسیقی جوان از ۵ مردادماه تا ۵ شهریورماه سال جاری در تهران برگزار خواهد شد.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار