نکته دیگری که باید به آن اشاره شود اینکه ساماندهی خبرنگاران و فعالان واقعی رسانه هرگز در توان خانه مطبوعات نیست و نخواهد بود. اینکه این خبرنگاران آزاد و مستقل ،بی هویت تلقی شوند که خانه به آنها شناسنامه دهد و آنان را شناسنامه دار کند توهین آشکار به ساحت فعالان رسانه است چرا که صرف عضویت در تشکلها ملاک رسانه ای بودن نیست. فلسفه وجودی خانه ایجاد تعامل و وحدت در بین اهالی رسانه می باشد خانه ای که نمی تواند بین اعضای خود وفاق ایجاد کند هرگز در ایجاد تعامل با رسانه ها موفق نخواهد شد.
کد خبر: ۷۶۳۱۶۸
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۶ 16 July 2019

به گزارش تابناک هرمزگان به نقل از چلچله، یکی از روزنامه‌های استان که مدیر مسوول فقیدش از بنیانگذاران خانه مطبوعات و با توجه به وجه اجتماعی اش برندساز این تشکل صنفی بوده، در تاریخ ۱۹ تیرماه گفتگوی مفصلی با مدیر خانه مطبوعات استان انجام داد که انتشار این اظهارات موجب انگشت به دهان ماندن پیشکسوتان عرصه رسانه شد.
پراکنده گویی، توهین به منتقدان, استدلالهای غیر منطقی و زیر سوال بردن عملکرد مرحوم حاج قاسم کرمی، مرحوم حاج ایوب دبیری نژاد، آقایان همایون امیرزاده، علی نظری و مسعود پاکزاد، رکن الدینی و بسیاری از فعالان رسانه‌ای که امروز در عرصه‌های مختلف فعالیت دارند در این متن موج می‌زند.

بررسی یک تراژدی !

در ابتدای گفتگو وی با تبلیغ اقدامات خود سعی کرد عملکرد مدیران گذشته را زیر سؤال برد که بدور از اخلاق بود. اینکه مدیر خانه بگوید خانه تابلو نداشته، یا دوره آموزشی برای خبرنگاران برگزار نشده حاکی از کم اطلاعی ایشان بوده و هست. دوره‌های آموزشی متعدد از عمومی تا تخصصی با استفاده از کارشناسان مجرب کشوری برگزار شده و مستندات آن موجود است. لذا این گفته نشان از بی‌اطلاعی مدیر و هیئت حامی از دوره‌های برگزار شده دارد.
از طرف دیگر جهت استحضار، دفتر خانه مطبوعات در خیابان سیدجمال طبقه دوم فرش مشهد در دوره‌های پیش فعال بوده که شامل اتاق مدیر، اتاق منشی، سالن جلسات بود و تا آنجایی که می‌دانیم همه امکانات اداری و البته تابلو هم داشت که تمام با هزینه هیأت مدیره‌های وقت خریداری شده بود و مکان نیز رهن شده بود.
از طرفی مکان به اندازه‌ای شناخته شده بود که تا هنوز هم محل حرکت خبرنگاران به برخی جلسات توسط روابط عمومی ها اعلام می‌شود البته مدیر خانه در آن زمان در شهرداری فعالیت داشتند و کمتر در عرصه رسانه حضور پیدا می‌کردند، اما اگر فرض بر صحت گفته ایشان باشد باید مدیر عامل میزان حمایت‌های مالی وزارت ارشاد، دستگاه‌های اجرایی، بخش خصوصی و صنعتی و نمایندگان حامی را اعم از نقدی و غیر نقدی اعلام می‌کرد تا مشخص گردد حمایت‌های انجام شده در این دوره 10 برابر ادوار گذشته بوده و هست و بعد اظهار نظر کنند که با این حمایت‌ها چه گلی بر سر اهالی رسانه هرمزگان زده‌اند و اینکه در اتاقی زیر تالار آوینی که ارشاد هدیه کرده، اینهمه مانور رسانه‌ای نمی‌خواهد. البته باز هم جای شکر دارد که مدعی تأسیس آن نشده اید!
وگرنه برخی ندانند ما به خوبی واقفیم که همین اتاقک را هم مدیر عامل قبلی خانه جناب اباذر عطایی با زحمت زیاد از ارشاد گرفتند و پس از آن با هماهنگی شهردار محترم که آن هم توسط شخص جناب حسین پور رییس سابق خانه مطبوعات و مرحوم ایوب دبیری نژاد انجام شد و طرح دکور اولیه آن هنوز هم در گوشی موبایل اباذر عطایی و جناب حسین پور موجود است و شکی نیست  این دو کار اساسی را هم خواسته‌اند به نفع خود مصادره کنند که اگر این دو اقدام اساسی از عملکردشان کم شود دیگر ظاهراً جز برگزاری یک جشنواره و داوری آن حرفی برای گفتن ندارند.
در بحث نمایندگی در شهرستان‌ها که اقدامات درخشان خانه تلقی شده است جای بسی سؤال است که هدف از تشکیل نمایندگی در شهرستانها چیست؟ اگر خدمت‌رسانی به اعضاء مطابق اساسنامه مد نظر است به این سوال پاسخ دهند که در شهرستان خمیر چند عضو خانه وجود دارد که ضرورت ایجاد آن احساس شد؟ در میناب و بستک هم اعضای خانه از عدد انگشتان یک دست تجاوز نمی‌کند ، پس به نظر می‌رسد این اقدام به اصطلاح مانور تبلیغاتی است نه خدمات دهی به اعضای خانه مطبوعات!.
در ادامه گفتگو به کمیته داوری در این نهاد صنفی غیر دولتی (البته بر غیر دولتی بودن آن تشکیک وارد است) تأکید کرده که این کمیته متشکل از افراد متخصص، کاردان و مجرب است و البته به دو جشنواره ملی و استانی به عنوان سند افتخار نگریسته شده است.
در توانمندی افراد شکی نیست اما خانه مکلف است از بین اعضاء کمیته‌ها را تشکیل دهد. چطور روابط عمومی و برخی داوران مورد اشاره که عضو خانه نیستند عضو کمیته‌های خانه می‌شوند و برخی اعضاء هیچ خدماتی نگرفته‌اند. ای کاش مدیر خانه به نتایج سراسر انتقاد آمیز جشنواره استانی نظری بیندازند. بیشترین برندگان مربوط به نشریات داوران محترم بودند و در جشنواره دانشجویی پیام نور که قشم میزبان بود هم خودشان بهتر می‌دانند چرا داوران را از هرمزگان انتخاب کردند.
و اصلا این جشنواره که آنرا ملی تلقی کرده‌اند نه تنها ملی نیست حتی شامل دانشجویان دانشگاه‌های دیگر هم نمی‌شد. بالاخره جشنواره‌های ملی تعریف خاص خود را دارند که مدیر خانه بهتر از ما می‌داند این جشنواره دانشجویی پیام نور بوده و نمی‌توان آنرا ملی تلقی کرد.
کاش خانه بعد از برگزاری دوره‌های آموزشی و جشنواره، گزارشی از تأثیر آن در پرورش خبرنگار و یا رسانه ارایه می‌کرد. در همین مصاحبه آمده که خانه فقط به اعضاء خدمات می‌دهد و دقیقاً همین طور است نباید غیر آن باشد ، لذا تکلیف فعالان دیگر رسانه که از قضا نخبگان این عرصه و افراد صاحب تجربه و اندیشه هستند و عضو نیستند یا نمی‌خواهند عضو شوند ،چه می‌شود؟
از 129 عضو خانه که مشخصات آن وجود دارد چند درصد خبرنگار هستند شاید مدیر عامل و هیئت حامی می‌خواهند تایپیست ها و عوامل فنی و بازاریاب نیازمندی روزنامه‌های خود را ساماندهی کنند ؟!. پس ادعای ساماندهی خبرنگاران واهی است و ربطی به خانه ندارد که غیر اعضای خود را ساماندهی نماید .
در جلسه اهالی رسانه اعلام شد چگونه خبرنگاران وارد سامانه معاونت مطبوعاتی شوند و کارت شناسایی دریافت کنند .درسنوات گذشته که مدیر مدعی است کاری نشده اتفاقاً یکی از کارها صدور کارت شناسایی اعضا بود که هنوز نمونه آنرا می توان ارائه کرد.
نکته دیگری که باید به آن اشاره شود اینکه ساماندهی خبرنگاران و فعالان واقعی رسانه هرگز در توان خانه مطبوعات نیست و نخواهد بود. اینکه این خبرنگاران آزاد و مستقل ، بی‌هویت تلقی شوند که خانه به آنها شناسنامه دهد و آنان را شناسنامه دار کند توهین آشکار به ساحت فعالان رسانه است چرا که صرف عضویت در تشکلها ملاک رسانه ای بودن نیست.
در خصوص تشکیل کمیته حقوقی و عضویت هشت حقوقدان در آن که مدیر خانه آنرا در برگ زرین فعالیت‌های این دوره آورده به ابهامات جدی خلاف اساسنامه باید اشاره شود .
در بند 7 ماده ۳۲ اساسنامه تشکیل کمیته های فنی و تخصصی برعهده خانه گذاشته شده و در بند هشت همین ماده به تشکیل کمیته انضباطی اشاره شده و در هیچ جای اساسنامه تشکیل کمیته حقوقی وجود ندارد. خود ایشان بهتر می‌دانند راه فعالیت‌هایی که در اساسنامه نیست از کدام مسیر می گذرد. پس اقدام انجام شده مغایر با اساسنامه می‌باشد و شاید مدیر و هیئت حامی اقدامات مغایر با قانون شان را منتشر کرده‌اند که ما نمی‌دانیم.
در بند ۱۱ ,ماده ۳۲ تعیین وکیل برای حضور در جلسات دادگاه مد نظر است و نمی‌شود تشکیل کمیته حقوقی از این بند برداشت کرد .
در بخش دیگر گفتگوی مدیر خانه مطبوعات فضای مطبوعات استان را نامناسب معرفی کرده و در پی القای این موضوع است که این فضای متشنج توسط عده‌ای خاص و شناخته شده ایجاد شده است .این سخن وی هم اشکالات اساسی دارد و توهین آمیز بودن آن آشکار است . اولا منظور از شناخته شده چیست ؟ آیا فعالان مشهور رسانه ای هستند ؟ یا نه از جهت تشنج آفرینی در جامعه شناخته شده هستند ؟ یا برای فرار از نقدهای جدی که اتفاقا درست و قانونی هم هست این سخنان به میان می آید .
محض اطلاع مدیر خانه عرض می کنیم: بجای متهم کردن دیگران به تشنج آفرینی ،شفاف باشید. شفافیت در عملکرد ، حرکت در مسیر قانون، شفافیت مالی بنحوی که اعضای خانه بدانند میلیونها تومانی که به حساب خانه آمده و البته وظیفه بازرس یا بازرسین هست ، تنها راه بسته شدن زبان منتقدان است . اینکه مدیر و هیئت حامی هر تخلفی بکنند و دیگران سکوت کنند به طنز شبیه است .
ای کاش این ها نگاهی به اساسنامه خود به دقت بیندازند . مگر در ماده یک بر تقویت خرد جمعی و بهره گیری از آرا و اندیشه های مختلف تأکید نشده است؟ فلسفه وجودی خانه ایجاد تعامل و وحدت در بین اهالی رسانه می باشد خانه ای که نمی تواند بین اعضای خود وفاق ایجاد کند هرگز در ایجاد تعامل با رسانه ها موفق نخواهد شد. بند چهار ماده دو اساسنامه ماموریت خانه مطبوعات را به روشنی بیان کرده است.
مدیر خانه به فعالیت برخی رسانه های فاقد مجوز اشاره کرده و از خبرنگاران غیر حرفه ای سخن به میان آورده است. در حقیقت با این کار ناکارآمدی فرهنگ  ارشاد استان را به زبان بی زبانی مورد تاکید قرار داد ه اند .نان ارشاد را می خورند و بر مدیرش می تازند که توان مقابله با این رسانه ها را ندارد .خیلی غیر منصفانه است که چنین حرفی زده شود .مدیر باید بداند که رسانه های که عضو خانه نیستند حق فعالیت دارند و با این بهانه ها هرگز نمی تواند سد راه فعالیت آنان شود .قانون به صراحت در مورد فعالیت های رسانه ها سخن گفته و نیازی به تفسیر خانه مطبوعات ندارد .دوم اینکه برخلاف اساسنامه که باید فصل الخطاب عمل هیئت مدیره و مدیر باشد به جای ایجاد تعامل بدنبال حذف مخالفان خود به بهانه های مختلف است .
اما در خصوص درخواست برخی اعضا که خواهان برگزاری مجمع با هدف عزل هیئت مدیره که مدیر خانه مدعی جعلی بودن امضاهاست فقط یک نکته کافی است مراجع ذیصلاح یا همان فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همه امضا کنندگان را دعوت کند تا مشخص شود تعداد امضاهای جعلی چقدر است یا اینکه مجمع برگزار کند تا مشخص شود ، نه اینکه با تک تک اعضا تماس بگیرد و خواستار پس گرفتن امضا باشد یا به جای پرداختن به مسایل کلان خانه از جمله رفع مشکل کاغذ و چاپخانه با یک کیک نیم کیلویی سر خبرنگاران را گرم کند تا نمک گیرشان کند.

 در پایان چند توصیه دلسوزانه دارم که اگر مدیر و ه‍یئت مدیر به آن توجه کنند مسیر وفاق که خواسته اهالی رسانه است فراهم می شود.

۱-حرکت در مسیر قانون ،شفافیت،و محرم دانستن اعضا در دادن اطلاعات به آنان
۲-اجرایی کردن ماده 2 اساسنامه بندهای یک ، دو ، شش ، هشت ، نه و ده که بیشتر به ارائه خدمات حمایتی از قبیل گسترش آزادی‌های مطبوعات ، کمک به اقتصاد رسانه‌ها ، همکاری با مراکز توزیع و عرضه نشریات محلی و تقویت سامانه توزیع ، جذب کمک‌های حمایتی و توزیع عادلانه بین اعضا ، تقویت تعاونی‌های مسکن و مصرف و ارتقای کیفی رسانه ها اشاره دارد بپردازید تا حداقل اعضای خانه از آن بهره‌مند شوند.
۳-پاک کردن تئوری توهم توطئه و ایجاد فضای تعاملی با رسانه ها.
۴-خروج از منیت و غرور کاذبی که مثل تار عنکبوت دور مدیر و برخی اعضای هیئت مدیره تنیده شده و مانع واقع بینی است .
۵-پرهیز از شتابزدگی و فتوکپی بدون برابر با اصل کردن اقدامات سایر تشکل ها منجمله بحث تشکیل شورای حل اختلاف که فایل صوتی آن وجود دارد و پیشنهاد دهنده در دیدار با مدیرکل دادگستری شخص دیگری به نمایندگی از تشکل دیگر مطرح کرده و شما آنرا در پرونده کاری خود گنجاندید.
۶-پرهیز از خلاف واقع گویی مانند معرفی خانه به عنوان تشکل صنفی دارای پیشینه که خود مدیر بهتر می‌دانند خانه در سال 1383 توسط همایون امیرزاده تشکیل و ثبت گردید و شما در سال 1397 ثبت اساسنامه جدید آن را با فشار برخی هیأت مدیره انجام دادید.
۷-پرهیز از حمله به اهالی رسانه که برخی اعضای آن فعالیت رسانه‌ای شأن هم سن مدیر خانه است و رعایت کسوت و حرمت پیشکسوتان این عرصه .
۸-حرکت در مسیر صداقت ،قدرشناسی و  فعالیت در چارچوب وظایف

توصیه هایی است که انتظار می‌رود برای رفع اختلافات به آن ها عمل شود.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار