رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان قم تاکید کرد:
رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان قم با اشاره به یکی از راهکارهای جلوگیری از کتابسازی گفت: سامانه جامعی راه‌اندازی کرد تا برای کتاب‌هایی که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز صادر می‌شود در سایر استان‌ها برای همان عنوان کتاب مجوز داده نشود.
کد خبر: ۷۶۲۵۴۴
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۳ 14 July 2019

به گزارش تابناک هرمزگان حمید خرمی، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان قم در گفت‌وگو با (ایبنا)، با اشاره به مجموعه‌ها و نهادهایی که می‌تواند مانع کتابسازی شوند، گفت: از ارگان‌های نظارتی که می‌‌توانند جلوی کتابسازی را بگیرند، می‌توان به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها اشاره کرد؛ زیرا می‌شود از انتشار کتابی که در قالب کتابسازی یا کپی است جلوگیری کرد.

وی ادامه داد: در این زمینه مثلا می‌توان سامانه جامعی راه‌اندازی کرد تا برای کتاب‌هایی که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قبلا یک‌بار در هر استانی مجوز صادر شده است در سایر استان‌ها، مجوز داده نشود.
خرمی در این زمینه به نقش مهم رعایت قانون کپی‌رایت اشاره کرد و افزود: زمانی که یک ناشر رایت کتابی را خریداری کرده است، در کنار مجوز آن کتاب این نکته باید ذکر شود و نباید اجازه بدهند این کتاب توسط دیگر ناشران و در سایر استان‌ها چاپ شود.
وی با بیان اینکه متصل شدن سامانه جامع صدور مجوز کتاب وزارتخانه با سایر استان‌ها می‌تواند راهکار خوبی برای جلوگیری از انتشار چنین‌ آثاری شود، عنوان کرد: در برخی مواقع کتاب‌های یکسانی توسط ناشران استان‌های مختلف چاپ می‌شوند که در میان آن‌ها کتابسازی نیز وجود دارد و به نظرم این سامانه جامع مانع استمرار این روند خواهد شد.
خرمی همچنین با بیان اینکه بررس‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌توانند به راحتی آثار کتابسازی را شناسایی کنند، گفت: ناشر کتابساز بعد از اینکه یک کتاب را آماده انتشار کرد، برای آن فیپا می‌گیرد و برای دریافت مجوز اثر به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌رود. معتقدم در آنجا بررس‌ها می‌توانند با نظارت و دقت نمونه‌های کتابسازی را شناسایی کنند.
وی یادآور شد: یک اثر پژوهشی و تحقیقاتی با کتابسازی تفاوت‌های فاحش زیادی دارد و گاهی اوقات در یک نگاه هم می‌توان این دو اثر را از همدیگر تشخیص داد. در این زمینه باید راهکاری اندیشید تا به این آثار مجوز داده نشود.
 
لزوم به‌روزرسانی قوانین

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان قم با بیان اینکه در قانون باید برای کتابسازها مجازات در نظر گرفته شود، گفت: حمایت از قانون مالکیت معنوی در قانون سال 1348 برای حمایت از ناشر و پدیدآورنده اثر پیش‌بینی شده بود اما به دنبال تغییراتی که امروز در مدل‌های کتابسازی و سرقت ادبی ایجاد شده، این قوانین چندان کارآمد نیست.
وی ادامه داد: این قانون اکنون عمری 50 ساله دارد و اگرچه لایحه‌ای برای به‌روزرسانی آن در نظر گرفته شده است اما به نظرم پاسخگوی نیاز کنونی جامعه نشر نیست و باید تمهیدی اندیشیده شود تا با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی این قوانین اصلاح و بازنگری شود.
خرمی همچنین به نقش سایر نهادها در مقابله با موضوع کتابسازی اشاره کرد و گفت: در این زمینه اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و سایر تشکل‌های صنفی در استان‌ها، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل فرهنگ و ارشاد استان‌ها می‌توانند برای مقابله با کتابسازی دست‌به‌دست هم بدهند.
وی تاکید کرد: باید بپذیریم که ناشران کتابساز در اصل ناشر نیستند و فقط آمده‌اند که مجوزی از ارشاد بگیرند و به سایر مشغله‌های خود برسند. در این دوران کسی فعالیت نشر را ادامه می‌دهد که کارش را دوست دارد و توانسته در طول سال‌ها اعتبار حرفه‌ای کسب کند، یک ناشر مطرح و خوب هیچ وقت تولیدات خود را با کتابسازی ادامه دهد.
به گفته خرمی، برخی از ناشران هم هستند که به این کار به عنوانی یک حرفه تجاری نگاه می‌کنند، ‌در این میان ناشران قدیمی هیچ وقت دنبال کتابسازی نرفتند بلکه به دنبال کار حرفه‌ای بودند و فقط منابع اقتصادی و تجاری را دنبال نکرده‌اند.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار