سیدمحمد حسینی وزیر اسبق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که خود در دوره‌ای مدیریت بخش اساسی از فرهنگ کشور را برعهده داشته است معتقد است که نباید در حوزه فرهنگ تحکمی رفتار کرد.
کد خبر: ۷۶۲۳۸۵
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۶ 14 July 2019

به گزارش تابناک هرمزگان به نقل از خبرآنلاین، برنامه «نسل امروز» جمعه ۲۱ تیر ماه با موضوع مدیریت فرهنگی (نگاهی انتقادی به مدیران فرهنگی و روش آنها در اداره دستگاه‌ها) با حضور سید محمد حسینی (وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی)، امین متولیان (کارشناس مسائل فرهنگی) و علی اصغر پورمحمدی (معاون سابق سیما و رئیس پیشین شبکه سه) با اجرای امیرابراهیم رسولی روی آنتن شبکه پنج رفت.

وزیر ارشاد دولت احمدی‌نژاد: نباید در حوزه فرهنگ تحکمی رفتار کرد

در حوزه فرهنگی نباید تحکمی رفتار کرد

سیدمحمد حسینی در ابتدای این برنامه اظهار کرد: «نمی‌توان در حوزه فرهنگ تحکمی رفتار کرد بلکه باید با سعه صدر با تمامی زیر مجموعه‌های این حوزه برخورد شود و گاهی حتی باید تحمل کرد زیرا ممکن است اهالی این حوزه نگاه‌های متفاوتی داشته باشند.»
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه از قبل از انقلاب در کارهای فرهنگی حضور داشته و مدتی به عنوان رایزن فرهنگی فعالیت کرده است، افزود: «در زمان حضورم در وزارت فرهنگ سعی می‌کردم مدیرانی را که با این حوزه آشنا هستند و تعامل خوبی دارند، انتخاب کنم. در حوزه مدیریت این مسئله مطرح است که فرد صرفاً باید مدیر باشد و از مهارت‌های مدیریت برخوردار باشد و یا تخصص آن را داشته باشد. در صداوسیما نیز مشکلی وجود داشت مبنی بر اینکه اشخاص فکری و یا مدیران اجرایی باید عهده دار مسئولیت شوند زیرا برخی‌ها انسان های فکوری بودند اما قدرت اجرایی نداشتند و یا بلعکس.»
حسینی ادامه داد: «در وزارت ارشاد و موسسات هنری نیز این مشکل وجود دارد که هر کدام محاسن و معایبی دارد، اگر یک شاعر را مسئول شاعران قرار دهیم، تمامی آنها نسبت به این موضوع واکنش نشان می‌دهند اما گاهی یک مدیر غریبه وارد جمعی می شود، آن را پذیرا خواهند بود. در موضوع استانداران نیز بومی و غیربومی مطرح است و هر کدام از آنها معایب و مزایایی دارد. به نظر بنده یک مدیر توانمند با دانستن مسائل کلان کشور و بیگانه نبودن با آن حوزه می‌تواند موفق باشد و نیازی نیست تخصص فرد  به طور جزئی منطبق با مسئولیتش باشد. گاهی اوقات نگاه‌های حزبی و سیاسی باعث می‌شود افراد نالایق سرکار می آیند، وقتی فردی در مسئولیتی موفق است باید در رتبه و مسئولیت بالاتری قرار گیرد و این به ذوق و سلیقه افراد بستگی دارد. فرهنگ در کشور ما اولویت ندارد با وجودی که رهبر معظم انقلاب دائما فرمودند فرهنگ، علم و اقتصاد اولویت دارد.»
او درباره مشکلات در حوزه مدیریت فرهنگی گفت: «در حال حاضر در حوزه فرهنگی رهاسازی و ولنگاری اهمیت دارد اما باید از افراط و تفریط اجتناب شود.  نمی‌گوییم نگاه سختگیرانه وجود داشته باشد و یا رها شود و دولت ها و حاکمیت نقشی نداشته باشد، درست نیست زیرا حتی دولت‌های لیبرال هم ورود پیدا می‌کنند و ابزارهای لازم را برای کنترل در اختیار دارند. نوعی رهاشدگی در حوزه فرهنگی وجود دارد مثلا در تئاتر و سینما الفاظ نامربوط استفاده می‌شود و بعد با بهانه‌هایی به دنبال توجیه آن هستند.»

وزیر ارشاد دولت احمدی‌نژاد: نباید در حوزه فرهنگ تحکمی رفتار کرد

هماهنگی در میان سازمان‌های فرهنگی وجود ندارد

علی اصغر پورمحمدی در بخش نسل دیروزی برنامه گفت: «شرایط فرهنگی در کشور مساعد نیست. بیش از ۲۰ سال بیش رهبر معظم انقلاب شرایط را به عنوان شبیخون فرهنگی و تهاجم فرهنگی توصیف کردند. در حال حاضر سازمان‌ها و نهادهای زیادی در حوزه فرهنگی وجود دارد که با یکدیگر هماهنگ نیستند و در واقع با بحران فرهنگی مواجه هستیم. موازی کاری، دوباره کاری و ناهماهنگی فرهنگی زیادی را اکنون شاهد هستیم البته تفاوت فرهنگی نیز در کشور وجود دارد چرا که ایران از فرهنگ‌های گوناگون و قومیت‌های مختلف برخوردار است از این رو کار سخت و پیچیده است.»
معاون سابق سیما با اشاره به اینکه پیچیدگی فرهنگی و امر فرهنگ در کشور زیاد است و در برنامه‌ریزی فرهنگی نیز همواره عقب هستیم، گفت: «مشکل امر فرهنگ در کشور نیز به خاطر این است که مخاطب شناسی درستی انجام نمی شود و بسیار ضعیف است. بسیاری از نهادها در حوزه فرهنگی کارآمد نیستند و شاید در سال دو روز هم کار نداشته باشند و اگر این دو روز نیز نباشند اتفاق خاصی نخواهد افتاد از این رو باید فکری به حال نهادهای فرهنگی شود.»
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار