مسئول روزنامه هفت صبح در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:
مزینانی درباره مشکلاتی که به دلیل عدم موجودی کاغذ برای مطبوعات پیش آمده است سخن گفت.
کد خبر: ۷۶۱۸۸۵
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۸ 12 July 2019

به گزارش تابناک هرمزگان علی مزینانی مدیر مسئول روزنامه هفت صبح، درباره وضعیت فعلی کاغذ مطبوعات به خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در حال حاضر ماجرای بحران واردات کاغذ بیشتر از توزیع آن اهمیت دارد؛ به دلیل اختلالی که در ۶ ماه گذشته در حوزه واردات کاغذ ایجاد شد و در کارخانه‌های داخلی هم تولید نداشتیم، در حال حاضر عملاً کاغذی موجود نیست. حتی محموله‌های کاغذ وارداتی همچنان پشت در‌های گمرک هستند و مشکل آن‌ها حل نشده است. ابتدا باید مسئله موجودی کاغذ حل شود تا برسیم به جایی که بگوییم آیا میزان توزیع را وزارت ارشاد درست انجام داده است یا خیر.

مشکل موجودی کاغذ جدی‌تر از توزیع آن است/ نشریاتی که چاپ نمی‌شوند اما یارانه می‌گیرند!

او افزود: موجودی کاغذ به قدری پایین است که گا‌ه به یک نشریه ۳۰۰ کیلو داده اند، در صورتی که یک رول کاغذ ۷۰۰ کیلو است و مدیر آن اصلاً نمی‌دانست که با آن مقدار چه کار باید کند؟ من مشکل را بیشتر موجودی می‌بینم و دلیل این وضعیت هم سیاست‌هایی است که اعمال شده و هنوز هم غیرشفاف است؛ یعنی ابتدا ارز کاغذ دولتی بود اما بعد‌ها به ارز نیمایی تبدیل شد. بعد از آن با صحبت‌هایی که شد و همچنین تاکیدات مقام معظم رهبری، قرار شد که به ارز دولتی برگردد. اما تا همین دو سه روز پیش هم این اتفاق نیفتاده و کاغذ‌ها معطل تعیین نرخ و بحث‌های اداری هستند.
مدیر مسئول روزنامه هفت صبح، درباره محقق شدن وعده معاون مطبوعاتی مبنی بر حل مشکل کاغذ مطبوعات تا سه ماه آینده گفت: دو مشکل برای احقاق این وعده وجود دارد؛ مشکل اول اینکه بازار کاغذ فقط مطبوعات و نشریات و کتاب نیست. کاغذ وارداتی چه با ارز نیمایی چه ارز دولتی، وارد صنایع دیگری می‌شود. یعنی هرچقدر فشار بر آن صنایع برای تامین کاغذ زیاد باشد، از این طرف هرچقدر آقای خدادی و همکارانشان سعی کنند موجوی کاغذ را توزیع کنند، سر از جای دیگر در می‌آورد. بنابراین اگر مشکل کارخانجات و صنایعی که کاغذ مورد نیازشان است، برطرف نشود عملاً مشکل کاغذ مطبوعات حل نمی‌شود.
او ادامه داد: مورد دوم این است که آقای خدادی و معاونت مطبوعاتی متولی امور رسانه‌ها هستند. اصل مشکل کاغذ در بانک مرکزی است که باید تامین ارز و تسهیل در واردات را انجام دهند. واقعیت این است که در دو ماه گذشته این همکاری صورت نگرفته و معاون مطبوعات با ریسک بسیار این وعده را داده است. البته با قول‌هایی که دولت داده در صورت رفع این دو مشکل می‌توانیم به تحقق وعده آقای خدادی امیدوار باشیم، اما تا سه ماه آینده بسیاری از مطبوعات از جمله روزنامه هفت صبح دچار مشکل عدیده‌ای خواهند شد.
مزینانی در پاسخ به اینکه شما در روزنامه هفت صبح تا چه حد با نبود کاغذ دست و پنجه نرم می‌کنید، اظهار کرد: متاسفانه دو روز پیش، به دلیل اینکه کاغذ نداشتیم، چاپ شهرستان را از دست دادیم. البته ما دو سه ماه قبل تقاضای کاغذ را به شرکت بازرگانی داده بودیم، اما به دلیل مسائل جاری هنوز کاغذ به دستمان نرسیده و ما هم در این چند وقت از انبارمان استفاده می‌کردیم. واقعیت این است که هرشب از جایی قرض می‌کنیم و روزنامه را سرپا نگه می داریم.
وی درباره احتمال تعطیلی مطبوعات در آینده گفت: من با اینکه مطبوعات به سمت تعطیلی می روند، موافق نیستم. مطبوعات مثل صنایع دیگر یکسری مشکلات فنی برای تامین مواد اولیه دارند که باید این مشکلات حل شود. بعد از آن رسانه‌ها و مطبوعات می‌توانند به این فکر بیفتند که آیا زنده می‌مانند یا می‌میرند. اگر حرف مردم را زدند، آگهی می‌گیرند و زنده می‌مانند و اگر مخاطب نداشته باشند، حیات خود را از دست می‌دهند.
مدیر روزنامه هفت صبح درباره برگزاری نمایشگاه مطبوعات و کمک این رویداد به رسانه‌ها گفت: جلسه‌ای درباره نمایشگاه مطبوعات در وزارت ارشاد داشتیم و نطر من این بود که این رویداد کمکی به روزنامه‌ها و نشریات نمی‌کند. این تنها نمایشی است از نشریات و روزنامه‌هایی که خیلی قدرت ظهور روی دکه و کیوسک را ندارند. اگر فقط دنبال نمایش هستیم، بله مهم است اما اگر دنبال حل مشکل هستیم خیر کمکی نمی‌کند.
مزینانی در ادامه درباره نشریاتی که چاپ نمی‌شوند اما یارانه می‌گیرند، گفت: شاید سیاست یارانه‌ای ارشاد سیاست یارانه دادن و حمایت از ناشر است؛ اما واقعیت این است که باید یارانه به مصرف کننده برسد یعنی حتی اگر میخواهند یارانه‌ای به ناشر بدهند، باید اولویت ناشری باشد که مصرف کننده دارد.
وی افزود: متاسفانه این سیاست عملی نمی‌شود و یک ناشر به صرف داشتن مجوز از کمک‌های دولتی بهره مند می‌شود. در صورتی که نشریات باید کسب و کار خود را داشته باشند و اگر یارانه‌ای هم هست، به مصرف کننده اختصاص یابد که آن محصول را با مبلغ کمتری تهیه کند.
مدیر مسئول روزنامه هفت صبح خاطرنشان کرد: وزارت ارشاد از این وضعیت خبر دارد؛ اما برای مقابله با آن تصمیم سختی گرفته نمی‌شود. حذف یارانه‌ها و کمک‌های متمرکز یکی از راهکار‌هایی است که می‌تواند در رفع این مورد موثر باشد.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار