کشتی یونانی کیش در اواسط دهه چهل؛ صبح 4 مرداد ماه سال 1345، مردم جزیره کیش با رویداد عجیبی مواجه شدند که کشتی عظیمی به طول 136 متر در ساحل جزیره به گِل نشسته و توان خارج شدن از آنجا را نداشته است در آن زمان از تلاش های زیاد و بی نتیجه یدک کش هلندی بنام اورینوکو نتوانست بعد از گذشت 80 روز کشتی را از کیش بیرون بکشد!
کد خبر: ۷۶۱۸۶۳
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۴ 12 July 2019

جزیره کیش یکی از جزیره های خلیج فارس مستقر در جنوب ایران در شهرستان بندر لنگه و استان هرمزگان واقع شده است. این جزیره از پر بازدید ترین برای هموطنان داخل و خارج از ایران و توریست ها است.

 

مهمان ناخوانده همیشگی در جزیره کیش

به گزارش تابناک هرمزگان به نقل از تین نیوز، کشتی یونانی کیش در اواسط دهه چهل؛ صبح 4 مرداد ماه سال 134۵، مردم جزیره کیش با رویداد عجیبی مواجه شدند که کشتی عظیمی به طول 136 متر در ساحل جزیره به گِل نشسته و توان خارج شدن از آنجا را نداشته است در آن زمان از تلاش های زیاد و بی نتیجه یدک کش هلندی بنام اورینوکو نتوانست بعد از گذشت ۸۰ روز کشتی را از کیش بیرون بکشد!
طبق اطلاعات آن دوران، مشخص شد که از شرکت بیمه لویدز لندن این کشتی متعلق به کشور یونان و صاحب آن کولااف بوده است به همین دلیل از آن زمان تاکنون بعنوان کشتی یونانی کیش معروف است‌.
با وزنی در حدود 7 هزار تن و به طول 136 متر در سال 1322 مترادف با سال قمری ۱۹۴۳به وسیله شرکت ویلیام هامیلتون و شخص پورت گلاسکو در بندر گلاسکو اسکاتلند طراحی و ساخته شده است. از دلیل بارزی که کشتی یونانی به گل نشسته بود: وجود مه آلودی شدید هوا و نبود فانوس دریایی در جزیره کیش این اتفاق افتاده است.

تلاش های فراوان از کشتی یونانی کیش

روش های اصولی و عملی برای بیرون کشیدن کشتی بزرگ انجام شد ولی هیچکدام منجر به موفقیت کشتی یونانی کیش از گل نشد در نتیجه مسافران، کشتی را ترک کردند.
مردمان منطقه کیش می گفتند که یونانی ها بعد از ترک این کشتی آن را به آتش کشیدند! با این وجود حادثه هایی که کشتی یونانی کیش همچون از خود یونانی ها ضربه خورده و تحمل کرده ولی هنوز این وسیله حمل و نقل ارزشمند پا برجا است.

جاذبه های زیبا و فراموش نشدنی از کشتی یونانی کیش

عمر کشتی یونانی کم است ولی توانسته در طی همین مدت زمان، به یکی از مهمترین مکان ها برای بازدیدکنندگان به وجود بیاورد تا علاقمندان وارد جزیره می شوند به غرب آنجا بروند و عکس های یادگاری خود را با کشتی یونانی کیش بگیرند.
مخصوصاً عکسی که در غروب آفتاب در کنار کشتی گرفته می شود زیبا و جذاب است در نظر داشته باشید که یک لنجی هم به گل نشسته و در نزدیکی کلبه ای بنام هور وجود دارد، می توانید از آن قسمت جزیره هم دیدن کنید. 
براساس قدمت کشتی یونانی کیش، در نزدیکی آنجا پارک ساحلی ساخته شده است امکاناتی شامل: کافه تریا، رستوران، تماشاخانه (آمفی تئاتر) و... است.
همچنین می توانید برای دیدن فضای داخلی کشتی یونانی کیش از کلوپ های غواصی استفاده کنید! روش کار به این صورت است که، با قایق به نزدیکی این کشتی می روید و با لباس های غواصی خود وارد کشتی می شوید تا لذت و تجربه عجیب را برای خود به وجود می آورید.

مهمان ناخوانده همیشگی در جزیره کیش
 

فرسایش و بازسازی از کشتی یونانی کیش

چند دهه به گل نشستن کشتی یونانی کیش می گذرد و بیشتر بدنه کشتی در دریای خلیج فارس فرو رفته است و منجر به فرسودگی و فرسایش شده است در طول این مدت قسمت پشتی کشتی فرو ریخته و چند سالی در حال تکه تکه شدن قطعات آن در درون آب ها است به همین دلیل، دقیقاً مشخص نیست تا چند سال دیگر میتوان از کشتی یونانی کیش در ساحل های جزیره مشاهده کرد و برای مسئولان و بازدیدکنندگان از جنبه های مختلف کاربردی باشد؛

در آخر از کشتی یونانی کیش

بدون شک از این کشتی تا چندین سال دیگر هیچ اثری از آن باقی نخواهد ماند، در سازمان منطقه آزاد کیش، این نتیجه به دست آمده که: تا چند سال دیگر یکی از نماد های جزیره، کشتی یونانی کیش هیچ اثری از آن باقی نخواهد ماند.
با توجه به صحبت هایی که بین مسئولین و علاقمندان کشتی یونانی کیش صورت گرفته و نتیجه گیری هایی که در حال حاضر به دست آمده، تصمیم بر این قرار شد که گروه هایی از افراد ماهر تا قبل از فرو ریختن کامل کشتی، این ریسک را پذیرفته اند تا از درون دریا به دیدن کشتی یونانی کیش اقدام کنند و مدتی است که کمی از این فیلم ها مربوط به داخل کشتی در فضای مجازی پخش می گردد کار این افراد ماهر ستودنی است زیرا با جرات و ریسک خود وارد کشتی کاملا فرسوده می شوند تا تصاویری برای سایر افراد و نسل های بعد تهیه کنند. در آخر؛ بازدیدکنندگان و علاقمندان کشتی یونانی کیش آن را از مهمترین و جذاب ترین جاذبه جزیره کیش می دانند و بعد ها یاد می کنند.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار