به بهانه انتشار کلیپی مبتذل از پشت صحنه یک تئاتر؛
همه می‌دانند که نظارت در وزارت ارشاد یک سازوکار فشل و منفعل دارد. البته این هم از طنزهای تلخ روزگار ماست؛ وزارتی که باید شاخه‌ی نظارتی‌اش از همه فعال‌تر و گوش به زنگ‌تر باشد از همه منفعل تر است.
کد خبر: ۷۵۹۷۵۶
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۶ 05 July 2019

به گزارش تابناک هرمزگان به نقل از رجانیوز، یک توصیه‌ی قدیمی وجود دارد که خیلی کاربردیست. پیشگیری قبل از درمان! توصیه‌ای که باید سرلوحه‌ی همه چیز باشد. به قول سیاستگذاران اقتصادی باید قبل از هر تصمیم و اراده‌ای هزینه فایده کرد و تا می‌شود هزینه‌ها را کم کرد.

درست، که نقل قول از سیاستگذاران اقتصادی‌ست؛ اما در فرهنگ هم مصداق دارد. وزارت فرهنگ و ارشاد به عنوان متولی فرهنگ که قرار است از فرهنگ ایرانی اسلامی جامعه صیانت کند، باید هزینه-فایده داشته باشد.

اخیرا فیلمی در صفحات مجازی درحال پخش شدن است که می‌گویند تمرین تئاتر آرش کمانگیر است. تئاتری که قرار است به زودی به روی صحنه‌ی پردیس تئاتر تهران برود. سالنی تازه تاسیس با امکانات بالا.

نکته قابل توجه و بهت آور در مورد این فیلم رقص بازیگران این تئاتر است. بازیگران زن و مرد این نمایش در حال تمرین هستند و دست جمعی با هم می‌رقصند. شاید برای کسانی که دستی بر آتش تئاتر دارند خیلی تعجب آور نباشد. پشت صحنه‌ی تمرین برخی از تئاترها از قبل بر همین منوال بوده و گرم کردن بازیگران معمولا با حرکات موزون اتفاق می‌افتد. 

اما اینبار یک فرق اساسی دارد. فیلم تمرین این نمایش به واسطه تهیه کنندگان یا افراد حاضر در صحنه به بیرون منتشر شده است. فیلمی که به وضوح تاییدیست بر ابتذال پشت پرده‌ی تئاتر.

اینجاست که وزارت ارشاد باید دست به کار شود. بر اساس همان توصیه‌ی قدیمی و پرکاربردِ پیشگیری قبل از درمان! 

همه می‌دانند که نظارت در وزارت ارشاد یک سازوکار فشل و منفعل دارد. البته این هم از طنزهای تلخ روزگار ماست؛ وزارتی که باید شاخه‌ی نظارتی‌اش از همه فعال‌تر و گوش به زنگ‌تر باشد از همه منفعل تر است.

اوایل تیرماه بود که نمایش عروس مردگان کارش را روی صحنه‌ی هتل اسپیناس پالاس تمام کرد. نمایش پر بازیگری که خیلی‌ها آن را در ادامه‌ی تئاترهای لاکچری می‌دیدند. میلاد کی‌مرام، نیکی کریمی، امیر جعفری، نازنین بیاتی، شقایق دهقانی و... از جمله بازیگران این تئاتر لاکچری بودند. 

چرا نظارت در وزارت ارشاد همیشه از رسانه‌ها عقب می‌ماند؟

این تئاتر که قرار بود از ابتدا 15 شب اجرا شود، شب ششم توسط وزارت ارشاد توقیف شد! البته توقیفی که شب ششم اتفاق بیوفتد دیگر نوش دارو پس از مرگ سهراب است.

چرا نظارت در وزارت ارشاد همیشه از رسانه‌ها عقب می‌ماند؟

علت توقیف این نمایش را شهرام کرمی مدیر کل هنرهای نمایشی اینگونه بیان کرده است: استفاده از جملات و کلمات نامناسب!

کرمی در پاسخ به این سوال فارس که موارد اصلاحی شامل چه بخش هایی از کار بوده است، گفت:

«برخی دیالوگ‌هایی به شکل بداهه به کار اضافه شده که در بازبینی وجود نداشته است. البته یک بخش‌هایی طبیعی است چون نمایش متکی بر بداهه است اما نباید از چارچوب قانون خارج شود و شامل الفاظ و دیالوگ‌هایی شود که نامناسب باشد! ما به کارگردان همه این موارد را تذکر دادیم اما متأسفانه در اجرای سه شنبه رعایت نشد. »

البته توقیف این نمایش 4 شب بیشتر به طول نیانجامید. باید گفت که این رسم وزارت ارشادی‌هاست. آن‌ها توقیف توقیف نمی‌کنند! بلکه به گفته‌ی کارشناسان بیشتر توقیف‌هایشان بوی صوری بودن می‌دهد. چرا که در شبکه نمایش خانگی وزارت ارشاد نیز اوضاع بر همین منوال است. سریال ممنوعه بعد از انتشار قسمت سوم و در پی فشار رسانه‌ها به خاطر محتوای کاملا هنجارشکنانه‌اش توقیف شد.

چرا نظارت در وزارت ارشاد همیشه از رسانه‌ها عقب می‌ماند؟

توقیفی که البته مانند عروس مردگان، خیلی دوام نیاورد. وزارت ارشادی‌ها از سازندگان ممنوعه حمایت کردند و دستور عدم توقیف را صادر!

داروغه‌زاده معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی بعد از توقیف ممنوعه گفت :

«بطور طبیعی وقتی موضوع یک سریال درباره آسیب‌های اجتماعی است و در این سریال بطور خاص ولنگاری و کژ رفتاری تعدادی جوان مطرح است فیلمنامه نویس ناگزیر است برای پی ریزی شخصیت و شالوده فکری آنها رفتارهای را طراحی کند که در زمرة تخلفات و کنش های غیر متعارف است و البته آنچه که مشاهده می شود مصداق اشاعه ابتذال نیست و جنبه عبرت آموز آن مورد تاکید است»

این حمایت صریح معاون ارزشیابی از سریال ممنوعه است. او می‌گوید که فیلم به دنبال بیان معضلات اجتماعی و سرنوشت عبرت آموز آن است. چیزی که تا قسمت آخر سریال مخاطب با آن رو به رو نمی‌شود. چراکه سریال ممنوعه یک کپی دست چندمی از سریالهای ترکیه‌ایست. روابط مثلثی و استفاده از شوخیهای جنسی و استعمال مواد مخدر پایه‌ی سریال ممنوعه را تشکیل می‌داد.

اما انفعال وزارت ارشاد و عدم نظارت درست آن تنها به این نمونه‌ها خلاصه نمی‌شود. 24 فروردین ماه بود که فیلم سینمایی رحمان1400 توقیف شد. علت این توقیف را اکران نسخه‌ی تایید نشده‌ی وزارت ارشاد عنوان کرده بودند. 

چرا نظارت در وزارت ارشاد همیشه از رسانه‌ها عقب می‌ماند؟

در مورد رحمان 1400 نیز وزارت ارشاد با تاخیری یک ماهه وارد عمل شده بود. درست زمانی که فیلم 22 میلیارد تومان فروخته بود و نزدیک به 1.5 میلیون نفر آنرا دیده بودند.

منوچهرهادی کارگردان رحمان1400 اما موضع دیگری داشت. او در صفحه مجازی خود در اینستاگرام نوشته بود که وزارت ارشادی‌ها با او و فیلمش کاری نداشته‌اند و توقیف از جای دیگری آب می‌خورد.

چرا نظارت در وزارت ارشاد همیشه از رسانه‌ها عقب می‌ماند؟

البته نباید حرف منوچهر هادی را خیلی سرسری گرفت. چراکه واقعیت این است که وزارت ارشاد نظارت درستی ندارد و معمولا بعد از درآمدن صدای رسانه‌ها تازه وارد عمل می‌شود. نکته‌ی قابل تامل دیگر این است که توقیف‌های وزارت ارشاد عمرطولانی ندارند. عروس مردگان و ممنوعه از این دست توقیفی‌ها بودند که بدون برطرف شدن مشکل رفع توقیف شدند.

ابتدای گزارش گفته شد که پیشگیری باید قبل از درمان اتفاق بیافتد. در مورد مسائل فرهنگی نیز همین‌گونه است. امروز فیلم رقص بازیگران آرش کمانگیر دست به دست می‌شود و می‌توان حدس زد که محتوای این نمایش چگونه خواهد بود. بنابراین از وزارت ارشاد توقع می‌رود که این بار به صورت جدی‌تر نظارت خود را بر آثار نمایشی اعمال کند. تنها یک نظارت درست و منسجم می‌تواند امروز پاسدار اصول ارزشی جامعه باشد.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار