جشنواره روز پنجشنبه با حضور هفت استان کشور با حضور مسئولان کشوری و استانی در روستای گراب دیشموک از توابع شهرستان کهگیلویه در دو نوبت صبح و بعد از ظهر برگزار شد.
کد خبر: ۷۵۹۶۶۷
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۹ 05 July 2019
«مال و بار» یکی از اصطلاحات پر کاربرد در گویش های محلی مناطق زاگرس نشین است که واژه ای محلی برای کوچ است.
برای اکثر مردم زاگرس نشین واژه های «مال و بار» ، « مال کنون» ،«مال بارکنون» یادآور خاطرات تلخ و شیرین از دو نقطه زمانی در سال است که عشایر در دو فصل پائیز و بهار به ییلاق و قشلاق می روند. با نگاهی به اشعار زیبای محلی متوجه جایگاه «مال و بار» در فرهنگ مردم زاگرس نشین می شوید. با توجه به جایگاه این مهم در فرهنگ مردم منطقه روز گذشته جشنواره «مال و بار» در یکی از خواستگاه های اصلی آن برگزار شد.

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، خبرگزاری ایرنا در گزارشی نوشت: این جشنواره روز پنجشنبه با حضور هفت استان کشور با حضور مسئولان کشوری و استانی در روستای گراب دیشموک از توابع شهرستان کهگیلویه در دو نوبت صبح و بعد از ظهر برگزار شد.

در نوبت صبح استانهای شرکت کننده در این جشنواره در شش رشته مختلف در دو بخش آقایان و بانوان به رقابت پرداختند.

در این مسابقات ورزشکاران این استان‌ها در رشته ورزشی چوگو، کلکله برد، هفت دور گوش، چوب کشی، هفت سنگ، دوزپا با رقابت پرداختند.

این مسابقات در دو بخش آقایان و بانوان و با حضور ۱۷۰ ورزشکار از استان‌های های مختلف برگزار شد.

جشنواره فرهنگی و ورزشی که با حضور مردم بخش دیشموک برگزار شد عشایر و روستاییان با برپایی چادرهای عشایری زیبایی این جشنواره را دوچندان کرده بودند.

ایلات و عشایر مختلف بخش دیشموک همراه با شرکت کنندگان آئین سنتی مال و بار که کوچ عشایر محسوب می‌شود را بصورت نمادین، ساده و سنتی برای شرکت کنندگان به نمایش گذاشتند.

لباس و پوشش محلی استان‌های شرکت کننده در این جشنواره نشانگر وحدت و همدلی آنها بود به نوعی که در این جشنواره هیچ گونه فضای رقابتی بین ورزشکاران نبود.

همه ورزشکاران با لباس‌های محلی دیگر ورزشکاران رقیب را با سوت و دست زدن به مسابقه وادار می‌کردند.

فضای ورزشی این جشنواره نشان از همدلی و صمیمیت این استان‌ها برای حفظ ارزش‌های و سنت گذشتگان داشت.

عشایر ور روستاییان منطقه محروم دیشموک با برپایی سیاه چادر و پخت غذاهای سنتی و محلی زیبایی جشنواره مال و بار را برای شرکت کنندگان استان‌های مختلف دوچندان کرده بودند.

اسب سواری و تیراندازی از دیگر برنامه های این جشنواره بود که فضای عشایری و روستایی جشنواره را زیباتر کرده بود.

هر چند امکانات منطقه محروم دیشموک جوابگوی برگزاری این همایش نبود ولی مهمان نوازی مردم دیشموک خستگی سفر را از تن شرکت کنندگان دور کرد.

رییس فدراسیون ورزش روستایی و بازی های بومی و محلی گفت: این پنجمین جشنواره فرهنگی ورزشی است که در سال جاری برگزار می شود.

غلامرضا جعفری نگرش و رویکرد حاکم بر این بازی ها را احیا و ترویج ورزش‌های سنتی و بازی های بومی محلی دانست وبیان کرد: فدراسیون ورزش‌های بومی به دنبال صیانت، اصالت و ارتقاء ارزش‌های فرهنگی کشور است.

وی هدف این فدراسیون از برگزاری این جشنواره‌ها را ترویج و فرهنگ سازی این ورزش‌ها برای نسل آینده اعلام کرد.

جعفری از دیگر اولویت‌ها را تعدیل و کاهش آسیب های اجتماعی اعلام کرد و گفت: با همکاری وزارت ورزش و سایر دستگاه های دولتی برگزاری این جشنواره ها نقش مهمی در ایجا نشاط اجتماعی و کاهش آسیب های اجتماعی خواهد داشت.

وی جشنواره های فرهنگی و بازی های بومی و محلی را یکی از راه های تقویت روحیه نشاط، وحدت بین اقوام و ملت ها داست و بیان کرد: سیاست وزارتخانه کمک به احیا و ترویج این گونه فعالیت ها می باشد که امید می رود در سال های آینده با کیفیت و کمیت بیشتری اجرا شود.

این جشنواره با همکاری اداره کل ورزش و جوانان و هیات های ورزشی استان کهگیلویه وبویراحمد برگزار شد.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
بهمئی سرافراز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
نظر و دیدگاه ما این است که باید مناطق جدا شده از بهمئی به بهمئی برگردد و بهمئی (لیکک) دیگر یکی از روستا های بهبهان نیست بلکه یک شهرستان است بنابراین باید حدود مرزهای جدید تعریف شود و مرزهای جدید حداقل از سه راهی امیرحاضر همان جاده اصلی و ترانزیتی بهبهان به اهواز سمت راست جاده (شامل بخش تشان تا سلطان آباد ) و اگر بهبهانی ها اعتراض داشتند حدود ابتدای آن از پل مارون و کردستان تا سلطان آباد می شود و به شهرستان بهمئی ملحق می شود و سمت چپ جاده برای بهیهان بماند تا چنین نشود بهمئی شهرستان نیست بلکه یک روستا است و همیشه توسعه نیافته خواهد ماند بنابراین مردم بهمئی به کسی برای مجلس شورای اسلامی رای دهند که این مطالبه به حق را برآورده کند چون با این طرح هم به سد مارون وصل می شویم و هم به بیدبلند و فرودگاه و کرنج و ... وصل می شویم از سایت آوای ماغر تشکر می کنم که دیدگاه قبلی اینجانب را در مورد اخراج بچه های بهمئی از بیدبلند در معرض دید همگان گذاشته و خواهشمند است این دیدگاه را هم به نحو مقتضی در معرض دید همه بگذارد تا بچه های بهمئی از خواب غفلت بیدار شوند و مطالبه به حق خود را از مسئو لین استانی و کشوری مطالبه کنند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار