کارشناس بهداشت دهان و دندان شهرستان زرقان، در زمینه عواقب رسیدگی نکردن به دندان عقل و تاثیر آن بر سلامت بدن، هشدار داد.
کد خبر: ۷۵۸۴۹۷
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۴ 01 July 2019

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:اسما عوض زاده کارشناس بهداشت دهان و دندان شهرستان زرقان گفت: در گذشته تنها دندان های فاسد که ایجاد درد می کردند، کشیده می شدند، اما امروزه دندان عقل در صورت عدم کارایی و یا احتمال بروز مشکل، کشیده می شود.

او با اشاره به اینکه دندان عقل بیشتر در سنین ۱۷ تا ۲۱ سالگی رویش دارد و در علم دندانپزشکی به این دندان ها، «مولر سوم» می گویند، افزود: دندان مولر سوم در صورتی که به طور کامل رویش داشته باشد و امکان رعایت بهداشت آن وجود داشته باشد، می تواند به عنوان یک دندان آسیای بزرگ برای جویدن استفاده شود.

این کارشناس بهداشت دهان و دندان اضافه کرد: دندانی که راه رویش آن بسته شده باشد را دندان نهفته می گویند و بیشتر دندان های عقل نهفته هستند و این نهفته بودن ممکن است به دلیل نبود فضای کافی در فک برای رویش اتفاق بیفتد.

عوض زاده ادامه داد: دندان عقل نهفته می تواند بدون درد و علائم باشد، همچنین ممکن است با نشانه هایی مانند عفونت و تورم لثه روی دندان عقل، احساس طعم بد در دهان، تورم غدد و یا احساس درد در نزدیکی دندان یا در گوش سمت صورت همراه باشد؛ یک دندان نهفته در صورتی که در حالت غیرطبیعی یا نهفته در دهان باقی بماند، ممکن است با گذشت زمان عفونت کرده و به «کیست» که معمولا کیست های پرخطر است، تبدیل شود.

او برخی از مشکلات ناشی از وجود دندان نهفته در فک را، شامل ایجاد عفونت و کیست، تومور، آسیب و بی نظمی در دندان های مجاور و همچنین خطر شکستگی استخوان فک در مواجهه با ضربات، عنوان کرد.

این کارشناس بهداشت دهان و دندان در ادامه گفت: متخصصان پیشنهاد می کنند دندان های نهفته تا پیش از سی سالگی، هرچه سریعتر از دهان خارج شوند و یا در صورت امکان از روش ارتودنسی به قوس دندانی، هدایت شوند.

عوض زاده اضافه کرد: با توجه به اینکه دندان عقل از حدود ۱۸ سالگی شروع به رشد می کند، چنانچه پس از رسیدن به این سن دندان عقل در دهان نمایان نشد بهتر است با مراجعه به دندانپزشک و گرفتن رادیولوژی کلی دندان ها، وضعیت رشد آن مشخص شود.

او افزود: کشیدن نخ دندان، یک نکته اساسی در حفظ سلامت دندان عقل است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار