معاون مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور، از راه‌اندازی «موبایل ون» از سال گذشته خبر داد و گفت: اکنون ۲۶ موبایل ون در استان‌های تهران، سیستان و بلوچستان، اصفهان، فارس، گیلان، گلستان، کرمان و بندرعباس در پاتوق‌های پنهان به معتادان متجاهر خدماتی در زمینه کاهش آسیب ارائه می‌دهند.
کد خبر: ۷۵۸۲۵۰
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۰ 30 June 2019

به گزارش تابناک هرمزگان به نقل از ایرنا روز یکشنبه سازمان بهزیستی کشور، فرید براتی‌سده افزود: در قالب این خدمت جدید، کارشناسان بهزیستی در ون‌های مناسب سازی شده به سراغ معتادان متجاهر می‌روند و خدمات کامل کاهش آسیب موسوم به دی. آی. سی DIC را به آنها ارائه می‌کنند.

وی ادامه داد: کاهش آسیب، برنامه اساسی در فعالیت‌های مربوط به درمان اعتیاد مصرف‌کنندگان پرخطر مواد مخدر است که سابقه‌ای ۱۴ ساله دارد.

۲۶ «موبایل ون» به معتادان متجاهر خدمات ارائه می‌دهند

۲۳ مرکز از ۱۴۰ مرکز کاهش آسیب، ویژه زنان
معاون مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور از فعالیت ۱۴۰ مرکز گذری کاهش آسیب DIC در کشور خبر داد و افزود: در این مراکز برای کنترل بیماری‌های عفونی و مقاربتی و انتقال ویروس ایدز HIV خدماتی مانند توزیع سوزن و سرنگ، پد الکلی و همچنین یک وعده غذای گرم ارائه می‌شود.
براتی سده خاطرنشان کرد: در حال حاضر از این تعداد ۲۳ مرکز ویژه زنان است و سال گذشته نزدیک به ۴۰ هزار نفر از این مراکز خدمت دریافت کردند.
وی با اشاره به فعالیت سرپناه شبانه (شلتر)، گفت: این سرپناه مربوط به معتاد پرخطر خیابانی است که شب‌ها را به دلیل اینکه خانواده ندارد و یا خانواده آنها را نمی‌پذیرد در پارک‌ها بیتوته می‌کنند.
معاون مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: هم اکنون ۱۰۵ شلتر و سرپناه در سراسر کشور وجود دارد که ۲۸ مرکز ویژه زنان خدمات ارائه می‌کند و سال گذشته به ۱۸ هزار نفر خدمت ارائه شده است.
شیوع مصرف مواد در تهران و البرز بیشتر از سایر استان‌ها
براتی‌سده یادآور شد: شیوع مصرف مواد در استان‌های تهران، البرز، کرمان، سیستان و بلوچستان، همدان و فارس بیشتر است.
وی با اشاره به فعالیت تیم‌های سیار کاهش آسیب، گفت: در حال حاضر ۲۰۰ تیم سیار متشکل از افراد بهبودیافته و کنترل‌شده هستند که با کوله پشتی از وسایل بهداشتی در پاتوق‌ها حاضر می‌شوند و به ارائه خدمات می‌پردازند.
پاتوق‌های معتادان پنهانی شده است
معاون مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی گفت: مشکلی که در رابطه با معتادان پرخطر وجود دارد عدم دسترسی به معتادان متجاهر است چون پاتوق‌ها پنهانی شدند؛ بنابراین با ون‌های مناسب سازی شده به سراغ آنها می‌رویم و خدمات کامل کاهش آسیب DIC را به آنها ارائه می‌کنیم.
براتی‌سده خاطرنشان کرد: بر اساس قانون برنامه ششم توسعه، ۲۲ مرکز توانمندسازی ایجاد کردیم که برای معتادان درمان شده است و از مراکز نگهداری معتادان متجاهر موسوم به مراکز ماده ۱۶ بیرون می‌آیند و جایی برای بازگشت ندارد.
وی افزود: بهبودیافتگان ۴ تا ۶ ماه مجاز به سکونت در مراکز توانمندسازی هستند، چهار ماه ابتدایی رایگان است و ۲ ماه آخر باید به دنبال کسب و کار باشند و بخشی از هزینه اقامت را پرداخت کنند.
آماده سازی شغلی هفت هزار معتاد
معاون مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور از آماده‌سازی شغلی برای هفت هزار نفر از معتادان بهبودیافته خبر داد و گفت: اقدام دیگر در راستای توانمندسازی معتادان، اجرای طرح «مدیریت مورد» است.
براتی سده افزود: این طرح برای معتادانی که از مراکز درمانی خارج شده‌اند و با اولویت مراکز ماده ۱۶ و معتادان متجاهر اجرا می‌شود، چراکه این معتادان عمدتاً بعد از درمان رها می‌شدند و پس از مدتی به دلیل مصرف مجدد مواد مخدر به مراکز باز می‌گشتند.
وی تاکید کرد: این طرح قصد دارد تا پیگیر وضعیت معتادان بهبود یافته، بعد از درمان آنها باشد. از این‌رو این طرح برای ۳ هزار معتاد بهبودیافته در ۱۷ استان اجرایی شد که ۷۰ درصد آنها در تحت پوشش برنامه هستند.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار