نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به خرداد ماه ١٣٩٨ برای خانوارهای شهری به عدد ٣٦.٩ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم ۱۲ ماهه مربوط به استان ایلام (٤٤.٠ درصد) و کمترین آن مربوط به استان هرمزگان (٣٠.٧ درصد) است. شکاف نرخ تورم ۱۲ ماهه استان‌ها در خرداد ماه ١٣.٣ درصد است که نسبت به ماه قبل ٠.٩ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.
کد خبر: ۷۵۷۳۸۰
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۴ 26 June 2019

تابناک ایلام::در ماههای اخیر ودر فضای رسانه ای ومجازی  همواره خبرهای متعددی از کسب رتبه های برتر از سوی از سوی استان خوانده اید ! رتبه برتر در میزان جلسات اقتصاد مقاومتی ،جذب تسهیلات روستایی ،شاخص های امور مالیاتی و ده ها عنوان رنگارنگ دیگر که نقاط مثبتی در عملکرد مسئولین استان به حساب آماده ولی  عملا هیچ تاثیری بر روند زندگی مردم استان نداشته اند.

آنچه که این روزها می تواند ملاک ارزیابی رشد وتوسعه استان و همچنین تلاش مسئولین در راستای کاهش مشکلات و دغدغه های مردم  قرار گیرد ،کاهش ملموس بیکاری ،اشتغالزایی ،تغییر در سفره مردم وکنترل گرانی است ،به گونه ای که مردم بدون رجوع به آمارها ،بصورت ملموس آثار آن را در زندگی خود احساس کنند.

اینکه با هزاران منت گذاری بر سر مردم، بگوییم استان ایلام از حیث تعداد جلسات رتبه اول کشور را کسب کرده ،اما مردم در یک بی عدالتی مشهود ،کالا واجناس مصرفی خود را چند برابر جاهایی دیگر تامین کنند ،خانواده هابرای نان شبشان در مضیقه باشند ،یا اینکه اعتیاد و سایر آسیهای اجتماعی بیداد کرده وآخرین راه حل برای رها شدن از گرداب مشکلات تن دادن به خودکشی باشد که نشد کار وخدمت !

بله آنچه که مهم است ،میزان فلاکت مردم استان ،وضعیت اقتصادی آنان وگرانی افسار گسیخته ایست که جان مردم استان را به لب رسانیده است . آمارهای رسمی کشور هم گویای این واقعیت است که استان کوچک ایلام در حوزه گرانی وتورم گوی سبقت را از دیگر استانها ربوده وبا افتخار درجایگاه اول کشور قرار گرفته است و کسی هم خبر این افتخار آفرینی را در بوق وکرنا نمی کند.

هدف این نیست که این رکوردشکنی در گرانی وتورم را پتک کرده وبر سر مسئولین استان بکوبیم ،چون اصولا بر این موضوع آگاهی داریم که امور اقتصادی همچون تورم وگرانی مولفه های مهمتری دخیلند که از حوزه دخالت مسئولین استانی خارجند ،اما آنان می توانند در کنترل وپیشگیری از آن نفش آفرینی کنند.

طبق اعلام مرکز آمار، بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان ایلام (٦٠.٣ درصد) و کمترین آن مربوط به استان قم (٤٣.٣ درصد) است. یعنی خانوارهای ساکن استان ایلام به طور متوسط ٩.٩ درصد بیشتر از میانگین کل کشور و خانوارهای ساکن استان قم به طور متوسط ٧.١ درصد کمتر از میانگین کل کشور نسبت به خرداد ١٣٩٧ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.

نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به خرداد ماه ١٣٩٨ برای خانوارهای شهری به عدد ٣٦.٩ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم ۱۲ ماهه مربوط به استان ایلام (٤٤.٠ درصد) و کمترین آن مربوط به استان هرمزگان (٣٠.٧ درصد) است. شکاف نرخ تورم ۱۲ ماهه استان‌ها در خرداد ماه ١٣.٣ درصد است که نسبت به ماه قبل ٠.٩ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

در خانوارهای روستایی:بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان ایلام (٦٨.٣ درصد) و کمترین آن مربوط به استان کرمان (٤٨.٢ درصد) است. یعنی خانوارهای ساکن استان ایلام به طور متوسط ١١.٨ درصد بیشتر از میانگین کل کشور و خانوارهای ساکن استان کرمان به طور متوسط ٨.٣ درصد کمتر از میانگین کل کشور نسبت به خرداد ١٣٩٧ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.

نکته مهم در این آمار افزایش هزینه خانوارهای ایلامی در "محموعه کالا وخدمات " در شهر وروستا و همچنین نرخ تورم استان در سطح کشور است که حایز رتبه اول کشور شده است .بدین معنا که یک خانوار ایلامی برای تامین کالا وخدمت مورد نیاز خود بیشتر از میانگین کل کشور هزینه کرده است . شفاف تر اینکه عدم نظارت در بازار کالا وخدمات ایلام فضای هرج ومرجی رارقم زده  که هر کسی هر طوری که تشخیص بدهد نرخ کالا وخدمات تعیین کرد ه است ،نتیجه اش هم همین کسب رتبه اول گرانی وتورم در کشور بوده است .

اینجا می توان نقش مسئولین ودستگاههای اجرایی مرتبط را جویا شد ،اگر دستگاههای به جای تلاش برای افزایش کمی تعداد جلسات ،بصورت میدانی بر بازار خدمات وفروش کالا متمرکز می شدند ،قطعا نتیحه اش این نمی شد که در یک بازار ،یک کالا ،با یک کیفیت ویک مارک در  قیمتهای متفاوتی عرضه شود!

باور کنید این موضوع را از سر بغض وکینه بیان نمی کنیم ،یلکه به عینه شاهد این امر هستیم که مثلا نرخ عرضه مرغ و میوه در همین بخش حمیل با قیمت پایین تری نسبت به استان ایلام به فروش می رسد .در همین شهر ایلام ، یک نوع میوه در بازار طالقانی در فضایی تقریبا چند صد متر مربعی با چند نرخ متفاوت عرضه می شود.چرایی این چند نرخی ،چیزی جز عدم نظارت بر بازار و رها شدن آن به حال خود نیست ،چرا که در سایه بی نظارتی ها ورها شدن ها ست که هر کسی هر جوری که دلش می خواهد ساز خودش را می زند !

بی شک اگر نظارتها بر بازار خدمات وعرضه کالا جدی تر دنبال شود و مسئولین امر بدون اغماض وکنار گذاشتن رودربایستی ها و عدم پذیرش سفارشات دوستان وهم تباران با اخلال گران برخورد نمایند ،کسب وکار چندین متخلف پلمپ شود ،شاهد این مقام برای مردم استان نخواهیم بود .

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۶
متاسفانه همین گرانی بیشترنسبت به سایرنقاط کشورباعث شده که مردم ما برای خرید کرمانشاه وکردستان وخوزستان و.....روانتخاب کنند وتمایلی به خرید جزموادغذایی وخوراکی دراستان ندارن
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار