یک روزنامه فرانسوی تصریح کرد: دیوار جبهه ضدایران ترک برداشته است.
کد خبر: ۷۵۵۹۳۸
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۴ 22 June 2019

جزئیات 4 خبر ویژه امروز شنبه اول تیرماه 1398 به این شرح است:

فیگارو: هراس از ایران بین متحدان آمریکا شکاف انداخت
یک روزنامه فرانسوی تصریح کرد: دیوار جبهه ضدایران ترک برداشته است.
روزنامه فیگارو، نوشت: دیوار جبهه ضد ایران ترک برداشته است. هواداران حمله نظامی به ایران به تلافی وقوع آتش‌سوزی در دو نفتکش نروژی و ژاپنی در دریای عمان کم شده‌اند. موضع ریاض در قبال ایران بسیار سختگیرانه‌تر از موضع ابوظبی است. ژرژ ملبرونو از قول یکی از کارشناسان کشورهای حاشیه خلیج ‌فارس نوشته است که عربستان سعودی و امارات متحده عربی برای نخستین بار اختلاف نظرشان را علنی کردند.
به نوشته ژرژ ملبرونو، امارات متحده عربی که هوادار سیاست دونالد ترامپ در اعمال حداکثر فشار بر جمهوری اسلامی ایران است، مخالف درگیری مسلحانه با آن و نگران بی‌ثباتی در خلیج ‌فارس است. وی از قول یک فرانسوی ساکن دوبی نوشته است که نظام اقتصادی امارات متحده عربی بر پایه ثبات خلیج ‌فارس پی‌ریزی شده است.
انور قرقاش، وزیر امور خارجه امارات متحده عربی، به فیگارو گفته است این کشور سرسختانه در تلاش است تا بحران کنونی را رفع کند. وی افزوده است که کشورهای منطقه نباید وقوع جنگ را جایز بدانند. ما باید همگی با تدبیر و حکمت اوضاع بحرانی کنونی را مطالعه و بررسی کنیم تا راه‌حلی سیاسی برای آن بیابیم.
فیگارو نوشت: عربستان سعودی در این میان گاهی به نعل می‌زند گاهی به میخ. از یک سو شورای وزرا به ریاست ملک سلمان، پادشاه این کشور، از پاتک سرنوشت‌ساز به تهدیداتی که متوجه ذخایر نفتی است صحبت کرد. از سوی دیگر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، که روابط بسیار صمیمانه‌ای با دونالد ترامپ دارد چند روز پیش گفت خواهان جنگ با ایران نیست.

روزنامه دولت هم تلقی روحانی درباره فرانسه را زیر سؤال برد
ارگان رسمی دولت، رفتار دولت فرانسه در پسابرجام را مورد سرزنش و انتقاد قرار داد.
روزنامه ایران در یادداشتی نوشت: سفیر جدید فرانسه استوارنامه خود را به رئیس‌جمهوری کشورمان تقدیم کرد. رئیس‌جمهور هنگام دریافت استوارنامه سفیر جدید فرانسه در تهران جمله مهمی را بیان کرد که اروپا به ویژه فرانسه و آلمان باید درباره آن تأمل کنند: «فرصت اروپا برای جبران بسیار کوتاه است. شرایط کنونی حساس است و فرانسه همچنان فرصت دارد در کنار دیگر اعضای برجام و در فرصت بسیار کوتاهی که وجود دارد، نقش تاریخی خود را برای حفظ این توافق ایفا کند.»
به باور بسیاری از تحلیلگران، برجام که منعقد شد شانس در خانه فرانسه را زد! به رغم ایفای نقش پلیس بد در لحظات پایانی مذاکرات برجامی، این فرانسه، آلمان، چین، روسیه و انگلیس بودند که شانس بالایی برای منافع اقتصادی از قبل برجام داشتند.
ولی به‌رغم این منافع، پس از خروج ترامپ از برجام، فرانسه حتی از فرصت خروج ترامپ بهره نبرد و در نظام بین‌الملل به گونه‌ای عمل کرد که رویه ترامپ به نتیجه نرسد. اگر اروپا و بطور ویژه فرانسه پس از خروج ترامپ از برجام به جد در برابر او می‌ایستادند، ترامپ از مواضع خود عقب می‌نشست. در مقابل، ایران به درستی در برابر عقبگرد ترامپ به جهانیان اعلام کرد که بر پایه منشور، قطعنامه شورای امنیت و اصل مسئولیت بین‌المللی دولت‌ها در برابر تعهدات‌شان با موضوع برخورد می‌کند. ولی ایستادگی اروپا و فرانسه در برابر ترامپ بیشتر به یک شوخی شبیه بود تا حمایت از یک تفاهم و قطعنامه شورای امنیت. طنز روزگار اینکه ایران با مواضع اصولی خود توانست افراطی‌ترین بازیگران لغو برجام شامل پمپئو، بولتون و ترامپ را به انفعال و تمنای مذاکره و تضمین عدم تغییر رژیم وادارد ولی اروپا همچنان با اینستکس در برابر ترامپ ناتوان است. اگر اروپا از اول محکم در برابر ترامپ می‌ایستاد، ترامپ عقب می‌نشست و فرصتی طلایی در نظام بین‌الملل برای اروپا و فرانسه به ثمر می‌نشست تا سدی بر یکجانبه‌گرایی آمریکا ایجاد کنند. ایران توانست، ولی فرانسه نتوانست! اضافه بر آن فرانسه اعم از توتال و رنو و پژو بازار ایران را رها کردند. بر این باورم که هشدار رئیس‌جمهوری به اروپا و به‌ویژه سفیر فرانسه بسیار مهم است.
آقای سفیر اگر اکنون فرانسه اقدامی نکند، نه تنها سهم کوچک فرانسه در نظام بین‌الملل را از دست می‌دهد، بلکه فرصت روابط خوب فعلی با ایران- که با خروج برخی شرکت‌ها زیر سؤال رفته- نیز از دست می‌رود و وزارت خارجه و ملت ایران در آینده به دلیل این سابقه نامناسب، جایی برای فرانسه در زمانه پیروزی اراده ایران بر آمریکا، برای پاریس قائل نمی‌شوند.
تحلیل اخیر روزنامه ایران در حالی است که آقای روحانی تا همین اواخر نگاهی توأم با سوءتفاهم نسبت به دولتمردان فرانسه داشت؛ چنانکه در رشت گفت: رئیس‌جمهور فرانسه به من گفت سال 91 تصمیم به جنگ با ایران گرفته بودیم اما وقتی شما رئیس‌جمهور شدید، دیدیم شرایط عوض شد، ما هم دست نگه داشتیم تا ببینیم چه می‌شود.
روحانی همچنین 14 بهمن 94 پس از بازگشت از سفر پاریس گفت: آقای اولاند رئیس‌جمهور فرانسه گفت یکی از اهداف ما برای کار با ایران، ایجاد ‌اشتغال برای جوانان در ایران است.

جنگ زرگری مشاور روحانی و اطرافیان خاتمی درباره آبرو و اعتبار
اظهارات مشاور رئيس‌جمهور به خاتمی، عصبانیت طیفی از اصلاح‌طلبان را برانگیخت.
حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور اخیرا در توئیتی با‌ اشاره غیرمستقیم به رئیس دولت اصلاحات نوشته است: «‌تعداد زیادی از جوانان عزیز نو اصلاح‌طلب سودای نمایندگی مجلس دارند؛ این حقشان است. مشکل از اعتبار ریخته سیاستمداران بازنشسته‌ای است که مردم باید به ندای «تکرار می‌کنم» آنان پاسخ مثبت و به جوانان پرشور رأی بدهند.»
علی تاجرنیا، از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس ششم در واکنش به این اظهارنظر گفت: من فکر می‌کنم که ارزیابی‌های امروز برخی از اطرافیان آقای روحانی‌ اشتباه است.
او افزود: متأسفانه در مجموعه اطرافیان آقای رئیس‌جمهور چهره‌هایی قرار گرفته‌اند که عمدتا هدف آنها این است که در عرصه قدرت باشند. احساس می‌کنم اینها که دچار یک تحلیل‌اشتباه شدند که ممکن است شرایط کشور یک نوع رویگردانی از اصلاح‌طلبان ایجاد کرده باشند. از همین رو دنبال فرستادن پالس‌هایی هستند که یا بتوانند در دولت آینده نقشی داشته باشند یا حداقل در یک حاشیه امنی قرار بگیرند.
تاجرنیا ادامه داد: این افراد عمدتا چهره‌های تاثیرگذاری در سپهر سیاسی ایران نیستند و اگر امروز به واسطه شرایط دولت در جایگاهی قرار گرفته‌اند، نشانه اثرگذاری آنها نیست. بنابراین فکر می‌کنم که خیلی نه نظرات آن‌ها اهمیتی دارد و نه اصلاح‌طلبان باید خودشان را درگیر این مسائل کنند.
وی افزود: آقای روحانی بر ایشان واجب است مراقبت کنند که این دوستان و حلقه‌های نزدیک ایشان اخلاق نزاکت سیاسی را رعایت کنند.
در همین حال سایت عصر ایران نوشت: مردی که پست مشاوره و حضور در قوه مجریه را به واسطه « تکرار می‌کنم» دارد از « تکرار» گلایه دارد. گویا جناب آشنا فراموش کرده‌اند که اعتبار ریخته، خرج خود همین آقایان شد. حضراتی که امروز نظاره‌گر مشکلات هستند و کاری از دستشان برنمی‌آید، در حالی که در ایام انتخابات قول داده بودند با کلیدشان قفل‌ها را باز کنند.
بله، شاید دیگر « تکرار» جواب ندهد اما‌ اشکال از فرد « تکرار»‌کننده نیست بلکه از افرادی است که قدر این رای و حمایت را ندانستند و امروز زمینه‌ساز بی‌اعتبار شدن جریان اصلاحات و اعتدال شده‌اند.
شکایت از داستان «تکرار» و اعتباری که خرج شد، گلایه درستی است، چرا که خرج انسان‌هایی شد که آنچه نشان می‎‌دادند نبودند و زمینه‌ساز ناامیدی مردم را فراهم کردند.
امروز خیلی‌ها نگران هستند. نگران روزهایی دیگر، آنهایی که با شور و شوق در اردیبهشت 96 به پای صندوق رای آمدند و نام حسن روحانی را بر روی برگه‌های رای نوشتند و یا 30 ردیف خالی برگه‌های خود را با لیست امید پر کردند، دیگر حاضر به حضور پای صندوق‌ها نباشند.

ترامپ: دوست دارم زودتر از خاورمیانه خارج شویم حضور در خاورمیانه اشتباه بود
رئیس جمهور آمریکا گفت حضورمان در خاورمیانه اشتباه بود و دوست دارم زودتر از آنجا خارج شویم.
دونالد ترامپ در گفت‌وگو با مجله تایم، تصمیم ایران مبنی بر غنی‌سازی اورانیوم در سطوح بالای 3/67 درصد (در صورت عدم اجرای تعهدات اروپا پس از مهلت 60 روزه) را یک اشتباه بزرگ خواند، اما در برابر این سوال که آیا در چنین شرایطی بیشتر به گزینه نظامی توجه خواهد کرد، گفت: «من چنین چیزی نمی‌گویم. اصلا نمی‌توانم این را بگویم. چنین اقدامی نامناسب خواهد بود. اماآنها در صورت غنی‌سازی [در سطوح بالاتر] مرتکب اشتباه بزرگی می‌شوند.»
رئیس جمهور آمریکا وقتی با سوالی درخصوص احتمال رویارویی با ایران مواجه شده، چنین پاسخ گفته است: «خوب ببینید، من در خصوص ایران گفته بودم که ایران به سلاح هسته‌ای دست نمی‌یابد، این مسأله خیلی مهم است. در افغانستان، وقتی من آمدم 16 هزار نیرو داشتیم. الان 9 هزار نیرو داریم. اتفاقات خوبی آنجا در حال رخ دادن است. نه (نمی‌خواهم با ایران وارد رویارویی شوم)، من دوست دارم از خاورمیانه خارج شویم، ما هرگز نباید در خاورمیانه حضور پیدا می‌کردیم. هرگز نباید آنجا می‌بودیم و من دوست دارم خارج شویم.»
خبرنگار تایم از ترامپ پرسیده است که نظر به توضیحات او، آمریکا به خاطر سلاح هسته‌ای با ایران وارد جنگ می‌شود، اما به خاطر تنگه هرمز چنین اقدامی صورت نمی‌دهد و ترامپ پاسخ می‌دهد: «من حتی این را هم نمی‌خواهم بگویم، البته مطمئنا به خاطر سلاح هسته‌ای وارد جنگ می‌شوم، اما در خصوص مورد دیگر [تنگه هرمز] آن را به صورت یک علامت سوال باقی می‌گذارم.»
وی سپس با این سوال مواجه می‌شود که آیا پیامی از ایران دریافت کرده یا نه؟ ترامپ به این سوال پاسخ نمی‌دهد و به جای آن در خصوص مخالفتش با جنگ عراق سخن می‌گوید.
تایم سوال می‌کند آیا آمریکا قصد دارد با ایران گفت‌وگوی مستقیم داشته باشد که ترامپ می‌گوید: «هر زمان که آنها بخواهند من آماده‌ام. راه درازی مانده تا به آن نقطه برسیم، اما من هر زمان آنها آماده باشند، آماده‌ام...، اما اگر به دو تا دو و نیم سال پیش برگردید، فاجعه‌ای در جریان بود. ایران بیش از هر کسی مشکل ایجاد می‌کرد.»
رئیس جمهور آمریکا در خصوص حمله به کشتی‌ها در دریای عمان می‌گوید: تاکنون بسیار جزئی بوده است. اگر ادبیات ایرانی‌ها را با زمان امضای توافق (برجام) مقایسه کنید، «مرگ بر آمریکا، مرگ بر آمریکا، ما آمریکا را نابود می‌کنیم...»، من دیگر چنین چیزهایی را زیاد نمی‌شنوم و چندان هم انتظار ندارم که بشنوم. تفاوت زیادی ایجاد شده است.
یادآور می‌شود ترامپ دیروز نیز پس از سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط ایران مدعی شد خواسته به ایران حمله کند اما منصرف شده است؛ چرا که 150 نفر می‌مردند.
این گزافه‌گویی در حالی است که ترامپ بهتر از هر کس دیگر متوجه شده که در صورت ارتکاب کوچک‌ترین اشتباه در مقابل ایران و در صورت آغاز درگیری نظامی، در همان ساعت اول چند هزار نظامی آمریکایی کشته می‌شوند.
به همین دلیل هم هست که برایان هوک دیروز با زبان عاجزانه گفت: ایران باید دیپلماسی را با دیپلماسی پاسخ دهد اما از آن امتناع می‌ورزد و نیروی نظامی را به کار می‌گیرد.
این اظهارات در حالی است که نه جنگ و تحریم اقتصادی، دیپلماسی است و نه ارسال پهپادهای جاسوسی. بنابراین ایران ترجیح می‌دهد جواب تهدید و ایجاد مضیقه را متقابلا با قدرت پاسخ دهد. یادآور می‌شود ترامپ هر چند پاسخ تهدید و درشت‌گویی و پاسکاری خود را آغاز کرد و تصور می‌شد به سوریه لشکرکشی کند، اما همو این اواخر اعلام کرد نیروهای آمریکایی را از سوریه خارج می‌کند. همین تصمیم موجب استعفای جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا شد و آمریکا از شنبه ماه گذشته فاقد وزیر دفاع است. ماتیس معتقد بود موضع ترامپ، موجب تحقیر و تضعیف آمریکا می‌شود. اما ترامپ می‌گوید 7هزار میلیارد هزینه آمریکا در منطقه بی‌فایده بود و اکنون او مجبور است مخفیانه و چراغ خاموش به عراق سفر کند.
بلاغ

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار