واکنش های مقامات آمریکایی و مقامات جهانی به سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکا در هرمزگان همچنان ادامه دارد وبه بحث اول رسانه های جهان تبدیل شده است.
کد خبر: ۷۵۵۸۱۵
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۸ 21 June 2019

به گزارش تابناک هرمزگان به نقل از شفقنا، شکار و سرنگونی این پهپاد قدرتمند، محافل رسانه‌ای و تحلیلگران و مقامات کشورهای مختلف را حیرت‌زده کرده و باعث اذعان آنها به قدرت و توانمندی‌های بی‌نظیر ایران در نگهبانی از آسمان این کشور شده است.

این موضوع همچنین مقامات آمریکایی را دچار سرگردانی کرده و باعث شده است تا از اتخاذ تصمیم درست در این زمینه دچار سردرگمی شوند تاجایی که باعث شده است ترامپ و مشاور امنیت ملی‌اش برای نحوه برخورد با ایران به بحث و جدل بپردازند.
براساس این گزارش، یک مقام آگاه در کاخ سفید به سی‌ان‌ان گفته است: رییس جمهور ترامپ و جان بولتون مشاور امنیت ملی درباره نحوه برخورد با اقدام ایران در سرنگونی یک پهپاد به بحث پرداخته‌اند. این مقام کاخ سفید همچنین گفته دیگر مقامات آمریکایی مثل مایک پومپئو وزیر خارجه، مایک پنس معاون ترامپ و مارک اسپر سرپرست وزارت دفاع نقش میانجی را در این بحث دو نفره ایفا کرده‌اند و گاهی به نفع ترامپ و گاهی هم به نفع بولتون وارد بحث می‌شده‌اند.
سی‌ان‌ان به نقل از این مقام آگاه گفته که ترامپ به دنبال کاهش تنش با ایران بوده و در بحث تلاش می‌کرده با بولتون- که همواره خواستار برخورد نظامی با ایران است- مخالفت کند.
سی‌ان‌ان افزود: ترامپ در این جلسه به دنبال این بوده که آمریکا را وارد یک جنگ دیگر نکند اما بولتون خواستار مجازات ایران بوده است.

آماده باش ۷۲ ساعته یگان های نظامی آمریکا در منطقه

در پی سرنگونی پهپاد متجاوز آمریکایی در آسمان ایران، مجله «نیوزویک» آمریکا نیز روز جمعه نوشت که یگان های نظامی ایالات متحده آمریکا در منطقه به حالت آماده باش ۷۲ ساعته درآمده اند.
به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از النشره، یک مقام مسئول آمریکایی در پنتاگون به مجله «نیوزویک» گفته است که یگان های نظامی آمریکایی در منطقه به مدت ۷۲ ساعت به حالت آماده باش درآمده اند.

نیویورک تایمز: ترامپ ابتدا با طرح حمله به اهداف ایرانی موافقت کرد سپس از اجرای آن کنار کشید

در همین حال روزنامه «نیویورک تایمز» نیز نوشت: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با طرح حمله به برخی اهداف ایران موافقت کرد اما اندکی بعد به طور ناگهانی با اجرای آن طرح مخالفت کرد.
به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از اسکای نیوز عربی، این روزنامه آمریکایی نوشت: تا ساعت ۷ عصر روز پنج شنبه، مقامات نظامی و سیاسی پس از رایزنی های مکرر میان مقامات ارشد امنیت ملی و روسای کنگره این کشور، حمله آمریکا به برخی اهداف ایران را پیش بینی می کردند.
روزنامه مذکور در ادامه نوشت: دونالد ترامپ در ابتدا با اجرای حملاتی علیه گروهی از اهداف ایرانی از جمله رادارها و سایت های پرتاب موشک موافقت کرده بود اما این حمله عصر روز گذشته به صورت ناگهانی لغو شد.
نیویورک تایمز در ادامه افزود: مشخص نیست که آیا تصمیم راه اندازی حملاتی علیه ایران همچنان پابرجاست یا خیر.

واشنگتن پرواز هواپیماهای آمریکایی در حریم هوایی ایران را ممنوع کرد

اداره هوانوردی فدرال آمریکا روز جمعه ممنوعیت همه پروازهای هواپیماهای آمریکایی در حریم هوایی تحت کنترل ایران را ممنوع کرد.
به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از اسکای نیوز عربی، اداره هواپیمایی آمریکا اعلام کرد که همچنان نسبت به افزایش تنش و فعالیت نظامی در نزدیکی مسیرهای هوایی هواپیماهای مدنی نگران است.
اداره هواپیمایی آمریکا در ادامه نسبت به آنچه آمادگی ایران برای استفاده از موشک های دوربرد زمین به هوا در حریم هوایی بین المللی بدون هشدار قبلی خواند، ابراز نگرانی کرد و ادعا کرد: برنامه های ردیابی پروازها نشان می دهد که نزدیکترین هواپیمای تجاری به پهپادی که ایران سرنگون کرد، در عرض ۴۵ مایل دریایی این پهپاد در حال پرواز بوده است.
اداره هواپیمایی فدرال ایالات متحده آمریکا همچنین آنچه تهدیدهای مربوط به پرواز هواپیماهای مدنی در حریم هوایی ایران خوانده را نیز ارائه کرده و اعلام کرد که آن شرکت ها پروازهای خود را ممنوع نکرده اند.

یونایتد ایرلاینز پروازهای خود را متوقف کرد

شرکت هواپیمایی «یونایتد ایرلاینز» روز جمعه اعلام کرد که پروازهای خود از فرودگاه نیوآرک در ایالت نیوجرسی آمریکا به بمبئی مرکز تجاری هند را  پس از سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط ایران متوقف کرده است.
این شرکت در سایت اینترنتی خود نوشت: با توجه به حوادث کنونی در ایران، ایمنی و امنیت خدمات ما به هند که از طریق حریم هوایی ایران صورت می گیرد را بررسی کردیم و تصمیم گرفته ایم این خدمات را متوقف کنیم.
شرکت مذکور به زمان تعلیق پروازهای خود دراین زمینه اشاره ای نکرده است.
از سوی دیگر شرکت «او. اس گروپ» نیز مدعی شد که بررسی پرروازها نشان می دهد که هواپیماهای تجاری به پهپادی که سرنگون شد، بسیار نزدیک بودند.
این شرکت در گزارشش افزود: خطر سرنگونی یک هواپیمای مدنی در جنوب ایران یک خطر واقعی است..ما نسبت به دوری از منطقه تنگه هرمز توصیه می کنیم زیرا احتمال اشتباه برای شناسایی هویت هواپیماها وجود دارد.
روز پنج شنبه نیز دو شرکت آمریکایی «آمریکن ایرلاینز» و «دلتا ایرلاینز» اعلام کردند که هواپیماهایشان بر فراز ایران پرواز نمی کنند.

تلاش مقام های آمریکایی برای جلوگیری از تشدید تنشها با ایران

سناتورها و مقامات آمریکایی در پی سقوط پهپاد این کشور در هرمزگان، همچنان در مورد افزایش تنش با ایران به دونالد ترامپ هشدار می‌دهند.
به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از الجزیره؛ پس از اینکه ایران پهپاد متجاوز آمریکایی را سرنگون کرد هیات حاکمه آمریکا به دنبال تلافی این اقدام ایران بود. حتی برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که ترامپ در آخرین لحظات طرح حمله تلافی‌جویانه به اقدام ایران را از دستور کار خارج کرده است. حالا برخی سناتورهای آمریکایی نسبت به هرگونه آغاز تنش نظامی با تهران هشدار می‌دهند. جیم ریش رییس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفت: شخص رییس جمهور خواستار جنگ با ایران نیست؛ کنگره هم نیست و مردم آمریکا هم نیستند.
این مقام آمریکایی البته مدعی شد ترامپ در حفاظت از مردم و منافع ایالات متحده لحظه‌ای تردید به خود راه نمی‌دهد.
ریچارد بلومنتال عضو دمکرات سنای آمریکا نیز گفت: نگرانی من ایجاد سوءتفاهم میان نظامیان ایران و آمریکا و به تبع آن اشتباه محاسباتی و شروع جنگی جدید است.
نانسی پلوسی رهبر دمکرات‌های آمریکا و رییس مجلس نمایندگان این کشور نیز مخالفت خود را با وقوع جنگی جدید ابراز کرده است.

نانسی پلوسی: دولت باید برای کاهش تنش با ایران تلاش کند

به نظر می‌رسد جلسه رهبران آمریکا برای بررسی هدف قرار دادن یک پهپاد از سوی ایران بدون نتیجه خاصی پایان یافته است.
به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان آمریکا پس از این جلسه تاکید کرده که دولت ترامپ باید برای کاهش تنش‌ها با ایران قدم بردارد. او گفته: ما در مقابل ایران به یک راهبرد قوی و هوشمند نیاز داریم نه نوعی بی‌پروایی.
پلوسی که از مخالفان سرسخت ترامپ است ضمن محرمانه خواندن جزییات جلسه رهبران سیاسی آمریکا با رییس جمهور این کشور گفت: شرایط بسیار جدی است و ما باید طوری برخورد کنیم که تنش جدیدی ایجاد نشود.

مشاور باراک اوباما: نه نیازی به خروج از برجام داشتیم و نه به جنگ با ایران

از سوی دیگر مشاور امنیت ملی رییس جمهور سابق آمریکا از سیاست‌های ترامپ علیه ایران انتقاد کرد.
به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، بن رودز از مشاور امنیت ملی باراک اوباما در حساب توییتری خود با انتقاد از سیاست‌های دونالد ترامپ رییس جمهور فعلی آمریکا در مورد ایران گفت: ما نه نیازی داشتیم از برجام که به خوبی کار می‌کرد خارج شویم و نه نیازی داریم که به خاطر یک پهپاد با ایران وارد جنگ شویم.

وزیرامورخارجه ایران:قسمت‌هایی از پهپاد آمریکایی را از آبهای سرزمینی ایران خارج کردیم

محمدجواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت که قسمت‌هایی از پهپاد سرنگون‌شده آمریکایی را از آبهای سرزمینی خود خارج کردیم.
ظریف شامگاه پنجشنبه در توئیتی نوشت: یک پهپاد آمریکایی ساعت ۱۴ دقیقه بامداد در وضعیت پنهانکاری از امارات متحده عربی به پرواز درآمد و حریم هوایی ایران را نقض کرد. این پهپاد ساعت چهار و پنج دقیقه بامداد در مختصات (۲۵.۵۹.۴۳ شمالی) و (۵۷.۰۲.۲۵ شرقی) در نزدیک کوه مبارک هدف قرار گرفت.
وزیر خارجه ایران افزود: ما قسمت‌هایی از پهپاد نظامی آمریکا را در آب‌هایی سرزمینی خود، جایی که این پهپاد ساقط شد، از آب خارج کردیم.
ظریف در توئیت خود دو عکس مرتبط با تجاوز پهپاد آمریکایی به حریم سرزمینی ایران را نیز منتشر کرد.
در نخستین ساعات بامداد امروز (پنجشنبه ۳۰ خرداد) یک فروند پهپاد جاسوسی «ام کیو ۴- سی تریتون» آمریکا بعد از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روبروی کوه مبارک استان هرمزگان، هدف آتش پدافند یکپارچه هوایی کشورمان قرار گرفت و سرنگون شد.
سردار سلامی فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این مورد تاکید کرد که مرزها خط قرمز ماست و هر دشمنی به آن تعرض کند نابود خواهد شد.

نامه ایران به دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت درباره پهپاد آمریکایی

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، در نامه‌ای به آنتونیو گوترش دبیرکل این سازمان، اعلام کرد که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران یک پهپاد جاسوسی آمریکایی را که وارد حریم هوایی کشورمان شده بود، هدف قرار داده و ساقط کرده‌اند.
 مجید تخت روانچی در این نامه که نسخه‌ای از آن برای رئیس شورای امنیت سازمان ملل نیز ارسال شده، اعلام کرد: این اقدام پس از اخطارهای مکرر به پهپاد مذکور و طبق حق ذاتی ایران در دفاع مشروع از خود طبق ماده ۵۱ منشور سازمان ملل، صورت گرفته است.
در این نامه ضمن اعلام اینکه این اقدام آمریکا نقض حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد، بویژه بند ۴ ماده ۲ آن بوده و مسئولیت بین‌المللی آمریکا را در پی دارد، این عمل به شدیدترین لحن ممکن محکوم شده است.
روانچی با بیان اینکه “کشورمان در پی جنگ نیست”، اعلام کرده که در عین حال ایران حق مسلم خود را برای اتخاذ هرگونه اقدام لازم در مقابل نقض سرزمین خود محفوظ می‌دارد و مصمم است قاطعانه از مرزهای هوایی، آبی و خاکی خویش دفاع کند.
وی همچنین اعلام کرد: این اولین اقدام آمریکا علیه کشورمان نیست و در موارد قبلی اعتراض ایران از طریق سفارت سوئیس در تهران که حافظ منافع آمریکا است، به این کشور اعلام شده است.
نماینده ایران در سازمان ملل در این نامه همچنین از جامعه جهانی خواسته است که آمریکا را وادار کنند به این‌گونه اقدامات تحریک‌آمیز و غیرقانونی خود در منطقه حساس خلیج فارس پایان دهد.
واکتش های ترامپ و مقامات پنتاگون به سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط سپاه/ ترامپ: ممکن است ایران این پهپاد را اشتباهی سرنگون کرده باشد.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا عصر دیروز(پنج شنبه) به سرنگونی پهپاد این کشورتوسط نیروی پدافند هوایی سپاه پاسداران در هرمزگان واکنش نشان داد.
به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از اسکای نیوز عربی، ترامپ در توییترش نوشت: «ایران با سرنگون کردن پهپاد آمریکایی مرتکب اشتباه بزرگی شد»!.
رئیس جمهوری آمریکا: به زودی خواهید دانست که آیا آمریکا حمله ای را به ایران ترتیب خواهد داد یا خیر.
به نقل از اسکای نیوزعربی، دونالد ترامپ مدعی شد: پهپاد آمریکایی بر فراز آب های بین المللی پرواز می کرد و این موضوع از نظر علمی برای ما مستند شده است.
رئیس جمهوری آمریکا پاسخ به سرنگونی پهپاد این کشور را بعید ندانست و در پاسخ به سوالی درباره احتمال حمله به ایران گفت: به زودی خواهید دانست.
ترامپ در ادامه سرنگونی پهپاد آمریکایی از سوی ایران را  اشتباه بسیار بزرگی توصیف کرد و  مدعی شد: پهپادی که ایران سرنگون کرد، مسلح نبود و بر فراز آب های بین المللی پرواز می کرد.
وی که در دیدار نخست وزیر کانادا در کاخ سفید سخن می گفت، اضافه کرد: ممکن است ایران این پهپاد را اشتباهی سرنگون کرده باشد.
از سوی دیگر یک ژنرال آمریکایی نیز مدعی شد: پهپاد آمریکایی که توسط ایران سرنگون شد، در ارتفاع ۳۴ کیلومتری سواحل ایران پرواز می کرد.
«جوزف جاستیلا» فرمانده فرماندهی مرکزی نیروی هوایی آمریکا هم گزارشی درباره آخرین تحولات اوضاع با ایران به پنتاگون ارانه کرد.
وی مدعی شد که این پهپاد حریم هوایی ایران را نقض نکرده بود.
خبرنگار اسکای نیوز عربی در واشنگتن نیز گزارش داد: دولت آمریکا به زودی کنگره را در جریان تحولات درباره ایران قرار خواهد داد.

ادعاهای ارتش آمریکا درباره پهپاد سرنگون شده

ارتش آمریکا روز پنج شنبه ادعا  کرد که ایران پهپاد این کشور را در حالی که با ارتفاع بالا بر فراز تنگه هرمز پرواز می کرده، سرنگون کرده است.
به نقل از اسکای نیوز عربی، «جوزف جاستیلا» فرمانده فرماندهی مرکزی نیروی هوایی آمریکا با ادعای این موضوع گفت: این پهپاد در ۳۴ کیلومتری سواحل ایران پرواز می کرده است.
جاستیلا که در مقر وزارت دفاع آمریکا سخن می گفت، سرنگونی این پهپاد را حمله ای خطرناک و اقدامی غیرمسولانه خواند و مدعی شد که در حومه گذرگاههای هوایی قانونی و بین دبی در امارات و مسقط در عمان ساقط شده و برای غیرنظامیان احتمال خطر وجود داشته است.
وی با اشاره به اینکه این پهپاد در ماموریت خود به هیچ وجه حریم هوایی ایران را نقض نکرد، افزود: پهپاد آمریکا در حریم هوایی بین المللی و پس از آنکه هدف قرار گرفت، ساقط شد.
از سوی دیگر رسانه های خبری آمریکا اعلام کردند که رئیس جمهوری این کشور و فرماندهان نظامی و مشاورانش پس از سرنگونی این پهپاد در کاخ سفید جلسه تشکیل داده اند تا راههای پاسخ به سرنگونی پهپاد آمریکایی را بررسی کنند.

واکنش نتانیاهو به سقوط پهپاد جاسوسی آمریکا

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به ساقط شدن پهپاد جاسوسی آمریکا توسط پدافند نیروی هوا فضای سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران، مدعی شد که ایران آنچه او آن را « رفتار خشونت‌آمیزش علیه آمریکا و جامعه‌ جهانی» می‌خواند، شدت بخشیده است.
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در اظهاراتی خصمانه در صفحه توییترش نوشت: در ۲۴ ساعت گذشته رژیم ایران اعمال «خشونت‌آمیز» خود علیه ایالات متحده آمریکا و جامعه جهانی را شدت بخشید. بار دیگر همه ملت‌هایی که خواهان صلح و امنیت هستند را به حمایت از تلاش‌های ایالات متحده علیه خشونت‌گری رژیم ایران فرا می‌خوانم.

نتانیاهو

اذعان رسانه های مختلف جهانی به قدرت دفاعی ایران/ قدرت دفاعی ایران در صدر رسانه های جهان

روزنامه حزب حاکم چین در گزارشی با اشاره به سرنگونی پهپاد آمریکا نوشت: ایران به این شکل اعلام کرده است که برای دفاع از حریم هوایی و مرزهای خود تعلل نخواهد کرد و هر تجاوزی را با اقتدار پاسخ خواهد داد.
رسانه های چین ضمن بازتاب سقوط یک فروند هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین آمریکا توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، گزارش کردند که ایران با قدرت از مرزهایش دفاع می کند.
خبرگزاری شینهوا روز جمعه گزارش کرد از دیدگاه ایران اقدام به ساقط کردن این پهپاد که وارد حریم مرزی این کشور شده است پیام روشنی است مبنی بر اینکه تهران می تواند با قدرت از مرزهایش دفاع کند.
گزارش حاکی است که پهپاد جاسوسی گلوبال هاوک آمریکا طبق مستندات ایران در استان هرمزگان و زمانی که وارد حریم هوایی ایران شده بود هدف قرار گرفته است.
همزمان روزنامه گلوبال تایمز ارگان حزب حاکم چین هم نوشته است ایران به این شکل اعلام کرده است که برای دفاع از حریم هوایی و مرزهای خود تعلل نخواهد کرد و هر تجاوزی را با اقتدار پاسخ خواهد داد.
این نشریه می افزاید که از زمانی که دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در ماه می سال گذشته اعلام کرد از برجام خارج می شود، تنش ها میان آمریکا و ایران افزون شده است.
روزنامه ساوت چاینا هنگ کنگ هم نوشته است که آمریکا فقط به خروج از این توافق بین المللی بسنده نکرده بلکه فشار حداکثری را با تحریم ها بر اقتصاد ایران وارد کرده و همزمان نیروهای نظامی و تجهیزات به منطقه اعزام کرده است.
این نشریه تاکید می کند کشورهای مختلف جهان از جمله چین، روسیه و اروپا ضمن نگرانی از فزاینده بودن تنش ها، خواستار اجتناب از هر درگیری نظامی شده اند.
رسانه های چین ضمن انعکاس گسترده خبر خاطر نشان کرده اند که تنش ها میان ایران و آمریکا باعث نگرانی جامعه بین المللی شده است و بسیاری کشورها به دنبال پادرمیانی برای حل مساله و کاستن از اختلافات هستند.
پیش از این مقام های ارشد چین از جمله “وانگ یی” وزیر خارجه چین از آمریکا خواسته بودند که بجای اعزام نیرو به منطقه و تشدید بی ثباتی در خاورمیانه، راهبرد خویشتنداری پیشه کرده و برای تثبیت اوضاع و حراست از صلح و امنیت خاورمیانه گام بردارد.

سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکا، توان دفاعی ایران کانون تحلیل کارشناسان و رسانه ها

شکار و سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکا محافل رسانه‌ای و تحلیلگران و مقامات کشورهای مختلف را حیرت‌زده کرده و باعث اذعان آنها به قدرت و توانمندی‌های بی‌نظیر ایران در نگهبانی از آسمان کشور شد.
انتشار این خبر به سرعت در صدر خبرهای جهان قرار گرفت و دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا را نیز در شوک فرو برد چرا که آنها باور نمی‌کردند پهپاد بلندپرواز و گرانقیمت آنها توسط ایران سرنگون شود و بخشی از بقایای آن به دست ایران بیافتد.
«کارل بیلت» نخست وزیر اسبق و وزیر خارجه اسبق سوئد در توئیتی به این توانمندی ایران واکنش نشان داد و نوشت: کار جالبی از ایران در رابطه با گلوبال هاوک. اگر درست باشد، این یعنی آنکه این پهپاد از امارات متحده عربی پرواز کرده و در مسیر برگشت در سواحل ایران سرنگون شد.
ولی نصر استاد دانشگاه جان هاپکینز آمریکا در توصیف این وضعیت نوشت: ایران نشان داده است که تصورات ترامپ در مورد فشار حداکثری اشتباه است. ترامپ باید فکر کند که آنها اشتباه کرده‌اند، در غیر این صورت او مجبور است بپذیرد که دستاورد بزرگ او تسلیم ایران نیست بلکه قرار دادن آمریکا در مسیر جنگ است.
«بن رودز» مشاور باراک اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا و از معماران برجام در پی بروز این توانایی به شبکه فاکس نیوز رفت و از تریبون رسانه‌ای که بی‌وقفه از ترامپ حمایت می‌کند، گفت: این همان چیزی که وقتی ترامپ از توافق هسته‌ای خارج شد، همه ما می‌گفتیم اتفاق می‌افتد. او با صراحت اعلام کرد: این دولت اعتبار خود را از دست داده است.
در آمریکایی لاتین جایی که حیاط خلوت ایالات متحده به شمار می‌آید و کشورها و ملت‌های مختلف بی‌مهری‌ها و ستم‌های زیادی از آمریکا دیده‌اند رسانه‌ها به تمجید از اقدام ایران پرداختند. شبکه تله‌سور در صفحه توئیتر خود به زبان انگلیسی نوشت: ایران به جایی ضربه زد که پرزیدنت ترامپ درد را آنجا بیشتر احساس می‌کند… یعنی غرورش را. این شبکه با انتشار ویدئویی از پهپاد آمریکایی افزود: ایران آمریکا را سرجایش می‌نشاند.
از سوی دیگر، «فردریک پلتگن» خبرنگار سی. ان. ان در ایران در تحلیل کوتاهی در تارنمای این شبکه نوشت: ایرانی‌ها می‌خواهند این پیام روشن را به آمریکا بفرستند که قادر هستند حتی تجهیزات پیشرفته آمریکایی را بزنند و اگر احساس تهدید کنند تعلل نخواهند کرد.
در این میان «الیجاه جی مانیه» روزنامه‌نگار الرای سوال مهمی را مطرح کرده است. او در توئیتی نوشت: چگونه است که موشک‌های ساخت داخل ایران با ارزشی معادل دو هزار و پانصد دلار پهپاد پیچیده گلوبال هاوک آر کیو ۴ سی نیروی دریایی آمریکا را که حدود ۱۲۳ میلیون دلار قیمت دارد رهگیری و سرنگون کردند؟
وی با اشاره به تلاش‌های آمریکا برای ایجاد ناامنی در منطقه و اشاعه ایران‌هراسی و فروش سلاح به اعراب از این طریق افزود: احساس من این است که رئیس جمهوری آمریکا به ملک سلمان سعودی زنگ می‌زند و از او می‌خواهد پول پهپاد ساقط شده را بدهد.
در داخل آمریکا نیز هر چند شماری از جمهوریخواهان به دلیل وابستگی حزب مجبور شده‌اند از مواضع ترامپ حمایت کنند اما دموکرات‌ها شدیدترین انتقادات را متوجه رئیس جمهوری کرده‌اند زیرا وی را عامل تنش و ناامنی می‌دانند.
«جکی اسپایر» عضو دموکرات کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا به سی. ان. ان ترامپ را مقصر تنش‌های اخیر معرفی کرد و گفت که علت این مساله خروج واشنگتن از برجام است. او افزود که اقدامات دولت ترامپ «تحریک‌آمیز» است.
«برنی سندرز» سناتور مستقل ایالت ورمونت که از جانب حزب دموکرات به رقابت‌های ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا پا گذاشته است، در توئیتی تاکید کرد: ما باید برای حل این بحران با ایران از طریق دیپلماتیک کار کنیم، نه اینکه وارد جنگ شویم.
«باربارا اسلاوین» مدیر بخش «آینده ابتکار ایران» در شورای آتلانتیک به شبکه سی. ان. ان گفت: مسئولیت نهایی با ترامپ است. او فردی است که از توافق هسته‌ای خارج شد و تحریم‌های نفتی علیه ایران وضع کرد.
رای الیوم: اگر به قول ترامپ ایران مرتکب اشتباه بزرگی شد، آمریکایی ها مرتکب اشتباه بزرگتری شدند
رای الیوم در پی سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط ایران در تحلیلی نوشت: اگر به قول ترامپ ایران با سرنگونی پهپاد آمریکایی مرتکب اشتباه بزرگی شد، قطعا آمریکایی ها مرتکب اشتباه بزرگتری شدند که اقدام به اعزام این پهپاد به منطقه ای ملتهب کردند که شاهد تنش بی سابقه، جنگ تانکر ها و بمباران فرودگاهها و ایستگاههای آب و برق در عمق خاک متحدان است.
به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، «عبدالباری عطوان» با اشاره به این موضوع در روزنامه اینترنتی «رای الیوم» نوشت: آمریکایی ها با اعزام چنین پهپادی به منطقه حساس و ملتهب، دچار اشتباه بزرگتری شدند و در برآورد موقعیت رقیب ایرانی و واکنش های احتمالی آنها دچار اشتباه شدند.
عطوان با اشاره به اینکه فرماندهی نظامی آمریکا که ناوهای هواپیمابر و دهها ناو جنگی را به منطقه خلیج(فارس) آورده، گمان می کرد که سپاه پاسداران ایران با پهپادی که حریم هوایی ایران را نقض کرد، مقابله نمی کند، ادامه داد: شاید هم این پهپاد برای آزمایش واکنش ایران فرستاده شده باشد و شاید هم برای تحریک ایران و واداشتن این کشور به سرنگونی آن اعزام شده باشد تا از این طریق بهانه ای برای جنگ افروزی پیدا کند. ما هیچ یک از این احتمالات را بعید نمی دانیم.
عطوان خاطرنشان کرد: روشن است که تصمیم سرنگونی پهپاد آمریکایی، تصمیمی ناگهانی نبوده است بلکه در چارچوب راهبردی قرار می گیرد که ماهها از سوی فرماندهی نظامی ایران اتخاذ شده است؛ راهبردی که عنوان آن مقابله با هر هواپیما، تانک و یا موشکی است که خاک ایران و حریم هوایی آن را نقض کند و فرقی نمی کند که این نقض از سوی آمریکا باشد و یا اسرائیل اما در هر صورت انگشتان روی ماشه است.
نویسنده با اشاره به اینکه اماکنی نظیر فرودگاهها، کشتی ها و سایت های نظامی ایرانی وجود دارد که احتمال دارد آمریکا با حمله به آن اماکن، به سرنگونی پهپاد توسط ایران پاسخ دهد، همچنین نوشت: اما پاسخ ایران در آن صورت چگونه خواهد بود. بدون شک مزاج فرماندهان ایران به هیچ وجه مزاج تسلیم نخواهد بود و از پاسخ دردناک آنها به تجاوز آمریکا تعجب نمی کنیم مگر اینکه میانجی گران رفع محاصره و بازگشت آمریکا به توافق هسته ای را پیشنهاد کنند.
وی با اشاره به اینکه وقوع جنگ بزرگ در منطقه را بعید نمی دانیم، در پایان نوشت: ایرانی ها هرگز از کنار محاصره ترامپ و توقف صادرات نفتی خود بی تفاوت نمی گذرند و این همان چیزی است که ترامپ درک نمی کند تا اینکه آثار آن را بر نیروها و پایگاههایش و همچنین بر شهرهای متحدانش و فرودگاهها و ایستگاههای برق و آب آنها ببیند.
در پی سرنگونی یک فروند پهپاد جاسوسی آمریکایی پس از تجاوز به فضای سرزمینی ایران اسلامی در ساعات اولیه بامداد امروز مقابل منطقه کوه مبارک استان هرمزگان، روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای به تشریح جزئیاتی از این اقدام پرداخت.
در این اطلاعیه آمده است: پهپاد جاسوسی گلوبال هاوک در ساعت ۱۴ دقیقه بامداد دیروز (پنج شنبه) از یکی از پایگاه‌های نیروهای آمریکایی در جنوب خلیج فارس با مختصات معلوم به هوا برخاسته و بر خلاف قوانین هوانوردی کلیه تجهیزات مربوط به معرفی خود را خاموش نموده و در نهایت پنهان‌کاری، از تنگه هرمز به سمت چابهار ادامه مسیر می‌دهد.
این اطلاعیه افزوده است: این هواپیمای بدون سرنشین در زمان بازگشت به سمت غرب منطقه در محدوده تنگه هرمز با تجاوز به فضای سرزمینی جمهوری اسلامی ایران، مشغول جمع آوری اطلاعات و جاسوسی می‌شود.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار