نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی گفت: براساس برخی آیین نامه ها تعدادی از اقلام کالاها با کارت های الکترونیکی مرزنشنیان باید آزاد می شد اما طبق تعبیر گمرک و بازرگانی آنها را جزو کالاهای قاچاق محاسبه کرده‌اند که امیدوارم مصوبه ای صورت گرفته و بتوان فرصت طلایی مرز را در جهت اشتغال، توسعه و امنیت پایدار مورد بهره برداری قرار دهیم.
کد خبر: ۷۵۵۶۵۱
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۸ 20 June 2019

به گزارش تابناک آذربایجان غربی رسول خضری امروز در جلسه‌ای که برای رسیدگی به مشکلات مرزنشینان در رابطه با معابر مرزی، رسمی شدن مرز کیله و شهرک صنعتی با حضور وزیر صمت در مرز کیله سردشت برگزار شد افزود: سردشت قبل از انقلاب دارای گمرک بوده و در شرایط حاضر به عنوان نخستین شهر مسکونی شیمیایی شده جهان، رسمی شدن گمرک و مرز کیله یکی از مطالبات به حق این مردم است.

وی گفت: با رسمی شدن بازارچه کیله این شهرستان، بحث تجارت، مبادلات اقتصادی و مسافری تاثیرات مثبتی را در سطح شهرستان خواهد گذاشت.

نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی افزود: تعطیلی معابر مرزی و مشکلات ناشی از آن بر معیشت مرزنشینانی که دارای کارت‌های مرزنشینی هستند گره خورده و در این راستا ثبت سفارش و منشا ارزی هیچکدام میسر نبوده و با وجود اینکه هیچ ریالی از این کار عاید مرزنشینان نمی‌شود، باید مالیات نیز پرداخت کنند.

وی تصریح کرد: در یک هفته گذشته دومین جلسه در راستای ساماندهی بازارچه های مرزی در سطح این شهرستان برگزار شد و چون موضوع رسمی شدن مرز و تجارت به حوزه وزیر صمت مربوط می شود بدون شک منشا خیر و برکت خواهد بود و امیدوارم شاهد تحولاتی در بحث معیشت مرزنشنیان باشیم.

خضری با بیان اینکه بحث معیشت مرزنشینان تنها بحث اقتصادی صرف نیست گفت: در کنار بحث اقتصادی موضوعات اجتماعی و امنیتی هم دخیل هستند که امنیت پایدار منوط به معیشت پایدار مرزنشنیان می شود.

وی افزود: برنامه پنج ساله ششم که با اقتصادی مقاومتی و حمایت از اشتغال و تولید همراه بوده موید نامگذاری شعار سال توسط مقام معظم رهبری بوده و حرکتی است که دولت آغاز کرده که باید تلاش خود را در جهت رسمی شدن مرز مضاعف کنیم.

نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: براساس برخی آیین نامه ها تعدادی از اقلام کالاها با کارت های الکترونیکی مرزنشنیان باید آزاد می شد اما طبق تعبیر گمرک و بازرگانی آنها را جزو کالاهای قاچاق محاسبه کرده‌اند که امیدوارم مصوبه ای صورت گرفته و بتوان  فرصت طلایی مرز را در جهت اشتغال، توسعه و امنیت پایدار مورد بهره برداری قرار دهیم.

لزوم ظرفیت تسهیل تجارت بین طرف عراقی و ایرانی

 در ادامه فرماندار سردشت با اشاره به وضعیت بازارچه کیله سردشت و دلایل رسمی آن گفت: تشابهات فرهنگی و زبانی و وجود رابطه‌های فامیلی دو طرف مرز باعث کاهش هزینه مبادلات شده و بهترین ظرفیت تسهیل تجارت بین طرف عراقی و ایرانی است و همچنین سردشت نزدیک‌ترین فاصله را با شهرهای اقلیم کردستان و حتی به شهر دمشق سوریه دارد.

اقصی نخشی پور افزود: وجود سرمایه گذاران فعال در سردشت که در شهرهای تهران، ارومیه، جلفا و ماکو فعالیت دارند می‌تواند ظرفیت خوبی در جهت توسعه تجارت منطقه باشد.

وی تصریح کرد: این شهر با توجه به نزدیکی به مراکز استان‌های شمال و شمال‌غرب کشور فرصت مناسبی را جهت راه اندازی کاروان‌های زیارتی عتبات عالیات فراهم کرده و این مورد یکی دیگر از دلایل رسمی شدن کیله و توسعه آن است.

نخشی‌پور عنوان کرد: برای رونق وضعیت فعلی بازارچه کیله، ایجاد مشوق‌هایی به نسبت سایر شهرهای مرزی می‌تواند تاثیر مثبتی داشته باشد.

وی اظهار کرد: ایجاد ساز و‌ کار نوبت دهی کارت‌های الکترونیکی و آزادسازی واردات می‌تواند در جهت اشتغال موثر باشد و کارت‌های الکترونیکی در این شرایط توان معیشت را ندارند و پیشنهاد می شود کارت ها با سامانه جدید قابل پایش، مورد توجه قرار گیرد.

فرماندار سردشت اضافه کرد: ایجاد بازارچه مشترک دو کشور و ایجاد غرفه‌های معین با صادرات و واردات مشخص با مدت معین می‌تواند اشتغال زا باشد و از طریق سامانه الکترویکی نظارت آنلاین موضوع را پیگیری کرد.

وی اذعان کرد: طبق یکی از مصوبات هیات وزیران، واردات ممنوع و منوط به ثبت سفارش و تایید منشا ارزی بوده که در این بازارچه امکان ثبت سفارش وجود ندارد و این موضوع به گمرکات رسمی با کارت بازرگانی مربوط می شود که این امر موجب توقف و محدودیت واردات شده است.

نخشی‌پور افزود: تبدیل بازارچه مرزی کیله به مرز رسمی و ایجاد گمرک و پایانه موجب ایجاد رویه‌های واردات و ترانزیت که موجب افزایش اشتغال و توسعه منطقه خواهد شد.

وی تاکید کرد: راه اندازی بازارچه اشکان و قاسم‌رش با توجه به تاثیر مثبت قبل از تعطیلی آن در اشتغال منطقه مورد تقاضای مردم این شهرستان است.

فرماندار سردشت عنوان کرد: صادرات سال 1397 بالغ بر 276 هزار تن با ارزش دلاری بیش از 135 میلیون دلار بوده و رشد صادرات نسبت به سال 1396 از نظر وزنی 43 درصد و از نظر ارزشی 14 درصد بوده است.

وی تصریح داشت: واردات سال 1397 که در بارازچه کیله و در مجموع سه ماه فعال بوده بالغ بر هفت میلیون دلار و از نظر وزنی 2 هزار تن بوده و عوارض داده شده به خزانه دولتی از بابت واردات سال 1397 بالغ بر 44 میلیارد ریال است و میزان تسهیلات ارایه شده به مرزنشنیان بالغ بر 95 میلیارد ریال و تعداد مرزنشنیان تسهیلات گرفته بیش از 14 هزار نفر در سال 1397 برابر با پنج هزار کارت مرزرنشینی استفاده شده است.

وی اذعان داشت: عمده اقلام صادراتی شامل سیمان، پوکه معدنی، کاشی، سرامیک، میوه و تره بار، مصنوعات فلزی و عمده اقلام وارداتی لاستیک سبک و سنگین طی بخشنامه مورد تایید بوده است.

سالروز بمباران شیمیایی سردشت به حاشیه رفته است

امام جمعه سردشت در ادامه با اشاره به سالروز گرامیداشت شهدای بمباران شیمیایی این شهرستان گفت: 7 تیر سالروز بمباران شیمیایی سردشت چون با برخی از مناسبت ها مصادف شده تا حدودی به حاشیه رفته و در سالهای گذشته بسیاری از قول هایی که مسوولان عالی رتبه کشوری بر آن تاکید داشتند هنوز هم بر زمین مانده است.

ماموستا محمد واوی بر عملیاتی شدن قول های مسوولان عالی رتبه کشوری تاکید کرد و افزود: نگرانی ها بیشتر به خاطر این نوع از وعده هاست که مسوولان در رابطه با رسمی شدن مرز کیله و غیره به این مردم داده اند.

وی با اشاره به سخنانی از مقام معظم رهبری، ارایه خدمات به مردم را خواستار شد و اظهار داشت: سیاست رژیم پهلوی عقب نگهداشتن مناطق محروم و مرزی بود که مسوولان باید با اجرای کارهای عمرانی عقب ماندگی ها را جبران کرده و این موضوع یکی از درخواست های مردم سردشت است.

وی گفت: سردشت به اقتصادی زاینده و ثروت زا نیاز دارد و باید با توزیع متناسب امکانات و امتیازات ویژه محرومیت زدایی در راستای کاهش سطح اختلافات در تمامی شاخص های توسعه ای گام برداشت.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار