اسمش باغ گل هاست اما فقط باید در حد اسم از این باغ توقع داشت، باغی که قرار بود مانند باغ گل های استان های دیگر کشور جذابیت های منحصربه فردی برای شیرازی ها داشته باشد.
کد خبر: ۷۵۴۰۳۶
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۸ 15 June 2019

تابناک فارس به نقل از مهر:اسمش باغ گل هاست اما فقط باید در حد اسم از این باغ توقع داشت، باغی که قرار بود مانند باغ گل های استان های دیگر کشور جذابیت های منحصربه فردی برای شیرازی ها داشته باشد.

این باغ به مساحت ۳.۵ هکتار در روز ۱۵ اردیبهشت همزمان با روز شیراز در منطقه منصور آباد افتتاح شد. متولیان می گویند فعلاً این پرژه در فازهای ابتدایی قرار دارد اما در همین فاز نیز می توان کلیت کار را مورد سنجش قرار دارد.

نقص های این باغ از ورودی اش چشم هر بیننده ای را به خود جلب می کند، محیطی بدون پارکینگ مناسب که مردم مجبورند خودروهایشان را در هر جایی که پیدا کردند پارک کنند.

 

در عین حال گل های باغ نیز خیلی با استانداردهای باغ گل متناسب نیست، گل هایی که هر روز شهروندان در معابر و پارک ها می توانند ببینند، حالا در این باغ خودنمایی می کنند.

این در حالیست که باغ گل ها باید در بردارنده گونه های خاص، منحصر به فرد و یا کمیاب باشد اما گویا قرار نیست در این باغ، گل های شاخصی را شهروندان به نظاره بنشینند.

معماری باغ نیز باعث شده که محیط باغ پر از پست و بلندی باشه تا برای همگان این سوال مطرح شود چرا باغ در محیطی جانمایی شود که برای پیاده روی باید پستی و بلندی های متععدد را پیمایش کنند.

همه اینها در حالیست که همین گونه های مرسوم و عادی گل نیز اغلب پژمرده شده و شادابی ندارند و در کنارشان علف های هرز نیز روییده است که نشان از کم توجهی و رسیدگی ناکافی دارد.

در این رابطه عضو شورای اسلامی شهر شیراز به خبرنگار مهر گفت: باغ گلها در حال حاضر در فاز مقدماتی مورد بهره برداری قرار گرفته که خب انتقاداتی به نحوه طراحی معماری و طراحی فضای سبز آن وجود داشت و همچنان کمبودهایی تا رسیدن به یک باغ گلهای استاندارد دارد.
سعید نظری ادامه داد: شهردار محترم در جلسه‌ای با حضور اعضا به برخی انتقادات پاسخ دادند. از این‌حیث که این باغ در فاز مقدماتی قابل بهره برداری بود و در اختیار شهروندان قرار گرفت و مورد استقبال هم واقع شده است و به سرعت دیگر فازهای آن هم به لحاظ معماری و فضای خدمات عمومی مثل سرویس های بهداشتی تکمیل می شود.

 

این عضو شورای شهر شیراز بیان کرد: تامین روشنایی و استفاده شهروندان از باغ گلها هم تابع دو موضوع خاص تامین اقلام خاص برای روشنایی و تامین امنیت هست.

وی اضافه کرد: اقلام خاص نورپردازی ظاهراً در حال خریداری توسط شهرداری است ضمن اینکه این اقلام رابطه مستقیمی هم با تکمیل معماری باغ دارد که یکی از معماران شهیر شیرازی برعهده دارد.

وی گفت: تامین امنیت هم برای استفاده شبانه به دلیل گستردگی باغ‌های موجود بالای دست باغ گل ها نیازمند مساعدت و همکاری پلیس است.

نظری ادامه داد: انتقاداتی هم در نوع پوشش گل ها وجود دارد. قرار هست دو شکل از گونه های مختلف گل‌ها در این باغ مورد استفاده قرار گیرد اول گونه گل هایی که معمولاً بومی شیرازند یا شیرازی ها در باغچه آرایی خود مثل اطلسی، شب بو، بنفشه و جعفری و … با رعایت مسائل مصرف بهینه آب از آنها استفاده میکنند.

 

این عضو شورای شهر شیراز گفت: در فاز مقدماتی شهروندان شاهد کاشت فصلی این گونه گلها بودند که متناسب با آب و هوای هر فصل این گونه ها تغییر میکند و لازم است آخر هر فصل گونه‌های فصل جدید شارژ شود.

نظری گفت: دوم گونه‌های گل‌های کمیاب که خب شرایط تامین و نگهداری خاصی مثل وجود گلخانه‌های بزرگ مساحت می‌طلبد.

وی ادامه داد: ظاهراً شهرداری در حال خریداری گونه‌های گل‌های کمیاب هست اما تیپولوژی باغ و پست‌ها و بلندی‌های آن هم باعث شده که استقرار گل‌خانه با دقت نظر بیشتری انجام شود و فعلاً گلهایی که قابلیت نگهداری در فضای آزاد دارند، تامین شود که در حال انجام مراحل خرید است.

 به هر حال از شهری که مدعی شهر گل را دارد و همواره در بین مردم با اوازه سرسبزی و گل های رنگارنگش معروف شده نباید شاهد وجود باغ گل هایی باشیم که اساساً با استانداردهای اولیه باغ گل فاصله زیادی دارد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار