در نشست شورای فرهنگ عمومی استان قم راهکارهای اجرای قانون ممنوعیت بکارگیری عناوین و واژگان بیگانه برای فروشگاه‌ها و اماکن مختلف که در سال 75 به تصویب رسیده است، مورد بررسی قرار گرفت.
کد خبر: ۷۵۳۴۲۹
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۱ 12 June 2019

به گزارش تابناک قم، نشست شورای فرهنگ عمومی استان قم به ریاست آیت‌الله سیدمحمد سعیدی امام جمعه و نماینده ولی‌فقیه در استان قم امشب در سالن جلسات پژوهشکده علامه طباطبایی(ره) حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) برگزار شد.

در ابتدای این نشست،‌ سید موسی حسینی کاشانی با اشاره به اینکه در مورد ظاهر، ویژگی‌های شهر و دغدغه‌های رهبری در مورد قم بحث‌های مختلفی در شورای فرهنگ عمومی استان قم مطرح شده است، اظهار کرد: قانون ممنوعیت بکارگیری عناوین، اصطلاحات، واژگان و اسامی بیگانه و نامناسب برای فروشگاه‌ها و امکان مختلف در سال 95 به تصویب رسیده است اما به شیوه مطلوب به آن عمل نشده است.

وی اضافه کرد: اکنون 40 هزار واحد صنفی در قم داریم که هشت هزار مورد از آن‌ها دارای پروانه کسب نیستند؛ 60 درصد واحدهای پروانه‌دار توزیعی و 40 درصد تولیدی هستند به این معنا که 20 هزار تابلو صنفی در سطح شهر قم وجود دارد که واژگان مختلف را در شهر تبلیغ می‌کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با تاکید بر اینکه سازمان صمت، اتاق اصناف و اتحادیه‌ها باید نام‌گذاری‌های اصناف را مدیریت کنند، تصریح کرد: اگر خلاء قانونی در این زمینه وجود دارد مجموعه قانون‌گذار باید نسبت به رفع خلاء اقدام کند.

تعیین تکلیف واحدهای فاقد پروانه

وی یادآور شد: در استان قم با توجه به خلاء قانونی موجود می‌توانیم با راهکارهایی مشخص از افزایش این عناوین جلوگیری کنیم که تعیین تکلیف واحدهای صنفی فاقد پروانه، دریافت مجوز برای عناوین اصناف از ارشاد، مشارکت سازمان زیباسازی شهرداری و سازمان صمت استان قم در الزام واحدهای مختلف و انتخاب نام‌های جدید برای واحدهای متخلف و همچنین خودداری صدا و سیما از تبلیغ واژه‌های بیگانه از جمله این راهکارهاست.

حمیدرضا شیخ‌الاسلام مدیرکل آموزش و پرورش استان قم با اشاره به اینکه کمیته مشخصی در سطح استان قم باید برای نام‌گذاری‌های جدید تعیین شود، اظهار کرد: برخی از نام‌گذاری‌های که در گذشته بوده در صورت امکان باید تغییر کند اما اکنون برخی از فروشگاه‌ها در قم تابع نام‌های کشوری و مراکز اصلی خود هستند که نمایندگان مجلس و مسؤولان ملی باید برای رفع مشکل این مراکز تدبیری بیاندیشند.

در ادامه این نشست، مرتضی دادستانی رئیس خانه مطبوعات استان قم اظهار کرد: نام‌گذاری اصناف همانند نام‌گذاری شرکت‌ها و رسانه‌ها می‌تواند با استفاده از تعیین روند مشخصی دنبال شود و در این راستا نیازمند یک کار ریشه‌ای هستیم تا مشکل رفع شود.

انتخاب اسامی نظام مند شود

مشاور تولیت آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) در امور فرهنگی نیز از اسامی و عناوین به‌عنوان پیوست‌های فرهنگی برای اصناف نام برد و اظهار کرد: مجوزها باید توسط ارشاد صادر شود و در این راستا ارشاد می‌تواند سامانه مشخصی را تهیه کرده و در کنار این سامانه آموزش علل استفاده از نام های فارسی را تبیین کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین صفر فلاحی نیز در این جلسه با بیان اینکه تبلیغ این مجموعه‌ها در رسانه‌های استانی ممنوع باشد، مطرح کرد: برداشتن تابلو الزاما به معنای بستن مغازه نیست و می‌توان تابلوهای اصناف را جمع‌آوری و بعد از انتخاب نام جدید تابلوهای جدید مورد استفاده قرار گیرد.

مهدی کبیری فرمانده ناحیه امام حسین(ع) سپاه استان قم طی سخنانی با بیان اینکه شهرداری برای استعلام نام تابلوهای اصناف می‌تواند از ظرفیت ارشاد استفاده کند، تصریح کرد: اولویت نخست باید جمع‌آوری تابلوهایی باشد که اکنون پیشانی شهر را به خود اختصاص داده‌اند.

آمادگی شهرداری برای جلوگیری از ترویج نام های بیگانه

ابراهیم معتمدی قائم مقام شهردار قم از آمادگی شهرداری برای جلوگیری از ترویج نام‌های بیگانه در شهر قم یاد کرد و گفت: بیش از هزار مورد اسامی مشابه در نام‌گذاری اماکن و معابر مورد استفاده قرار گرفته بود که این مشکل با تدبیر مدیران شهری درحال رفع شدن است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، بهرام سرمست استاندار قم، معاونان وی و مسؤولان ارشد و مدیران کل استان از جمله شخصیت‌های حاضر در این مراسم بودند.

بر اساس گفته‌های مسؤولان این شورا، صاحبان واحدهای مختلف در قم باید پیش از انتخاب نام‌های خود، توسط دستگاه‌های مرتبط نسبت به قانون ممنوعیت بکارگیری از عناوین و واژگان بیگانه آگاه می‌شدند اما اکنون این واحدها که فقط آمار اتاق اصناف به بیش از 40 هزار مورد می‌رسد باید هزینه غفلت دستگاه‌ها را پرداخت کنند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار