سرطان نوعی بیماری است که در آن سلول‌های بدن توانایی تقسیم و رشد عادی خود را از دست می‌دهند و منجر به تسخیر، تخریب و فاسد شدن بافت‌های سالم می‌شوند و از اجتماع این سلول‌های سرطانی توده‌ای به نام تومور ایجاد می‌شود.
کد خبر: ۷۵۲۷۹۱
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰ 11 June 2019

به گزارش تابناک ایلام ؛ هدف از کنترل سرطان کاهش عوامل بروز سرطان، افزایش کیفیت زندگی، کاهش هزینه‌های مربوط به سرطان و کاهش مرگ و میر ناشی از این بیماری است. طبق اعلام کارشناسان ۴۰ درصد از سرطان‌ها با عواملی مانند عدم مصرف دخانیات و فعالیت بدنی حداقل ۳۰ دقیقه در روز و پنج بار در هفته، پرهیز از مصرف غذاهای آماده و چرب، مصرف سبزیجات سه تا پنج بار در روز، جلوگیری از اضافه وزن، محافظت از پوست در مقابل نور شدید خورشید و حفظ پاکیزگی محیط زیست قابل پیشگیری است.

باید توجه کرد که مولفه‌های کنترل سرطان شامل پیشگیری، تشخیص زودرس، درمان و مراقبت‌های ویژه و طب تسکینی است که البته بحث تشخیص زودرس هم شامل دو مولفه تشخیص زودهنگام و غربالگری خواهد بود. طبق اعلام کارشناسان مصرف دخانیات، نوشیدن مشروبات الکلی، رژیم غذایی عاری از میوه و سبزیجات، بی تحرک بودن بدن، اضافه وزن و چاقی از مهم‌ترین عوامل خطرساز بروز سرطان محسوب می‌شوند. به عنوان مثال باید بدانیم که سیگار متهم ردیف اول سرطان است و مطالعات نشان می‌دهند که ۹۱ درصد از مبتلایان به سرطان ریه سیگاری بوده‌اند.

بنابر اعلام جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران، همواره ۱۰ گام برای پیشگیری از سرطان مطرح می شود که در ادامه می‌آیند:
- سیگار و قلیان نکشید و در معرض دود آن‌ها قرار نگیرید.
- روزانه حداقل ۳۰ دقیقه تند راه بروید.
- روزانه پنج وعده میوه و سبزی بخورید.
- مصرف نمک، قند، شکر و روغن روزانه خود را کاهش دهید.
- مراقب وزن خود باشید. چاقی و اضافه وزن بیماری‌زاست.
- با کرم ضد آفتاب و پوشش مناسب از پوست خود محافظت کنید.
- آلاینده‌های سرطان‌زا را بشناسید و از خود مراقبت کنید.
- با خود،دیگران و محیط زیست مهربان باشید.
-علائم هشدار دهنده سرطان را بشناسید و به‌موقع به پزشک مراجعه کنید./م
ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار