رسوایی دیگر برای خانه مطبوعات هرمزگان؛
در لیست منتشر شده ظاهراً تمام اعضای هیأت مدیره و افرادی که متولی اطلاع‌رسانی تسهیلات یارانه‌ای وزارت ارشاد از این خوان نعمت بهره ها برده‌اند و 89 نشریه چاپی استان از یک کیلوگرم تسهیلات کاغذ یارانه‌ای و خیلی موارد دیگر بی‌بهره مانده‌اند.
کد خبر: ۷۵۱۹۳۸
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۰ 08 June 2019

تابناک هرمزگان،حسن عباسی؛ متأسفانه رانت اطلاعاتی باعث بی‌كلاه ماندن سر سايرين شده کمک به اقتصاد رسانه‌های استان، جذب حمايت‌های مالی و تسهیلات دولتی و توزيع قاعده‌مند آنها در بين اعضاء، این دو جمله بعنوان یکی از چند وظیفه اصلی «خانه مطبوعات» در اساسنامه این تشکل صنفی (خصولتی) درج گردیده است تا همواره هدف اصلی از تشکیل این نهاد را به اعضاء و مدیران خانه گوشزد نماید.

جديدترين ويژه‌خواری و رانت‌اطلاعاتی خانه مطبوعات!

وظیفه‌ای که مدیر و هیأت مدیره فعلی خانه مطبوعات استان هرمزگان به خوبی از پس آن برآمده‌اند و «آه» از نهاد نشریات برآوردند. هیأت مدیره‌ای که هر چند وقت یک‌بار «دم خروس» یکی از اقداماتشان بیرون می‌زند و حاشیه قبلی از میدان بین نرفته حاشیه جدید را وارد عرصه خبرهای داغ اهالی مطبوعات استان می‌نماید.
اخذ آگهی بدون داشتن شرایط قانونی، صورت‌های مالی غیرشفاف، محرمانه و نامعلوم که «ریز» آن شفاف نبوده وهرگز به اطلاع اعضاء مطابق اساسنامه نرسیده، مهره‌چینی در ترکیب هیأت مدیره و ... اما در آخرین هنرنمایی تیم مستقر در خانه مطبوعات هرمزگان، در حالیکه هنوز یک هفته از اظهار بی‌اطلاعی مدیرعامل خانه مطبوعات در خصوص اختصاص سهمیه کاغذ به نشریات نگذشته بود، آماری در سایت معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد منتشر گردید که نشان می‌دهد برخی حتی از روزنامه‌های پر تیراژ هرمزگان همچون «صبح‌ساحل» و «دریا» که تیراژ و گستره توزیع آنها چندین برابر برخی نشریات می‌باشد، کاغذ یارانه‌ای بیشتری دریافت نموده‌اند.
مقدار کاغذی که فقط مابه‌التفاوت قمیت یارانه آن به بیش از یک میلیارد و یکصد میلیون ریال می‌رسد! جالب‌تر آنجا که همین چند ماه پیش تیتر اول یک روزنامه این بود؛«رسانه جای کسب درآمد نیست» بله در دوره‌ای که تمام نشریات استان با مشکلات فرآوان دست و پنجه نرم می‌کنند قطعاً رسانه جای کسب درآمد نخواهد بود. اما «آیا» این عده آنچه برای خود می‌پسندند برای دیگران هم می‌پسندند شاید حالا بتوان دلیل تهمت پراکنی‌های عده‌ قلیلی را در فضای رسانه‌ای علیه سایر اصحاب‌رسانه که با بهره‌برداری از روش «شیون و التماس» برای حفظ کرسی‌های تشکلات دولتی ارشاد را راحت‌تر درک نمود سمتی که فقط در یک قلم آن بیش از یک میلیارد ریال می‌ارزد!
چندی پیش و حتی پیش از انتشار آمار کاغذ توزیع شده بدلیل نارضایتی‌های اعضاء (خانه مطبوعات هرمزگان) از عملکرد تبعیض آمیز و شبه برانگیز هیأت مدیره این تشکل جمع کثیری از اهالی مطبوعات استان را وادار به درخواست برگزاری مجمع فوق‌‌العاده و برکناری هیأت مدیره نمود و البته این بار نیز حامی اصلی این تشکل دولتی که دست بر قضا ریاست هیأت مدیره خانه مطبوعات و مدیرمسئول هفته‌نامه چاپ نشده (به استناد سایت جامع رسانه ها دوسال از آخرین چاپ آن می‌گذرد) را بر عهده دارد باز از پس پرده غیب ظاهر و با رایزنی و لابی‌گری قصد بایگانی نمودن درخواست اعضا را نمود. اما آمار منتشر شده در سایت معاونت مطبوعاتی به روشنی دلیل این رفتار جناب رئیس هیأت مدیره را مشخص نمود گویا جناب ایشان برای هفته نامه‌ای که دوسال چاپ نشده است بیش از پنج تن کاغذ یارانه‌ای دریافت نموده‌اند. کاغذی که هفته‌نامه‌های دیگر با وجود چاپ منظم نشریه خود به دلیل عدم‌اطلاع‌رسانی تشکل صنفی (خصولتی) و یا زیاده‌خواهی عده‌ای خاص از آن بی‌بهره مانده‌اند. در لیست منتشر شده ظاهراً تمام اعضای هیأت مدیره و افرادی که متولی اطلاع‌رسانی تسهیلات یارانه‌ای وزارت ارشاد از این خوان نعمت بهره ها برده‌اند و 89 نشریه چاپی استان از یک کیلوگرم تسهیلات کاغذ یارانه‌ای و خیلی موارد دیگر بی‌بهره مانده‌اند. لذا می‌بایست بار دیگر به اعضای محترم هیأت مدیره خانه مطبوعات هرمزگان متذکر شد، منظور از کمک به اقتصاد رسانه‌های استان که در اساسنامه آن نهاد ذکر شده است، تمام رسانه‌های استان می‌باشد و نه رسانه‌های اعضای هیأت «مدیره»، ای کاش هیأت مدیره خانه مطبوعات جرأت آنرا داشتند تا میزان محبوبیتشان را نه با گرفتن جشن تولدهای هدف‌داری که شباهت به توزیع کارت شارژ برخی نمایندگان انتخاباتی برای کسب آرای مردم می‌دهد که با تشکیل مجمع فوق‌العاده‌ای که خواست بسیاری از اعضاست محک بزنند تا سایر رسانه‌های استان نیز فرصت نفس کشیدن در کنار این سفره پرنعمت را داشته باشند.

آمار توزیع کاغذ توسط مطبوعات داخلی

 

زاهدی عضو کمیسیون آموزش مجلس: انتقاد کرد نسبت به توزیع ناعادلانه سهمیه کاغذ نشریات

جديدترين ويژه‌خواری و رانت‌اطلاعاتی خانه مطبوعات!
جديدترين ويژه‌خواری و رانت‌اطلاعاتی خانه مطبوعات!
جديدترين ويژه‌خواری و رانت‌اطلاعاتی خانه مطبوعات!
جديدترين ويژه‌خواری و رانت‌اطلاعاتی خانه مطبوعات!
جديدترين ويژه‌خواری و رانت‌اطلاعاتی خانه مطبوعات!
جديدترين ويژه‌خواری و رانت‌اطلاعاتی خانه مطبوعات!

انتهای پیام/*

برچسب ها: کاغذ ، مطبوعات ، خانه
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۸
قبل این افزایش قیمت عجیب و غریب کاغذ و زینک و رانتخواری جدید باید از معاون مطبوعاتی خواهش کنیم طی نامه‌ای که تا یارانه ها را حذف کنند تا که رقابت واقعی شکل بگیرد هر چند که باز هم نحوه توزیع آگهی‌های دولتی مخل شکل‌گیری رقابت واقعی خواهد بود

اما با این افزایش قیمت که رخ داده که عملاً حتی فراتر از دلار ۱۴۰۰۰ تومانی است و کاغذ و زینک نایاب و کمیاب هستند و قیمت‌شان در بازار آزاد با دلار ۲۵۰۰۰ محاسبه میشود عملاً امکان فعالیت از بین رفته است

برای چاپ یک مجله با تیراژ ۱۵۰۰ نسخه تمام گلاسه رنگی در مهر ۹۶ حداکثر مبلغ چهار میلیون میشود چاپ مرد و امروز برای همان تعداد صفحه و همان تیراژ باید حداقل ۲۳ میلیون پرداخت در صورتی که حتی شرکت‌های بزرگ خصولتی از افزایش قیمت بهای آگهی وحمایتشون سرباز میزدند و حمایتهاشونو از افراد خاص میکنند.

افزایش هزینه کاغذ و زینک و سایر هزینه های سربار به همراه مشکلات بزرگ در سیستم پستی کشور و افزایش هزینه‌های پست عملاً راه را بر فعالیت می‌بندد و حذف یارانه‌ها لااقل در این مقطع موجب بیکاری گسترده آخرین بازماندگان حرفه روزنامه‌نگاری می‌شود و در آینده قطعاً کشور را دچار چالشهای بزرگی خواهد کرد هر چند روشن است که توزیع کاغذ دولتی به شکل قطره چکانی و توزیع یارانه هم دوای درد نخواهد بود
در همین شرایط هم بسیاری از استعدادهای روزنامه نگاری به دلیل مناسب نبودن سطح دستمزد در سال گذشته بسته‌بندی میوه و ساندویچ فروشی را به روزنامه نگاری ترجیح داده‌اند در آینده نزدیک نه ما خواهیم بود نه شما دوستان دغدغه‌دار
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
....
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار