آیین حرکت عمومی در روز جهانی بدون خودرو با حضور شهردار تهرانمحمدعلی نجفی، شهردار اسبق تهران
کد خبر: ۷۴۹۸۴۳
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۶ 30 May 2019

آیین حرکت عمومی در روز جهانی بدون خودرو با حضور شهردار تهرانمحمدعلی نجفی، شهردار اسبق تهران

محمدعلی نجفی. میترا استاد. قاضی محمد شهریاری. سردار علیرضا لطفی. سرهنگ بابک نمک‌شناس. دکتر مسعود قادی‌پاشا. مهدی صابری.

۱. داخلی. روز. آپارتمان شماره ۲۷۰۱

ساعت حدود ۱۰ صبح است. صدای درگیری یک زن و مرد از داخل آپارتمان شماره ۲۷۰۱ در طبقه هفتم برج آرمیتای سعادت‌آباد تهران شنیده می‌شود. سر و صداها بالا می‌گیرد. ناگهان با صدای تیز و بلند پنج گلوله، سکوتی مرگبار بر فضا حاکم می‌شود.

۲. داخلی. روز. دفتر خبرگزاری

خبری عجیب به سرعت فضای رسانه‌ای کشور را پر می‌کند. میترا استاد همسر دوم محمدعلی نجفی شهردار اسبق تهران در خانه خود به قتل رسیده است. سرپرست دادسرای امور جنایی تهران این خبر را اعلام می‌کند

قاضی محمد شهریاری: بر اساس اطلاعات موجود، همسر نجفی که زن جوانی بود در خانه مسکونی خود در منطقه سعادت‌آباد به قتل رسیده است. این زن جوان بر اثر اصابت گلوله در خانه‌اش به قتل رسیده است.

۳. خارجی. روز. خیابان خوردین

اطراف برج آرمیتا فضای پلیسی حاکم شده است. آژیر ماشین‌های پلیس و ازدحام مردم و خبرنگاران آرامش این خیابان را به هم ریخته است. شایعات مختلف از سوی برخی رسانه‌ها و مردم به سرعت در حال گسترش است. از فرار نجفی گرفته تا نکاتی درباره میترا استاد.

۴. داخلی. روز. آپارتمان محل جنایت

حوالی ساعت ۱۳ خبری در مورد مرگ زنی با نام به میترا به مقامات قضائی و انتظامی اطلاع داده شد. دقایقی بعد مأموران پلیس و قاضی محمد شهریاری سرپرست دادسرای امور جنایی تهران در محل حاضر شدند. شهریاری اعلام کرد که بر اساس اطلاعات موجود، زن جوان همسر دوم محمدعلی نجفی _ شهردار اسبق تهران_ بوده که در خانه مسکونی خود بر اثر اصابت گلوله به قتل رسیده است. با گذشت بیش از یک ساعت از وقوع قتل، عوامل پلیس و مقامات قضائی در محل حاضر و تیم‌های تخصصی پلیس در حال بررسی صحنه جرم، انگشت‌نگاری و نمونه‌برداری از محل هستند.

۵. داخلی روز. دفتر خبرگزاری

با دستور سرپرست دادسرای امور جنایی تهران در دستور کار مأموران پلیس قرار می‌گیرد و چندین تیمی تخصصی در پلیس پایتخت مسئول بررسی و پیگیری این پرونده می‌شوند. همزمان با انتشار این خبر، شایعات زیادی نیز در فضای مجازی منتشر می‌شود و حتی برخی شایعات از دستگیری محمدعلی نجفی به عنوان مظنون اصلی حکایت دارد. اما پیگیری‌ها از فرماندهی انتظامی تهران بزرگ حاکی از آن است که تاکنون کسی در رابطه با این پرونده دستگیر نشده است.

۶. خارجی. روز. دادسرای جنایی تهران

سرپرست دادسرای جنایی تهران در میان خبرنگاران حاضر می‌شود.

قاضی شهریاری: طبق بررسی‌های انجام شده، این خانم با سلاح گرم به قتل رسیده و من و اکیپ تشخیص هویت به همراه بازپرس ویژه قتل در محل حادثه حاضریم. بررسی‌های لازم انجام شده و کاملاً مشخص است که همسر دوم آقای نجفی به قتل رسیده است. تیر به قلب مقتول اصابت کرده است. اینکه چه فرد یا افرادی در این قتل دست داشتند، نیز در حال بررسی است.

خبرنگار: آیا آقای نجفی بازداشت شده‌اند؟

شهریاری: من چنین چیزی نشنیدم و آقای نجفی نیز در صحنه قتل نبودند.

۷. داخلی. روز. پلیس آگاهی تهران بزرگ

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ اعلام می‌کند که که شواهد موجود حاکی از مظنونیت فردی خاص در ماجرای قتل میترا استاد، همسر دوم شهردار پیشین تهران است.

سردار علیرضا لطفی: با اعلام خبر قتل در صبح امروز بلافاصله عوامل پلیس آگاهی در محل حاضر شده و رسیدگی به موضوع را در دستور کار خود قرار دادند. بررسی‌های فنی و تخصصی مأموران با بررسی صحنه جرم و نمونه برداری از محل آغاز شد و در حال حاضر کارآگاهان با جمع‌بندی آثار و ادله به فرد خاصی به عنوان مظنون اصلی رسیده‌اند اما تاکنون کسی دستگیر نشده است و اقدامات پلیس ادامه دارد.

۸. خارجی. روز. مقابل برج میترا

رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس پایتخت با حضور در میان خبرنگاران، جزئیاتی بیشتر از قتل همسر دوم شهردار اسبق تهران را تشریح می‌کند.

سرهنگ بابک نمک‌شناس: وقوع حادثه قتل در ساعت ۱۰:۳۰ صبح امروز به پلیس گزارش و با حضور عوامل پلیس در محل مشاهده شد که جسد یک زن حدوداً ۳۵ ساله در حالی که مورد اصابت گلوله قرار گرفته در حمام افتاده است. علت اصلی مرگ، اصابت گلوله به قفسه سینه بوده است. بنا بر گزارش کلانتری ۱۳۴ شهرک غرب آثار شلیک چند گلوله دیگر هم در محل مشاهده شده است که بلافاصله سرپرست دادسرای جنایی تهران به همراه بازپرس آقای دشتبان و اکیپ بررسی صحنه جرم و اداره دهم ویژه قتل نیز در محل حاضر شدند. تحقیقات برای دستگیری مظنون اصلی در دستور کار قرار گرفته است. فرضیه‌های مختلفی در خصوص این جنایت مطرح شده که تمامی آنها در حال بررسی است اما تاکنون کسی دستگیر نشده است.

خبرنگار: آیا آقای نجفی متواری شده است؟

نمک‌شناس: چنین چیزی صحیح نیست همانطور که گفتم فرضیات بسیاری در این زمینه مطرح شده است و فعلاً تحقیقات پرونده در بخش مقدماتی قرار دارد و اطلاعات تکمیلی متعاقباً اعلام خواهد شد.

۹. داخلی. روز. پزشکی قانونی تهران

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران از انتقال پیکر همسر دوم شهردار اسبق تهران به مرکز پزشکی قانونی خبر می‌دهد.

دکتر مسعود قادی‌پاشا: جسد این فرد به مرکز تحقیقات پزشکی قانونی استان تهران در کهریزک منتقل شده است تا اقدامات لازم برای بررسی علت قطعی مرگ انجام شود. بررسی‌ها با حضور متخصصان پزشکی قانونی و کارشناسان اسلحه انجام خواهد شد. با آغاز بررسی‌ها نتایج از سوی پزشکی قانونی به مقام قضائی ارائه خواهد شد.

۱۰. داخلی. روز. دفتر خبرگزاری

اخبار ضد و نقیضی درباره احتمال قاتل بودن نجفی در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها در حال انتشار است. در همین رابطه یک منبع آگاه از شناسایی مظنون به قتل خانم استاد خبر می‌دهد.

خبرنگار: آیا آقای نجفی مظنون اصلی قتل همسرش است؟

منبع آگاه: این موضوع کذب محض است.

۱۱. خارجی. غروب. خیابان وحدت‌اسلامی

حدود یک ساعت بعد محمدعلی نجفی با حضور در خیابان وحدت اسلامی و مقابل آگاهی شاپور تهران قصد تسلیم خود به مأموران را دارد.

۱۲. داخلی. شب. دفتر خبرگزاری

سرپرست دادسرای امور جنایی از قتل همسر شهردار سابق تهران به دست خود نجفی خبر می‌دهد.

محمد شهریاری: آقای نجفی به قتل همسرش اعتراف کرد و به دلیل اختلافات خانوادگی او را به قتل رسانده است.

۱۳. داخلی. شب. پلیس آگاهی تهران

محمدعلی نجفی شهردار اسبق تهران به اتهام قتل همسر دومش دستگیر می‌شود.

رئیس پلیس آگهی تهران بزرگ سردار علیرضا لطفی: دقایقی پیش محمدعلی نجفی شهردار پیشین تهران به اتهام قتل همسر دومش میترا استاد در منطقه خیابان وحدت اسلامی دستگیر شد. هم‌اکنون این فرد تحت بازجویی قرار دارد.

خبرنگار: گفته می‌شود نجفی خود برای اعتراف به پلیس آگاهی مراجعه کرده بود.

لطفی: این فرد در اظهارات خود مدعی شده بود که قصد داشته تا خود را به پلیس آگاهی معرفی کند و شاید به همین دلیل به محدوده خیابان وحدت اسلامی آمده بود که دستگیر شده است. جزئیات این پرونده پس از انجام تحقیقات اطلاع‌رسانی خواهد شد.

۱۴. داخلی. شب. پلیس آگاهی تهران

رئیس پلیس آگاهی تهران بر اساس ادعاهای محمد علی نجفی، علت ارتکاب قتل از سوی وی را فشار روانی و مشکلات خانوادگی اعلام می‌کند.

سردار علیرضا لطفی: با پیگیری‌های صورت گرفته و اقدامات فنی همکاران ما از ساعاتی قبل متوجه عنصر اصلی قتل خانم میترا استاد شده بودند تا اینکه لحظاتی قبل همکاران ما با حضور آقای نجفی در مقابل پلیس آگاهی مواجه شدند. این فرد با مراجعه به پلیس آگاهی با صراحت به قتل خانم میترا استاد اعتراف کرده است. اسلحه‌ای که قتل با آن صورت گرفته نیز کشف شده و همکاران من با هماهنگی مقام قضائی در حال بازجویی آقای نجفی پیرامون کشف جزئیات این اتفاق هستند. زوایای مختلف این موضوع کشف شده است و اطلاعات مکفی متعاقباً اعلام خواهد شد. ما در رصدهای فنی به حضور این فرد در ساختمان حین وقوع قتل پی برده بودیم، از جهت دیگر نیز دست‌نوشته‌ای از این فرد در موقعیت جامانده بود که این فرد با صراحت اعلام کرده بود که مرتکب قتل شده است. محمد علی نجفی در حال حاضر در بازداشت پلیس آگاهی است و مراحل بازجویی و بازپرسی وی در حال پیگیری است. وی انگیزه خود را اختلافات خانوادگی اعلام کرده و اسلحه‌ای که با آن مرتکب قتل شده را نیز تحویل داده است. در صحبت‌های اولیه نجفی اعلام کرد که این اقدام به جهت فشارهای روانی و مشکلات خانوادگی انجام شده و انگیزه ویژه‌ای اعلام نشده است. تصور ما این است که این اتفاق زاویه پنهان دیگری نداشته باشد.

خبرنگار: آقا؟ نجفی چگونه به سلاح گرم دسترسی داشته است؟

لطفی: این فرآیند همچنان مشخص نشده و همکاران ما در حال بازجویی از وی هستند. پاسخ این سوال نیز پس از مشخص شدن اعلام خواهد شد. بررسی صحنه و آثار برداری از صحنه انجام شده است. پیرامون کالبد شکافی پیکر متوفی نیز باید اقداماتی صورت گیرد و من فکر نمی‌کنم که در حوزه پلیس اقداماتی باقی مانده باشد و مابقی کار مربوط به دستگاه قضائی است.

۱۵. داخلی. روز. جلسه شورای شهر تهران

حدود یک سال قبل، محمدعلی نجفی شهردار تهران در نامه‌ای برای بار دوم استعفای خود را از سمت شهرداری تهران تقدیم شورای شهر تهران می‌کند. دلیل نجفی برای استعفا مشکلات جسمانی و بیماری عنوان شده است.

۱۶. داخلی. روز. دفتر ازدواج و طلاق

محمدعلی نجفی و میترا استاد با یکدیگر ازدواج می‌کنند. عکس سلفی استاد در ماشین در حالی که نجفی دست در گردنش انداخته به سرعت فضای مجازی را پر می‌کند.

۱۷. داخلی. روز. خانه میترا استاد

شایعات گوناگونی درباره این ازدواج و احتمال ارتباط آن با استعفای نجفی از شهرداری تهران مطرح می‌شود اما میترا استاد در گفت‌وگویی اعلام می‌کند که تنها دلیل این ازدواج، عشق بوده است.

استاد: آقای دکتر نجفی از من خیلی محترمانه خواستگاری کردند و من هم بعد از مشورت با خانواده به ایشان جواب مثبت دادم، این زندگی سر گرفته است، دلیلی ندارد که عده‌ای دنبال حواشی باشند؛ هر موضوعی و مسئله‌ای پیش بیاید با مدرک و سند از آقای دکتر نجفی در رسانه‌ها اعلام می‌کنم؛ ما اردیبهشت ۹۷ با هم ازدواج کردیم و متأسفانه بر اساس عکس زناشویی ما گفته‌اند چون رابطه نامشروع داشته با او ازدواج کرده است. تهمت زننده‌ها را به خدا واگذار می‌کنیم.

۱۸. داخلی. شب. دادسرای امور جنایی تهران

قاضی محمد شهریاری سرپرست دادسرای امور جنایی تهران: با توجه به حساسیت‌های موجود درباره پرونده محمدعلی نجفی دستورات لازم برای انتقال متهم به پزشکی قانونی صادر شده و قرار است پزشکی قانونی از او تست روانشناسی، تست مواد مخدر و تست مصرف الکل اخذ کند. این موضوع به معنای مصرف مواد مخدر یا الکل از سوی متهم نیست و روال کار است و در مورد متهم به قتل و برای اینکه مشخص شود قتل تحت تأثیر این عوامل بوده یا خیر سریعاً این تست‌ها اخذ می‌شوند. نجفی شب قبل از حادثه در منزل همسرش بوده و با یکدیگر مشاجره لفظی شدیدی داشته‌اند.

۱۹. داخلی. شب. پلیس آگاهی تهران

محمدعلی نجفی رو به دوربین ایستاده است و چگونگی ارتکاب قتل را تشریح می‌کند.

نجفی: امروز دعوای دو، سه روز اخیرمان بالا گرفت، مقداری عصبانی شدم و اسلحه را با خود بردم. همسرم به حمام رفت و من هم پشت سرش رفتم اما بیشتر برای اینکه حالتی از ترساندن ایجاد کنم. اسلحه را به همسرم نشان دادم و گفتم که آیا قصد داری این بحث را تمام کنی یا خیر؟ همسرم هول شد و تقریباً با من گلاویز شد. خود را روی من انداخت که اسلحه آماده بود و این اتفاق افتاد.

خبرنگار: بهتر نبود درباره این مشکلات خود شکایت می‌کردید؟

نجفی: حتماً بهتر بود اما حقیقت آن این است که در طول یک سال گذشته راه‌های مختلفی را طی کردم و بارها به ایشان پیشنهاد طلاق توافقی را دادم اما همسرم بنا به دلایل خود قبول نکرد و حاضر نشد. روحیه خاصی داشت که متأسفانه باعث شد که من هم دچار اشتباهی بشوم و ایشان جان خود را از دست بدهد.

۲۰. داخلی. شب. دفتر رئیس پلیس آگاهی تهران

رئیس پلیس آگاهی تهران آخرین جزئیات عملیات پلیس برای دستگیری محمد علی نجفی را تشریح می‌کند.

سردار لطفی: ساعت ١١ و ٣٠ دقیقه امروز همکاران ما خبر دار شدند که در یکی از برج‌های سعادت آباد تیراندازی اتفاق افتاده است بنابراین بلافاصله از بخش‌های مختلف پلیس آگاهی از جمله تشخیص هویت، معاونت مبارزه با جرایم جنایی و از مقامات قضائی و پزشکی قانونی در محل حضور پیدا کردند. مقتول خانم ٣۵ ساله‌ای بود که در بررسی هویت وی مشخص شد همسر دوم محمد علی نجفی شهردار سابق تهران، است. در بررسی‌های کارشناسی دیگر این فرضیه تقریباً مطرح شد که مقتول به دست همسرش به قتل رسیده است اما با توجه به اینکه انجام بررسی‌های تکمیلی ضرورت داشت اطلاع رسانی اولیه در این رابطه صورت نگرفت. پس از انجام رصدهای کافی مشخص شد که شهردار سابق تهران مرتکب این قتل شده است و در حالی که امورات را پیگیری می‌کردیم حوالی ساعت ١٩ همکاران در یکی از خیابان‌های نزدیک پلیس آگاهی آقای نجفی را مشاهده کردند که در حال قدم زدن است و سلاح گرم مذکور نیز در دستانش است. مأموران پس از مشاهده وی را به پلیس آگاهی منتقل کردند، البته این فرد اعلام کرده که قصد داشته خود را به پلیس آگاهی معرفی کند. در صحبت‌هایی که با وی انجام شد با صراحت به قتل خانم میترا استاد اعتراف و انگیزه خود را اختلافات خانوادگی عنوان کرد. محمد علی نجفی در حال حاضر تاکید دارد که خانم میترا استاد را به جهت مشکلاتی که برای ایشان ایجاد کرده به قتل رسانده است. علیرغم اینکه پنج تیر از اسلحه آقای نجفی شلیک شده است اما یک تیر به دست و تیری دیگر به قلب مقتول اصابت کرده است. امورات دیگر با هماهنگی مقامات قضائی در حال پیگیری است تا انگیزه‌های احتمالی دیگر نیز به صراحت مشخص شود. پس از انجام جمع‌بندی پرونده توسط پلیس پرونده به مقامات قضائی تحویل داده خواهد شد. آقای نجفی اعلام می‌کند از زمانی که با خانم میترا استاد ازدواج کرده مشکلاتی داشته است. با توجه به اینکه آقای نجفی فرد شناخته شده‌ای بوده است ترسی از مسائل خود داشته که منجر به وقوع این قتل شده است.

۲۱. داخلی. روز. مرکز اطلاع‌رسانی پلیس پایتخت

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس پایتخت از اعزام محمدعلی نجفی به دادسرا خبر می‌دهد.

سرهنگ بابک نمک‌شناس: به دنبال اخذ اعترافات اولیه و تشکیل پرونده برای محمدعلی نجفی شهردار اسبق تهران، وی به منظور ارائه پاره‌ای از توضیحات به دادسرای جنایی اعزام می‌شود.

خبرنگار: آیا رسیدگی به پرونده نجفی در پلیس آگاهی به اتمام رسیده یا خیر؟

نمک‌شناس: چندین نوبت رسیدگی و تحقیقات دیگر نیز در پلیس آگاهی انجام خواهد شد و حضور در دادسرا برای ارائه توضیحات به مقام قضائی است و پس از آن مقام قضائی دستورات لازم را در مورد پرونده این فرد صادر می‌کند تا با تکمیل پرونده و دریافت همه مستندات به دادگاه ارجاع شود. آقای نجفی در سلامتی کامل بوده و آنچه هم که شب گذشته به عنوان سکته و ایست قلبی در رسانه‌ها مطرح شد، کذب بود.

۲۲. داخلی. روز. سازمان پزشکی قانونی کشور

مهدی صابری رئیس بخش معاینات روانپزشکی سازمان پزشکی قانونی کشور از تشکیل پرونده شخصیت برای محمدعلی نجفی خبر می‌دهد.

صابری: بنا به دستور دادستانی پرونده شخصیت برای محمدعلی نجفی شهردار پیشین تشکیل شده است. پرونده شخصیت بر اساس ماده ۲۰۳ آئین دادرسی کیفری برای متهمان جرایم درجه ۴ به بالا، تشکیل می‌شود. پرونده شخصیت اولیه تشکیل شده که بخشی از آن مصاحبه روانپزشکی بوده است، وضعیت روانی این فرد در حال حاضر بررسی شده است و اقدامات اولیه و مقدماتی انجام و پرونده تکمیل و به دادگاه ارسال شده است.

۲۳. داخلی. روز. پزشکی قانونی استان تهران

قادی‌پاشا مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران: معاینات جسد همسر دوم محمدعلی نجفی شهردار پیشین تهران انجام و نتیجه به مرجع قضائی اعلام شد. شرح معاینه جسد همسر دوم محمد علی نجفی شهردار پیشین تهران به مرجع قضائی اعلام شد.

۲۴. داخلی. روز. دادسرای جنایی تهران

محمدعلی نجفی در دادسرای جنایی تهران روبروی بازپرس پرونده ایستاده است و درباره اتفاق پیش آمده توضیحاتی ارائه می‌کند.

نجفی: این اواخر گفتم من حاضرم هر چه دارم بدهم تا مهریه‌ات را پرداخت کنم اما می‌گفت می‌خواهم کاری کنم که از زندگی بیزار شوی. مهریه همسرم ١٣٦٢ سکه بود و هر چقدر اصرار می‌کردم که از یکدیگر جدا شویم، قبول نمی‌کرد. تماس‌های مرا شنود می‌کردند و در اختیار همسرم قرار می‌دادند که در این خصوص شکایت کردم، اما این موضوع انگیزه قتل نبوده است. بعد از این حادثه به سر خاک پدر و پدربزرگم رفتم که خود را بکشم؛ اما زمانی که با خود فکر کردم به این نتیجه رسیدم که قانون راه بهتری است و تصمیم گرفتم که خود را معرفی کنم. از وقتی که به عقد من درآمد از اردیبهشت پارسال تا دیروز مسائل ناموسی نبود، اما تهدید ناموسی زیاد می‌کرد و یکی از اصلی‌ترین مسائل دعوای ما همین موضوع بوده است. هر وقت صحبت از طلاق می‌کردیم شروع به شکستن وسایل خانه می‌کرد و با کارد حمله می‌کرد. این اواخر گفتم من حاضرم هر چه دارم بدهم تا مهریه‌ات را پرداخت کنم اما می‌گفت می‌خواهم کاری کنم که از زندگی بیزار شوی. من به قصد کشتن نرفتم و می‌خواستم بترسانمش.

نجفی سپس در میان خبرنگاران حاضر می‌شود و به سوالات آنها پاسخ می‌دهد.

نجفی: در نامه‌ای که گذاشته بودم خیلی مختصر سابقه آشناییم را با آن خانم و مشکلاتی که در طول یکسال گذشته با وی داشتم برای خانواده‌ام نوشته بودم که مطلع باشند که این حادثه چرا اتفاق افتاد. قصد قتل نداشتم و روز قبل از دعوا با هم بودیم. از ساعت ١١ شب رفتم اتاق خواب که بخوابم وی مرتب بالا سر من می‌آمد و حرف‌های ناپسندی می‌زد و می‌خواست مرا عصبانی کند که به درگیری فیزیکی بینجامد و نسبت به خودم و پدر و مادر مرحومم فحاشی می‌کرد و برخی مطالب دیگر که بحث خانوادگی مطرح بود. اسلحه را از سال ٦٠ که ترورهای خیابانی در ایران بود به دلیل اینکه وزیر فرهنگ و آموزش عالی بودم توسط نهادهای رسمی در اختیار من گذاشته شده، به صورت مرتب و در واقع کارت سلاح من تمدید می‌شد. فکر می‌کنم تا سال ٩٦ این کارت تمدید شد. ١٥ سال است که این اسلحه را نه حمل و نه استفاده کرده بودم. کارت آن بعد از اینکه مهلتش در سال ٩٤ یا ٩٦ تمام شده بود مجدداً تمدید نکرده بودم که دیروز متوجه شدم زمان تمدید آن تمام شده است.

خبرنگار: نحوه آشنایی شما با همسر دوم‌تان چگونه بود؟

نجفی: در اردیبهشت ٩٦ دفتر من آمد و در آنجا هنوز شهردار نبودم. او می‌خواست کاندیدای شورای شهر در اسلامشهر شود، تقاضایش این بود که او را به دوستانی که در اسلامشهر دارم معرفی کنم که کمکشان کنند و از آنجا آشنایی ما شروع شد. در همان جلسه بود که چند نفر دیگر هم بودند و وی روی صندلی من نشسته بود. در خصوص شنودها مطلبی است که برای من مسجل نشده، ولی در همان حدی که گفتم بوده است. ساعت ٩ صبح پسرش برای امتحان از خانه بیرون رفت و وی مجدداً شروع به فحاشی و داد و بیداد کرد. ساعت ۳۰: ۹ می‌خواست برود حمام که تلفن همراه مرا با خود برد و گفت برای اینکه به کسی زنگ نزنی با خودم می‌برم. گفت من به حمام و بعد از آن بیرون می‌روم. گفتم کجا می‌خواهی بروی. گفت خودم می‌دانم. دیگر بخاطر عصبانیت ناشی از بحث‌های روز قبل و صبح آن روز، به سمت اسلحه که در کمد بود رفتم و چون ما جا به جا شده بودیم هنوز آن را در جای امنی نگذاشته بودم ولی همیشه در لابه لای لباس‌ها در چمدان پنهان می‌کردم. وی نیز در جریان بود که اسلحه را جلو گذاشته بودم تا بعداً جا به جا کنم.

خبرنگار: آیا در قتل همسرتان کسی شما را تحریک کرده بود؟

نجفی: خیر، به هیچ عنوان کسی در این قضیه دخیل نبود و من هم وقتی که وارد حمام شدم برای قتل نرفتم و اسلحه بردم که وی را بترسانم تا به یک راه حل راضی شود و بخاطر اینکه یکسال ما باهم کلنجار می‌رفتیم و وی هیچ راه‌حلی از جمله طلاق را قبول نمی‌کرد. من اسلحه بردم و گفتم که حاضری به این ماجرا خاتمه بدی یا خیر که وی وقتی اسلحه را دید ترسید. هنوز وارد وان نشده بود و جلوی وان ایستاده بود. دستش را روی گردن من انداخت به حالت التماس که من نمی‌دانم از آن به بعد چهار تیر شلیک شد.

خبرنگار: آیا خبر خودکشی چند ماه پیش شما در هتل لاله درست است؟

نجفی: علت خودکشی به خاطر اختلاف با وی بود و می‌خواستم جایی باشم که کسی دسترسی نداشته باشد. من او را کتک نزدم و وی مرا چند بار مرا زد و مجروح کرد و البته درگیری فیزیکی داشتیم.

۲۵. داخلی. روز. پلیس آگاهی تهران

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ جزئیات بیشتری از پرونده نجفی ارائه می‌دهد. اعلام کرد که تاکنون هیچ تماسی برای سفارش پیرامون پرونده نجفی با پلیس آگاهی برقرار نشده و پلیس در استقلال کامل به این پرونده رسیدگی کرده است.

سردار علیرضا لطفی: ما هیچ استثنایی میان این فرد و دیگر افراد متهم به قتل قائل نشدیم و متهم پس از حضور در مقر پلیس آگاهی با همان لباسی که داشت به جرمش اعتراف کرد و پس از انجام مصاحبه اولیه لباس بازداشتگاه پوشیده و با دستبند به بازداشتگاه منتقل شد. نمی‌شود که وقتی یک نفر به پلیس آگاهی می‌آید ابتدا لباس متهم را تنش کنیم و بعد بگوییم اعتراف کن، این رویه در مورد تمام افرادی که برای اقرار به پلیس مراجعه می‌کنند وجود دارد. این فرد به محض ورود به بازداشتگاه لباس مخصوص پوشیده و دستبند زده است که تصاویرش هم موجود است.

خبرنگار: آیا به جز نجفی فرد دیگری هم دستگیر شده یا خیر؟

لطفی: به جز نجفی فرد دیگری دستگیر نشده است و او همدستی هم نداشته است. خود این فرد گفته موقعی به همسرش شلیک کرده که او به سمتش هجوم آورده است. نجفی به دلیل اختلافات خانوادگی اقدام به قتل کرده و خودش هم اعتراف کرده و حتی گفته بود که قصد داشته به خودش هم آسیب بزند که به هر دلیلی این کار را نکرده است. ما احتمال دادیم که او به شش محل برود که تمامی این محل‌ها تحت نظر قرار دادیم. نجفی به مزار پدرش در قم رفته و سپس به محدوده خیابان وحدت اسلامی آمده و در حال تردید برای معرفی خودش بوده که در چهارراه مولوی از سوی عوامل پلیس مشاهده و دستگیر شده است.

خبرنگار: گفته می‌شود نجفی در قم با برخی افراد دیدار کرده است.

لطفی: این مساله نیز صحت ندارد و این فرد دیداری با فرد خاصی نداشته است و همانطور که گفتم تنها به مزار پدرش رفته و فاتحه‌ای خوانده و به تهران برگشته است.

خبرنگار: نظر شما درباره ادعای خیانت همسر دوم نجفی چیست؟

لطفی: اصلاً بحث خیانت از طرف متهم به ما مطرح نشده است. نجفی گفت که همسرش زبان فحاشی داشته و بارها با هم درگیر شده‌اند، آنها شب قبل از جنایت هم با هم درگیری شدیدی داشتند و صبح روز جنایت هم باهم درگیر شده‌اند.

خبرنگار: آیا مقتول پیش از این سابقه دستگیری داشته یا خیر؟

لطفی: این موضوع را هنوز بررسی نکردیم، اما حتماً بررسی خواهیم کرد. ما در ابتدای تحقیقات هستیم و موارد بسیاری است که باید بررسی شود. نگاه پلیس به پرونده نجفی مانند دیگر پرونده‌های مشابه بود. این پرونده از نظر ما کاملاً غیر سیاسی است و برای ما مهم نیست متهم کیست و وابسته به چه جریان و جناحی است. اقتدار پلیس را می‌توان در رسیدگی به این پرونده مشاهده کرد. پلیس توانایی خوبی دارد. ما اشرافیتی به ایشان داشتیم که دقیقاً می‌دانستیم چه زمانی کجا می‌رسد. پلیس اشرافیت خوبی دارد و همین شیوه‌های خوب پلیس بود که باعث شد آقای نجفی به موقع دستگیر شود. ضمن اینکه این کار حساسیت‌هایی هم داشت، مثلاً اگر این فرد با توجه به مواردی که مطرح کرده بود، خودکشی می‌کرد یا آسیبی به خودش می‌رساند، امروز هزار شائبه دیگر مطرح می‌شد و ما سعی کردیم اقداماتمان طوری باشد که مشکلی ایجاد نشود. ما اعتقاد داریم که حقوق شهروندی باید رعایت شود، گفت: ما با توجه به شواهد از همان دقایق اولیه پی بردیم که خود نجفی مرتکب قتل شده است، اما همانطور که کار خبرنگاری حساسیت‌هایی دارد، کار کارآگاهی نیز حساسیت‌های خاص خودش را دارد. نجفی چند ساعت قبل از دستگیری در تماسی به دخترش گفته بود که می‌خواهم خودم را معرفی کنم.

خبرنگار: آیا فشاری در مورد رسیدگی به این پرونده به پلیس وارد شده است؟

لطفی: تا این لحظه حتی یک نفر هم با ما تماس نگرفته که توصیه‌ای در این زمینه بکند و پلیس با استقلال کامل کارش را انجام داده است.

۲۶. خارجی. روز. مسیر منتهی به بازداشتگاه

محمدعلی نجفی ۶۸ ساله و دانش‌آموخته دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه معتبر MIT، وزیر علوم دولت‌های دهه ۶۰، وزیر آموزش و پرورش دولت هاشمی‌رفسنجانی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت محمد خاتمی، عضو دوره سوم شورای اسلامی شهر تهران، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و مشاور اقتصادی دولت حسن روحانی و دوازدهمین شهردار تهران به اتهام قتل همسر دوم خود میترا استاد راهی بازداشتگاه می‌شود تا در روزهای آینده با روشن شدن ابعاد بیشتر پرونده او حکم مقتضی صادر شود.

کاری از آرین افخمی

پایان

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار