تنها در چند كيومتري شهر یزد و زمین تفتیده‌ي کویري‌اش، بوی برگ‌های تازه‌رسیده از دامن بهار مي‌آيد، دياري كه هر چند اسمش تفتيده است ولي اين روزها گویا چادری سبز و پوشیده از گل‌های ریز قرمز به سر کرده است؛ چادری که بي‌شباهت به چارقدهای زنان زرتشتیان اين سرزمين نيست.
کد خبر: ۷۴۸۷۳۱
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۰ 26 May 2019

اینجا شهرستان تفت باغشهر استان یزد است که بهار هر سال، رنگ و بوی گلنارهای سرخ رنگ می‌گیرد و پروانه‌ها و زنبورها را به باغ‌های انارش می‌کشاند.

اینجا که باغ‌های بهم پیوسته انارش در کوچه‌های گلین بافت‌های شهر رسوخ کرده و انارهایش را کشورهای زیادی از دنیا خریدارند، شهرستانی با جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بسیار زیاد است و به دلیل نزدیکی به شهرستان یزد در اکثر ايام تعطیل میزبان ميهمانان زیادی است.

هر چند این شهرستان در دل سرزمین داغ و کویری یزد قرار گرفته اما انگار بویی از کویر نبرده به طوري كه همیشه شيركوه، بلندترين قله استان را با لکه‌هایی از سفیدی برف در مقابل چشم ميهمانانش دارد و ييلاقاتش همواره مامن ساكنان اقصي ‌نقاط يزد براي پناه پردن از گرماي شهرهايش به ويژه در روزهاي پايان هفته است.

باغات سبز اين شهر ‌در دو سوی رودخانه خشکی واقع شده که البته به میمنت باران‌های فصلی گاهي بوی آب نيز می‌گیرد و در دو سوی رودخانه، دو منطقه به نام‌های گرمسیر و سردسیر قرار گرفته كه نام بنا به باور مردم محلي به دليل زودتر به بارنشستن درختان منطقه گرمسیر نسبت به سردسير است.

بهربرداری اکثر باغداران و کشاورزان تفت از جانب درختان و باغات انار است که به رغم صرفه اقتصادی، تبدیل به ظرفیت قابل توجهی در حوزه گردشگری نيز شده و تقریباً اکثر مردم، این دیار را با انارش می‌شناسند.

البته واژه تفت را نيز برخي به «طبق» و «سبد میوه» معني كرده‌اند، هر چند كه برخي هم آن را به مفهوم «گرم و تفتيده» معني مي‌كنند.

تفت علاوه بر ظرفیت‌هاي طبيعي و رسوم خاصي مانند انارچینی که از قدیم‌الایام تاكنون هر ساله از اواخر شهریور تا اواخر فصل پاییز برگزار مي‌شود، جاذبه‌های منحصر بفرد دیگری همچون عزاداری‌هاي منحصر بفرد ماه محرم، گلاب‌گیری، آيين‌های خاص زرتشتیان در روستای چم و بناهای تاریخی زیادی برخوردار است که در لابلای باغات سبز انار آن جای گرفته‌اند.

حس زیبای قدم زدن در میان درختان درهم تنیده انارهایی با برگ‌های باريك، چنان لذت‌بخش است که هر ساله در فصول مختلف جمعیت زیادی را به سمت این باغات و درختان مي‌کشاند تا در قاب تصاویرشان، ردپایی از گلنارها، انارها و برگ‌های زرد پاییزی اين باغات بر جاي گذارند.

درختان انار همواره یکی از نمادهای باغ‌های اصیل ایرانی بوده و کمتر باغ ایرانی بي‌بهره از اين درختان است؛ درختانی که هم قدم با گذر بهار، گلبرگ‌های آتشین خود را روی زمین می‌ریزند و فرشی قرمزي بر پاي اين درختان مي‌گسترانند.

اين سرزمين سبز كه از آن به عنوان ریه‌های شهر يزد نيز ياد مي‌كنند، به وسعت بیش از شش هزار کیلومتر مربع، در فاصله‌ي اندكي از جنوب غربی مركز استان و در مجاورت ارتفاعات شیرکوه واقع شده است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار