با حضور معاون‌اول قوه‌قضائیه برگزار شد
با حضور معاون اول قوه قضائیه، ناصر عتباتی به عنوان رییس کل جدید دادگستری استان اردبیل معارفه شد.
کد خبر: ۷۴۳۸۱۲
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۹ 12 May 2019

به گزارش تابناک اردبیل، صبح امروز با حضور محسنی اژه ای معاون اول قوه قضائیه در سالن ولایت اردبیل، ناصر عتباتی به عنوان رییس‌کل جدید دادگستری استان اردبیل معارفه و از خدمات رئیس سابق دادگستری استان تقدیر شد.

25 درصد پرونده های کیفری اردبیل ضرب و جرح و توهین است

حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در آئین تکریم و معارفه روسای کل دادگستری استان اردبیل اظهار داشت: امروز شیطان بزرگ هم 40 سال استقامت ما را دیده و با همه توان به مقابله با ما برخواسته است؛ امروز از زبان‌های مختلف سخنانی شنیده می‌شود که مغایر سخنان امام راحل و رهبر معظم انقلاب است.

وی با بیان اینکه با چنین دشمنی نمی‌توان به مذاکره پرداخت، افزود: امروز ما شاهدتداوم ترفندها و توطئه های شیطان بزرگ هستیم و باید در مقابل این ترفندها هشیار بود و از آموزه‌های دینی جهت مقابله بهره برد.

معاون اول قوه قضائیه به فضل خداوند در ماه رمضان اشاره و تصریح کرد: خسران بزرگی است که این ماه عزیز سپری شود و بهره‌ای از آن نبرده باشیم؛ شیطان زمانی که انسان را در مسیر مستقیم نبیند لغزش بیشتر می‌شود و لازم است مراقب باشیم که شیطان از برکات این ماه ما را غافل نکند.

محسنی اژه‌ای به مسئولیت خیر ملت ایران در شرایط کنونی اشاره و تصریح کرد: در چنین شرایطی اتحاد و انسجام ملت راهگشا است و باید در سایه منویات رهبر معظم انقلاب با دشمن مقابله کرد.

وی با تاکید به ضرورت توجه به اعتماد و وثوق ملی افزود: هرچند امکانات محدود است اما باید تمامی تلاش خود را برای خدمت‌رسانی به مردم به کار گیریم.

محسنی اژه‌ای با بیان اینکه مشکلات زیادی در پرونده‌ها داریم، افزود: باید برخورد درست با مردم مدنظر قرار گیرد و تکریم مجموعه قضایی، مردم و مسئولان باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون اول قوه قضائیه به ضرورت مشورت در پرونده‌ها اشاره و تصریح کرد: در برخی مواقع پرونده‌ها وجوه مختلف از جمله فرهنگی دارند و لازم است از نظرات افراد خیرخواه بهره برد؛ مشورت استقلال قاضی را به خطر نمی‌اندازد.

وی با تاکید به اهمیت حکم به موقع و در ادامه اجرای به موقع احکام گفت: برخورد سریع، توام با دقت و قاطع و بدون اغماض ضروری است و دستگاه قضا باید طوری عمل کند که هر ظالم و مجرمی از آن هراس داشته باشد و اجازه بی‌حرمتی به قانون را به خود ندهد.

معاون اول قوه قضائیه به ضرورت دقت در احکام صادره اشاره و تصریح کرد: به عنوان مثال باید درصد نواقص احکام بررسی شود و تا حد امکان کاهش یابد.

محسنی اژه‌ای همچنین خطاب به مسئولان استان اردبیل نیز گفت: در استان اردبیل روحیه همکاری مطلوبی شکل گرفته اما ضروری است از ظرفیت‌های استان استفاده بهینه داشت و رونق اقتصادی و فرهنگی را رقم زد.

وی با تاکید به ضرورت تمسک به آموزه‌های دینی گفت: نباید ظرفیت‌ها از هم منفک شود و ما باید به وظیفه انقلابی، دینی و ملی خود توجه داشته باشیم.

به گفته معاون اول قوه قضائیه آنچه امروز منجر به پیشرفت دین و اسلام و جامعه می‌شود باید سرمنشا تصمیم‌ها و اقدامات ما قرار گیرد و نباید منافع فردی بر منافع جمعی ارجحیت داشته باشد.

محسنی اژه‌ای همچنین به ضرورت توجه به نهاد خانواده تاکید کرد و افزود: باید متوجه باشیم که فضای مجازی چه بر سر نسل جوان می‌آورد و باید زوجین مراقب یکدیگر باشند.

وی با بیان اینکه 25 درصد پرونده های کیفری اردبیل ضرب و جرح و توهین است، افزو: این در حالی است که اگر حوزه‌های مختلف فعال شوند بخش عمده ای از مشکلات رفع می شود.

  اطاله دادرسی باید در دستگاه قضایی حل و فصل شود

آیت الله سید حسن عاملی هم در آیین تکریم و معارفه روسای کل دادگستری استان اردبیل اظهار داشت:  اولین چیزی که در مقابل ترفند و هجمه دشمن نیاز داریم دیپلماسی عمومی است و انتظار می‌رود دستگاه قضا در راستای تقویت آن تمامی تلاش خود را به کار گیرد.

امام جمعه اردبیل گفت: عنصر دوم امنیت قضایی در کشور است و متاسفانه در این حوزه با مشکلاتی مواجه هستیم که لازم است دستگاه قضا مداخله جدی داشته باشد؛ هزاران راهکار برای صیانت قضایی طرح شده است و این در حالی است که باید دستگاه قضا در روند تنظیم قراردادها بازنگری کند.

نماینده ولی فقیه در استان تصریح کرد: اینجا باید پرسید مراجع رسیدگی کجا هستند و چرا اقدامی پیش نمی‌برند و این در حالی است که باید به 40 سال گذشته نگاه کنیم و مشکلات و معایب بررسی شود و تمامی ارکان جامعه در شان انقلاب اسلامی باشد.

امام جمعه اردبیل گفت: ما شاهد پرونده‌های انباشته قضایی که گفته می‌شود متجاوز از 16 میلیون است، هستیم و این شایسته کشوری اسلامی نیست؛ و اطاله دادرسی باید به تدبیر دستگاه قضا حل و فصل شود.

عاملی با بیان اینکه، حیثیت و آینده کشور ما در دست دستگاه قضایی است اظهار کرد: ما در خصوص فرهنگ کمکاری داریم و دستگاه قضا باید تلاش خود را برای تربیت صحیح نسل آینده به کار گیرد.

نماینده ولی فقیه در استان با تاکید به اقدامات درخور دستگاه در استان اردبیل خواستار توجه به ضرورت‌ها به ویژه در راستای رونق تولید و اشتغال و فرهنگ‌سازی شد.

وی با بیان اینکه در استان اردبیل تمامی مسئولان به فکر مصالح عالیه نظام و پیشرفت استان هستند، افزود: این روحیه باید هر چه بیشتر تقویت شده و به ویژه با هدف رونق بخش‌های مختلف استان مورد توجه قرار گیرد.

 فضای امنی برای سرمایه‌گذاری در اردبیل شکل گرفته است

اکبر بهنام جو نیز در آیین تکریم و معارفه روسای کل دادگستری استان اردبیل اظهار داشت: بسیاری از مشکلات و موانع سرمایه‌گذاری در اردبیل با همکاری مسئولان نظامی، انتظامی و دستگاه‌های اجرایی حل و فصل شده است.

وی افزود: قوه قضایی به منزله اساس و پایه امنیت بوده و در استان اردبیل نیز با بهره‌گیری از نیروهای مختلف امنیت مطلوبی داشتیم و اگر امروز در حوزه‌های دیگر کاری انجام شده مرهون دستگاه قضا است.

استاندار اردبیل تصریح کرد: اگر در مسائل زیرساختی استان به عنوان مثال راه‌آهن اردبیل از قطب های بی‌بدیل موفقیت دستگاه قضایی است و اگر سرمایه‌گذاری در حال رونق است به واسطه امنیت به وجود آمده است.

رئیس شورای اداری استان با بیان اینکه هنوز اقدامات زیادی باید برای توسعه استان انجام شود، گفت: زمانی راه آهن اردبیل- پارس آباد توجیه نداشت اما امروز مطالعات آن آغاز شده که در سایه امنیت فراهم شده در استان است.هن آهن اه

بهنام جو با تاکید به همکاری و همدلی مسئولان استان در حمایت از سرمایه‌گذاران به ویژه اقدامات دستگاه قضایی ستودنی است و همه اینها مدیون تلاش نیروهای خدوم دستگاه قضایی است.

وی افزود: امسال یک میلیون تن به محصولات کشاورزی استان اضافه می‌شود که بی‌شک چنین توسعه  در سایه اقدامات شاخص تمامی دستگاه‌ها صورت گرفته است.

سلامت دستگاه قضایی اردبیل مورد تائید نهادهای بازرسی است

حجت الاسلام محمد علی قاصدی ظهر امروز در آیین تکریم و معارفه روسای کل دادگستری استان اردبیل گفت: گزارش کار یک فرد در مجموعه قضایی خروج پرونده‌های وی است و درست است که در بحث مدیریت قضایی و ساخت و ساز فضای اداری اقداماتی صورت گرفته است  اما در حال حاضر استان از تمامی شاخص‌ها از میانگین کشوری بالاتر است و در برخی شاخص‌ها رتبه ممتاز داریم.

وی افزود: این موضوع در سایه اتاق فکری حاصل شده و تلاش کردیم از تیم مدیریتی مدون استفاده کنیم و بدیهی است که عملکرد در محدوده امکانات بوده و همچنان لازم است اقداماتی برای ارائه خدمات بهینه صورت گیرد.

رئیس کل سابق دادگستری استان با تاکید به تلاش جهت سالم‌سازی دستگاه قضا افزود: بر اساس بازرسی‌های صورت گرفته، استان از سلامت بسیار خوبی برخوردار است و توانستیم نظم و انضباط مالی و قانونی را فراهم سازیم.

قاصدی تصریح کرد: مجموع اقدامات موجب شده تا مدیریت توانمند و سالمی در دستگاه قضایی شکل بگیرد و خدمت‌رسانی به مردم به مراتب با بهبود کیفی همراه باشد.

وی به حمایت از سرمایه‌گذاری و برخورد با مفاسد اقتصادی اشاره و اظهار کرد: همچنین در برخورد با مفاسد اخلاقی بنا به گزارش نیروهای انتظامی اراذل و اوباش  استان در زندان هستند و یا با آن‌ها برخورد جدی صورت گرفته است.

رئیس کل سابق دادگستری استان تصریح کرد: ما احکام مانده در استان نداریم و سریعا احکام اجرا می‌شود و زمان رسیدگی به پرونده‌های قضایی با کاهش محسوس همراه است.

قاصدی با اشاره به صدور حکم برای 100 ها پرونده در استان افزود: نمونه آن در صدور حکم چاه‌های غیرمجاز است  و تلاش کردیم در استان داور منصفی باشیم و در استان مورد حمایت همه جناح ها و حوزه‌ها هستیم.

نگاه مردم به دستگاه قضایی اردبیل تغییر کرده است

یوسف خدادادی هم در آیین تکریم و معارفه روسای کل دادگستری استان اردبیل اظهار داشت: با اقدامات علمی صورت گرفته، دستگاه قضایی استان به مجموعه علمی تبدیل شده و پژوهشگران در حوزه‌های مختلف می‌توانند به یافته‌ها و پژوهش‌های علمی این مجموعه مراجعه کنند.

وی با اشاره به اجرای طرح های ملی در دادگستری استان افزود: از جمله مهمترین طرح ها طرح پیشگیری از خشونت بود که با توجه به سطح پرونده‌ها در دستور کار قرار گرفت و به صورت طرح ملی به تمام استان‌ها ابلاغ شده است.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان به اجرای طرح ملی مشاوره قبل از ازدواج نیز اشاره و اظهار کرد: احیای کمیته حمایت قضایی با هدف پشتیبانی سرمایه‌گذاران نیز از اقدامات شاخص است.

به گفته خدادادی در چند سال اخیر به واسطه فعالیت این کمیته مشکلات 400 واحد تولیدی حل و فصل شده و از تعطیلی 10 ها واحد تولیدی جلوگیری به عمل آمد و در واقع دادگستری استان به فرمایشات رهبر معظم انقلاب که سال‌ها است بحث تولید و اشتغال را مطرح می کنند، لبیک گفته است.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان گفت: با فعالیت‌های صورت گرفته، کمیته حمایت قضایی در رتبه‌های نخست کشوری واقع شده است و این به اذعان اتاق بازرگانی ایران به تائید رسیده است.

وی به ممانعت از تعرض به 18 هزار هکتار از اراضی و بازگشت 15 هزار هکتار به بیت المال و اخذ جریمه نقدی از متخلفان گفت: از سویی تحول عظیم در دادگاه انقلاب استان اتفاق افتاده و به پرونده‌های انباشته در میانگین زمانی 20 روز رسیدگی می‌شود.

خدادادی به اهتمام ویژه دستگاه قضایی استان به مجازات‌های جایگزین حبس اشاره و تصریح کرد: مجموع اقدامات در سال 96، 400 فقره صدور آرا جایگزین و در سال 97، 1113 فقره حکم صادر شده است.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان به بررسی علل و عوامل پرونده‌ها و راهکارهای کاهش زمان رسیدگی به پروندها و اطاله دادرسی گفت: از سویی به صورت ویژه به پروده‌هایی که با امنیت و آرامش مردم سروکار داشته به صورت ویژه رسیدگی و منجر به نتیجه شده است.

وی همچنین به تقویت ستاد دیه در استان اشاره و اظهار کرد: از آسیب‌های اجتماعی حضور محکومان مالی در زندان است و در چند سال اخیر اعتماد عمومی را جلب کردیم و سال گذشته 426 محکوم مالی آزاد شده است.

به گفته خدادادی از اقدامات برجسته در دادگستری استان، اقدامات و فعالیت‌ها بر اساس برنامه‌ریزی بوده است و ما در طول سال با برگزاری جلسات مشخص برنامه مشخص و مدون تعیین کرده و بر اساس آن گام برداشتیم.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان گفت: کار جمعی از جمله اقدامات شاخص دادگستری استان اردبیل در سال‌های اخیر بوده و موجب شده تا خدمت‌رسانی به مردم بهبود یابد.

هیچ اغماضی در دفاع از حقوق عامه پذیرفته نیست

رئیس کل جدید دادگستری استان اردبیل ظهر امروز در آئین تکریم و معارفه روسای کل دادگستری استان اردبیل گفت: هیچ اغماضی در دفاع از حقوق عامه پذیرفته نیست و این مهم را در راس برنامه‌ها دنبال خواهیم کرد.

ناصر عتباتی افزود: حقوق عامه در همه حوزه‌ها مورد توجه قرار خواهد گرفت و از برخورد با قانون‌شکنان و مخلان نظم عمومی گرفته تا تمامی حوزه‌ها از جمله صیانت از بیت المال به این مهم توجه خواهیم داشت.

رئیس کل جدید دادگستری استان همچنین توجه به بومی‌سازی برنامه های دستگاه قضایی را از اولویت‌های این مجموعه برشمرد و گفت: در بومی‌سازی به نیاز مناطق توجه ویژه خواهیم داشت.

عتباتی بخش مهمی از برنامه‌های پیش روی دستگاه قضایی در استان را رفع نواقص و نارسایی‌ها برشمرد و افزود: به اذعان مسئولان دستگاه قضایی اردبیل از سلامت قابل توجهی برخوردار است اما لازم است نواقص این حوزه رفع شود.

وی با اشاره به وضعیت مطلوب استان اردبیل در جرایم خشن و سازمان‌یافته تصریح کرد: بخشی از اهداف دستگاه قضایی فرهنگ‌سازی و آگاهی‌بخشی در سطح جامعه است تا بتوان سطح آسیب‌ها را کاهش داد.

به گفته رئیس کل جدید دادگستری استان با توجه به همدلی و همراهی حاکم در بین مسئولان استانی بی‌شک کیفیت خدمت‌رسانی به مردم با بهبود همراه بوده و برنامه‌های در حال اجرا نیز تداوم خواهد داشت.

مبارزه جدی و بی‌امان با فساد

سیدناصر عتباتی در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران اظهار کرد: آرامشی که امروز در سطح استان شاهدیم نشان از اهتمام و تلاش ویژه مجموعه دستگاه قضا و در راس آن حجت‌الاسلام قاصدی است به طوری که امروز جایگاه دستگاه قضایی استان در بهترین وضعیت ممکن است.

وی به وظیفه ذاتی قوه قضائیه با لحاظ قرار دادن دستورات و نقشه راه ترسیمی از سوی مقام معظم رهبری در حکم انتصاب ریاست قوه قضائیه اشاره و خاطرنشان کرد: سیاست‌های کاری ما بر همین اساس در استان تنظیم خواهد شد و در کنار آن ایجاد تحول و تحرک جدی متناسب با نیازها و تنگناهای استان، بومی‌سازی برنامه‌های ابلاغی از ناحیه مرکز با توجه به ظرفیت‌های استان را به عنوان یکی از اقدامات اساسی در استان پیگیری می‌کنیم.

دادستان سابق اردبیل توجه به حقوق عامه را به عنوان یکی بخش‌های عمده برنامه‌های دادگستری اردبیل اعلام کرد و گفت: امروز بی‌توجهی به حقوق عامه اساسی‌ترین مشکل را در اردبیل رقم زده است و گستره عظیمی از مباحثی که ما در جامعه با آن مواجهیم می‌تواند حقوق عامع را دربرگیرد که مقام معظم رهبری نیز در دیدارهایی که با مسئولان قوه قضائیه داشتند توجه جدی به مقوله حقوق عامه را تاکید کردند.

عتباتی بیان کرد: تلاش می‌کنیم تا امورات محوله و وظایف و تکالیف ذاتی قوه قضاییه را با روحیه انقلابی و جهادی در مجموعه دادگستری استان به عنوان وظیفه اصلی خود و همکاران تقویت کنیم و با این روحیه خدمت‌رسانی در خدمت مردم باشیم.

وی اقدامات در نظر گرفته شده در راستای تکریم ارباب رجوع را یادآور شد و تصریح کرد: بنده همواره به همکاران خود تاکید می‌کنم  تصور کنید ما خودمان ارباب رحوع سیستم قضائی هستیم و به عنوان یک مراجعه کننده وارد دستگاه قضایی شدیم بنابراین ضروری است هر انتظاری در خصوص این موضوع از دستگاه قضائی داریم باید نسبت به مردم فراتر از آن را ارائه کنیم و بر همین اساس موضوع تکریم ارباب رجوع به عنوان یکی از مباحث جدی در دستور کار بوده و خواهد بود.

رئیس کل دادگستری استان اردبیل مبارزه جدی و بی‌امان با فساد در حوزه‌های مختلف را از اولویت‌های اساسی دستگاه قضا در اردبیل دانست و اظهار کرد: بنده افتخار می‌کنم که در کنار مجموعه‌های دیگر در سایه حمایت‌ها و پشتیبانی‌ها و راهنمایی‌های مسئولان دادگستری اردبیل به ویژه حجت‌الاسلام قاصدی توانستیم پرجم مبارزه با فساد را با افتخار در این استان بالا نگهداریم.
 
عتباتی به تاثیرگذاری دستگاه قضایی را در پیشگیری از فساد در حوزه‌های مختلف اشاره و خاطرنشان کرد: در ارتقای امنیت اجتماعی و در مبارزه با ناامن کنندگان امنیت روانی و اجتماعی مردم، در برخورد با سوداگران مرگ، برخورد با اشرار و اراذل و اوباش از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد.

وی همچنین توجه جدی به سلامت اداری و مبارزه جدی و بی‌امان با افرادی که از حسن اعتماد مردم سوءاستفاده می‌کنند را از دیگر برنامه‌های دادگستری اردبیل اعلام کرد و گفت: مسئولان اردبیل از مدیران و مسئولان پاکدست هستند و ما کمترین میزان فساد و مشکلات را در مجموعه‌های اجرایی و اداری استان شاهد هستیم.

عتباتی همکاری کامل و هم‌افزایی با همه مجموعه‌های دادگستری را اولویت اصلی کارها بیان کرد و افزود: بنده اعلام می‌کنم که مدیران استانی و مجموعه‌های اجرایی و اداری همچون گذشته می‌توانند در بحث حمایت‌های قضائی حساب ویژه‌ای باز کنند ما استقلال قوه قضائیه و اقتدار دستگاه قضایی را با تمام توان حفظ خواهیم کرد.

وی گفت: در حال حاضر دستگاه قضائی امید سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان است و مردم با آرامش خاطر به این مجموعه مراجعه می‌کنند و ما نیز در مقابل تلاش کردیم در حوزه‌های مختلف تاثیرگذاری مجموعه دادگستری را در حمایت از سرمایه‌گذاران و کارآفرینان به بهترین وجه نشان دهیم.

رئیس کل دادگستری استان اردبیل نگاه جدی به مقوله پیشگیری را نیز یادآور شد و تصریح کرد: ما از ظرفیت تمامی مجموعه‌ها به ویژه مجموعه‌های تاثیرگذار و نیروهای متعهد و انقلابی برای پیشگیری از وقوع جرم و کاهش ورودی پرونده‌ها به دادگستری و کاهش اطاله تحقیقات و دادرسی استفاده خواهیم کرد و در این راستا از مجموعه همکاران و نیروهای نظامی و انتظامی و سپاه و ظرفیت ائمه جمعه و جماعات دعوت می‌کنم کمک کنند تا برنامه‌های قوه قضائیه را با جدیت به پیش بریم.

 عتباتی از راه‌اندازی واحد واکنش سریع در جرایم فضای مجازی در اردبیل خبر داد و خاطرنشان کرد: ما بنا داریم این واحد را در اردبیل تقویت می‌کنیم و قطعا ما در استان شرارت‌ها و خلافکاری‌ها و رفتارهای اجتماعی که در فضای مجازی شاهد آن هستیم را رصد می‌کنیم به صورت مستمر و دائمی و تلاش می‌کنیم که فضای مجازی به سمت و سوی یک فضای امن و سالم برود.

http://www.tabnakardebil.ir/files/fa/news/1398/2/22/491869_463.jpg

http://www.tabnakardebil.ir/files/fa/news/1398/2/22/491870_425.jpg

http://www.tabnakardebil.ir/files/fa/news/1398/2/22/491871_966.jpg

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار