دکترای تخصصی تغذیه و رژیم درمانی در شهرکرد با اشاره به اینکه غذاهای حاوی فیبر حجیم‌تر بوده و موجب پر شدن معده و احساس سیری زودرس در افراد می‌شوند، گفت: این غذاها در مقایسه با دیگر غذاها موجب می‌شوند کالری کمتری به بدن رسیده و افراد کمتر دچار چاقی شوند.
کد خبر: ۷۴۰۹۶۹
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۹ 04 May 2019

تینا جعفری اظهار کرد: زمانی که کالری دریافتی بیش از کالری مصرفی باشد، انرژی به صورت توده چربی در بدن ذخیره می‌شود، بنابراین چاقی شکلی از سو تغذیه و ناشی از پرخوری است که نه تنها نشانه سلامتی نبوده بلکه نشان از تغذیه نامناسب است، به طوری که در کشور تقریباً از هر سه نفر یک نفر دچار اضافه وزن یا چاقی است.

وی افزود: عوامل بسیاری به جز عوامل ژنتیکی و بیماری‌هایی همچون کم کاری تیروئید و اختلالات غدد درون‌ریز در بروز چاقی مؤثر هستند که پرخوری و زیاده‌روی در مصرف غذا از مهم‌ترین علل ناشی از چاقی در افراد است.
جعفری گفت: عادت غذایی نامناسب همچون مصرف بی‌رویه غذاهای پرچرب و سرخ شده، مصرف غذاهای آماده، بی تحرکی، مصرف طولانی مدت برخی داروها مانند داروهای ضد بارداری یا داروهای ضد افسردگی و ضد اضطراب از عوامل شناخته شده در بروز چاقی است.

وی شانس بیشتر برای ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی، سکته‌ها، بیماری قند و انواع سرطان، اختلالات متابولیک مانند چربی خون بالا، مشکلات مفصلی و عصبی، کبد چرب، فشار خون بالا، مشکلات تنفسی و وقفه در خواب، نقرس، مشکلات باروری زنان و کاهش عمر انسان را از عوارض چاقی برشمرد.

این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه چاقی و اضافه وزن به یک مشکل جدی در کودکان تبدیل شده است، تصریح کرد: برای پیشگیری از اضافه وزن و چاقی لازم است نکاتی همچون حذف نکردن وعده‌های اصلی غذا، استفاده از میوه و سبزیجات تازه برای میان وعده‌ها، کاهش مصرف انواع فست فودها، استفاده از روغن گیاهی، خوردن غذا آهسته و با آرامش، انجام ندادن فعالیت‌هایی همچون تماشای تلویزیون یا کتاب خواندن در حین خوردن غذا، رعایت شود.

وی بیان کرد: افرادی که ساعت‌های طولانی را مشغول تماشای تلویزیون هستند چاق‌تر هستند، زیرا تحرک کاهش می‌یابد و در آن هنگام غالباً از تنقلات کم ارزش و چاق‌کننده استفاده می‌شود که به کودکان توصیه می‌شود روزانه بیش از دو ساعت از وقت خود را به تماشای تلویزیون نگذرانند.

جعفری با اشاره به اینکه متخصصان معتقدند که فیبر ماده مهمی برای کنترل وزن است، تصریح کرد: رژیم‌های غذایی حاوی فیبر، معمولاً با چربی و قند کمتری همراه هستند، بنابراین رژیم‌های غذایی غنی از فیبر انرژی کمتری داشته و با سرعت بیشتری از دستگاه گوارش عبور می‌کنند، همچنین فرصت جذب مواد غذایی پر انرژی کمتر شده و دفع غذاهای چاق کننده افزایش می‌یابد.

دکترای تخصصی تغذیه و رژیم درمانی در شهرکرد با اشاره به اینکه غذاهای حاوی فیبر حجیم‌تر بوده و موجب پر شدن معده و احساس سیری زودرس در افراد می‌شوند، خاطرنشان کرد: این غذاها در مقایسه با دیگر غذاها موجب می‌شوند کالری کمتری به بدن رسیده و افراد کمتر دچار چاقی شوند./ح

ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار