با گذر سامانه بارشی از اواخر وقت امروز ‌تا صبح چهارشنبه دمای هوا ۴ تا ۸ درجه در کشور کاهش می‌یابد، کمینه دما طی این مدت در استان‌های واقع در شمال غرب، غرب و در دامنه ‌های شمالی و جنوبی البرز به صفر و یا حتی به کمتر از آن می‌رسد.
کد خبر: ۷۳۷۰۵۰
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۳ 22 April 2019

با گذر سامانه بارشی از اواخر وقت امروز ‌تا صبح چهارشنبه دمای هوا ۴ تا ۸ درجه در کشور کاهش می‌یابد، کمینه دما طی این مدت در استان‌های واقع در شمال غرب، غرب و در دامنه ‌های شمالی و جنوبی البرز به صفر و یا حتی به کمتر از آن می‌رسد.
فارس، بر اساس تحلیل آخرین داده‌ها و نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، ‌با توجه به افت محسوس دما در نیمه شمالی کشور، امروز بارش برف در ارتفاعات و مناطق کوهستانی رخ می‌دهد.

فردا شدت بارش در شمال غرب و سواحل خزر، شمال شرق، شرق و جنوب شرق کشور و ارتفاعات البرز خواهد بود و روز چهارشنبه بارش به شمال شرق، شرق خزر و قسمت‌هایی از زاگرس مرکزی کشیده می‌شود.

فردا بندرعباس با بیشینه دمای ۳۳ درجه بالای صفر گرمترین مرکز استان و همدان با کمینه دمای ۴ درجه زیر صفر و شهرکرد با کمینه دمای ۵ درجه زیر صفر، سردترین مرکز استان خواهد بود؛ فردا در ۱۱ مرکز استان دمای هوا صفر و زیر صفر درجه خواهد بود.

با گذر سامانه بارشی از اواخر وقت امروز ‌تا صبح چهارشنبه دمای هوا از 4 تا 8 درجه در سطح کشور کاهش می‌یابد، کمینه دمای هوا طی این مدت در استان‌های واقع در شمال غرب و غرب و در دامنه ‌های شمالی و جنوبی البرز به صفر و یا حتی به کمتر از آن می رسد، بر این اساس با توجه به کاهش دما به محدوده شرایط سرمازدگی و یخ زدگی در مناطق یاد شده توصیه‌های هواشناسی کشاورزی باید مد نظر باشد.

تأمین سوخت و کنترل دما و بستن دریچه‌ها در گلخانه‌ها، مرغداری‌ها، دامداری‌ها و انبارهای نگهداری محصولات کشاورزی ضروری است.

ضرورت دارد محافظت از تاسیسات و مراقبت از سیستم های آبیاری تحت فشار با توجه به پایین بودن دمای سطح زمین به ویژه در مناطق مرتفع و کوهستانی انجام شود.

ایجاد تمهیدات مناسب برای مواجهه با سرمازدگی بهاره در باغات و مزارع و تداوم افزایش رطوبت در مزارع و باغات با هدف تعدیل دمای محیط از طریق انجام آبیاری خارج از نوبت در روزهای دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه ضروری است.

ایجاد پوشش بر روی نهال‌های جوان و درختان آسیب پذیر، خودداری از انجام هرس درختان، برداشت محصولات آماده برداشت و انتقال به مکان های امن و انبارهای مسقف و استفاده از ریز مغذی‌های توصیه شده توسط کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی جهت افزایش مقاومت به سرما در این مدت ضروری است.

خودداری از انجام عملیات شخم و پاکنی باغات، خودداری از انتقال نشاء محصولات جالیزی و برنج از خزانه به زمین اصلی، محافظت از کندوهای زنبور عسل باتوجه به کاهش دما و وزش باد و انجام تغذیه کمکی و عدم کود دهی استخرهای پرورش ماهیان گرم آبی در این مدت ضروری است.

از‌ بعدازظهر امروز تا چهارشنبه خلیج فارس و تنگه هرمز مواج خواهد بود، طی این مدت به‌ویژه در مناطق شرقی و مرکزی خلیج فارس ارتفاع موج بین 2 تا 3 متر برآورد می‌شود، همچنین روزهای سه شنبه و چهارشنبه دریای عمان مواج خواهد بود و طی این مدت ارتفاع موج در دریای عمان بین 1.5 تا 2 خواهد بود.

از اواخر وقت دوشنبه و طی روز سه‌شنبه دریای خزر مواج و طوفانی خواهد بود و ارتفاع موج به‌ویژه در نواحی شرقی دریای خزر بین 1.5 تا 2 متر پیش‌بینی می‌شود از این رو توصیه می‌شود طی این مدت در مناطق ذکر شده احتیاط لازم در تردد شناورهای سبک، نیمه سبک و تفریحی به‌عمل آید.

میانگین بارندگی کل کشور از ابتدای سال زراعی (مهر‌ماه ۹۷) تا ۲۵ فروردین ماه سال جاری، ۲۷۴.۸ میلیمتر ثبت شد، میزان بارش در سال زراعی گذشته در این بازه زمانی ۱۰۵ میلی‌متر بوده است، بنابراین بارش سال جاری تا این تاریخ ۱۶۱.۷ درصد بیشتر از سال زراعی گذشته است.

میانگین بلندمدت بارندگی کشور در بازه زمانی مذکور ۱۹۲.۲ میلیمتر است که بارش سال جاری ۴۳ درصد بیشتر از سال بلندمدت است.

بیشترین میزان بارش در هفته بیست و نهم سال زراعی متعلق به منطقه کلات نادر در استان خراسان رضوی به میزان ۴۹ میلی‌متر بوده است.

میانگین گرم‌ترین منطقه راسک در استان سیستان و بلوچستان به میزان ۳۶.۷ درجه سلسیوس و میانگین سردترین منطقه دیزین پایین در استان البرز به میزان‌ منفی سه‌دهم درجه سلسیوس بوده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار