کد خبر: ۷۳۶۵۳۲
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۵ 20 April 2019

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان لرستان ضمن تبریک به مناسبت میلاد با سعادت منجی عالم بشریت گفت: هر قدمی که برمی داریم باید زمینه را برای ظهور آماده کند اگر می‌گویند یک ساختمان برای زندگی مردم آماده کنید همه تلاش می‌کنیم و مصالح و نقشه آن را آماده می‌کنیم و نمی گوییم یک روزی توسط یک شخصیت استثنایی تاریخ این ساختمان درست می شود. ما باید مقدمات آن را فراهم کنیم و ان شالله خدا به همه ما توفیق دهد که در زندگی و تلاش مان گامی را برای تسریع آن روز پر نشاط برای همه انسانها که همانا روز ظهور است فراهم آوریم.

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، وی ادامه داد: امسال یک حادثه ویژه و خاصی بود. من یاد تعبیر حضرت امام خمینی در همان هفته های اول انقلاب افتادم که فرمودند امسال، سال پر نعمت و پر زحمتی بود سال ۵۷ از یک نظر که نگاه کنیم سال کشتار و زندان و ۱۷ شهریور بود و هر لحظه معمولا معلوم نبود لحظه بعد جه می‌شود و سال بسیار سختی بود اما از لحاظ نعمت خداوند بهترین سال تاریخ ایران بود. در عین حالی که به تعبیر امام سال پر زحمت بود. امسال هم به یک تعبیری سال پر نعمت و پر زحمتی است.

رئیس جمهور گفت: امسال نعمت بسیار است که خداوند به ما داده. آب وقتی خداوند نازل می کند یعنی حیات و نشاط و بقا به ما می‌دهد. یک رقم بسیار بالایی نسبت به سالهای و کل سال آبی تا اینجا ۴۸۰ میلیارد متر مکعب به کل ایران آب وارد شده است.

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: ما وقتی به متوسط ۵۰ سال گذشته نگاه کنیم می بینیم یک رقم متفاوتی نسبت به سال های قبلی است. اگر بخواهید یک متر مکعب آب دریا را تبدیل به آب شیرین کنیم حدود چهار هزار الی ۵ هزار تومان تمام می‌شود شما محاسبه کنید که یک متر مکعب آب اگر هزار تومان حساب کنید ضربدر ۴۸۰ میلیارد متر مکعب آب که وارد این سرزمین شده است؟

وی بیان داشت: خب تا اینجا خداوند را شکر گذاریم. برای استانهایی که با سیل مواجه شدند سال پر زحمتی بود . من دوازدهم فروردین که با آقای استاندار صحبت می کردیم و راجع به پلدختر صحبت کردم و ایشان گفت ارتباط ما قطع شده و خبری نداریم و احساس خطر می کنیم خیلی نگران شدم و بعد از تلفن ایشان رفتم یک مقداری قرآن واندم و دعا کردم و چند بار تا صبح بیدار شدم اول صبح تماس گرفتم و این خبر خوش را به ما دادند که تلفات جانی نبوده ولی خسارت مالی زیاد بوده است برای ما بسیار خوشحال کننده است که جان مردم حفظ شده در عین حال خسارت زیادی نیز به مردم وارد شده است.

رئیس جمهور بیان داشت: حال این که اگر چه کار می کردیم این خسارت کمتر می‌شد مقوله دوم است و باید ماه‌های بعد به آن رسیدگی شود

روحانی با اشاره به هیات ویژه بررسی سیل اخیر اظهار داشت: من از یک هیئت بلند پایه از اساتید خواستم که این مسئله سیل و سیلاب ایران را دقیقا بررسی کنند و بگویند مشکلات چه بوده است و باید چه کنیم. آنها ظرف شش ماه گزارش ملی را ارائه می دهند و ربطی به دولت ندارد و دولت در آن دخالتی ندارد. حتماً اگر کارهایی انجام می‌شد خسارت کمتر بود اما اینکه چقدر امکان داشته که این کار را انجام دادیم و اولویت ها چه بوده مسئله دیگر این است.

وی ادامه داد: حضرت نوح کشتی بزرگی درست می‌کرد؛ هر که رد می شد مسخره می کرد و لبخند می زد می گفت این جان دریایی نیست و اصلا هیچی خبری نیست سال‌ها طول کشید تا حضرت آن کشتی را ساخت و همان کشتی منجی مومنین و موجودات زنده شد.

رئیس جمهور تصریح کرد: حال اگر ما ۲۰ سال پیش می آمد این رودخانه ها را توسعه می‌دادیم که شما چه می‌گفتید و می‌گفتید که چه دولت بیکاری است و مردم شغل و آب ندارند در این خشکسالی شما رودخانه را توسعه می دهید! این مثل کشتی نوح می شد.

روحانی افزود: معمولا ما بودجه به اندازه کافی نداریم، همیشه کسری داریم و اولویت ها در نظر می گیریم. من هیچ وقت یادم نمی رود که در جاده کویری جاده می ساختند و ما رد می شدیم و نگاه می کریم و می گفتیم اینجا که آب نیست و در این بیابان کویر خشک چرا انقدر پل درست می‌کنند بعد یک سالی بارندگی خوبی شد من داشتم از همان منطقه به سمت تهران می‌آمدم و دیدم تمام این پول ها از زیرش آب رد می شود .

وی تصریح کرد: زمانی شده بود که همه به سد سازی ایراد می گرفتند در همین دولت یازدهم در روزنامه‌ها و روشنفکران می گفتند که شما محیط‌زیست را خراب کردید این همه سد لازم نبوده است بعضی از سد ها را می گفتند که این همه پول خرج کردیم و آبی در آن نیست. اصلا برای چی ساخته اید. یادمان نرود این قضاوت های سالهای پیش بود.

رئیس جمهور اظهار داشت:چند روز پیش که با استاندار سیستان بلوچستان صحبت می‌کردم، گفت دستور دهید که همه وسایل ما را برگردانند و یک استان دیگر باید معین ما شود. شرایط اینجوری است دیگر شرایط فوق العاده ای است بگذریم که اگر قبل چه کاری می‌کردیم بهتر بود من اصلا این ها را و هیچکس را تبرئه نمی‌کنم.

روحانی بان داشت:‌ ساختمان سازی در کنار رودخانه‌ها، مسیل‌ها و حتی در داخل رودخانه ها کار بسیار نادرست، خلاف قانون و غلط بوده است می‌بینید اکثر خانه هایی که آسیب دیده معمولا نزدیک و یا چسبیده به رودخانه هستند ما اگر رودخانه ها را به حریم آنها را مراعات می‌کردیم حتماً خسارت ما کمتر می شد.

وی بیان داشت: لااقل این کار را همه دنبال کنید شهردارها بخشداران فرمانداران استانداران وزارت نیرو مخصوصاً قوه قضاییه همه دست به دست هم دهیم اولاً جایی که تخریب شده (دیگر ساختمان نسازیم) جایی که می‌سازیم جای مناسب باشد .

روحانی گفت: ما جلسه‌ای در تهران داشتیم که بحث مفصلی در آن بود که این بارندگی برای سال‌های زیادی ادامه دارد یا خیر؟ آن جلسه صاحب‌نظران مختلف بودند و یکی می گفت تا ۳۰ سال دیگر این جوری است؛ یکی می‌گفت فقط امسال این جوری است؛ دیگری می‌گفت تا سه سال دیگر این جوری است؛ اینها پیش بینی های سختی است و به این سادگی نیست، من گفتم ما که نمی دانیم سالهای بعد چه می شود ولی این بنا را داریم که سال آینده همچین چیزی دوباره می‌شود.

وی بیان داشت:‌کار بزرگی در کشور انجام شد، اینکه بعد از یک ماه سیل در کشور دچار بیماری اپیدمی نیستیم، مایه تعجب بهداشت جهانی است.

روحانی تاکید کرد: برق ۱۱۴۵ روستای استان لرستان بر اثر سیل قطع شد و اکنون فقط ۶ روستا برق ندارند.از ۹۶۱ روستا، فقط بازسازی شبکه آبرسانی ۳ روستا باقیمانده است. ۴۰۱ کیلومتر از راه‌های اصلی و ۱۶۰۰ کیلومتر راه‌های روستایی استان لرستان آسیب دید؛ دولت و نیروهای مسلح برای بازسازی راه‌ها بسیج شدند.

رئیس قوه مجریه اظهار داشت: پاسخ رهبر انقلاب در مورد شیوه برداشت از صندوق توسعه برای جبران خسارت سیل، دقیق و موثر بود. مقام معظم رهبری تاکید داشتند فردی فرمانده قرارگاه بازسازی مناطق سیلزده شود و همه دستگاه‌ها و نهادها زیر نظر او عمل کنند؛ وزیر کشور عهده دار این مسوولیت مهم است.امیدواریم بازسازی واحدهای مسکونی در کوتاهترین زمان انجام شود.

وی بیان داشت: در سفر به مناطق سیل زده استان مازندران؛ در یک روستا پیرمردی که تمام دام خود را از دست داده بود دست مرا گرفت، گفت من نمی‌گذارم بروی؛ تمام خسارت مرا بده. گفتم چرا گفت اگر تو بروی به من خسارت نمی‌دهند.

روحانی تاکید کرد: لوازم زندگی آسیب دیدگان از سیل، باید سریعتر و در حد متعارف تامین شود. امسال نیز در تولید گندم خودکفا خواهیم بود؛ خسارت کشاورزان آسیب دیده از سیل به هر طریق باید جبران شود. امکانات دولت محدود است؛ همگان در بازسازی سریعتر و بهتر مناطق آسیب دیده از سیل مشارکت کنند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار