تابناک کهگیلویه و بویراحمد گزارش می دهد
صبح امروز معاون علمی و فناوری رئیس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد سفری یک روزه داشت تا ضمن بازدید از برخی پروژه های مرتبط با حوزه اقتصاد دانش بنیان و حضور در دو دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه یاسوج در نهایت به نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی بیاید و پس از شنیدن سخنان برخی مسئولان استان به بیان برخی نکته نظرات خود بپردازد.
کد خبر: ۷۳۵۰۶۱
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۶ 15 April 2019
صبح امروز معاون علمی و فناوری رئیس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد سفری یک روزه داشت تا ضمن بازدید از برخی پروژه های مرتبط با حوزه اقتصاد دانش بنیان و حضور در دو دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه یاسوج در نهایت به نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی بیاید و پس از شنیدن سخنان برخی مسئولان استان به بیان برخی نکته نظرات خود بپردازد.
 
دومین عضو کابینه هم حامل گلایه استاندار از قرارگاه خاتم به هیئت دولت شد /  سخنان تامل برانگیز معاون رئیس جمهور / ستاری : از ما چه می خواهید ؟ بگویید تا تامین کنم
 
دومین عضو کابینه هم حامل گلایه استاندار به هیئت دولت شد
این روزها که به دلیل سیل های رخ داده در مناطق مختلف کشور ، تقریبا کل کابینه دولت در مسافرت به این مناطق و پیگیری امور هستند ، طی چند روز و با حضور سورنا ستاری این دومین عضو کابینه روحانی است که به کهگیلویه و بویراحمد سفر می کند.
در سفر چند روز پیش وزیر راه و شهرسازی به استان سفر کرد که در بخشی از این سفر و هنگام بازدید از جاده پاتاوه به دهدشت ، احمدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد ، خطاب به وزیر راه گفت ، پیمانکار پروژه پاتاوه - دهدشت تاکنون  یک 60 میلیارد و یک 50 میلیارد پول گرفته است اما متاسفانه در کار سهل انگاری می کند . احمدی همانگونه که از وزیر راه خواسته بود این موضوع را در کابینه مطرح کند ، امروز هم برای سورنا ستاری همان گلایه را تکرار کرد و با بیان اینکه پروژه ملی محور "پاتاوه_دهدشت" تاثیر به‌سزایی در رشد اقتصادی استان دارد، بیان کرد: 70 درصد این مسیر تکمیل شده اما به دلیل عدم پیگیری‌های دستگاه تخصصی و بخش عمده‌ای هم به دلیل کم کاری پیمانکار اتفاق مطلوبی در مورد این پروژه رخ نداده است و به علت اینکه سال‌های زیادی از شروع این پروژه می‌گذرد بخشی از آسفالت آن دارد از کیفیت می‌افتد.
 سخنان تامل برانگیز معاون رئیس جمهور
سورنا ستاری پس از بازدید از برخی پروژه ها و همچنین حضور در دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه یاسوج به همراه استاندار در نشست ستاد مدیریت اقتصاد مقاومتی استان کهگیلویه و بویراحمد حاضر شد.
معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور ابتدا و پس از استماع سخنان مدیران استانی با اشاره به نیاز استان در راه‌اندازی صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: باید این صندوق با حمایت بخش خصوصی در استان راه‌اندازی شود و 51 درصد از سهم آن متعلق به بخش خصوصی است و اگر  صندوق راه اندازی شود کمک زیادی به شرکت‌های دانش بنیان در بحث وام‌های ریز خواهد شد در حال حاضر 30 صندوق در کشور راه‌اندازی شده و الان همه صندوق‌ها هم سودده هستند.
در ادامه معاون رئیس‌جمهور هم دست روی برخی نقاط ضعف استان گذاشت وی به باغ گیاهان دارویی اشاره کرد و گفت: با همه احترامی که برای رئیس دانشگاه یاسوج قائلم اما فکر نمی‌کنم که با باغ گیاهان دارویی بتوانیم اشتغال ایجاد کنیم لذا حمایت ما باید از مرکز نوآوری گیاهان دارویی باشد که در دانشگاه راه‌اندازی شود
ستاری با بیان اینکه در شرکت‌های دانش بنیان 140 خدمت ارائه می‌کنیم به برخی از این خدمت‌ها از جمله در زمینه بیمه و گمرک و همچنین موضوع سربازی افراد اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در کل کشور قریب به 105 هزار نفر را برای بحث معافیت سربازی در دستور کار داریم.
وی به یکی دیگر از کم‌کاری‌ها در استان اشاره کرد و گفت: اما این استان کمترین استفاده را از تسهیلات دارد که البته ما هم باید برای استان وقت بگذاریم.
این معاون رئیس‌جمهور به تعداد ناچیز شرکت‌های دانش بنیان در استان به نسبت کل شرکت‌های دانش‌بنیان کشور اشاره کرد و گفت: به نسبت تعداد 4300 شرکت دانش بنیان در کشور این رقم شرکت در استان رقم بسیار پایینی است.
وی از برخی همکاری نکردن‌ها در استان از سوی برخی دستگاه‌ها برای کمک به شرکت‌های دانش بنیان هم انتقاد کرد و گفت: این روزها زمان مخفی کردن امکانات از یکدیگر نیست و روز این دعواها نیست همه این امکانات متعلق به کشور و استان است همه باید در کنار هم کار کنید.
ستاری فرهنگ‌سازی کار را یکی دیگر از مشکلات دانست و گفت: توسعه فرهنگ کارآفرینی در استان موضوع مهمی است باید به بچه‌ها و خانواده‌ها بگوییم که استخدام بدترین بلایی است که سر بچه‌ها می آید باید این فرهنگ ترویج شود که به راحتی یک فضای کسب و کار را هم تعطیل نکنیم.
معاون علمی رئیس‌جمهور با گلایه دوباره از بخش خصوص گفت که زدن و آوردن شتاب‌ دهنده‌ها کار دولت نیست بلکه بخش خصوصی باید آن‌ها را وارد میدان کند اکنون در کشور 60 شتاب دهنده با کارکرد خوب و فوق‌العاده داریم و چیزی در حدود 200 محصول را در حوزه بیوتک در دستور کار قرار داده‌اند هر چند که باید بخش خصوصی و اتاق بازرگانی شتاب دهنده‌ها را به استان بیاورند اما ما نیز تلاش می‌کنیم و از آن‌ها می‌خواهیم که به استان بیایند.
وی در همین خصوص گفت: بروکراسی زیادی در اقتصاد داریم کشوهایی داریم که کلی قانون در آن است که می‌توان با آن بدرفتاری کرد.
وی آموزش را در حوزه گیاهان دارویی مهم دانست و گفت: کشت و زرع زیاد مهم نیست بلکه دانش آن مهم است برای مثال 95 درصد زعفران دنیا مربوط به ماست اما 450 میلیون دلار از قبل آن درآمد داریم در حالی که ترنور زعفران در دنیا 8.5 میلیارد دلار است و خام فروشی دیگر هیچ ارزشی ندارد.
ستاری : از من چه می خواهید ؟ بگویید تا تامین کنم
سورنا ستاری در پایان خطاب به مسئولین استانی گفت : هر حمایتی لازم باشد از شرکت های دانش بنیان این استان انجام می دهیم اما راه اصلی برای پویایی پارک علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان، راه اندازی صندوق نواوری و شکوفایی و ورود بخش خصوصی برای ایجاد شتاب دهنده ها است که انتطار ما این است تا بخش خصوصی سهم ۵۱ درصدی خود را مرداخت و این صندوق را راه بیاندازند. ستاری فر با بیان اینکه همه سوله و ساختمان های پارک علم و فناوری را یک روزه تجهیز می کنیم و مشکلی نداریم، تصریح کرد: مهمتر از کمک های مالی، تقویت اکوسیستم کسب و کار است تا خود جوانان و بخش خصوصی، نبض کار را در دست گیرند.
ستاری در پایان به موضوع نیاز تجهیزاتی پتروشیمی دهدشت و گچساران هم اشاره کرد و افزود : شما درخواست های خود را لیست کنید و به ما بدهید مطمئن باشید پیگیری می کنیم و شرکت های زیادی هستند که توانایی تولید تجهیزات تحریمی را دارند و حتی اگر لازم به طراحی و ساخت قطعه ای جدید بود شما اعلام کنید که من قول می دهم بخشی از هزینه های آن را هم پرداخت کنیم.
وی در پایان گفت : شما بگویید از ما چه می خواهید مطمئن باشید ما پیگیری و تامین می کنیم.
 
گزارش تصویری از حضور معاون رئیس جمهور در یاسوج
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار