مسئول امداد و نجات جمعیت هلال احمر مشهد خبر داد؛
مسئول امداد و نجات جمعیت هلال احمر مشهد بیشترین مشکلات رخ‌داده ترافیکی را در محور نیشابور عنوان کرد و گفت: پرحادثه‌ترین موقعیت‌ها در محدوده پایگاه‌های شهید جعفری و پایگاه موقت ابرش هستند.
کد خبر: ۷۳۱۲۸۶
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۱ 05 April 2019

به گزارش تابناک رضوی، مسئول امداد و نجات جمعیت هلال احمر مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به اقدامات ویژه‌تر جمعیت هلال احمر مشهد نسبت به سایر شهرهای استان در نوروز، اظهار کرد: جمعیت هلال احمر شهرستان مشهد علاوه بر طرح نوروزی، 2 پروژه بزرگ دیگر را در این ایام اجرا می‌کند.

مهدی صوفی تشریح کرد: این پروژه‌ها شامل پوشش مراسم تحویل سال نو و همچنین مراسم سخنرانی مقام معظم رهبری در حرم مطهر است که بخش عمده‌ای از پوشش امدادی این مراسمات برعهده جمیعت هلال احمر مشهد است.

وی ادامه داد: امسال برای مراسم تحویل سال نو بنا به درخواست آستان قدس رضوی و سپاه ولی‌امر، 130 نیروی امدادگر و نجاتگر خانم و آقا که 100 نفر از آنان آقا و 30 نفرشان خانم بودند در رواق‌ها و صحن‌های حرم مطهر پوشش امدادی را برعهده داشتند.

مسئول امداد و نجات جمعیت هلال احمر مشهد اضافه کرد: علاوه بر این، یک دستگاه اتوبوس آمبولانس و 2 آمبولانس همراه با نجاتگران آقا با جانمایی قبلی در حریم حرم مطهر رضوی مستقر بودند.ه

صوفی بیان کرد: شروع مأموریت نیروهای امدادی برای مراسم تحویل سال نو از ساعت 14 روز 29 اسفند بود و تا پس از مراسم سخنرانی مقام معظم رهبری، ادامه داشت.

وی یادآوری کرد: به دلیل تمهیدات صورت‌گرفته از سوی آستان قدس رضوی برای پوشش مراسم سخنرانی مقام معظم رهبری در حرم مطهر، تنها درخواست 60 نجاتگر خانم شد که این نیروها در رواق امام خمینی(ره) مستقر شدند.

مسئول امداد و نجات جمعیت هلال احمر مشهد افزود: در خارج از رواق امام خمینی(ره) نیز حدود 40 نجاتگر آقا مستقر شدند، همچنین اعضای جوان جمعیت هلال احمر در قالب تیم‌های سحاب (سامانه حرکت‌های امدادی و بشردوستانه) در داخل صحن‌ها مستقر بودند و پوشش مراسم را برعهده داشتند.

صوفی با بیان اینکه در نوروز 98 تعداد 7 پایگاه امداد و نجات در شهرستان مشهد تعریف شده بود، گفت: 2 پایگاه امام رضا(ع) و شهید جعفری به‌طور ثابت فعال هستند و سایر پایگاه‌ها در ایام نوروز و دوره‌های زمستانه و تابستانه فعالیت دارند.

وی یادآوری کرد: به‌طور ویژه در 2 پایگاه واقع در پایانه مسافربری و سه‌راه وکیل‌آباد از ساعت 7 صبح تا 19 به‌صورت 12 ساعته پوشش امدادرسانی توسط امدادگران خانم انجام می‌شود که تمامی نجاتگران در دوره‌های بازآموزی شرکت کرده و مجوز حضور در دوره را دریافت کرده‌اند.

مسئول امداد و نجات جمعیت هلال احمر مشهد تشریح کرد: خوشبختانه شهر مشهد نسبت به سایر شهرها دستخوش حوادث اخیر سیل نبوده، اما سیل باعث طغیان رودخانه کشف‌رود شد که به دلیل خشکسالی‌های سال‌های گذشته،ه مردم بدون رعایت حریم رودخانه در بستر رودخانه ساخت‌وساز کرده بودند.

صوفی با بیان اینکه طغیان کشف‌رود در 8 فروردین منجر به یک عملیات امدادرسانی شد، ادامه داد: در محدود جاده رسالت و سیمان، بعد از حوالی روستای سیس‌آباد و همت‌آباد اهالی همجوار رودخانه دستخوش مشکلات آبگرفتگی شده بودند که با حضور نیروهای جمعیت هلال احمر، نیروهای نظامی و انتظامی و آتش‌نشانی نواحی در معرض خطر تخلیه شدند.

وی بیان کرد: طی همان‌روز گزارش مفقودی یک پسربچه 7 ساله اهل روستای لقمانی در حوالی کشف‌رود دریافت شد که این کودک در حین بازی به داخل رودخانه افتاده بود و جریان شدید آب، وی را با خود برده بود.

مسئول امداد و نجات جمعیت هلال احمر مشهد اظهار تأسف کرد: این کودک فوت شده بود و پیکر او نیز پیدا نشده بود که تیم‌های عملیاتی به محل اعزام شدند و نجاتگران داوطلب پس از عملیاتی 17 ساعته در ظهر روز  9 فروردین موفق به پیدا کردن جسد کودک شدند.

صوفی با اشاره به اینکه با وجود اینکه شهرستان بینالود در خارج از مشهد واقع شده اما توسط جمعیت هلال احمر مشهد در این شهر نیز خدمات ارائه می‌شود، تأکید کرد: متأسفانه باز هم به دلیل خشکسالی اخیر، مردم به بستر رودخانه ورود پیدا کرده و در روستاهای زشک و جاغرق ساخت‌وسازهای غیراستاندارد انجام داده بودند.

وی اضافه کرد: به دلیل بارش‌های اخیر و آب‌‌شدن برف‌ها، شدت آب در رودخانه افزایش یافت و راه دسترسی به این منطقه قطع شده بود که با حضور نیروهای عملیاتی جمعیت هلال احمر مشهد منطقه تخلیه و هشدارهای لازم به اهالی ارائه شد.

مسئول امداد و نجات جمعیت هلال احمر مشهد یادآوری کرد: همچنین با مساعدت معاونت امداد و نجات جمعیت هلال احمر خراسان رضوی، اقلام غذایی به مردم روستای زشک تحویل داده شد و با همکاری نیروهای نظامی و انتظامی و سایر ارگان‌ها اجازه ورود مردم به بستر رودخانه داده نشد.

صوفی اظهار کرد: از حوادث شایع دیگر که البته منجر به فوت نشد و خطر با هوشیاری نیروهای امدادی برطرف شد، مسمومیت با گاز در کمپ غدیر است که به دلیل اسکان تعداد بسیاری از زائران در این مکان، نیروهای امدادی به صورت 24 ساعته در پایگاه هلال احمر مستقر در این کمپ حضور دارند.

وی متذکر شد: متأسفانه به دلیل برودت هوا، مسافران در کمپ غدیر از وسایل گرمایشی غیراستاندارد استفاده می‌کنند که همین موضوع موجب مسمومیت آنان با مونوکسیدکربن شد، خوشبختانه نیروهای آتش‌نشانی و جمعیت هلال احمر مستقر در کمپ در دقایق اولیه متوجه مسمومیت تعدادی از مراجعه‌کنندگان شده بودند که از مسمومیت شدید آنان جلوگیری شد و تعدادی از آنان برای اکسیژن‌تراپی به مراکز درمانی اعزام شدند.

مسئول امداد و نجات جمعیت هلال احمر مشهد بیشترین مشکلات رخ‌داده ترافیکی را در محور نیشابور عنوان کرد و گفت: پرحادثه‌ترین موقعیت‌ها در محدوده پایگاه‌های شهید جعفری و پایگاه موقت ابرش هستند.

صوفی با بیان اینکه در پایگاه‌های ثابت 5 نجاتگر و در پایگاه‌های موقت 4 نجاتگر حضور دارند، ادامه داد: این نیروها به صورت 24 ساعته در پایگاه‌ها مستقر هستند و نیروهای امدادگر و نجاتگر جمعیت هلال احمر مشهد، علاوه بر خدمات امداد و نجات با حوزه‌های جوانان و داوطلبان نیز تعامل کاری داشته و برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی به سیل‌زدگان آنان را همراهی کردند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار