در طرح نوروزی 98 جمعیت هلال احمر خراسان رضوی 6468 نجاتگر و امدادگر در 51 پایگاه امدادی ثابت و سیار استان به مسافران نوروزی خدمات‌رسانی می‌کنند.
کد خبر: ۷۳۰۹۴۶
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۳ 04 April 2019

تابناک رضوی: ماه‌ها پیش از شروع سال جدید مسئولان هلال احمر با تشکیل جلسات متعدد از صفر تا صد فعالیت‌های امدادونجات در طرح‌های نوروزی را برنامه‌ریزی می‌کنند و امسال هم برای نوزدهمین سال متوالی است که مسئولان همه نوع برنامه‌ریزی امداد و نجات را در سراسر کشور و استان طرح‌ریزی کرده‌اند.

نوزدهمین طرح ملی هلال بهشت نوروز 98 اجرا می‌شود که یکی از بخش‌های آن حوزه امدادونجات است در حالی از 23 اسفند ماه 97 تا 16 فروردین ماه امسال در حال اجرا است که 6468 نفر امدادگر و نجاتگر از 23 اسفند ماه 97 تا 16 فروردین ماه 98 به‌صورت 24 ساعته ارائه خدمات داشته و دارند و در مجموع بیش از 5500 نفر در این ایام در سراسر کشور خدمات‌رسانی می‌کنند.

در طرح امداد و نجات نوروزی امسال ۱۴۲۱ پایگاه امدادی ثابت و سیار موقت و دائم با به‌کارگیری ۳۵۰۰ خودرو شامل آمبولانس، خودروی ست نجات و سایر تجهیزات به مسافران نوروزی خدمات‌دهی می‌کنند که از این میزان 51 پایگاه ثابت و سیار امدادی آن در خراسان رضوی است.

در جهت آشنایی با فعالیت‌های این حوزه در طرح نوروزی در جمع تعدادی از فعالان یکی از پایگاه‌های امدادی مشهد حاضر شدیم و ضمن گپ و گفت صمیمانه با آنان، با اقدامات پایگاه‌هایشان در طرح نوروزی 98 آشنا شدیم که حاصل آن را در ادامه می‌خوانید:

حسین باقری، مسئول پایگاه امدادی سه‌راه وکیل‌آباد مشهد، گفت: مدت 1.5 سال است که با حوزه امداد و نجات مشهد همکاری دارم و هدف من خدمت‌رسانی به زوار امام رضا(ع) است و در ایام نوروز از بودن در کنار خانواده و تفریح گذشتیم تا با افتخار به مهمانان امام رضا(ع) خدمت کنیم.

وی افزود: در حوزه مأموریتی ما الحمدلله مشکلات حادی نداشتیم و مهمترین مأموریتمان سیلاب زشک بود و خداروشکر حادثه دیگری نداشتیم.

مسئول پایگاه امدادی سه‌راه وکیل‌آباد مشهد با بیان اینکه عملکرد حوزه‌های امداد و نجات و جوانان هلال احمر خراسان رضوی مورد تقدیر دبیرکل جمعیت هلال احمر کشور واقع شده که این مهم نشان از اثربخشی فرهنگ‌سازی‌ها در استان امام رضا(ع) بوده است، خاطرنشان کرد: خراسان رضوی با وجود بالاترین میزان تردد در کشور به‌عنوان سالم‌ترین استان از نظر حادثه معرفی شده است و حس و حال من بابت این خبر خوش قابل توصیف نیست و ما هم در کسب افتخار بزرگی که برای استانمان به‌وجود آمده سهیم هستیم و بسیار خرسندیم که فعالیت‌های نیروهای خدوم جمعیت هلال احمر خراسان رضوی که اکثر آنها داوطلبانه خدمت می‌کنند اثربخش بوده است.

باقری با اشاره به فعالیت ۲۴ ساعته این پایگاه در دو شیفت ۱۲ ساعته بانوان و آقایان، اظهار کرد: در نوبت صبح از ساعت ۷ تا ۱۹ بانوان امدادگر و در نوبت عصر از ساعت ۱۹ تا ۷ روز بعد هم آقایان امدادگر خدمات‌رسانی می‌کنند و در مجموع ۷ نیروی امدادی شامل ۴ آقا و ۳ خانم در طرح نوروزی 98 به زائران و مسافران نوروزی خدمت رسانی می‌کنند.

طاهره عزت‌طلب، عضو پایگاه امدادی سه‌راه وکیل‌آباد مشهد، بیان کرد: متأسفانه بیشترین آسیب‌ها در استان و کشور به کودکان وارد شده است و به والدین توصیه می‌کنیم که فرزندان خود را رها نکنند و طوری رفتار کنند و سفر کنند که آخرین سفرشان نباشد و از طبیعت هم مراقبت کنند و مکان غیرایمن هم اسکان نداشته باشند.

وی افزود: توصیه من به مردم این است که جاده هم جزئی از سفر باشد و همیشه با سرعت مطمئنه رانندگی کنند و در مکان‌های امن اسکان یابد تا با حادثه‌ای مواجه نشوند.

عضو پایگاه امدادی سه‌راهی وکیل‌آباد مشهد با اشاره به آماده‌باش نیروهای امدادرسان هلال احمر در مواقع مورد نیاز، ادامه داد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده تلاش می‌کنیم تا شاهد جلب رضایت‌مندی عمومی از نحوه خدمات‌رسانی و امدادرسانی جمعیت هلال احمر باشیم.

سعیده پاسدار عضو دیگر پایگاه امدادی سه‌راه وکیل‌آباد، با اشاره به آماده‌باش نیروهای امدادرسان هلال احمر در مواقع مورد نیاز، افزود: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده تلاش می‌کنیم تا شاهد جلب رضایت‌مندی عمومی از نحوه خدمات‌رسانی و امدادرسانی جمعیت هلال احمر باشیم.

وی اضافه کرد: نوروز آغاز دگرگونی طبیعت است که مردم ایران این عید را جشن می‌گیرند، اما گاهاً در مسافرت‌ها شاهد حوادث غم‌انگیز هستیم به همین دلیل جمعیت هلال احمر تمام توان خود را به کار گرفته است تا تلفات این حوادث را کم کند.

پاسدار با اشاره به اینکه بیش از 50 درصد مراجعات سالانه در ایام خاص سال بوده است، بیان کرد: عمده مراجعات در ایام نوروز، دهه کرامت، دهه شفاعت، ایام سوگواری محرم و صفر و تعطیلات تابستان بوده است و کمترین میزان مراجعات سال را هم در ماه‌های مهر و آبان داشته‌ایم.

وی بیشترین گروه سنی مراجعان را گروه سنی 40 سال به بالا عنوان کرد و افزود: در این واحد اقدامات اولیه درمانی و امدادی صورت می‌پذیرد و عمده مراجعات به‌دلیل مشکلات فشار خون، بیماری قلب و عروق، سوختگی و مسمویت است.

نوروز آغاز دگرگونی طبیعت است که مردم ایران این عید را جشن می‌گیرند، اما گاهاً در مسافرت‌ها شاهد حوادث غم‌انگیز هستیم به همین دلیل جمعیت هلال احمر تمام توان خود را به کار گرفته است تا تلفات این حوادث را کم کند.

احمد خانی، عضو دیگر پایگاه امدادی سه‌راهی وکیل‌آباد مشهد، گفت: در این پایگاه اقدامات اولیه دارویی، درمانی و سلامت زائران و مسافران نوروزی امام رضا(ع) صورت می‌پذیرد.

وی افزود: بیشترین مراجعات به این پایگاه به‌دلیل درد و سوختگی بوده و معمولاً اقدامات درمانی اکثر این مراجعات به‌صورت سرپایی انجام می‌شود و در صورت نیاز اعزام به مرکز درمانی، این کار را انجام می‌دهیم.

خانی با اشاره به اینکه بیش از 50 درصد مراجعات سالانه در ایام خاص سال بوده است، بیان کرد: عمده مراجعات در ایام نوروز، دهه کرامت، دهه شفاعت، ایام سوگواری محرم و صفر و تعطیلات تابستان بوده است و کمترین میزان مراجعات سال را هم در ماه‌های مهر و آبان داشته‌ایم.

زهرا صادقی دیگر عضو پایگاه امدادی سه‌راهی وکیل‌آباد، خاطرنشان کرد: من فارغ‌التحصیل رشته مدیریت امداد و سوانح هستم 10 سال سابقه فعالیت با جمعیت هلال احمر را دارم و امدادگر و نجاتگر داوطلب این مجموعه هستم؛ همسرم هم کارمند هلال احمر است و بسیار خورسندیم که به عنوان یک زوج امدادگر و نجاتگر هر دو با هم در شیفت‌های کاری می‌ایستیم.

وی با اشاره به اینکه به مردم توصیه می‌کنم مواظب خود و فرزندانشان باشند، افزود: مردم از حضور در مناطق در معرض سیل پرهیز کنند و هشدارهای مجموعه‌های مختلف همچون جمعیت هلال احمر را جدی بگیرند تا با حادثه‌ای همراه نباشند؛ همچنین در سفرهای خود به مناطق امن بروند و در وضعیت آب و هوایی فعلی و باران‌ها و سیل‌ها به کوهستان‌ها سفر نکنند و در کنار رودخانه هم اسکان نداشته باشند.

عضو پایگاه امدادی سه‌راهی وکیل‌آباد گفت: با وجود اینکه بیشترین تردد را برای سفرهای نوروزی در خراسان رضوی داشتیم اما کمترین حادثه اتفاق افتاده است که به دلیل مدیریت خوب جمعیت جمعیت هلال احمر است که با فرهنگسازی خوب توانستند به خوبی مدیریت کنند و رسانه‌ها هم توانستند مردم را آگاه کنند.

گفتگو: سید محمد امام پور

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار