با ورود سامانه جدید بارشی، بیشتر مناطق ایران در معرض خطر سیل قرار گرفتند. بر همین اساس رئیس جمهوری از همه مسئولان کشور در همه استان ها خواست برای مقابله با سیل و مدیریت نهایی سیلاب ها همه امکانات و تجهیزات دولتی و عمومی را بسیج کنند.
کد خبر: ۷۳۰۴۸۰
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۸ 01 April 2019

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در پیگیری ها و گفت و گو با معاون اول رئیس جمهوری، وزیر کشور، استانداران و فرمانداران سراسر کشور خواست که تمام امکانات و تجهیزات دولتی و عمومی برای مدیریت بحران در حالت آماده باش باشند.
در همین راستا تلاش دولت و دستگاه های امدادرسان، برای جبران خسارات ناشی از سیل و کاهش آلام مردم سیل زده در استان های مختلف ادامه دارد.

** حفظ سلامتی مردم، مهمترین اصل در مدیریت بحران است
حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز دوشنبه در گفت وگوی مجدد تلفنی با معاون اول رئیس جمهوری، وزیر کشور و استانداران سراسر کشور، با تشکر از تلاش بی وقفه استانداران و فرمانداران به عنوان روسای ستادهای مدیریت بحران برای کاستن از مشکلات مردم سیل زده، اظهار داشت: تمام امکانات و تجهیزات دولتی و عمومی باید برای مدیریت نهایی سیلاب ها و تا اطمینان کامل به سلامت مردم در نقاط مختلف کشور اختصاص یابد.
رئیس جمهوری پس از استماع گزارش وزیر کشور، به وی دستور داد در صورت نیاز از تمام امکانات موجود در استان های همجوار برای کمک به هموطنان در معرض سیل در مناطق مختلف کشور استفاده شود.
روحانی در گفت وگو با استانداران سراسر کشور، ضمن ابراز رضایت از اقدامات انجام شده، تاکید کرد: با توجه به تداوم روند بارندگی ها ضروری است میزان آب و وضعیت سدهای منطقه، با دقت و حساسیت بیشتری مدیریت شوند که خسارتی ایجاد نشود و خسارت احتمالی هم به حداقل برسد.

** نهادهای بین المللی برای کمک به سیل‌زدگان اعلام آمادگی کردند
سازمان ملل متحد و نهادهای بشردوستانه بین المللی پس از وقوع سیل در بخش هایی از ایران و ایجاد خسارات در برخی شهرستان ها، از آمادگی خود به منظور اعزام نیرو، کمک رسانی و ارسال اقلام برای آسیب دیدگان خبر دادند.
فدراسیون بین المللی جمعیت های ملی صلیب سرخ و هلال احمر، سازمان ملل متحد، سفیر نروژ در ایران، هلال احمر آذربایجان و افغانستان، صلیب سرخ انگلیس، صلیب سرخ آلمان و هلال احمر ترکیه ازجمله افراد و نهادهایی هستند که برای کمک به سیل زدگان در ایران اعلام آمادگی کردند.

** تماس تلفنی رئیس جمهوری با استاندار خراسان جنوبی 
رئیس جمهوری ساعاتی پیش طی تماس تلفنی با استاندار خراسان جنوبی در جریان آخرین وضعیت بارش ها و میزان آمادگی استان قرار گرفت و در راستای آمادگی بیشتر در جهت خدمت رسانی به مردم و جلوگیری از بروز هرگونه حادثه احتمالی دستوراتی صادر کرد.

** تماس تلفنی رئیس جمهوری با استاندار آذربایجان شرقی 
حسن روحانی، امروز دوشنبه در تماس تلفنی با استاندار آذربایجان شرقی، بر لزوم به کارگیری همه توان و امکانات استان برای جلوگیری از صدمات جانی و خسارات مالی بر مردم تاکید کرد.

** تماس تلفنی رئیس جمهوری با استاندار فارس 
رئیس جمهوری در تماس تلفنی با استاندار فارس، ضمن ابراز همدردی با آسیب دیدگان حادثه سیل اخیر در شیراز، بر لزوم رفع مشکلات آسیب دیدگان اعم از مردم استان فارس و میهمانان نوروزی در اسرع وقت تاکید کرد.

** ابراز خرسندی رئیس جمهوری از تدابیر مدیریت بحران زنجان 
رئیس جمهوری در تماس تلفنی با استاندار زنجان از تلاش اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران این استان به منظور پیش بینی شرایط و اندیشیدن تدابیر لازم برای جلوگیری از بروز خسارت های جانی و مالی ناشی از بارش های اخیر، ابراز خرسندی کرد.

** رئیس جمهوری وضعیت استان خراسان رضوی پس از بارندگی را جویا شد
حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی ظهر دوشنبه طی تماس تلفنی با استاندار خراسان رضوی آخرین وضعیت استان پس از بارندگی های اخیر را جویا شد.

** روحانی در تماس با استاندار کردستان پیگیر آخرین وضعیت این استان شد
رئیس جمهوری یکشنبه شب در تماس تلفنی با بهمن مرادنیا استاندار کردستان پیگیر آخرین وضعیت، اقدامات و آمادگی این استان برای مقابله با حوادث احتمالی از جمله وقوع سیل شد.

** روحانی خواستار آماده باش تا حصول اطمینان از آرامش جوی شد 
حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز دوشنبه در تماس با عباس رضایی استاندار اصفهان بعد از پیگیری آخرین وضعیت مناطق سیلزده بر ادامه آماده باش تا حصول اطمینان از آرامش وضعیت جوی استان تاکید کرد.

** تجهیزات شهرداری ها به لرستان و خوزستان ارسال می شوند
مهدی جمالی نژاد ئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری ها افزود: پس از ابلاغ دستور معاون اول رئیس جمهوری توسط وزیر کشور مبنی بر بسیج امکانات شهرداری‌های کشور در مسیر کمک به مناطق سیل زده، بلافاصله و در کوتاهترین زمان هماهنگی لازم با شهرداری هایی که در سیل اخیر از کمترین میزان حادثه برخوردار بودند، به منظور ارسال ماشین آلات و تجهیزات تخصصی آنها به مناطق سیل زده استان لرستان صورت گفت.
وی افزود: 10 دستگاه ماشین آتش نشانی، پنج دستگاه کمپرسی، 2 دستگاه لودر، 20 دستگاه پمپ کف کش، 6 دستگاه وانت دو کابین و 2 تانکر به همراه قایق و لباس غواصی و 70 نفر نیروی انسانی زبده و 50 نفر از نیروهای هلال احمر به همراه تجهیزات مربوطه در حال حرکت از طرف شهرداری اصفهان به طرف استان لرستان هستند.

** ارتش 6 پل در جاده اینچه برون به آق قلا احداث کرد
فرمانده کل ارتش با تاکید بر اینکه با اتحاد و همدلی بین مردم و مسئولان تمام مشکلات برطرف می‌شود، گفت: با تلاش مهندسان و کارکنان ارتش 6 پل در جاده اینچه برون به آق قلا احداث شد. با بازگشایی این مسیر وسایل نقلیه می‌توانند تردد کنند.
امیر سرلشکر موسوی به همراه امیر دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش و امیر جهانشاهی معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی ارتش با حضور در شهر آق قلا ضمن بازدید از بیمارستان های صحرایی، اردوگاه، یگان ویژه ترابری و دیگر مجموعه‌ های یگان‌های مستقر ارتش در این مناطق در جمع مردم اظهار داشت: هم رزمان شما در ارتش با همت و پشتکار در تلاش اند با باز کردن دهانه گرگان رود حجم زیادی از سیلاب را به دریا منتقل کنند تا تخلیه آب با سرعت بیشتری ادامه یابد.
فرمانده کل ارتش گفت: گروه 444 رزمی مهندسی نیروی زمینی ارتش با تعریض و عمق دهی کانال ملت، خطر آبگرفتگی در این نقطه از منطقه را کاهش داده است.

** نفربرهای دوزیست ارتش، آماده امدادرسانی در کرمانشاه
سرهنگ امیر غلامعلیان فرمانده پادگان الله اکبر اسلام‌ آبادغرب در گفت‌وگو با خبرنگار دفاعی ایرنا، افزود: برای مقابله با سیل در استان کرمانشاه تمامی ادوات مهندسی، خودروهای بیل مکانیکی، لودر و دیگر‌ ادوات در آماده‌باش کامل هستند تا در صورت وقوع سیل به مناطق بحرانی اعزام شوند.
وی ادامه داد: امکانات بهداشتی و داروخانه، آمبولانس، وسایل احیا نیز آماده است تا در صورت نیاز خودروهای امدادی در کمترین زمان ممکن به مناطق بحرانی ارسال شود.


** حفظ جان مردم سیل زده مهمترین اولویت دولت است
معاون اول رئیس جمهوری گفت: حفاظت از منازل و اموال ساکنان مناطق گرفتار در سیلاب اهمیت دارد اما مهم ترین اولویت دولت حفاظت از جان مردم این مناطق است.
در بازدید از بخش سیل زده شعیبیه از توابع شهرستان شوشتر در جمع مردم با تاکید بر لزوم استحکام بخشی به سیل بندها اظهار داشت: در طول چند هفته گذشته با تلاش مردم محلی و مسئولان سیل بندهایی برای ممانعت از ورود آب رودخانه به درون روستا و شهرها ساخته شده است. 
وی یادآور شد: به دلیل بارش شدید باران در استان های بالادست همچون لرستان احتمال وقوع سیلاب بزرگ وجود دارد به همین جهت از مردم این منطقه درخواست می کنم حفظ جان خود و خانواده هایشان را بر هر مساله دیگر ترجیح دهند.

** بارش باران در تهران کم فعال خواهد شد
امشب آسمان استان تهران شاهد رعد و برق با وزش باد شدید همراه خواهد بود که این وزش باد بیشتر در مناطق جنوبی استان تهران روی می دهد. از امشب سامانه بارشی در استان تهران کم فعال خواهد بود و طبق بررسی و تحلیل آخرین داده ها و نقشه های هواشناسی در روز 13 فروردین مشکل خاصی در استان تهران پیش بینی نمی شود.
در روز 13 فروردین در ارتفاعات و مناطق کوهستانی استان شاهد بارش پراکنده برف و باران خواهیم بود که از شهروندان می خواهیم از برپایی چادر و همچنین اطراق در مناطق کوهستانی و حاشیه رودخانه ها خودداری کنند.
ظهر دوشنبه پس از بارش شدید باران، مجموعه دریاچه های زمرد لواسان در منطقه چناربان دچار آبگرفتگی شد.
با بالا آمدن سطح رودخانه جاجرود که از منطقه چناربان لواسان عبور می کند از ظهر امروز آب از دیواره ها وارد مجموعه شده و به فضای سبز خسارت وارد کرد. 
طی 24 ساعت گذشته بارندگی هیچ مشکلی در سطح این استان ایجاد نکرد و فقط برخی روستاها بطور مختصر دچار آبگرفتگی شدند.
از روز گذشته با توجه به پیش بینی هواشناسی و اخطارهای ابلاغ شده این اداره کل و پس از ابلاغ دستور استاندار، همه نیروهای این جمعیت در حالت آماده باش 100 درصدی قرار گرفتند.

** 100 خانه خشت و گلی روستایی 50 تا 100 درصد تخریب شدند
20 خانه روستایی در 2 بخش مرکزی و کمره در استان اراک با هدف پیشگیری از وقوع حوادث احتمالی تخلیه و ساکنان آن اسکان موقت داده شدند.با توجه به حجم بارش ها و سرریز بندها و خروش رودخانه ها، تا کنون هیچ تلفات جانی در این شهرستان گزارش نشده و هیچ خطری خمین را از ناحیه سدها و آب بندها تهدید نمی کند. 
حدود 100 خانه خشت و گلی روستایی با توجه به حجم بارندگی ها و نبود استحکام سازه بین 50 تا 100 درصد تخریب شدند. 

** در چهارمحال و بختیاری 300 خانوار سیل زده اسکان داده شدند
اسکان اضطراری 300 خانوار سیلزده در پی بارش های سیل آسای 24 ساعت گذشته تاکنون در چهار محال و بخیتاری که این خانوارها در شهرستان های لردگان، اردل، شهرکرد و کوهرنگ با همکاری دستگاه های عضو ستاد مدیریت بحران در مناطق امن اسکان یافتند.
خانوارهای روستایی اطراف سد خاکی گنج شهرستان لردگان نیز بدلیل احتمال خطر سرریز شدن سد به مناطق امن تر هدایت شدند.

** 13 روستای منطقه بامدژ اهواز دچار آبگرفتگی شد
13 روستای منطقه بامدژ این شهرستان در بخش مرکزی به دلیل طغیان رودخانه دز دچار آبگرفتگی شدند.
تا دیروز هشت روستای منطقه بامدژ در بخش مرکزی زیر آب رفته بودند که با افزایش جریان رودخانه، امروز همه روستاهای این منطقه را سیلاب فراگرفته است.وی افزود: امدادرسانی و تخلیه روستاهای سیل زده نیز در حال انجام است.
سیل بند شهر الهایی که در حاشیه رودخانه کرخه قرار دارد نیز امروز شکسته است که عملیات خاکریزی برای جلوگیری از ورود آب در حال انجام است.

** در همدان 13 پل تخریب شد
برق 108 روستای این استان تا ظهر امروز قطع شده است. شبکه برق رسانی در روستاهای نهاوند، ملایر و بهار بیشترین آسیب را دیده که گروه های تعمیر شرکت توزیع برق مشغول بازسازی و اتصال مجدد روشنایی این مناطق هستند. 
شبکه گازرسانی 11 روستای نهاوند نیز دچار خسارتهایی شد که عملیات تعمیر و ترمیم خطوط انتقال توسط گروههای متخصص در حال انجام است که تاکنون مشعل گاز هشت روستا روشن شده است. 
37 پل آسیب دیده که تعدادی از آنها برای سرعت بخشیدن در رهاسازی سیلاب توسط نیروهای امدادی تخریب شده است.

** جاده های برون شهری لرستان مسدود شد 
بارش شدید باران، طغیان رودخانه ها و رانش زمین موجب مسدود شدن جاده های برون شهری این استان شد و جاده خرم‌آباد - کوهدشت، خرم‌آباد - چگنی، خرم‌آباد - پلدختر، پلدختر - کوهدشت و خرم‌آباد - بروجرد مسدود شده است.
همچنین جاده سپیددشت - خرم‌آباد، خرم‌آباد - زاغه، الیگودرز - دورود، ازنا - دورود، الیگودرز - اصفهان و ازنا -شازند نیز بر اثر بارش شدید برف و باران بسته شده است. آزادراه خرم‌آباد- پل زال و همچنین جاده پلدختر به آزادراه نیز بر اثر ریزش کوه قطع شده است.
محورهای جایگزین این مسیرها به صورت موقتی بوده و پس از مدتی کوتاه بسته می شود. بارش شدید باران از روز یکشنبه در استان لرستان آغاز شده و تا روز سه شنبه ادامه دارد.

** تمام راه های استان البرز لغزنده است 
طغیان یک سیل بند در ارتفاعات البرز جنوبی سبب آبگرفتگی بخشی از جاده کرج - چالوس در محدوده تونل های یک و 2 این جاده شده است.
جاده کرج - چالوس که از 2 روز پیش برای جلوگیری از حوادث همچنان بسته است.برای پیشگیری از تخریب این جاده، تیم های راهداری در حال هدایت سیلاب ها هستند.
اکنون به علت بارش باران تمام راه های استان البرز لغزنده است و باید رانندگان با احتیاط بیشتر در این مسیرها حرکت کنند.
بارش شدید باران که از روز گذشته در استان البرز آغاز شده ، همچنان ادامه دارد و تیم های راهداری ، پلیس راه ، اورژانس ، هلال احمر، شهرداری ها و سایر دستگاه های اجرایی در حالت آماده باش هستند.

** تمامی محورهای اصلی استان یزد باز است
جاده اصلی اردکان به نائین که ساعاتی پیش به دلیل وقوع باد، توفان گرد و خاک و دید کم رانندگان بسته شده بود، بازگشایی شده اما تردد در این محور به کندی انجام می شود.
ماموران به منظور جلوگیری از بروز حوادث از تردد وسایط نقلیه در این مسیر جلوگیری کردند که با کاهش میزان گرد و خاک و افزایش دید رانندگان این محور بازگشایی شده اما به دلیل شدت وزش باد، تردد با کندی در حال انجام است . 
هم اکنون تمامی محورهای اصلی استان یزد باز است ولی رانندگان باید با احتیاط کامل و با پرهیز از شتاب و رعایت فاصله طولی حرکت کنند. 

** رانش کوه همچنان سوادکوه را تهدید می کند
در پی بارش شدید بارانی که از اواخر اسفند سال گذشته شروع شد و کم و بیش همچنان ادامه دارد محور های اصلی و فرعی شهرستان سوادکوه چندین بار با رانش و ریزش کوه مواجه بوده است، پدیده ای که همچنان این شهرستان را تهدید می کند. رانش کوه همچنان سوادکوه را تهدید می کند.
جاده های مازندران پس از بارش های شدید 26 اسفند ماه سال گذشته رانشی شد و هر از گاهی سقوط سنگ در این محورها گزارش می شود که تاکنون دستکم 2 کشته بر جای گذاشت.
رانش زمین و ریزش سنگ از کوه بیشتر از همه در این مدت علاوه بر محور اصلی سوادکوه در جاده دسترسی خطیرکوه ، منطقه جوارم تا منطقه گوشی و همچنین محورهای فرعی این منطقه گزارش شده است و اکنون فرماندار سوادکوه در آستانه پایان تعطیلات نوروزی بار دیگر نسبت به رانش زمین و ریزش سنگ از کوه ابراز نگرانی کرده است.
شهرستان سوادکوه با توجه به اینکه یک منطقه رانشی است ما همچنان با رانش و ریزش کوه مواجه هستیم .
به دلیل شدت رانشی بودن صبح امروز این جاده بسته شداما هم اکنون این جاده با کمک عوامل راهداری به صورت یک طرفه باز است تا خودروها بتوانند از این محور استفاده کنند.

** 150 روستای استان کردستان مسدود شد
به دلیل بارش سنگین برف و کولاک، راه 150 روستای این استان مسدود شده است. این روستاها در شهرستان های قروه، دهگلان، بیجار، کامیاران و سنندج قرار دارند.
بیشترین راه های روستایی بسته شده در شهرستان های قروه و دهگلان است و در شهرستان دهگلان راه 40 روستا مسدود شده و نیروهای راهداری در حال اعزام به منطقه برای باز کردن مسیرها هستند.
با وجود بارش متناوب برف و باران تمام راه های اصلی استان باز و تردد وسایل نقلیه در آنها در جریان است.
در محورهای سنندج - کامیاران، سنندج - دیواندره، سنندج - دهگلان و دیواندره - بیجار بارندگی داریم، گفت: در حال حاضر در گردنه ژالانه و مسیر سروآباد به هورامان بارندگی نداریم.

** ارتباط 19 روستای شهرستان ایلام به طور کامل قطع است 
بر اثر شدت بارندگی های امروز ارتباط 19 روستا در این شهرستان بطور کامل قطع شده و هیچ گونه راه دسترسی به این روستاها وجود ندارد. پل تاریخی گاومیشان که بر روی رودخانه سیمره حد فاصل بین دره‌شهر و پلدختر قرار دارد به ‌دلیل شدت بارش‌ها و طغیان رودخانه، زیر آب رفت.
2 پل ماژین و سه پل بین روستاهای چم نمشت، گاومیشان، آبدانان و پلنگ نیز بطور کلی تخریب و راه ارتباطی با این روستاها را قطع شده است.

 

ارسال پست مهمان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار