کد خبر: ۷۲۴۰۴۷
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۵ 06 March 2019

مجتمع مادکوش یک مجموعه صد در صد خصوصی است که در سال ۸۶ فعالیت خود را در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس آغاز کرد و بالاخره در سال ۹۲ بعد از پیگیریها مختلف و پس از بسته شدن صندوق ذخیره ارزی ، شاهد باز شدن صندوق توسعه ملی بودیم و این شرکت وارد فاز جدیدی از فعالیتهای اقتصادی خود در هرمزگان شد.

برای رسیدن به هدف فقط باید به هدف فکر کنیم نه به جوانب آن

به گزارش تابناک هرمزگان، علیرضا صمدی مدیر عامل مجتمع مادکوش در جمع خبرنگاران با اشاره به دو سال وقفه در کار شرکت و در نهایت در سال ۹۱ که ال سی گشایش پیدا کرد و صندوق توسعه ملی تسهیلاتی را در اختیار این مجتمع گذاشت افزود: همانطور که می‌دانید در کشور ما متاسفانه صنایع بزرگ توسط دولت احداث شده است یا احداث می شود و مجلس دولت را ازسرمایه گذاری و احداث صنایع بزرگ  منع کرده است اما به یک نوعی از دولت به شرکتی خصولتی (شرکت‌هایی که به عنوانی دولتی هستند) واگذار شده است.

مدیر عامل مجتمع مادکوش با بیان اینکه شاید به جرأت بتوانیم بگوییم مجموعه مادکوش تنها مجموعه صد درصد خصوصی است که در چنین زمینه‌ای حضور پیدا کرده و سرمایه‌گذاری بزرگی را انجام داده و مدیریت می‌کند تصریح کرد: راه‌اندازی کارخانه گندله‌سازی مادکوش نیز ناشی از اعتماد مجموعه دولت و بانک صنعت و معدن به این بخش بوده است.

صمدی گفت: پروژه مجتمع مادکوش برای تولید پنج میلیون تن گندله طراحی شده است که فاز اول آن با هدف تولید 2 و نیم میلیون تن احداث و هم اکنون 92 درصد پیشرفت داشته و امیدواریم  در خرداد و یا تیرماه سال آینده به بهره برداری رسیده و فعالیتهای تولیدی خودش را آغاز کند.

آب مسیر خودش را پیدا می کند!
وی در ادامه به موانع پیش روی مجتمع در تأمین مواد اولیه اشاره کرد و افزود: باید در طول سال 2 و نیم میلیون تن مواد اولیه وارد این کارخانه شده و 2 و نیم میلیون تن محصول نیز خارج شود البته احتمالاً در خصوص بحث حمل و نقل با موانع و مشکلاتی روبرو خواهیم بود واین موانع قطعاً برطرف خواهد شد و اگر در مسیر تولید مشکلی ایجاد شود قطعا هنگامی که در جریان آن قرار بگیریم همانگونه که تاکنون توانسته‌ایم برای تمامی موانع و مشکلات راه حل مناسب پیدا کنیم، برای آن هم یک راه حل پیدا خواهیم کرد.

مدیر عامل مادکوش خاطر نشان کرد: عملاً یک چیز باعث برنده بودن مادکوش شده و آن هم فقط پیگیری کار است، مدیران این شرکت، فرهنگی را در بین خودشان ترویج دادند به نام “فرهنگ پیگیری”،  به هر صورت “مادکوش” با توجه به مشکلاتی که وجود دارد و با توجه به تحریم‌هایی که سد راه قرار گرفته، دیدگاه خاصی در سرمایه‌گذاری خودش دارد و رسیدن به این مرحله واقعاً برایمان بسیار سخت بود.

وی در خصوص نحوه انتقال مواد اولیه به کارخانه مادکوش گفت: بر اساس یک فرمول خاص ما میتوانیم مواد اولیه (کنسانتره) را به منطقه ویژه که به عنوان یک هاب (شبکه) دارد عملیات هلدینگ را انجام می‌دهد انتقال دهیم و در آنجا واگن برگردان دارند که مواد را تخلیه کرده و از آنجا با تراکت به سمت کارخانه انتقال دهیم.

فرمول دیگر این است که مستقیماً با کامیون اقدام به انتقال کنسانتره کنیم و در اینجا به یکسری گلوگاه‌ها بر می‌خوریم، خوب ببینید ما می‌خواهیم روزانه 8 هزار و 333 تن کنسانتره وارد کرده و 8 هزار و 333 تن گندله نیز خارج کنیم و اگر فقط بگوییم می خواهیم 2 و نیم میلیون تن تولید داشته باشیم، اگر ظرفیت ما افزایش پیدا کند خوب این 8 هزار و 333 تن هم افزایش پیدا می‌کند.

صمدی اضافه کرد: با افزایش کنسانتره به طبع تردد نیز افزایش پیدا می‌کند و هر کامیونی بتواند 20 یا نهایتا 22 تن مواد اولیه را از طریق جاده‌ای و بین استانی حمل کند، اگر تقسیم کنید می‌بینید نزدیک 400 و خورده‌ای کامیون قرار است روزانه به سمت ما حرکت کند و 400 و خورده‌ای کامیون نیز برگردد. اگر فرض را بر این بگذاریم که همان 400 کامیونی که آمدند بار را برمی‌دارند و میبرند ، شرایط تردد 400 تا کامیون باید در منطقه ویژه فراهم شود، مگر اینکه فرمولها دیگری عملاً بتوانیم پیش بکشیم که من فکر می‌کنم آب مسیر خودش را پیدا می‌کند.

وی در پاسخ به پیشنهاد حمل و نقل ریلی نیز اضافه کرد: در خصوص حمل و نقل ریلی در حال حاضر امکانات واگن برگردان نداریم و البته خدا رو شکر منطقه ویژه از این امکانات برخوردار است و اگر توانستیم از طریق ریل مواد اولیه خود را تأمین کنیم و ببریم در یارد منطقه ویژه و در آنجا تخلیه کنیم و از آنجا بوسیله تراکت به سمت خودمان انتقال دهیم  آن زمان تردد از بیرون منطقه نداریم و صد البته این هم خودش به نوعی گلوگاه محسوب می‌شود، یعنی جاده‌های منطقه هم در حال حاضر توان این کار را ندارند اما با وجود تمام بن بستها باز هم میگویم
آب مسیر خودش را پیدا می‌کند

در اوج تحریم، برجام به کام نشست
صمدی ادامه داد: تجهیزاتی که در این کارخانه به کار رفته است همگی بالاترین برند دنیا محسوب می‌شوند، کلیه تجهیزات این کارخانه از کانادا خریداری شده و ما در اوج تحریم‌ها زمانی که برجام عملاً به کام نشست از موقعیت استفاده کردیم و تمام تجهیزات برق، ابزاردهی و اتوماسیون مان را از شرکت ای بی بی سوییس خریداری کردیم.

وی گفت: در همین بازه زمانی که برجام جان داشت، توانستیم تمام تجهیزات مورد نیاز را وارد ایران کنیم که اکنون وارد کارخانه شده و کارخانه ما نیز با بالاترین کیفیت ممکن به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با اعلام اینکه مجتمع مادکوش برای تولید 5 میلیون تن گندله در سال طراحی شده است افزود: فاز اول آن تولید 2 و نیم میلیون تن به صورت اسمی می‌باشد و با توجه به ظرفیتی که در تجهیزات در نظر گرفته شده، پیش بینی ما این است که حداقل تا 3 و چهار دهم میلیون تن، تولید داشته باشیم.

فاز دوم نیز کپی فاز اول پیش خواهد رفت و امیدوارم که موانع موجود در پیش راه مانند گذشته برطرف شود، دولت واقعاً حمایت کرده و دولت‌های مختلفی در جریان این پروژه بوده‌اند و نمیتوان گفت که فقط یک دولت عملا حمایت کرده ، بلکه دولتهای مختلف حمایت کرده اند.
کمک‌های مسئولین قابل تقدیر است
صمدی با تقدیر از سازمان مدیریت و برنامه ریزی و سازمان صنعت ، معدن و تجارت و استانداری هرمزگان به دلیل حمایت از این مجتمع گفت: افراد مختلف من جمله منطقه ویژه اقتصادی ، از ما حمایت کردند، به عنوان مثال تامین آب و برق و گاز توسط منطقه ویژه انجام شده که انشعاب را در زمین خودمان به ما تحویل دادند و اگر می خواستیم این موارد را خودمان به عنوان بخش خصوصی مهیا کنیم ، قطعا کار بسیار دشواری بود.
مدیر عامل مادکوش افزود: معارضین بسیار زیادی وجود داشت تا ما بتوانیم برق را به نزدیک کارخانه برسانیم و منطقه ویژه در این خصوص واقعا خیلی تلاش کرد و پذیرفت که این کار را انجام دهد و تمام هزینه ها را هم متقبل شد  که امیدواریم  بتوانیم در نهایت ، دینمان را ادا کرده و این کارخانه را به جامعه صنعتی خودمان تحویل دهیم.
وی با بیان اینکه خودمان را یک صنعتگر میدانیم و در عین حال فردی باید باشیم که بتوانیم برای کارخانه سرمایه گذاری اقتصادی ایجاد کنیم یا به عبارتی بتوانیم آن سرمایه گذاری را که اینجا شده ، اقتصادی کنیم خاطر نشان کرد: وجود مادکوش در کنار خلیج همیشه فارس مزیتهای بسیار بالایی دارد و برای اینکه بتوانیم در امر صادرات فعال باشیم ، باید روی کالایی که تولید می کنیم متمرکز شویم چرا که یک کالای استراتژیک برای صنعت فولاد به شمار می رود و میتواند ارز آوری بسیار خوبی برای کشور در بر داشته باشد. هر چند در منطقه ویژه نیز صنایع مصرف کننده( فولاد) محصول خودمان نیز وجود دارد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا در بخش تهیه مواد اولیه کارخانه با مشکل مواجه هستید یا خیر گفت: با توجه به اینکه بحث تحریم را پیش رو داریم در حال حاضر امکان واردات مواد اولیه به دلیل مباحث تبادل مالی نداریم نه اینکه نمیتوانم اینها را بخریم ، ما قابلیت خرید داریم ، اما قابلیت این را نداریم که بتوانیم تبادلات مالی داشته باشیم و به عبارتی بانکها نمی توانند این تبادلات مالی را با تامین کننده های خارجی داشته باشند.
صمدی اضافه کرد: فعلا این قضیه منتفی است و ما باید مواد اولیه را از داخل کشور تامین کنیم و صحبتی که با جناب آقای دکترجعفر سرقینی معاونت امور معادن و صنایع معدنی  انجام شد ، ایشان به کارخانجاتی که در حال حاضر تولید کننده کنسانتره هستند دستور داده اند یک میلیون تن برای ما سهمیه در نظر گرفته شود، حال باید دید این مورد توسط دوستانی که مقرر شده انجام می دهند میتوانند مواد اولیه را در اختیار ما بگذارند یا خیر ؟ این را هم بگویم که در شرایط فعلی ما فقط میتوانیم از داخل کشور مواد اولیه خود را تامین کنیم و مواد اولیه هم خوشبختانه در داخل کشور وجود دارد.
استخدام نیروهای بومی و تحقق اقتصاد مقاومتی
صمدی در ادامه به تشریح میزان سرمایه گذاری این شرکت در منطقه ویژه پرداخت و گفت: ما ۱۳۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی وام گرفتیم و جدیدا با بانک صنعت و معدن یک قرارداد منعقد کرده ایم ، البته آن ۱۳۰ میلیون یورو هم با عاملیت بانک صنعت و معدن اتفاق افتاد.
خوب هیچ شرکتی مستقیما با صندوق نمی تواند قرارداد ببندد ما نیز با عاملیت بانک صنعت و معدن توانستیم ۱۳۰ میلیون یورو وام دریافت کنیم و جدیدا نیز با موافقت هیات مدیره بانک صنعت و معدن توانستیم مبلغ ۹۰ میلیارد تومان تسهیلات تکمیلی را در اختیار بگیریم و تا الان نزدیک ۳۰۰ میلیارد هم سهم آورده صاحبان سهام بوده تا کارخانه به این مرحله از بهره برداری برسد.
وی ادامه داد:  چارت سازمانی به ما میگوید که نزدیک ۳۵۰ تا ۴۰۰ نفر نیرو برای فاز یک لازم داریم که در شیفتهای مختلف ب

اید عملا در اینجا مشغول به کار شوند .در خصوص بحث بومی بودن مسلما کارخانه در استان هرمزگان خود شخص بنده و تمام دوستان هیات مدیره و مدیران ارشد نیز تمایل دارند که حتی الامکان از بومیان و از کسانی که  محل زندگیشان اینجاست دعوت به همکاری کنیم‌ مگر اینکه آن تخصصی که ما میخواهیم در اینجا وجود نداشته باشند ، البته حتی اگر آن تخصص هم وجود نداشته باشد دو تا فرمول برایش تعریف کرده ایم و با دانشگاه هرمزگان وارد مذاکره شدیم که آن تخصص را برای ما ایجاد کند.
یعنی افرادی که اهل استان هرمزگان هستند را جذب کنیم تا دانشگاه هرمزگان به آنها آموزش بدهد و اینها عملا در مجموعه شروع به فعالیت کنند و فرمول دوم هم این است که تعداد محدودی نیرو را از استانهای دیگر دعوت کنیم ولی آن هم به نحوی که بتوانند در اینجا با خانواده شان سکنی داشته باشند.
وی با بیان اینکه در گندله سازی مادکوش تمهیدات لازم جهت جلوگیری از آلودگیهای محیط زیستی و تاثیرات سوئ در کیفیت هوا ، آب و در نهایت وضعیت ایمنی سلامت کارکنان بر اساس استاندارهای داخل کشور کاملا پیش بینی شده است گفت:طرح کارخانه مادکوش در وزارت خانه یک طرح اقتصاد مقاومتی است وبرای به هدف رسیدن فقط باید به هدف فکر کنیم نه به جوانب آن ، ماد کوش تا الان هیج جا دنبال حواشی نبوده اس، ما کارمند کارمندان خود هستیم.
حضرت آقا فرمودند: در بحث اقتصاد مقاومتی کار کنید، ما نیزآمدیم از این کار بر اساس فهم خودمان برداشت کردیم و فهم ما این بود که برویم و یک صنعت راه بیاندازیم و هزار نفر آدم در آن شاغل شوند و آن افراد بتوانند مایحتاج زندگیشان را تامین کنند که نمود کامل اقتصاد مقاومتی است.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار