حضور همیاران محیط‌زیست در شانزدهمین نمایشگاه کتاب هرمزگان؛
کد خبر: ۷۲۳۱۹۷
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۴ 03 March 2019

به گزارش تابناک هرمزگان، غلبه بر آلودگی پلاستیک یکی از بزرگترین چالش‌های محیط‌زیستی عصرحاضر است یکی از راهکارهای سیاستگزاری‌های برای مشارکت مردم در حذف پلاستیک که ضامن سلامتی و حافظ محیط زیست است، استفاده کردن از مواد جایگزین می‌باشد. 

در سراسر دنیا، در هر دقیقه یک میلیون بطری آب آشامیدنی تولید می‌شود و سالانه 500 میلیارد کیسه‌ی پلاستیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مجموع می‌توان گفت 50 درصد از مواد پلاستیکی که ما استفاده می‌کنیم، یکبار مصرف هستند.

همچنین نزدیک به یک سوم از بسته‌بندی‌های پلاستیکی که استفاه می‌کنیم، از طریق سیستم‌های جمع‌آوری زباله، جمع نمی‌شوند و این به معنی انباشته شدن آنها در خیابان‌ها و در محیط اطراف ماست.

هر سال، نزدیک به 13 میلیون تن پلاستیک به اقیانوس‌ها ریخته می‌شود که اثرات محیط زیستی زیانبار آنها بر بقای زیست‌مندان دریایی را شاهد هستیم. پلاستیک‌هایی که به اقیانوس‌ها می‌رسند، می‌توانند دو سرنوشت داشته باشند: یکی اینکه تا چهار بار در سال مورد استفاده‌ی دوباره قرار بگیرند، و یا اینکه تا 1000 سال در اقیانوس‌ها رها باشند تا روزی که تجزیه شوند.

پلاستیک‌ها راه خود را به منابع آبی ما هم باز کرده و از این طریق، به بدنهای ما نیز راه پیدا کرده‌اند. پرسش این است که پلاستیک‌ها چه صدماتی می‌توانند به ما بزنند؟

دانشمندان هنوز در این خصوص اطمینان ندارند، ولی آنچه مشخص است اینکه پلاستیک‌ها می‌توانند در بردارنده‌ مواد شیمیایی متعددی باشند که سمی و یا مخلِ عملکرد هورمون‌ها هستند. پلاستیک‌ها می‌توانند به عنوان جاذب انواع آلاینده‌ها مانند دی اکسین‌ها، فلزات و آفت‌کش‌ها عمل کنند.که می‌تواند برای داشتن دنیایی با پلاستیک کمتر به ذهن شما برسد.

در یکی از غرفه‌های شانزدهمین نمایشگاه کتاب هرمزگان شاهد اجرای ایده‌ای جالب برای داشتن دنیایی با پلاستیک کمتر از سوی خانم «رسولی» کارآفرینی که برای فرهنگ‌سازی در این زمینه به‌جای دریافت کیسه‌های پلاستیکی، کیسه‌ی پارچه‌ای را پیشنهاد می‌داد که توسط معلولین و خانواده تحت پوشش بهزیستی تولید شده‌اند به واقع استفاده کردن از ساک‌های پارچه‌ای در خریدهای روزانه بسیار مرقون به صرفه می‌باشد که این طرح هم از سوی «کیانوش جهانبخش» نماینده مردم در شورای عالی استانها و شورای شهر بندرعباس مورد حمایت و استقبال قرار گرفت.

بایستی ساک پارچه‌ای جایگزین پلاستیک شود
انتهای پیام/حسن عباسی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار