در آستانه تعطیلات نوروز؛
مانور امداد و نجات دریایی با محوریت بنادر و دریانوردی هرمزگان و همکاری دستگاه‌های متولی در امر دریا در بندرعباس برگزار شد.
کد خبر: ۷۲۲۸۳۱
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۳ 03 March 2019

به گزارش تابناک هرمزگان، اله مراد عفیفی پور ظهر یکشنبه در حاشیه برگزاری مانور امداد و نجات دریایی با بیان اینکه هرمزگان بیشترین جابجایی مسافر در بین جزایر را در کشور دارد، بیان داشت: این مانور در راستای تحقق قوانین و مقررات بین المللی، الزامات کنوانسیون ‌های مربوطه و مسئولیت های ملی اداره کل حفاظت و ایمنی دریانوردی سازمان به همراه اداره كل بنادر و دريانوردی استان هرمزگان به عنوان مرجع استانی ایمنی دریانوردی برگزار می‌شود.

الله مراد عفیفی پور ادامه داد: این چنین مانورها و تمرینات عملی به منظور دستیابی به حداکثر آمادگی و هماهنگی استانی در هنگام بروز سوانح در دریا و به خصوص در ایام اجرای طرح تسهیل سفرهای دریایی ویژه نوروز 98 برگزار می‌گردد.

وی افزود: هفته گذشته نیز یک رزمایش بدون اطلاع قبلی برگزار شد که برخی نهادها آمادگی خوبی از خود نشان دادند و انتظار می رود سایر اداره ها هم آمادگی خود را افزایش دهند.

عفیفی پور با اشاره به فعالیت 40 فروند شناور مسافری با ظرفیت بیش از 4000 صندلی در بنادر مرکز استان تصریح کرد: با اضافه شدن شناورهای مسافری با ظرفیت بالای 50 نفر به ناوگان مسافری استان هرمزگان و به خصوص در مسیر دریایی بندر شهید حقانی به جزیره قشم و هرمز و افزایش تقاضای حمل مسافر در ایام تعطیلات نوروزی به واسطه استفاده هموطنان از جاذبه‌های تفریحی و تجاری جزایر استان به خصوص جزیره قشم، به تناسب ریسک ترددهای دریایی افزایش می‌یابد.

وی بیان کرد: علاوه بر این، آموزش ها و مانورهایی که با توجه به تجریه و تحلیل ریسک، برنامه ریزی و اجرا می‌ شوند ضمن نمایان نمودن نقاط ضعف و قوت تیم های عملیاتی و ستادی، باعث افزایش روحیه همکاری و تعامل ارگان های مرتبط دریایی خواهد گشت.

عفیفی پور اظهار داشت: به منظور پاسخگویی مؤثر و کارا در کمترین زمان ممکن در عملیات جستجو و نجات دریایی در مقیاس بزرگ که از دغدغه‌های سازمان بنادر و دریانوردی و مرکز  هماهنگی جستجو و نجات دریایی بندرعباس( MRCC ) است، یک مانور در مقیاس بزرگ در فاصله دومایلی از بندر شهید حقانی به سمت جزیره هرمز با حضور یک فروند بالگرد، 13 فروند شناور مسافری، خدماتی و امدادی قبل از شروع طرح تسهیل سفرهای دریایی اجرا شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان خاطرنشان کرد: آمادگی کامل تیم‌های جستجو و نجات و پشتیبانی در زمان بروز سوانح احتمالی به اندازه همکاری ارگان‌های دریایی استان که دارای امکاناتی در این زمینه هستند.

اجرای سناریوی برخورد دو شناور مسافربری اطلس که با 65 مسفراز بندر شهید حقانی بندرعباس به سمت قشم در حرکت بود با شناور وفا که با 80 سرنشین از جزیره هرمز به سمت اسکله شهید حقانی تردد می‌کرد محور اصلی مانور امداد و نجات دریایی امروز بود.

پس از برخورد این دو شناور، 15 مسافر شناور اطلس به درون آب پرتاب شده بودند و شناور وفا نیز دچار آبگرفتگی شده بود که پس از تماس با مرکز کنترل بندر شهید حقانی و هماهنگی با امداد و نجات، شناورهای امداد و نجات و بالگرد به محل اعزام شدند که در کمترین زمان ممکن مسافران پرتاب شده در دریا نجات پیدا کردند و به مراکز درمانی انتقال داده شدند.

با افزایش شناورهای مسافری به ناوگان سفری استان هرمزگان، میزان سفر به جزیره قشم و هرمز در ایام نوروز افزایش می‌یابد، به همین منظور برای پاسخگویی مؤثر و کار در کمترین زمان ممکن، عملیات جستجو ناو دریایی در مقیاس بزرگ مانور جستجو نجات دریایی برگزار شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: با توجه به اهمیت جان و مال افراد مضطر در دریا، در حال حاضر تعامل و همراهی خوبی بین ارگان های دریایی وجود دارد که صمیمانه از مشارکت و همراهی ارگانهای همکار با سازمان بنادر در تامین ایمنی سفرهای دریایی تشکر و قدردانی می کنیم.

در این رزمایش، نیروهای دریابانی، ندسا، اورژانس دریایی، اورژانس، هلال احمر، واحد بالگرد نداجا، تعاونی‌های مسافری دریایی شهید حقانی بندرعباس و شهید ذاکری قشم، همیار ناجی و شناورهای اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان شرکت داشتند.

انتهای پیام /حسن عباسی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار