مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان:
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان گفت: شانزدهمین نمایشگاه کتاب هرمزگان با 332 غرفه و حدود 400 ناشر و نمایندگی انتشارات برگزار می‌شود، لازم به ذکر است که از کیفیت نمایشگاه نسبت به سال‌های گذشته چیزی کم نشده، همچنین پنج ناشر استانی نیز در این نمایشگاه حضور دارند.
کد خبر: ۷۱۸۹۸۴
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۴ 25 February 2019

به گزارش تابناک هرمزگان به نقل از ایسنا، رضا کمالی در نشستی خبری که در خصوص برگزاری شانزدهمین نمایشگاه کتاب هرمزگان برگزار شد اظهار کرد: نمایشگاه کتاب هرمزگان یک برند است و ما جز 4-5 استان برتر ازلحاظ فروش و اجرای برنامه‌های جانبی در نمایشگاه‌های استانی بوده و به همین سبب برای انتشاراتی‌ها جذاب هستیم.

برگزاری شانزدهمین نمایشگاه کتاب هرمزگان با حضور 400 ناشر/از کیفیت نمایشگاه کاسته نشده است

وی افزود: این مسئله هم وظیفه ما را سخت می‌کند و هم ما را هم خوشحال می‌کند چون استان ما یک استان فرهنگی است و بالاترین فروش‌های کتاب در کشور را دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان تصریح کرد: زمان اصلی نمایشگاه گذشته بود و تغییر زمان مستلزم حمایت‌هایی بود که از استاندار هرمزگان برای همکاری‌اش در این زمینه تشکر می‌کنم، دو مورد از نمایشگاه‌ها را کنسل کردیم تا این نمایشگاه برگزار شود.

کمالی عنوان کرد: اولین نمایشگاه کتاب هرمزگان در سال 70 در مصلا بندرعباس برگزار شد و این شانزدهمین نمایشگاهی است که در استان هرمزگان از 8 تا 13 اسفند در محل نمایشگاه‌های دائمی بندرعباس برگزار می‌شود، مراسم افتتاحیه این نمایشگاه در روز چهارشنبه 8 اسفندماه ساعت 18:30 برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: در شانزدهمین نمایشگاه کتاب هرمزگان 332 غرفه با حدود 400 ناشر و نمایندگی انتشارات برپا می‌شوند، لازم به ذکر است که از کیفیت نمایشگاه نسبت به سال‌های گذشته چیزی کم نشده، 220 ناشر مستقل و 160 نمایندگی با 78 هزار و 976 عنوان در نمایشگاه حاضرند، همچنین پنج ناشر استانی شامل اندیشه استاد، جیبل، پاپیروس، سومیتا، زبانکده پردیس نیز در این نمایشگاه حضور دارند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان ادامه داد: امسال میزان یارانه کتاب 70 میلیارد ریال بوده، که نسبت به سال گذشته پنج درصد افزایش داشته است، کتاب‌ها با 30 درصد تخفیف در اختیار مردم قرار می‌گیرد که 10 درصد آن توسط ناشرین و 20 درصد از طریق مراجعه به بانک مستقر در نمایشگاه محقق می‌شود.

کمالی افزود: بانک شهر نیز امسال برای سومین سال در نمایشگاه کتاب هرمزگان حضور دارد، در این نمایشگاه بخش‌های جنبی زیادی نیز داریم، انجمن‌های ادبی، دیوار یار مهربان، نمایشگاه تمبر، انجمن مؤلفان و نویسندگان، حوزه هنری، اداره کل امور کتابخانه‌های عمومی، انجمن سینمای جوان ایران، مؤسسات فرهنگی، باشگاه کتاب‌خوانی، انجمن سینماگران هرمزگان، در این نمایشگاه حضور دارند، همچنین به دو کتاب‌فروشی سحر و بوکتاب هم در صورت امکان غرفه می‌دهیم.

وی عنوان کرد: همچنین حدود 6 تا 7 غرفه را برای اطلاع‌رسانی در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهیم و امیدواریم رسانه‌ها نیز در این امر فرهنگی در کنار ما باشند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان ابراز کرد: برنامه‌های جنبی بعد از افتتاحیه از پنج‌شنبه 9 اسفند شروع می‌شود، هرروز از ساعت 9 تا 10 صبح برنامه قصه‌گویی داریم، از ساعت 10 تا 11 اجرای نمایش‌های کودک، از ساعت 11 تا 12 اجرای موسیقی کودک، از ساعت 16 تا 18 اجرای آموزشگاه موسیقی ترانه، از ساعت 18 تا 19 رونمایی و نقد و بررسی کتاب‌ها، برنامه شعرخوانی، نشست علمی اقتصاد در هنر، کارگاه‌های آموزشی، گاه‌شمار فرهنگی هنری هرمزگان، از ساعت 19 تا 20 نشست علمی آشتی با کتاب را داریم و سعی می‌کنیم هر شب، شب فرهنگی شهرستان‌ها را نیز داشته باشیم.

کمالی اضافه کرد: جمعه 10 اسفند شب فرهنگی بندر خمیر، شنبه 11 اسفند شب فرهنگی سیریک و دوشنبه 12 شب فرهنگی فین برگزار می‌شود، ساعت 20 تا 21 روز شنبه نیز برنامه‌هایی توسط نویسندگان مؤلفین استان داریم.

وی خاطرنشان کرد: در نیمه دوم اسفند منتظر حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای امضای تفاهم‌نامه‌ای در خصوص بخش‌های مختلف از رسانه تا هنر، فرهنگ، جشنواره‌ها و بخش عمرانی، هستیم. قرار است بخشی از هزینه‌ها را استانداری هرمزگان و بخشی را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تقبل کنند، در این سفر دوروزه نشست‌های متفاوتی برگزار می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان اظهار کرد: استاندارد میزان فضای فرهنگی به ازای هر فرد در جهان یک متر به ازای یک نفر، در ایران یک متر به ازای 7 نفر و در هرمزگان یک متر به ازای 64 نفر است، سرانه فرهنگی هر هرمزگانی نیز بسیار پایین‌تر از استاندارد کشوری است، بودجه فرهنگی سهم هر هرمزگانی زیر 600 تومان است.

کمالی با بیان اینکه هرآن چیزی که باقی می‌ماند فرهنگ است و توجه به بخش فرهنگ یک مطالبه عمومی است و باید پیش‌بینی‌های مالی خوبی برای رشد بخش فرهنگ صورت بگیرد، اظهار کرد: امسال شاهد حضور رسانه‌های دیجیتال در نمایشگاه نخواهیم بود.

وی در خصوص برنامه‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان برای حمایت از ناشران بومی استان در این نمایشگاه اظهار کرد: برای حمایت از ناشرین بومی مطابق با قانون، 30 درصد محصولات آن‌ها را خریداری خواهیم کرد.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار