مدیرکل بهزیستی قم:
در حال ۹۰ هزار سالمند در قم وجود داشته که بیش از ۸ درصد از جمعیت استان را شامل می‌شوند و پیش‌بینی می‌شود در یک دهه آینده آمار سالمندان استان به ۱۵ درصد برسد. قبل از انقلاب امید به زندگی مردم 54 سال بود اما امروز امید به زندگی به بیش از 74 سال افزایش پیدا کرده است.
کد خبر: ۷۱۷۰۶۰
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۴ 20 February 2019

به گزارش تابناک قم، رضا سلیقه مدیرکل بهزیستی قم در جلسه ستاد صیانت از حقوق شهروندی که در تالار معصومیه فرمانداری برگزار شد اظهار داشت: مناسب‌سازی از نیازهای اصلی قم در اجرای درست حقوق شهروندی است.

وی با اشاره به‌ضرورت مناسب‌سازی معابر و تمام ساخت‌وسازهای استان برای استفاده معلولان و سالمندان افزود: یکی از مصادیق اصلی تحقق حقوق شهروندی مناسب‌سازی بوده تا تمام مردم بتوانند از همه امکانات موجود در جامعه به‌درستی استفاده کنند.

مدیرکل بهزیستی استان قم با بیان افزایش تعداد سالمندان استان در سال‌های اخیر عنوان کرد: قبل از انقلاب امید به زندگی مردم 54 سال بود اما امروز امید به زندگی به بیش از 74 سال افزایش پیدا کره که همین مسئله به‌نوبه بر تعداد افراد سالمند را در سطح جامعه بیشتر کرده است.

سلیقه با اشاره به جمعیت سالمندی استان قم خاطرنشان کرد: در حال 90 هزار سالمند در قم وجود داشته که بیش از 8 درصد از جمعیت قم را شامل می‌شوند، پیش‌بینی می‌شود در یک دهه آینده آمار سالمندان استان به 15 درصد برسد.

وی با بیان برخی از اقدامات انجام‌شده در زمینه مناسب‌سازی ادارات استان برای حضور بی‌دردسر سالمندان و معلولان قم اضافه کرد: کمیته مناسب‌سازی در استان قم تشکیل‌شده و برمبنای اقدامات انجام‌شده برای حضور معلولان و سالمندان در سطح جامعه بیشتر از گذشته است.

مدیرکل بهزیستی استان قم با اشاره به برخی از مهم‌ترین کمبودهای استان در تحقق اهداف منشور حقوق شهروندی تصریح کرد: مناسب‌سازی در سطح ناوگان حمل‌ونقل عمومی و مناسب‌سازی سیستم بانکداری و نصب عابر بانک‌های مناسب از نیازهای اصلی استان در این مبحث است، زمانی مناسب‌سازی کامل می‌شود که یک فرد معلول بدون نیاز به کمک دیگران بتواند کارهای خود را انجام دهد.

سلیقه تأکید کرد: در ماه‌های اخیر 40 دستگاه اتوبوس درون‌شهری قم برای استفاده افراد معلول و سالمند مناسب‌سازی شده است، همچنین در تعدادی از بانک‌های استان نیز امر عابر بانک‌هایی برای استفاده افراد معلول و سالمند مناسب‌سازی شده است.

وی با اشاره به وضعیت دستگاه‌های اداری استان در مسئله مناسب‌سازی ابراز کرد: از 53 دستگاه ارزیابی‌شده در سال 96 در رابطه با مناسب‌سازی برای استفاده بدون دردسر سالمندان و افراد معلول، 18 دستگاه امتیازات قابل‌قبول و مطلوبی را کسب کرده‌اند.

مدیرکل بهزیستی استان قم میز خدمت الکترونیک را مهم‌ترین عامل در ارتقای حقوق شهروندی در رابطه با افراد سالمند و معلول دانست و تأکید کرد: اضافه شدن میز خدمت الکترونیک بر محور دولت الکترونیک سبب شده تا معلولان استان بتوانند کارهای اداری خود را بدون اینکه به‌زحمت خاصی بیفتند انجام دهند.

سلیقه عنوان کرد: فرهنگ مناسب‌سازی باید در سطح دستگاه‌های اداری استان جا بیفتد، وقتی دستگاهی می‌خواهد خدماتی را برای شهروندان ارائه دهد باید به نحوی باشد که تمام مردم بتوانند از آن استفاده کنند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار