رئیس محیط زیست شهرستان تفت گفت: گردشگری و صنعت پاک، یکی از عوامل تاثیرگذار و مهم در توسعه شهر‌ها است.
کد خبر: ۷۱۶۲۶۸
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۶ 18 February 2019

محمد رضا خواجه رئیس سازمان محیط زیست تفت بابیان اینکه شهرستان تفت یکی شهرستان گردشگری استان یزد است، گفت: طرح هایی که در شهرستان تفت توسعه می یابد در راستای گردشگری و صنعت پاک باشد.

وی با اشاره به اینکه گردشگری و صنعت پاک، یکی از عوامل تاثیرگذار و مهم در توسعه شهر‌ها است، افزود: نباید با تخریب مزارع و باغ ها محیط زیست دچار آسیب شود و یا با رها کردن زباله های تجدید ناپذیر و آلوده کردن رودخانه ها، محیط طبیعی شهر های تاریخی مانند تفت نابود شود.

وی با اشاره به فعالیت بعضی از صنایع آلاینده در نزدیکی مناطق مسکونی این شهرستان، افزود: هرچند که اقدامات نظارتی و کنترلی از سوی محیط زیست بر روی صنایع آلاینده انجام می‌گیرد، ولی به صورت موضعی دارای آلودگی هستند.

خواجه مشکل دیگر شهر تفت را مجتمع گلخانه‌های اطراف حسینی و خلیل آباد برشمرد و ادامه داد: این مجتمع بدون مجوز محیط زیست احداث شده و در چند سال اخیر مشکل بوی نامبوع عمده مشکل مردم حاشیه این گلخانه‌ها است و تاکنون راهکار‌های زیادی برای این مشکل ارائه شده و متاسفانه هیچکدام از آن‌ها تاکنون اجرایی نشده است.

وی معضل پسماند‌های شهرستان را یک معضل زیست محیطی عنوان و تصریح کرد: در زمینه پسماند‌ها وضعیت نامطلوبی داریم، اکثر کود‌های زباله در شهرستان غیرمجاز هستند که برای آن‌ها مکان یابی درستی صورت نگرفته است.

تاکنون چندین بار در کارگروه پسماند شهرستان این موضوع مطرح شده و مکان یابی علمی برای آن صورت گرفته است اما به علت هزینه سنگین انتقال تا کنون این موضوع نیز عملی نشده است و در حال حاضر تمام شهرستان به روش سنتی و غیرقابل قبول در حال دفع زباله هستند.

رئیس محیط زیست شهرستان تفت در خصوص جمع آوری و دفع زباله ها در سطح شهرستان تفت ، افزود: حضور سرمایه گذار برای بازیافت و تفکیک زباله نیاز به طرح توجیهی دارد که سرمایه گذاران می‌توانند طرح‌های خود را برای بررسی در کارگروه تفکیک زباله ارائه دهند.

خواجه باتوجه به حضور حیوانات وحشی در شهر گفت: چند مورد حضور گرگ در بخش نیر و شهر تفت گزارش شده است که مهمترین دلایل آن نبود نظارت ،خشکسالی و دسترسی به منابع غذایی است.

وی با بیان اینکه تا کنون راهکار‌های زیادی برای کنترل سگ‌های ولگرد ارائه شده است، تصریح کرد: در جلسات شورای تامین راهکار‌هایی نظیر زنده گیری از سوی کمپ‌های مجاز و غیره بیان شدکه بجز شهرداری تفت تاکنون هیچ دهیاری و بخشداری برای اجرای آن اقدام نکرده است.

سگ‌های ولگرد در تفت جمع آوری می شوند
رئیس محیط زیست شهرستان تفت از نصب سبد زنده گیری برای جمع آوری سگ‌های ولگرد و هیبرید‌های سگ و گرگ نظیر سگ‌تول و سگ‌گرگ در مناطق مختلف شهرستان خبرداد.

خواجه در مورد وجود حیوان گراز در زمین های کشاورزی گفت: گراز حیوان غیر بومی است که برای اولین بار ۵ سال پیش در نیر مشاهده شد و در حال حاضر با تخریب زمین‌های کشاورزی باعث ضرر و زیان کشاورزان شده است که دهیاری‌ها و شورا‌ها می‌توانند با معرفی افراد معتمد و زرتشتیان به اداره محیط زیست، درخواست صدور مجوز شکار کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار