دانشگاه علم و هنر یزد که به تازگی جزو 10 دانشگاه برتر کشور در زمینه کارآفرینی و اشتغال دانشجویان شده در هر سه حوزه آموزشی، پژوهشی و فرهنگی براي دانشجويانش اشتغال‌زایی می‌کند.
کد خبر: ۷۱۵۹۲۸
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۲ 17 February 2019

به دنبال طرح رصد اشتغال دانش‌آموختگان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که در مورد 8۷ دانشگاه کشور انجام شد، براساس بررسي‌هاي صورت گرفته به لحاظ میانگین درصد اشتغال فارغ‌التحصیلان، دانشگاه علم و هنر يزد در مقطع کارشناسی رتبه هشتم و در مقطع کارشناسی ارشد حائز رتبه چهارم شد.

هر چند پیمایش مسیر شغلی فارغ‌التحصیلان و پیگیری دائمی موضوعی بود که به صورت پراکنده در سطح دانشگاه‌ها انجام می‌شد اما در سال جاری این طرح از سوی وزارت علوم به صورت سراسری با هدف برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری دقیق‌تر برای توسعه آموزش عالی اجرايي شد.

براساس این طرح که برای اولین بار از سوی وزارت علوم اجرا شد، ۵۰ تا ۶۰ درصد فارغ‌التحصیلان اين دانشگاه صاحب شغل بودند.

بررسي اشتغال دانش‌آموختگان مقطع کارشناسی ۲۰ دانشگاه نشان داد كه ۱۰ دانشگاه برتر در اين حوزه به ترتیب شامل دانشگاه‌های صنعتی سهند، شهید بهشتی، صنعتی خواجه نصیر، گلستان، علم و صنعت، بوعلی سینا همدان، صنعتی قم، علم و هنر یزد، رازی کرمانشاه و فسا هستند.

همچنین میانگین درصد اشتغال مورد بررسي در ۳۰ دانشگاه در مورد فارغ التحصيلان مقطع کارشناسی ارشد نشان داد كه دانشگاه‌های صنعتی سهند تبریز، بوعلی سینا همدان، علم و صنعت، علم و هنر یزد، علم و معارف قرآن کریم، سید جمال‌الدین اسدآبادی، محقق اردبیلی، سمنان، یاسوج و خوارزمی به ترتیب بیشترین میزان اشتغال را داشته‌اند.

با توجه به كسب اين افتخار توسط دانشگاه علم و هنر در استان یزد به سراغ مسئولان اين دانشگاه‌ رفتیم تا علت اين موفقيت را جويا شويم.

اشتغال بيش از 75 درصد دانش‌آموختگان

«محسن برزگری» معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علم و هنر مي‌گويد: دانشگاه علم و هنر یزد با اشتغالزايي 70 درصدي براي دانش‌آموختگان مقطع کارشناسی و 84 درصدي براي فارغ التحصيلان کارشناسی ارشد خود توانست حائز رتبه‌هاي خوبي در طرح رصد اشتغال دانش‌آموختگان وزارت علوم شود.

وی در رابطه با جزئیات مشاغل ایجاد شده به خبرنگار ايسنا – منطقه يزد، اظهار مي‌كند: 72 درصد از مجموع کل مشاغل دانش‌آموختگان دانشگاه علم و هنر در حوزه خدمات و هشت درصد در بخش صنعت است و ۲۰ درصد باقيمانده فارغ التحصيلان نيز يا در حال تحصيل در مقطع بالاتر يا خدمت مقدس سربازی يا موارد ديگر هستند.

این مسئول يادآور مي‌شود: 58 درصد دانش‌آموختگان شاغل اين دانشگاه براساس بررسي‌هاي صورت گرفته در بخش خصوص فعاليت دارند، ۲۲ درصد در بخش دولتی و ۲۰ درصد در سایر مشاغل هستند.

نقش تاثيرگذار مرکز کارآفرینی و اشتغال دانشگاه

«علی صدری اصفهانی» معاون پژوهشی دانشگاه نيز در گفت‌و‌گو با ایسنا به نقش مرکز کارآفرینی و اشتغال دانشگاه در كسب موفقيت اخير اشاره و اظهار مي‌كند: این مرکز به طور متمرکز در سه حوزه دوره‌های ترویجی کارآفرینی، مهارتی و حمایت از دانشجویان صاحب ایده فعالیت می‌کند.

وی با بیان این که دانشجویان از خدمات این مرکز در راستای اشتغال‌زایی و راه‌اندازی کسب و کار استفاده مي‌كنند، مي‌گويد: تاکنون شش صاحب ایده به همراه تیم‌های خود در اتاق ایده دانشگاه مستقر و از کلیه امکانات کارگاهی و آزمایشگاهی دانشگاه در راستای تحقق ایده‌های خود بهره‌مند شده‌اند.

معاون پژوهشی دانشگاه علم و هنر اضافه مي‌كند: کارگاه‌ پرورش زالو یکی از اين ايده‌هاست كه با اجرايي شدن آن تعدادي از دانشجویان را نيز در این زمینه مشغول به کار كرده است.

وي به فعالیت‌هاي قابل قبول دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه نيز اشاره و تصریح مي‌كند: هر چند فعالیت این دفتر در زمینه کارآموزی دانشجویان است اما با ارتقای سطح مهارت دانشجويان، کارآمدی آنها را افزایش داده و زمینه اشتغال‌زایی بهتر انها را فراهم آورده است.

برپايي نمایشگاه‌ها و بازرچه‌هاي فروش در دانشگاه

«حسین دهقان» مدیر اموز دانشجویی و فرهنگی اين دانشگاه هم به خبرنگار ايسناي يزد مي‌گويد: معمولاً در هر ترم تحصيلي حدود چهار نمایشگاه در دانشگاه برپا مي‌شود كه اغلب آنها شامل صنایع دستی و مواد غذايي و خوراکی‌هاي توليدي دانشجويان است.

به گفته‌ي وي، درآمد حاصل از اين نمايشگاه‌ها و بازارچه‌هاي فروش علاوه بر منجر به درآمدزايي آنها مي‌شود بلكه گاهاً نيز صرف نيات خيري دانشجویان مانند رسیدگی به بیماران ژنتیکی، سرطانی و کمک به زلزله‌زدگان مي‌شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار