دکتر موسوی با بیان دستاوردهای انقاب اسلامی در جمع خبرنگاران ؛
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، خاطرنشان کرد: در برخی از شاخص‌ها اصلا ظرفیتی در استان مازندران در پیش از انقلاب نداشته است که پس از انقلاب شاهد رشد فوق‌العاده در این بخش هستیم و در حوزه سلامت دستاوردهای بسیاری مناسبی داشتیم.....
کد خبر: ۷۱۴۷۰۰
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۰ 13 February 2019

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران تعداد تخت‌های دیالیزی استان مازندران را 252 مورد اعلام کرد و گفت: نیازمندی‌های ما در این ارتباط افزایش پیدا کرده با وجود افزایش تخت جوابگوی بیماران دیالیزی نیستیم.

دکتر سیدعباس موسوی همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ، در جمع خبرنگاران با اشاره به تلاش‌های انجام شده در دوران انقلاب اسلامی برای توسعه خدمات سلامت در استان اظهار کرد: در بسیاری از شاخص‌ها حوزه سلامت پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای داشتیم.

وی با اعلام اینکه شاخص‌های بهداشتی استان نسبت به کشور بسیار مناسب‌تر است، گفت: در مرگ کودکان، مرگ مادران باردار، مرگ و میر کودکان زیر یک سال، وضعیت پروژه‌های عمرانی، تعداد تخت‌های مراکز درمانی، تعداد تخت‌های دیالیزی، تربیت تعداد پزشک، تعداد جذب دانشجو، تعداد مراکز دانشگاهی، تربیت متخصص و فوق تخصص از رشد قابل ملاحظه‌ای برخودار شدیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، خاطرنشان کرد: در برخی از شاخص‌ها اصلا ظرفیتی در استان مازندران در پیش از انقلاب نداشته است که پس از انقلاب شاهد رشد فوق‌العاده در این بخش هستیم و در حوزه سلامت دستاوردهای بسیاری مناسبی داشتیم.

این مسؤول با اعلام اینکه در مرگ کودکان به پیشرفت‌های نهایی رسیدم، گفت: به دلیل پیشرفت‌های علمی و روند کنترل مرگ و میر کودکان سخت‌تر شده و بیماری‌های فعلی ژنتیکی است
دکتر موسوی یادآور شد: در حال حاضر 4 هزار و 143 تخت در سطح استان به بیماران خدمات می‌دهند که البته نیازمندی‌هایی در این ارتباط داریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه فلج اطفال در مازندران اکنون ریشه کن شد؛ یادآور شد: فلج اطفال از 40نفر در سال 57 اکنون به صفر رسیده و بیماری سل هم از 140 مورد در 100هزار به 11 نفر رسید.

وی تعداد تخت‌های دیالیزی استان مازندران را 252 مورد اعلام کرد و گفت: نیازمندی‌های ما در این ارتباط افزایش پیدا کرده و با وجود افزایش تخت جوابگوی بیماران دیالیزی نیستیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران یکی از مشکلات استان را پراکندگی در سطح استان اعلام کرد و افزود: وجود 40 بیمارستان امکان توزیع خدمات و پزشکان متخصص را تا حدودی دچار چالش کرده است که از اصحاب رسانه درخواست داریم در این بخش در کنار دانشگاه قرار گرفته و افکار عمومی را معتقد کنند که تمرکزگرائی به نفع همه بیماران و نیازمند به خدمات است.

وی در ارتباط با کمبود نیرو در حوزه سلامت استان، گفت: برای تامین نیازمندی‌های نیروی انسانی مشکل مجوز استخدامی داریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران اظهار داشت: در بخش ورزشی اتفاقات خوبی افتاد که می توان به احداث مجتمع ورزشی شماره یک با مساحت ۱۵۰۰ متر مربع، زمین فوتبال چمن مصنوعی با مساحت یکهزار مترمربع، زمین فوتبال و پیست دو و میدانی به مساحت ۱۰ هزار مترمربع و مجموعه بزرگ سالن های چندمنظوره بدنسازی، تیر اندازی، کشتی و فوتسال به مساحت ۲۵۰۰ متر اشاره کرد.

دکتر موسوی افزود: در بحث رفاهی دانشجویان نیز می توان علاوه بر فعالیت خوابگاه دخترانه در مجتمع طوبی به ساخت ۳ مجموعه خوابگاه پسرانه و همچنین بزرگترین خوابگاه دانشجویی ویژه خواهران به مساحت ۱۲ هزار متر مربع و با گنجایش بیش از یکهزار نفر در مجتمع پیامبر اعظم (ص) اشاره کرد.

وی ادامه داد: در بخش آموزش پزشکی نیز دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بهره مندی از ۴۵۰ عضو هیأت علمی و پذیرش بیش از ۸۲۸۷ نفر دانشجو در ۱۰۴ رشته تحصیلی و ۱۰ دانشکده پزشکی، داروسازی، بهداشت، پرستاری و مامایی ساری، پیراپزشکی، دندانپزشکی، پرستاری بهشهر، پرستاری و پیراپزشکی آمل، پردیس خودگران رامسر و فناوری های نوین سعی می کند رسالت آموزشی خویش را به نحو مطلوبی به انجام برساند.

تکمیل پروژه بیمارستان رازی در اولویت دانشگاه علوم پزشکی / ریشه کنی فلج اطفال در استان مازندران

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه با ۲ پژوهشکده، ۱۸ مرکز تحقیقاتی مصوب، ۱۰ مرکز رشد واحدهای فناوری و ۴ شرکت دانش بنیان به عنوان یکی از برترین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور هستیم، گفت: احراز رتبه های برتر جشنواره تحقیقاتی رازی و جشنواره خوارزمی و ورود به باشگاه دانشگاه های یک درصد جهان و دانشگاه برتر در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام از موفقیت های این دانشگاه است.

دکتر موسوی افزود: دانشگاه علوم پزشکی مازندران از سال ۹۳ بعنوان مرکز کلان منطقه یک آمایش سلامت دانشگاههای علوم پزشکی کشور انتخاب شد و نقشی تعیین کننده های دولتی و خصوصی در این استان با نظارت تخصصی امحاء می شود.

ذکتر محسن اعرابی نگرانی عمده در این حوزه را مربوط به مطب پزشکان عمومی فعال در بخش خصوصی اعلام و افزود: در 9 نقطه محل دفن زباله در استان برای امحاء زباله عفونی مطب پزشکان پیش بینی شد و بخش خصوصی نیز برای ساخت تجهیزان امحاء اعلام آمادگی کرده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: اگرچه پسماند مشکل اصلی در مازندران محسوب می شود، ولی برای زباله های بیمارستانی تا حد زیادی نگرانی بر طرف شد.

دکتر اعرابی نگرانی پیرامون آلودگی آب شرب در این استان را بی مورد دانست و گفت : ه آب آشامیدنی استان فاقد آلودگی است.

این مسئول افزود: بر اساس آزمایش هایی که از آب شرب مازندران گرفته شده و هر چهار ماه یک بار تکرار می شود، تاکنون هیچ نشانه ای از آلودگی میکروبی و شیمیایی در آب استان وجود نداشته است.

 

معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت : در مجموع آب شرب این خطه شمال کشور پس از آزمایش های مکرر نمره قبولی دریافت کرد و این آزمایش ها از این پس با استقرار آزمایشگاه در داخل استان به طور متناسب تکرار خواهد شد.

وی افزود: البته آلودگی آب شرب در برخی مناطق استان که عمدتا آب مورد نیازشان از چشمه ها تامین می شود و خود محلی ها نظارت بر آن را بر عهده دارند به صورت موردی مشاهده و بلافاصله با توصیه های پزشکی مشکل بر طرف شد.

دکتر اعرابی مهم ترین نگرانی در باره تامین آب آشامیدنی مازندران را وابسته شدن آن به سفره های زیرزمینی دانست و توضیح داد: در حال حاضر حدود 80 درصد از آب شرب مازندران از منابع زیرزمینی و چاهها تامین می شود و این روند می تواند مشکلاتی را در آینده ایجاد کند.

وی یکی از نگرانی ها را احتمال استفاده بی رویه از سموم توسط برخی از کشاورزان و نفوذ آن به سفره های زیرزمینی دانست و افزود: در شرایط فعلی برخی از کشاورزان به صورت غیر تخصصی از سموم کشاورزی مصرف می کنند و انضباط درستی در این زمینه وجود ندارد، در حالی که باید میزان سمومی که در مزارع مورد استفاده قرار گیرد زیر نظر متخصصان بخش باشد تا میزان و نوع سموم متناسب با نیاز مصرف شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران مطمئن ترین روش برای حفظ سلامت آب مازندران را کاهش وابستگی به آب های زیرزمینی دانست و پیشنهاد کرد: متولیان تامین آب در مازندران در روند تامین و وابسته کردن بیشتر آن به سفره های زیرزمینی تجدید نظر کنند تا نگرانی اخیر نیز تا حد زیادی برطرف شود

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار