معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه:
الفت با اشاره به تدوین لایحه حمایت از خبرنگاران افشاگر، گفت: در صورت تصویب این لایحه، چنانچه افشاگری موجب پیشگیری از خسارت و وقوع جرم شود بخشی از خسارت پیشگیری شده به افشاگر پرداخت می‌شود.
کد خبر: ۷۱۳۷۴۸
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۸ 06 February 2019

به گزارش تابناک هرمزگان، «محمدباقر الفت» در نشست خبری ضمن تسلیت ایام فاطمیه و تبریک دهه فجر، خاطرنشان کرد: تحریم‌های غیرقانونی و برخلاف ضوابط بین‌المللی علیه نظام جمهوری اسلامی اتخاد شد که تا حدودی توانست به وضعیت تولید ملی آسیب بزند؛ گرچه معتقدیم که تحریم نمی‌تواند اقتصاد داخلی ما را مختل کند، بلکه نبود مدیریت منسجم در کشور باعث شده که اثر تحریم‌ها بر زندگی مردم و اقتصاد کشور وارد شود.

وی درباره حمایت از افشاگری‌های رسانه‌ای پیرامون جرائم و تخلف‌ها و فسادهای مختلف اظهار داشت: لایحه‌ای در حال تهیه و تدوین است که در صورت تصویب نهایی، افشاگران جرائم مورد حمایت و تشویق قرار می‌گیرند.

به گفته معاون قوه قضاییه بر اساس قانون پیشنهادی یاد شده، چنانچه یک افشاگری درست، منجر به پیشگیری از خسارت و وقوع جرم شود، درصد مشخصی از خسارت پیشگیری شده، به فرد افشاگر پرداخت می‌شود.
وی ادامه داد: افشاگر اگر روزنامه‌نگار تحقیقی باشد که برای کنکاش یک مطلبی را درآورد و مستندسازی بکند به نفع جامعه مطالب را افشاء کند قطعاً مورد حمایت دستگاه قضایی قرار می‌گیرد.
وی همچنین تأکید کرد: رعایت حقوق خبرنگاران در دادرسی ها را تضمین می‌کنیم و حمایت حقوقی از صنوف و صنف خبرنگاران و روزنامه نگاران یکی از موضوع‌های فعالیت دستگاه قضایی است.
الفت در ادامه افزود: شورای حل اختلافی را دایر کردیم از خود خبرنگاران که حتی اختلافات مالی صنف رسانه را هم در آنجا رسیدگی بکند.
اضافه کرد: رعایت حقوق خبرنگاران در دادرسی ها با توجه به قانون دادرسی کیفری و مطبوعات تضمین می‌کنیم، که دادرسی ها از طریق دادگاه‌های تخصصی با حضور هیئت منصفه در محاکمات و رعایت اصل بی طرفی قاضی برگزار گردد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با بیان اینکه قوه قضائیه در راستای اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی، نهایت حمایت حقوقی و قضایی از سرمایه‌گذاری مشروع در کشور را خواهد کرد، اظهار کرد: ستادهای اقتصاد مقاومتی به ریاست رئیس کل دادگستری ها در استان ها تشکیل شده و نشست های آن به طور مرتب برگزار می‌شود.
دبیر شورای اقتصاد مقاومتی قوه قضاییه همچنین از رویکردهای دستگاه قضایی برای جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی و صنعتی خبر داد و اضافه کرد: تدبیرهای این بخش در قوه قضاییه موجب شد 500 واحد تولیدی و صنعتی که به خاطر مسائل حقوقی و قضایی تعطیل شده بودند، دوباره فعال شوند و 10 هزار کارگر به شغلهای خود برگردند.
الفت یاد آور شد: قوه قضاییه سعی می کند دستوری که منجر به تعطیلی واحد تولیدی شود صادر نکند و دستورهای قبلی منجر به تعطیلی را نیز ملغی می‌کند.
الفت افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون نشست های مشترک با فعالان اقتصادی برگزار و هزاران دستور برای برداشتن موانع فراروی تولید در سراسر کشور صادر شده است.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه همچنین با توضیح درباره فعالیت سامانه «سجام» گفت: در این برنامه، افرادی که به عنوان دیده‌بان شناخته می‌شوند، می‌توانند با مشاهده نشانه‌های احتمال جرم و تخلف، پیش از وقوع با استفاده از سامانه برخط آنلاین سجام آن را به مسئولان و متولیان در سطوح مختلف کشور گزارش کنند.
وی با بیان اینکه دیده بان پیشگیری به دنبال به صحنه آوردن مردم است، گفت: هرچه تعداد دیده بانان بیشتر باشد گزارش‌های بیشتری ثبت شده، زمانی که از پیشگیری صحبت می‌شود باید زمان پیش از وقوع جرم را دید و در مقابل پس از وقوع جرم دستگاه‌های ذیربط باید جرم را شناسایی و اقدام کنند.
معاون رییس قوه قضاییه اضافه کرد: قبل از به نتیجه رسیدن رفتار‌های ناهنجار باید جلوی آن را بگیریم، اگر به دنبال رشد و توسعه کشور هستیم باید امر به معروف و نهی از منکر را نهادینه و روش‌های انجام این کار را به روز کنیم.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: در حال حاضر کشور‌های مختلف از سیستم‌های الکترونیکی استفاده می‌کنند، سامانه سجام هم از همین سیستم‌ها است در این روش محدودیت شب یا روز وجود نداشته و دریافت گزارشات در هر لحظه از شبانه روز ممکن است.
الفت اضافه کرد: اگر درباره دیده بان پیشگیری دقت لازم را نداشته باشیم ممکن است گزارش‌های نادرست و خلاف واقع دریافت کنیم به همین دلیل بررسی صلاحیت افراد از لحاظ اخلاقی و... از اهمیت خاصی برخوردار است.
وی با اشاره به اینکه افرادی که روی گزارش‌های ثبت شده کار می‌کنند باید مستندات لازم را برای پیگیری و رسیدگی در اختیار داشته باشند، اظهار کرد: گزارش‌های اولیه حتماً باید مستند و به همراه دلایل ثبت شوند تا زمان بیهوده تلف نشود. برای این کار بهتر است به دیده بانان درخصوص نحوه گزارش نویسی صحیح آموزش‌های لازم داده شود تا بتوانند موارد و وقایع را به درستی در سامانه ثبت کنند.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه اضافه کرد: ایجاد هسته‌ها و تشکل‌های اجتماعی نیازمند فضای واقعی نیست و با استفاده از ظرفیت فضای مجازی و سیستم‌های الکترونیکی می‌توان اقدام کرد و همچنین گزارش‌ها ثبت و پس از تأیید مسئول هسته به مرکز ارسال شود.
وی با بیان اینکه قریب هزار و 500 عنوان برنامه در سال جاری در حوزه پیشگیری در دست اجراست، افزود: اجرای برنامه های پیشگیری آثار مطلوبی داشته و مقام معظم رهبری نیز نسبت به اثربخشی این برنامه ها اظهار رضایت کرده‌اند.

معاون قوه قضاییه ادامه داد: عفو عمومی 50 هزار نفری در کار نیست، آنچه درباره بخشودگی تحت عنوان عفو 50 هزار نفری مطرح شده درست نیست و نباید تعبیر شود که به زودی 50 هزار مجرم از زندان ها آزاد می‌شوند و آنچه اتفاق خواهد افتاد عفو معیاری است که ممکن است مجازات‌های مختلفی مانند انفصال از خدمت، جزای نقدی، شلاق و یا حبس برای افراد مورد بخشودگی قرار گیرد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه برخورد با فساد را یکی از دو مأموریت اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: قوه قضائیه در بخش مبارزه با فساد اقتصادی نیز با تشکیل دادگاه‌های ویژه احکام قاطعی نظیر اعدام و حبس طولانی مدت در سال جاری بر علیه مفسدان اقتصادی صادر کرد.
الفت یادآور شد: هر کسی به محیط زیست آسیب برساند می‌تواند تحت تعقیب کیفری باشد و شامل اشخاص حقیقی و حقوقی می‌گردد که یکی از عناوین آن ممکن است شهردار باشد.
با توجه به اظهارات معاون قوه قضائیه چرا دادگستری استان هرمزگان در مقابل قطع درختان در شهر بندرعباس سکوت پیشه کرده است؟


انتهای پیام/حسن عباسی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار