سارکوپنی، سندروم سالمندی با از دست دادن پیشرونده توده عضلانی، کاهش قدرت ماهیچه‌ای و عملکرد فیزیکی است که به یکی از مهمترین مباحث مرتبط با سلامت سالمندان تبدیل شده است.
کد خبر: ۷۱۲۳۳۳
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۵ 06 February 2019

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: نسرین نسیمی کارشناس ارشد تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز، گفت: توده عضله اسکلتی، به عنوان بزرگترین واحد بدن با بیش از ۵۰ درصد پروتئین، از سومین دهه زندگی شروع به کاهش می‌کند، به طوری که پس از ۳۵ سالگی، به ازای هر سال، یک تا دو درصد از توده عضلانی و یک و نیم درصد از قدرت عضلانی یک فرد سالم کاسته می‌شود که این میزان برای افراد بالاتر از ۶۰ سال به سالانه سه درصد افزایش می‌یابد.

وی اضافه کرد: این کاهش پیشرونده و گسترده توده عضلانی اسکلتی، نتیجه نامطلوب پیری و عامل اصلی تعیین کننده فرتوتی، ناتوانی و مرگ زودرس است.

نسیمی تاکید کرد: این تغییرات وابسته به سن با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن متابولیک مانند پوکی استخوان، چاقی، دیابت نوع دو، انواع سرطان ها، بیماری‌های قلبی عروقی و تنفسی مرتبط است و از علت‌های اصلی اختلال حرکتی و ناتوانی‌های جسمانی، خطر افتادن و شکستگی استخوان، تغییر در کنترل قند خون و سوخت و ساز بدن با مقاومت انسولینی و کاهش متابولیسم پایه، از دست دادن استقلال فردی و افزایش احتمال بستری شدن در بیمارستان است.

این کارشناس ارشد تغذیه با بیان اینکه سارکوپنی به عنوان یک پیامد چندعاملی پزشکی، رفتاری و تغذیه‌ای مطرح شده است، افزود: از بین عوامل ایجاد کننده سارکوپنی، فعالیت فیزیکی و الگوی تغذیه‌ای دو عامل بسیار مهم و مرتبط با شیوه زندگی است که نقش کلیدی در پیشگیری از رخداد چنین حالتی دارد.

وی با اشاره به نتایج مطالعات اخیر در ایران، از شیوع بالای سارکوپنی در بین سالمندان جامعه خبر داد و گفت: در این پژوهش، وضعیت تغذیه‌ای نامناسب و سوء تغذیه را به عنوان یکی از عوامل اصلی پیش گویی کننده افزایش خطر سارکوپنی مطرح کرده اند؛ از این رو، اهمیت مصرف مقدار کافی کالری و مواد مغذی، از جمله پروتئین ها، اسید‌های آمینه و ویتامین D. به عنوان توصیه‌های تغذیه‌ای مهم برای پیشگیری و مدیریت سارکوپنی مطرح شده است.

این عضو دانشکده تغذیه و علوم غذایی، تامین انرژی کافی و افزایش دریافت پروتئین، به همراه مکمل یاری با مواد مغذی خاص، به ویژه اگر با فعالیت بدنی همراه باشد را در جلوگیری و یا معکوس کردن روند سارکوپنی موثر دانست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار