هوشنگ ملایی در این نشست با اشاره به دوره 18 ساله خشکسالی در استان هرمزگان، بیان داشت: در دو سال گذشته 100 درصد در حوزه آبریز سدهای مهم استان بارشی نداشته ایم و از طرفی بحث مصرف همچنان برقرار است و اراضی کشاورزی و 28 هزار حلقه چاه در حال برداشت از منابع آب زیرزمینی هستند.
کد خبر: ۷۱۰۲۸۳
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۸ 29 January 2019

به گزارش تابناک هرمزگان به نقل از جنوب ایران، جلسه روز دوشنبه هفتم  بهمن ماه 97 شورای شهرستان بندرعباس با حضور ملایی مدیرعامل آب منطقه‌ای استان هرمزگان و در حضور اعضای این شورا برگزار شد.

 پرویز سالاری رئیس شورای شهرستان بندرعباس با بیان این که در طول همه 40 ساله اخیر فشارهای سهمگینی بر انقلاب اسلامی وارد شده است، خاطرنشان کرد: با این وجود ملت ایران با اراده استوار خود توانسته پیشرفت‌های چشمگیری داشته باشد.

وی با بیان این که بیش از 75 درصد ملت ایران در پیش از انقلاب اسلامی سواد نداشتند، افزود: اکنون میزان سواد در کشور از 90 درصد عبور کرده است و سطح علمی ملت ایران در جهان زبانزد خاص و عام است.

رئیس شورای شهرستان بیان داشت: میزان فروش نفت ایران در پیش از انقلاب بیش از 6 میلیون بشکه در روز بود اما وضع زندگی مردم سخت و دردناک بود اما امروز با وجود همه تحریم‌ها و جنگ‌های مختلف شاهد بهبود شرایط زندگی مردم و ارتقای آگاهی و بصیرت جامعه هستیم.

وی شکل‌گیری انقلاب بر پایه آگاهی و دانایی را متأثر از حضور یکپارچه مردم و رهبری داعیانه حضرت امام خمینی (ره) عنوان و گفت: انقلاب ما اولین انقلابی است که در کمتر از 40 روز به رای مردم گذارده شد و باور داشتن مردم در اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) یکی از رموز موفقیت انقلاب است و ما دیدیم که امام بلافاصله در سال اول انقلاب دستور ایجاد شوراها را صادر کردند تا امورات حتی منطقه‌ای و شهری و روستایی مردم در انتخاب خودشان باشد.

سالاری با انتقاد از نگاه نادرست دولت‌ها به شوراها در گذر زمان، تصریح کرد: در برنامه سوم توسعه نقش شوراها بسیار پررنگ‌تر بود اما به تدریج این نگاه تضعیف شده است و وعده رئیس جمهور برای تحقق مدیریت واحد شهری زمین مانده است.

رئیس شورای شهرستان بندرعباس ضمن تأکید بر تقویت نقش شوراها در امورات منطقه‌ای و تأثیر آن در بهبود عملکرد مدیران اجرایی، گفت: انتظار این است که بودجه به طور دقیق در محل تخصیص یافته، هزینه شود و ما بشدت این موضوع را بر اساس وظیفه‌ای که بر دوش داریم، مورد نظارت قرار خواهیم داد و نارسایی‌ها را در حوزه خدمات و مدیریت شهری را رصد و از ابزار قانونی خودمان در این زمینه استفاده خواهیم کرد.

سالاری اضافه کرد: شورای شهرستان می‌تواند به طور قانونی مدیران متخلف را پس به استاندار معرفی و تخطی وی از موارد قانونی را بیان و خواستار تجدیدنظر در انتصابات شود.

وی از اعضای شورای شهرستان بندرعباس نیز خواست تا مصوبات شوراهای شهر و روستا را نیز بررسی و گزارشی از عملکرد شوراهای هر منطقه را در نشست شورای شهرستان بندرعباس بیان کنند.

65 خور در بندرعباس داریم

عضو شورای شهر بندرعباس با اشاره به تعداد خورهای سطح شهر بندرعباس، گفت: 65 خور در بندرعباس داریم که برخی از آنها خورهای آشکار هستند و برخی نیز در خورهای نهفته بشمار می‌روند و وضعیت خورها به وضعیت اسفباری رسیده است و به تنهایی شهرداری و آب منطقه‌ای نمی توانند کاری از پیش ببرند و به یک حرکت اساسی با محوریت استاندار هرمزگان نیاز داریم.

سالاری اضافه کرد: برخی ادارات استان هرمزگان بر روی خورها ساخته شده‌اند و این ها به دلیل قصوری است که در گذر زمان رخ داده است.

ملایی: 35 درصد چاه‌های هرمزگان خشک شده است!

هوشنگ ملایی در این نشست با اشاره به دوره 18 ساله خشکسالی در استان هرمزگان، بیان داشت: در دو سال گذشته 100 درصد در حوزه آبریز سدهای مهم استان بارشی نداشته ایم و از طرفی بحث مصرف همچنان برقرار است و اراضی کشاورزی و 28 هزار حلقه چاه در حال برداشت از منابع آب زیرزمینی هستند.

وی ادامه داد: در حوزه آب‌های زیرزمینی معادل 3 میلیارد مترمکعب اضافه برداشت کرده‌ایم و این یک بحران بشمار می‌رود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان خاطرنشان کرد: نگرانی در آمارها ناشی از خشک شدن 30 تا 35 درصد چاه‌های استان هرمزگان در سال‌های اخیر است که معیشت مردم را تهدید می‌کند.

ملایی در مورد خورها نیز بیان داشت: خورها هم ظرفیت گردشگری هستند و هم تهدیدی برای رخدادهای غیرطبیعی نظیر بارندگی‌های شدید که البته یک ظرفیت بالقوه‌ای است که می‌تواند شهر را زهکشی کرده و مانع از رخدادهای پرخطر شوند.

وی به آغاز مطالعه گردشگری خورها در استانداری هرمزگان اشاره و گفت: خورگورسوزان بر عهده شهرداری و خور هدیش بر عهده آب منطقه‌ای قرار گرفت و ما مطالعات خور هدیش را بر پایه گردشگری با رویکرد توریست محلی، کشوری و بین المللی با 140 هکتار اراضی قابل استحصال انجام داده‌ایم تا بتوانیم از ظرفیت بخش خصوصی بهره ببریم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان با تأکید بر اهمیت جداسازی آب شرب از آب برای آبیاری فضای سبز شهری، عنوان داشت: ما آمادگی صدور مجوز برای چاه‌های حوزه روستایی و شهرهای همجوار بندرعباس نیز داریم و حتی منازل و باغچه‌های پیرامون شهر را نیز آمادگی داریم تا بتوانیم کمک کرده و مجوز لازم برای برداشت محدود از منابع زیرزمینی را فراهم آوریم تا گردشگری در این مناطق گسترش پیدا کند و دچار نابودی نشوند.

ملایی با اشاره به گردش مالی 2 هزار میلیارد تومانی بخش کشاورزی در ازای مصرف 1.5 میلیارد مکعب آب، اظهار کرد: ارزش افزوده حاصل از هر مترمکعب آب در بخش کشاورزی حدود هزار تا 1500 تومان است اما این ارزش افزوده به ازای استفاده از آب در بخش صنعت معادل 12 تا 13 هزار تومان است و باید در نسبت میان بخش صنعت و کشاورزی این میزان را مدنظر قرار دهیم.

در بخش دیگری از جلسه، مشکلات مرتبط با چاه‌های کشاورزی، کیفیت تأمین آب، استانداردهای لازم برای اخذ مجوز چاه، سیاست آب منطقه‌ای در موضوع پاسخ به استعلامات لازم از سوی دیگر دستگاه‌ها و مشکلات مربوط به تأمین آب شرب برخی مناطق همجوار با بندرعباس مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و ملایی وعده داد تا این مسائل را به طور دقیق پیگیری و در حوزه تخصیص اعتبارات نیز به این مناطق توجه ویژه‌ای صورت گیرد.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار