امام جمعه جهرم به لزوم حفظ و نگهداری از آثار تاریخی این شهرستان تاکید و نسبت به شیوه بی‌قید و بند حراست از این آثار بی‌نظیر که می‌تواند در جذب توریسم و تولید اشتغال برای جوانان موثر باشد، گلایه کرد.
کد خبر: ۷۰۸۷۶۵
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۷ 28 January 2019

تابناک فارس به نقل از فارس:امام جمعه جهرم پیش از ظهر امروز از دو اثر تاریخی این شهرستان بازدید و در جریان مسائل مربوط به این آثار از جمله حفظ و نگهداری، مرمت و ترمیم و ... توسط کارشناسان و فعالان میراث فرهنگی قرار گرفت.

غار سنگ‌شکن که از آن به‌عنوان بزرگترین غار دست‌ساز دنیا یاد می‌شود، نخستین اثری بود که حجت‌الاسلام محمدحسین مدبر از آن بازدید کرد.

این غار مجموعه‌ای از دهانه‌ها و ستون‌هایی است که به صورت دالان‌های متقاطع دیده می‌شود. این دالان‌ها بر اثر برداشت و استخراج سنگ‌های سفید آهکی و دولومیتی به وجود آمده‌ است.

 

 

در این مکان چند سنگ‌شکن به کار برداشت سنگ مشغول بودند. هر کدام از آن‌ها در یک مسیر و دهانه، سنگ برداشت می‌کردند و برای جلوگیری از ریزش سقف هر از چند متر قسمتی را باقی می‌گذاشتند تا به صورت یک ستون نگهدارنده عمل کند.

طول و عرض دهانه‌ها و اندازه ستون‌ها در این غار متفاوت است. طول غار حدود ۳۵۰ متر و عرض آن ۱۵۰ متر است که وسعتی حدود ۴ هکتار را در بر می‌گیرد. ارتفاع آن ۳ تا ۴ متر است که در انتها به کمتر از یک متر می‌رسد و در مجموع دارای ۱۲ دهانه و ۱۰۰ ستون است.

امام جمعه جهرم در جریان بازدید از این غار  به لزوم حفظ و نگهداری این اثر تاکید و نسبت به شیوه بی‌قید و بند حراست از این اثر بی‌نظیر تاریخی که می‌تواند در جذب توریسم و تولید اشتغال برای جوانان این منطقه موثر باشد، گلایه کرد.

 

 

وی از غار سنگ‌شگن به‌عنوان هویت و نماد سخت‌کوشی مردم و نیاکان این دیار یاد کرد که در گذشته با جداسازی سنگ‌های مقاوم و سخت البرزکوه، خالق نماد شگرف و زیبایی شدند که امروز از آن به عنوان یک اثر تاریخی یاد می‌شود.

مدبر با ابراز ناراحتی از نحوه نگهداری این مجموعه بی‌نظیر که قابلیت ثبت جهانی نیز دارد گفت: ناراحتی بنده از کم‌لطفی مسوولان نسبت به نگهداری غار سنگ‌شکن است.

 

 

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه خلق این اثر توسط نیاکان ما ستودنی بوده و تجسمی از تاریخ شهرستان جهرم است، تاکید کرد: نگهداری غار سنگ‌شکن به شیوه صحیح و اصولی نه تنها می‌تواند در شناساندن شهرستان تاثیرگذار باشد بلکه جهرم را به‌عنوان یک شهر توریسیم‌پذیر در کشور معرفی می‌کند.

 

 

مدبر همچنین به اقتصاد حاصل از صنعت گردشگری نیز اشاره کرد که در صورت توجه به آن در اشتغال‌زایی جوانان منطقه موثر است.

امام جمعه جهرم در ادامه سری هم به «بقعه قدمگاه» که در فاصله کمی از غار سنگ‌شکن قرار دارد زد و از جزییات این مجموعه تاریخی که متعلق به دوران ساسانی است با خبر شد.

 

 

قدمگاه در جنوب شهر جهرم بر فراز تپه‌ای واقع شده که این بنا به قدمگاه و آتشکده نیز معروف است. بر اساس کاوش‌های به عمل آمده این ساختمان را از بناهای بعد از اسلام می‌دانند. قدمگاه متعلق به دوره ساسانیان بوده و در سال‌های اخیر توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مرمت و بازسازی شده‌است.

حجت‌الاسلام مدبر در بخش دیگری از گفت‌وگویی خود به اثر تاریخی قدمگاه اشاره کرد که آن نیز از چشم مسوولان مغفول مانده و نیازمند حفظ و حراست جدی دارد.

 

 

وی با اشاره به اینکه در برخی مرمت‌های این مجموعه متاسفانه به‌نحوی عمل شده که چهره تاریخی آن نمایان نیست از مسوولان خواست نسبت به مرمت اصولی مجموعه‌های تاریخی بیش از پیش تلاش کرده و نظارت دقیق داشته باشند.

 

 

امام جمعه جهرم با گلایه از نحوه نگهداری این مجموعه که بعضاً با یادگار نوشته‌های زشت توسط برخی بازدیدکنندگان مواجه شده لزوم نگهداری جدی آثار تاریخی توسط متولیان را خواستار شد.

گزارش از مهدی رحمانیان

انتهای پیام/

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار