برهان قاطع تو را «شکارگاه» می‌نامد(1) نام شکارگاه برازنده تو بوده در طول تاريخ؛ اينک بايد تو را «شکارگاه» لحظه‌ها دانست، چرا که در وجود تو همه آنچه را که ديگر شهرستان‌ها ندارند بالقوه داری که بايد آنها را شناخت و هويدا کرد.
کد خبر: ۷۰۴۷۵۹
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۰ 18 January 2019

به گزارش تابناک هرمزگان، تو محروم نيستی، بلکه محروميت بر تو تحميل شده است، تو مظلومی و دستانی تو را در سايه قرار داده‌اند تا نشکفی!

بشکرد! تو همانی که بايد باشی، اگر بگذارند از سايه به در‌آيی!

می‌خواهند تو را محروم نشان دهند، اما گوهرت که از خاک برون آيد، میدرخشی، فراتر از خورشيد سرزمينت.

ظرفيت‌های بی‌شماری داری که ناديده می‌انگارند، اما همگان می‌دانند که آغاز مکران از حضور تو بوده است. ليک !! در طرح توسعه مکران حق تو را به جای نياوردند و نامت را از ليست شهرستان‌های اين طرح حذف کردند و نمايندگان و متوليان امور، نيز پيگيری نکردند؛ چگونه می‌توانند باز سوی تو آيند و خجل نباشند ؟!

بشکرد! يقين گمشده‌ای که پيدايی! اما آنانی در غبار گمشده‌اند که نه ظرفيت‌های تو را می‌بينند و نه تاريخ و تمدن و هويت‌ات و جنگ و حماسه آفريني مردمت را ...

بايد چشم‌ها را شست تا جور ديگری بشکرد را ديد!

کی نگرش مسئولين به وجودت که ناشی از ترحم است، عوض می‌شود، بايد اراده‌ای اساسی کرد!

بشکرد!! مردم محرومند از ديدار تو، از اقليم متفاوتت، از استشمام هوای لطيف و بارانهای تابستانی ات که چه زيبا می‌بارد!

با وجود آبشاران فراوان، قلعه، کلات، کتيبه و آثار باستانی‌ات، می‌توانی قطب گردشگری استان باشی، اما در نگهداری از آثار و ميراث فرهنگی ات غفلت ورزيده و اقدامی نکرده‌اند.

به قول مردمان نجيبت؛ استعدادی که در وجودت نهفته است، بکار گرفته نمی‌شود! حتي نمی‌دانند که به چه وسعت است؟

اگر می‌دانستند، راه هموار می‌شد تا برای ديدارت پا از سنگفرش‌ها زخم بر نمیداشت!.

بشکرد ! در سرای تو ،تاريخ‌های زنده هنوز هستند، آنهايی که گذشته‌های پرفراز و نشيب و گذر از ميان گرد و غبار زمانه تجربه کرده‌اند، اما هيچ مرجعی نيست تا از اين تاريخ و بازمانده‌ها، مستندسازی، سندها را بازسازی و در جايی مناسب نگهداری کند، و بدانند که بشکرد چه گوهريچی است نهفته در ميان کوه‌های بی‌عبور!

خشکسالی که سالهاست سايه شومش بر استان افتاده، تو را هم بی نصيب نگذاشت !

اما وقتی آب‌ها روان شدن بر زمينهای لب تشنه ات، کسی نبود که اين بش های سرگردان را مهار کند تا کشاورزی نابود نشود، مردمانی که از گذشته درآمد و روزيشان از کشاورزی بود، اما امروز در انتظار جرعه‌ای برای نوشيدن مانده‌اند. روستاهاب فراهک ـ کارگنجی ـ مرنگ و... در عطش بی آبی ات چشم بر آسمان دارند.

نابودی کشاورزی يعنی نابودی درآمد، اکنون محصولی نيست و دست ها خالی است.

در آغوشت چه گنجينه‌ای از کشاورزی خفته تا معادن ارزشمندت

اگر سفری به شهرستان بشکرد داشته باشيد در خواهيد يافت؛ خرما، مرکبات، انجير، انگور، انار، سير، سيب درختی محلي؛ باقله، عسل و گياهان دارويی، همه ظرفيت‌های اقتصادی است که می‌توان آنرا به فعل تبديل کرد،اگر متوليان به ياری مردم بشتابند و به مشکلات آنها رسيدگی کنند، زندگی روی زيباتری به همه، بويژه بشکردی‌ها نشان خواهد داد.

کوه‌های مرتفع می‌توانند جاذبه‌ای باشد برای کوهنوردانی که به اين ورزش علاقمندند. از سويی قلعه‌ها، کلات، کتيبه و آثار باستانی به عنوان جاذبه گردشگری، آوازه بشکرد را به دورترين نقطه کره زمين خواهد برد. انبارهای مخصوص آذوقه که حکايت از خرد و علم معماری منحصر به فرد بشکردی‌ها دارد، خود جاذبه‌ای است برای گردشگران، اما عدم استقرار بسياری از ادارات حتی ميراث فرهنگی، تخريب آثار باستانی موجود در بشکرد را استمرا داده است.

چه دردناک است که مردم و آب مصرفيشان را از طريق تانکر تهيه می‌کنند، اما شاهدند که آب توليدی از بش و آن سو تر در شهرستانی ديگر برای مصرف کشاورزی استفاده می‌شود!

تبعيض و توسعه نامتوازن استان مردمان اين ديار را آزرده خاطر کرده است، همان مردمانی که با کشت و زرعشان آذوقه و مايحتاج ديگر شهرها را تامين می‌کردند، امروز در پی لقمه نانی از شهر و ديارشان مهاجرت کرده‌اند و کم نيستند امثال روستای 500 خانواری جخيش که بدليل نبود آب، فقدان شغل و درآمد، نامساعد بودن شرايط زندگی و صعب العبور بودن راه‌ها، جمعيتشان به کمتر از نصف رسيده است و ناخواسته تن به مهاجرت داده‌اند.

علی احسانی نماينده شهرستان بشکرد در شورای اسلامی استان در گفت و گو با ندای هرمزگان مظلوميت شهرش را اينگونه بيان می‌کند
« عليرغم 40 سال تلاش ارزشمند نظام جمهوری اسلامی، اين شهرستان همچنان قعرنشين جدول شاخص‌ها و صدرنشين نابرخورداری‌هاست.»

وی از 54 درصد نرخ بيکاری اين شهرستان می‌گويد؛ با وجود آماده به کار بودن يک سوم نيروی جوان شهرستان، متأسفانه در زمينه اشتغال روستايی هم مورد بی‌مهری قرار گرفته‌ايم، از ميزان 1700 کيلومتر راه روستايی تنها 6 درصد (110 کيلومتر) آسفالت می‌باشد، اين شهرستان همچنين عليرغم برخورداری از بيشترين رودخانه و ميزان بارندگی و ذخيره 320 ميليون متر مکعب آب در سد جگين، اما مرکز شهرستان و برخی روستاها با تانکر آبرسانی می‌شوند و با گذشت بيش از 10 سال از ارتقاء بشکرد به شهرستان همچنان بسياری از ادارات نظير دادگستری در شهرستان مستقر نيستند.

اينجا در هر زمينه‌ای با وجود ظرفيت‌های بی شمارش از نظر معادن ارزشمند و همچنين ظرفيت گردشگری حرف‌های بسياری برای گفتن دارد و با فراهم کردن شرايط گردشگری نظير ساخت هتلهای کپری کم هزينه و راه‌های دسترسی به آبشاران و مناطق ديدنی اين شهرستان، می‌توان سطح درآمد مردم را ارتقاء بخشيد.

لازمه پيشرفت در اين شهرستان، ابتدای امر تغيير نگرش و ديدگاه مسئولين و معرفی جاذبه و پتانسيلهای موجود است.

مردم بشکرد در حيرت مانده‌اند که مسئولين چگونه تو و اهالی چشم به راه توجه، آنها را فراموش کرده‌اند.

توضيحات:

1- در فرهنگ برهان قاطع بشکرد را شکارگاه معني کرده است

2- در فرهنگ دهخدا و اغلب فرهنگهاي لغت،بش بارانهاي تابستاني معني شده است و بشکرديها به بارانهاي تابستاني بش مي گويند.
نگارنده و عکاس زينب نورالدينی - ندای هرمزگان

بشکرد محروم يا مظلوم؟!
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار