کد خبر: ۷۰۲۶۹۲
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۰۲:۴۶ 13 January 2019

در نظر اکثریت افراد جامعه دزد به کسی گفته می‌شود که از دیوار خانه مردم بالا رفته، یا اتومبیل و اشیاء قیمتی و پول یا اموال دیگران را برای خود به ناحق برداشته باشد.

ولی انواع دیگری از دزدی وجود دارد که به مراتب از دزدیدن اموال مردم مهمتر و آسیب‌رسان تر می‌باشد.
از این بین میتوان به دزدان امنیت و دزدان سلامت اشاره کرد، که با استناد به حدیث نبوی امنیت و سلامت دو هدیه ارزشمند الهی و اساس زندگی هر فرد در جامعه می‌باشد.

یکی از موارد بسیار مشهود دزدیِ سلامت به خطر انداختن جان و سلامتی مردم سهواً و یا خدای ناکرده از روی بی‌توجهی و کوتاهی می‌باشد.
در طول روز افراد زیادی در مراکز درمانی پس از معاینه جهت بررسی رادیولوژیک به مراکز رادیولوژی فرستاده می‌شوند.

سرانه مصرف کلیشه‌های رادیولوژی و قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس در ایران به تنهایی با کل اروپا برابری می‌کند و این نشان دهنده تجویز بی مورد و بیش از اندازه عکس و سی تی اسکن توسط پزشکان می‌باشد، که می‌تواند به طور بالقوه آسیب رسان باشد.

هیچ مرجع مشخصی برای بررسی لزوم این حجم از بررسی رادیولوژی وجود ندارد و چه بسا بسیاری از این بررسی ها بی مورد و بدون اندیکاسیون باشد.

اسفناکتر انجام بررسی رادیولوژی بدون رعایت استاندارد های لازمه توسط کارشناسان مربوطه و نوعی بی خیالی و بی توجهی به سلامت افراد بیمار مراجعه کننده و همراهان آنها می‌باشد.

زمانی که فرد برای انجام عکس و یا سی تی اسکن به مرکزی مراجعه می‌کند. چنانچه در سنین باروری باشد حتماً باید از ناحیه تناسلی و میان تنه وی با روپوش سربی پوشانده شود و از حضور همراه در اتاق رادیولوژی خودداری شود.

در صورتیکه به دلایلی نظیر کودک بودن بیمار و یا بی‌قراری بیمار لازم باشد که همراه داشته باشد حتماً باید همراه بیمار شیلد سربی تیروئید و روپوش سربی داشته باشد تا مانع از عوارض ناخواسته اشعه ایکس گردد.

در مراکز درمانی دانشگاهی و پر ازدحام‌تر به دلیل مراجعه حجم بیشتر بیماران خصوصاً بیماران تصادفی بد حال استفاده بی رویه از روشهای تشخیصی رادیولوژیک جایگزین معاینه و شرح حال شده و خود باعث ایجاد عوارض ناخواسته اشعه در آینده در این افراد می‌شود.

در اتاق عمل و حین جراحی های ارتوپدی و جراحی اعصاب و سایر رشته ها ممکن است که به کرّات بدن بیمارِ بی هوش در معرض اشعه قرار گیرد که این حجم اشعه هیچ جا ثبت نمی گردد و هدیه ای شوم برای بیمار می باشد که میتواند عوارض ناشی از آن سالها بعد خود را نشان دهد.

در بخشهای مراقبت ویژه که از بیماران بد حال متصل به دستگاه عکس رادیولوژی گرفته می شود سایر بیماران به راحتی و بدون پوشش سربی در معرض اشعه قرار می‌گیرند، و این در حالی است که پرسنل و پزشکان حین گرفتن عکس همگی سالن را ترک و یا در پشت دیوار و پاراوان سربی از خود محافظت می کنند.

به راستی چه مرجعی برای رسیدگی و کنترل این ظلم فاحش و دزدی سلامت مردم رنجور وجود دارد؟

در مراکز خصوصی سطح شهر بیماران سرپایی مرتباً در معرض اشعه قرار می گیرند بدون کوچکترین توجهی به حفظ بدن بیمار و مراقبت از آن در بر خورد با اشعه.
به نظر می رسد که متأسفانه کادر درمان توجه کافی به مراجعین بخش رادیولوژی در برخوردبا اشعه نداشته و نوعی بی خیالی و بی توجهی زشت و زننده و عدم بازرسی و نظارت مسئولین مربوطه درنهایت در این بیماران منجر به بروز انواع سرطان ها و نازائی و کم کاری تیروئید گردد.

مردم بدانند که اشعه ایکس پس انداز شومی است که تنها سود آن در دراز مدت بیماری‌های مختلف و خطرناکی است که بعضاً غیرقابل درمان و غیرقابل جبران می‌باشند ، و واجب است در هنگام مراجعه به پزشک در مورد ضروری بودن بررسی رادیولوژی تجویز شده اطمینان حاصل کنند و هم چنین از حقوق شهروندی خود به هنگام گرفتن عکس رادیولوژی و سی تی اسکن آگاهی کافی داشته باشند و مراکزی را که استانداردهای مربوط به محافظت از بیمار در برابر اشعه را رعایت نمی کنند معرفی و رسوا نمایند.

دزدان سلامت خروجی بی توجه‌ای مسئولین هستنددستگاه سی آرم که به کرات طی عملهای ارتوپدی و جراحی اعصاب مورد استفاده قرار می‌گیرد و اشعه آن برای بیمار بیهوش بسیار خطرناک است

دزدان سلامت خروجی بی توجه‌ای مسئولین هستند

انجام شش نوبت سی تی اسکن مغزی در خانمی جوان در مرکز دانشگاهی البته تا حالا

پاراوان سربی جهت محافظت از پرسنل اتاق عمل حین استفاده از سی آرم

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
کاملا ضروریست
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار