مسئول شورای نگهبان کرج در سال ۸۸، همزمان با حماسه ۹ دی در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه آیا امکان تقلب در انتخابات وجود دارد، گفت: به نظر من با توجه به شاکله و ساماندهی برگزاری انتخابات، از زمانی که نظارت بر انتخابات بر عهده شورای نگهبان گذاشته شده است و عوامل اجرایی و نظارتی در پای صندوق های رای حضور پیدا می کنند، امکان تقلب در صندوق های اخذ رای وجود ندارد.
کد خبر: ۶۹۶۶۲۰
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۶ 29 December 2018

حجت الاسلام محمد حسین روحی یزدی درباره فضای انتخابات سال ۸۸ در شهر کرج افزود: کرج تحت تاثیر فضای کل کشور قرار گرفته بود و خواه ناخواه عده ای از افراد تحت تاثیر القائات و ایجاد شبهات تهران قرار داشتند.

وی اظهار داشت: کرج در قالب یکی از شهرستان های استان تهران انتخابات را برگزار می کرد و تعدادی از عوامل فعال یکی از ستادهای فعال که کاندیدای آن رای نیاورده بود با مراجعه به دفتر شورای نگهبان در فرمانداری کرج و محل فعلی استانداری مدعی سلامت یا عدم سلامت انتخابات شدند.

رئیس وقت شورای نگهبان کرج تصریح کرد: پس از سوال اعضای مذکور، با توجه به شناختی که از بنده داشتنند به آنها اعلام کردم، از نظر من برگزاری انتخابات مشکلی نداشته است متقاعد شدند، اعتراض خود را پیگیری نکردند و پذیرفتند در کرج اتفاق خاصی نیفتاده است.

حجت الاسلام روحی یزدی در پاسخ به این سوال که آیا از طرف ستاد آقایان کروبی و موسوی شکایتی در کرج مطرح شد، گفت: اگر در انتخابات ریاست جمهوری شکایتی به دفاتر استانی و شهرستانی ارجاع شود به هیات مرکزی منعکس خواهد شد، در سال ۸۸ نیز با توجه به مراجعه آنها اعلام کردیم شکایت باید به دست هیات مرکزی نظارت بر انتخابات برسد و در مقابل پذیرفتند در برگزاری انتخابات کرج نباید مشکلی وجود داشته باشد.

وی درباره چگونگی اعلام نتایج انتخابات در کرج، افزود: پس از برگزاری انتخابات، طبق روال معمول جلسه مشترکی توسط هیات اجرایی نظارت برگزار شده و بازشمارش آرا و صورت جلسه های ۲ هیات اجرایی و نظارت با یکدیگر تطبیق شده و در صورت مطابقت تجمیع آرا نتایج اعلام خواهد شد و در سال ۸۸ نیز این مهم اتفاق افتاد.

حجت الاسلام روحی یزدی در ارزیابی وضعیت کرج پس از انتخابات ۸۸، اظهار داشت: جو ستادهای انتخاباتی کرج مانند تهران ملتهب نبود و ستادهای میرحسین موسوی و کروبی به لحاظ شناخت از دست اندرکاران انتخابات و وجود اعتماد محلی، در کرج پیگیر این مسئله نبودند که تخلفی صورت گرفته است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا یک روز پس از نهم دی ماه یعنی ۱۰ دی سال ۸۸ راهپیمایی در کرج انجام شد، تصریح کرد: آن سال مسئولیت شورای هماهنگی را بر عهده نداشتم اما با توجه به نزدیکی کرج به تهران، مردم درصدد شرکت در مراسم با شکوه تهران بودند لذا راهپیمایی محکوم کننده اختشاشات ویژه کرج، به یک روز بعد یعنی دهم دی ماه موکول شد.

حجت اسلام روحی یزدی گفت: ۹ دی کمربندی ایمنی برای نظام جمهوری اسلامی است و با فرارسیدن این ایام جلسات بصیرتی، تحلیلی و تبیینی از ۹ تا ۱۹ دیماه در قالب دهه بصیرت برگزار می شود و اجماعات کشوری در راستای افزایش بصیرت مردم بوده و تاثیر قابل توجهی دارد.

وی با اشاره به اینکه ۹ دی هر ساله انقلاب و نظام را تا سال آینده بیمه می کند، افزود: پرداختن به حماسه ۹ دی جایگاه قابل توجه این روز را در کشور نشان خواهد داد.

حجت الاسلام روحی یزدی درباره اعتراف مدعیان تقلب در انتخابات ۸۸ پس از گذشت چند سال، اظهار داشت: برخی معمولا دیر از خواب بیدار شده و اعلام موضع می کنند و الا در همان زمان نیز روسای ستادهای طیفی که رای نیاورده بود اذعان و اقرار کردند با بافتی که ترکیب برگزاری انتخابات در ایران دارد امکان تقلب وجود ندارد.

وی تصریح کرد: تقلب کد مطرح شده برای دامن زدن به جوی بود که در سال ۸۸ ملتهب کرده بودند و اگر از این شعار و کد استفاده نمی کردند قطعا نمی توانستند به خواسته های خود که ایجاد اختشاش، ناامنی و بی اعتمادی در کشور بود برسند.

حجت الاسلام روحی یزدی گفت: مدعیان تقلب ناچار بودند علی رغم اینکه وجدانشان چیز دیگری قضاوت می کرد و به این نکته رسیده بودند که تقلب امکان پذیر نیست، کد تقلب را تکرار کنند تا بتوانند به اهداف خود برسند و این مهم خط و دستوراتی بود که از آن طرف مرزها به برخی عوامل القا و دیکته می شد.

وی افزود: پیش از انتخابات سال ۸۸ کد تقلب محرمانه و انحصاری بود تا پس از انتخابات علنی مطرح شود و عده ای به دنبال این مهم بودند که انتخابات را مخدوش و مورد تردید قرار بدهند.

حجت الاسلام روحی یزدی اظهار داشت: مدعیان تقلب از کد مذکور در جایگاه خود استفاده و آن را مطرح کردند و برخی از ایرانیان انگلستان نشین به این موضوع دامن می زدند و پبگیر این نکته بودند تا به خواسته های سیاسی خود برسند.

مسئول شورای نگهبان کرج در سال ۸۸ در خاتمه خاطر نشان داشت: همسویی عوامل درونی با طراحان بیرونی موجب شد تقلب را مطرح کرده و تا مدتی کشور را به چالش بکشند.

برچسب ها: روحی یزدی ، 9 دی ، البرز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار