پایان رزمایش پیامبر اعظم 12 (+تصاویر)
فرمانده کل سپاه در بخش پایانی این رزمایش گفت: رزمایشی که انجام شد پاسخی بود به ادعاهایی که دشمنان دارند و این را باید بدانند که توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران یک توان بازدارنده است
کد خبر: ۶۹۳۸۱۰
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۱ 22 December 2018

عملیات نیروهای ویژه سپاه درخلیج فارس/ عملیات تهاجمی ساحلی/ سرنگونی پهپاد دشمن با پدافند متحرک

به گزارش تابناک هرمزگان، از ساعات ابتدایی امروز اول دی ماه، مرحله نهایی رزمایش پیامبر اعظم (ص) 12 نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با رمز مقدس یا رسول الله (ص)، با شعار نمایش اقتدار و امنیت پایدار در سایه وحدت ملی و ظرفیت‌سازی‌های نوین دفاعی، در منطقه عمومی خلیج‌فارس در غرب جزیره قشم آغاز شد.

 
در این رزمایش، یگان‌های برگزیده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از جمله واکنش سریع، بالگردهای هجومی، ترابری و بارریز، نیروی مخصوص و تکاوری، پهپادهای رزمی و شناسایی، جنگال، مکانیزه، واحدهای مهندسی و تخریب، سیستم‌های کنترل و فرماندهی و ناوتیپ ذوالفقار 112 منطقه یکم نیروی دریایی سپاه شرکت دارند.
 
همزمان با برگزاری این رزمایش برای نخستین بار از عملیات تهاجمی در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی نیز رونمایی شد.
 
اجرای عملیات آبی- خاکی، سرپل‌ گیری در ساحل، هجوم به ساحل و دفاع از آن از اجزای اصلی رزمایش پیامبر اعظم (ص) 12 است.
 
روز گذشته، تمرینات نیروهای شرکت‌کننده در رزمایش تهاجمی پیامبر اعظم(ص)  12 نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قبل از آغاز این رزمایش برگزار شد.
 
این رزمایش از 24 آذرماه با ستون‌کشی نیروها از استان‌های‌فارس، کرمان و تهرآن آغاز شده و امروز شنبه اول دی‌ماه مرحله نهایی آن در قشم آغاز شد.
 
تهاجم غواصان سپاه به مواضع دشمن/ عملیات آبی خاکی قایق‌های سپاه
 در جریان مرحله نهایی از برگزاری رزمایش «پیامبر اعظم (ص) 12» در منطقه عمومی خلیج فارس غواصان سپاه پاسداران با انجام عملیات آفندی به مواضع دشمن فرضی نفوذ کرده و نیروهای دشمن را مورد تهاجم قرار دادند.

در ادامه رزمایش قایق های سپاه به عملیات پیاده‌سازی نیروها و انجام عملیات آبی و خاکی پرداختند و در مرحله بعد این رزمایش نفربرها و یگان‌های تکاور سپاه وارد ساحل شده و به اجرای عملیات پرداختند.
آتش سنگین یگان «صابرین» علیه دشمن/ شلیک راکت‌های پیشرفته سپاه
مرحله نهایی رزمایش امنیتی دفاعی «پیامبر اعظم (ص) 12» با اجرای عملیات توسط رزمندگان تیپ نیروی مخصوص صابرین در منطقه عمومی خلیج فارس ادامه یافت.

در این رزمایش، رزمندگان شرکت‌کننده در عملیات نفوذی به مواضع دشمن فرضی تهاجم و با اجرای آتش سنگین توپخانه بر روی مواضع دشمن، اقدامات شناسایی، اطلاعاتی و رزمی و با استفاده از پهپادها، شلیک راکت‌های پیشرفته دقیق‌زن از مواضع ثابت و متحرک را انجام دادند.

گفتنی است در مرحله نهایی این رزمایش، سرلشکر محمد علی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران، سرلشکر غلامعلی رشید فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء، سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران و محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه حضور دارند.

عملیات قایق‌های تندرو نیروهای ویژه سپاه در سواحل خلیج فارس
در مرحله نهایی رزمایش پیامبر اعظم(ص) 12 نیروی زمینی سپاه، تکاوران و نیروهای ویژه سپاه با قایق های تندرو سپاه وارد ساحل شده و به مواضع دشمن فرضی حمله کردند.

در این رزمایش یگان‌های برگزیده نیرو اعم از واکنش سریع، نیروی مخصوص و تکاوری، پهپادهای رزمی و شناسایی، بالگردهای هجومی، ترابری و بارریز، جنگال، مکانیزه، واحدهای مهندسی و تخریب، سیستم‌های کنترل و فرماندهی و ناو تیپ ذوالفقار منطقه یکم نیروی دریایی سپاه در آن حضور دارند.
عملیات هلی‌برن بالگردهای سپاه/ رزمایش بالگردهای MI۱۷ هوانیروز
در جریان مرحله نهایی از برگزاری رزمایش «پیامبر اعظم (ص) 12»، بالگردهای هوانیروز سپاه با انجام عملیات هلی‌برن، مواضع دشمن فرضی را مورد تهاجم قرار دادند.

در این رزمایش بالگردهای MI۱۷ هوانیروز نیروی زمینی سپاه با پرواز بر منطقه رزمایش، عملیات بار ریزی و پشتیبانی از نیروهای خودی را اجرا کردند.
در این‌مرحله بالگردهای هوانیروز سپاه مهمات و تجهیزات یگان های عمل کننده را به وسیله چتر در منطقه‌ رزمایش تخلیه کردند.

بالگردهای «کبری» و «طوفان» هوانیروز نیروی زمینی سپاه نیز به اجرای آتش پشتیبانی از یگانهای عمل کننده در رزمایش پرداختند.

در این رزمایش رزمندگان شرکت‌کننده با اجرای عملیات نفوذی به مواضع دشمن فرضی تهاجم و با اجرای آتش سنگین توپخانه بر روی مواضع دشمن، اقدامات شناسایی، اطلاعاتی و رزمی و با استفاده از پهپادها، شلیک راکت‌های پیشرفته دقیق‌زن از مواضع ثابت و متحرک را انجام دادند.

استفاده از مین‌های ضد بالگرد در رزمایش پیامبر اعظم 12

در این رزمایش برای اولین بار از مین‌های ضد بالگرد استفاده خواهد شد و همچنین برای اولین بار واحدهای زرهی از شناورها خارج شده و به سمت ساحل حرکت می کنند؛ در ادامه رزمایش بیشترین حجم آتش در مرحله باز پس گیری اجرا می شود به نحوی که فقط حدود 1000 راکت به منطقه مورد نظر شلیک خواهد شد.

انفجار تله‌های عظیم انفجاری علیه دشمن فرضی

یگان توپخانه نیروی زمینی سپاه پاسداران با انواع گلوله‌ها و توپ‌های هوشمند و نقطه زن، مواضع دشمن فرضی را مورد اصابت و انهدام قرار دادند.

براساس این گزارش، همچنین یگان تخریب و مهندسی نیروی زمینی سپاه نیز با ایجاد تله‌های انفجاری عظیم در عقبه نیروهای دشمن، بزرگ‌ترین انفجار و تخریب‌های رزمایش را به اجرا گذاشتند.

آتش تانک‌های T72 علیه مواضع دشمن
تانک های T72 با خروج از پناهگاهای خود به اجرای آتش علیه مواضع و اتسحکامات دشمن پرداخته و نفربرهای BMP2 نیز از روی شناورها وارد آب شده و نقل و انتقال تکاروان و نیروهای ویژه به منطقه رزمایش را اجرا کردند. 
 
تجهیز بالگردهای کبرا به دوربین‌های حرارتی RU-۲۹۰ + عکس بالگردهای کبرای هوانیروز سپاه پاسداران به دوربین های پیشرفته و بومی RU-۲۹۰ تجهیز شدند. 

به گزارش تسنیم، رزمایش پیامبر اعظم 12 نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که از سلسله رزمایش‌های نزسا است، هم اکنون در جزیره قشم در حال برگزاری است.

از جمله تجهیزات به کار گرفته شده در این رزمایش، بالگردهای کبرا و همچنین بالگردهای جدید طوفان 2 متعلق به هوانیروز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

بالگردهای طوفان 2 در واقع همان بالگردهای ساخت سازمان صنایع هوایی هستند که وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در سال 91 برای اولین رونمایی و اعلام کرد که کبراهای ایرانی به استاندارد این بالگردهای ارتقا خواهند یافت.

اولین بالگردهای طوفان 2 تولیده شده توسط وزارت دفاع

در بالگرد طوفان 2 مجموعه ای ارزشمند از فناوری های بومی صنایع وابسته به وزارت دفاع در حوزه های الکترونیک، اپتیک، لیزر و سلاح بکار گرفته شده که از آن جمله می توان به قدرت تهاجمی آن بواسطه قابلیت هدف گیری بسیار دقیق اشاره کرد.

طوفان 2 در زمان رونمایی از تجهیزات پیشرفته بسیاری به نسبت بالگردهای کبرای موجود در سازمان رزم ارتش و سپاه بهره مند بود اما حالا مشخص است که بالگردهای طوفان 2 که در رزمایش نیروی زمینی سپاه حضور دارند، به دوربین های پیشرفته تری تجهیز شده است.

دوربین جدیدی که روی این بالگرد نصب شده در واقع همان دوربین های پیشرفته و بومی RU-290 است که پیشتر در برخی نمایشگاه های نظامی از جمله ایپاس به نمایش گذاشته شده بود.

آر یو 290 در واقع یک سکوی پایدار شده است که چند دوربین روی آن نصب شده است. این دوربین می تواند جهت جستجو و ردیابی در شرایط مختلف محیطی اعم از تاریکی مطلق، مه، دود، غبار و . . . مورد استفاده قرار گیرد.

این دوربین از دو دوربین دید در روز و دید در شب حرارتی و از یک مسافت یاب لیزری جهت تعیین فاصله هدف بهره می برد. استفاده از از این دوربین ها به نسبت دوربین های قبلی که مسافت یاب لیزری نداشتند، کار را برای خلبان بالگردهای رزمی برای هدف قرار دادن مواضع دشمن و اهداف ثابت و متحرک، به مراتب راحت تر می کند.
 
انهدام پهپاد فرضی دشمن توسط یگان پدافندی نیروی زمینی

یگان‌های پدافند نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در رزمایش پیامبر اعظم 12 موفق شدند یک فروند پهپاد دشمن فرضی را با استفاده از سامانه‌های توپخانه‌ای بر فراز منطقه رزمایش منهدم کنند.
 
رزمایش پیامبر اعظم(ص) با موفقیت پایان یافت

دوازدهمین رزمایش پیامبر اعظم(ص) نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که از 24 آذر و در تهران و اصفهان آغاز شده بود لحظاتی پیش در منطقه عمومی خلیج فارس و در جزیره قشم با دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده با موفقیت پایان یافت.

این رزمایش برای نخستین بار با محوریت عملیات آفندی و تهاجمی برگزار شد و در آن، یگان‌های واکنش سریع، نیروهای مخصوص، تکاوران، بالگردهای هجومی و پشتیبانی، پهپادهای شناسایی و رزمی، مهندسی، مکانیزه، جنگال، موشک های میانبرد و ناوتیپ ذوالفقار نیروی دریایی سپاه حضور داشتند.

تصرف اهداف استراتژیک در سرزمین دشمن، تهاجم از ساحل، پشتیبانی از یگان‌های عمل کننده توسط بالگردها و یگانهای زرهی از جمله مهمترین عملیاتهای اجرا شده در این رزمایش بود.
 
هشدار «سرلشکر رشید» به زمینه‌سازان مداخله قدرت‌های استکباری درمنطقه
سرلشکر غلامعلی رشید فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا (ص) که به منظور شرکت در رزمایش پیامبر اعظم 12 نیروی زمینی سپاه در جزیره قشم حضور دارد، در حاشیه این رزمایش اظهار داشت: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با استفاده از تمامی ابزارهای قدرتی که در اختیار دارند با اشراف اطلاعاتی و رصد تحرکات دشمن، نه تنها تهدیدات را دائماً رصد و ارزیابی می‌کنند، بلکه از آمادگی رزمی لازم برای استفاده از قدرت در مقابله با هر تهدیدی برخوردارند.

رشید افزود: قدرت نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در چهارچوب اهداف و منافع ملی کشور، برای مقابله با هرگونه تهدیدات، سازماندهی و آماده شده است.

وی تصریح کرد: قدرت دفاعی ایران برای مقابله با هرگونه اقدامات تحریک کننده و مداخله آمیز در منطقه، در دفاع از اهداف و آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی و منافع ملی، همواره آماده و رو به افزایش است.

فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا (ص) اضافه کرد: ما تلاش می‌کنیم که با همه‌ی همسایگان خود روابط برادرانه و حسنه داشته باشیم چراکه همسایگان را امنیت خود می‌دانیم، اما به عنوان فرمانده قرارگاه مرکزی حضرت خاتم الانبیاء (ص) از این صحنه و میدان رزمایش نیروی زمینی سپاه هشدار می‌دهیم، هر کشوری که زمینه‌های مداخلات قدرت‌های استکباری را در منطقه فراهم کند، در قدم نخست، بیشترین هزینه را برای رفتارهای غیردوستانه و تحریک آمیز خود پرداخت خواهد کرد.
 
سرلشکر جعفری: رزمایش پیامبر اعظم(ص) عامل بازدارنده در برابر دشمنان است

سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حاشیه دوازدهمین رزمایش پیامبر اعظم نیروی زمینی سپاه که در منطقه عمومی خلیج‌فارس و جزیره قشم برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: رزمایشی که انجام شد پاسخی بود به ادعاهایی که دشمنان دارند و این را باید بدانند که توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران یک توان بازدارنده است و همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند اگر بخواهند یکی بزنند حتماً 10 تا خواهند خورد.

وی افزود: این توانمندی در این رزمایش اثبات شد که جمهوری اسلامی و رزمندگان ما می‌توانند چنین کار عظیمی را انجام دهند. توانمندی دفاعی ایران به نظر ما موجب بازدارندگی می‌شود.

سرلشکر جعفری در پایان تأکید کرد: امیدواریم دشمنان بیش از گذشته به توان پاسخ ما و پاسخ کوبنده به تعقیب بعد از آن پی برده باشند.
 
سردار پاکپور: راهبرد دفاعی سپاه پاسداران در سطح عملیاتی، تهاجم به دشمن است

فرمانده نیروی زمینی سپاه در حاشیه برگزاری دوازدهمین رزمایش پیامبر اعظم نیروی زمینی سپاه و در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: در این رزمایش به همه اهدافی که از پیش تعیین شده بود، دست یافتیم.

وی افزود: همانگونه که قبلا اعلام کردیم، اصول و راهبرد اصلی ما دفاعی است اما در سطوح عملیاتی و تاکتیکی، تهاجمی است.

سردار پاکپور در پایان تصریح کرد: بهترین دفاع، حمله و هجوم است و زمانی که دشمن علیه کشورمان نیتی داشته باشد باید به آن هجوم ببریم چراکه عامل بازدارندگی ما همین هجوم خواهد بود.

سخنگوی رزمایش پیامبر اعظم(ص) 12: سپاه پاسداران آمادگی کامل را برای پشیمان‌سازی دشمن دارد
سردار سرخیلی سخنگوی رزمایش پیامبر اعظم گفت: مرحله نهایی رزمایش پیامبر اعظم 12، از 9 صبح امروز آغاز شده است و همه رسته‌ها شامل زرهی، پیاده، هوانیروز، نیروی مخصوص تکاوری و توپخانه در صحنه حضور دارند.

وی با بیان اینکه مهمترین مسئله ما در این مرحله هماهنگی، کنترل، فرماندهی و اشراف اطلاعاتی در منطقه است، اظهار داشت: هماهنگی که امروز بین نیروی زمینی و دریایی سپاه پاسداران برای یک عملیات مشترک از دریا به ساحل و به عمق منطقه شکل گرفت، کار بسیار دشواری بود که در این زمینه بسیار موفق عمل کرده‌ایم. از ساعت 9 صبح یک عملیات تا به این لحظه انجام شده و عملیات دوم که با هدف باز پس‌گیری و با پشتیبانی توپخانه بود، در حال انجام است که در عین حال بالگردهای هوانیروز در این مرحله وظیفه خود را به نحو احسنت انجام داده‌اند.

سخنگوی رزمایش پیامبر اعظم ادامه داد: در ادامه گردان‌های تکاور از دریا وارد ساحل شدند و تا این لحظه سر پل را باز پس گرفته‌اند. موضوع مهم این است که نیروی زرهی ما امروز از نفربر دوزیست استفاده می‌کند و تا این لحظه همه نفرات را به سلامت در مقصد معین تخلیه کرده است.

سردار سرخیلی در مورد مهمترین بخش رزمایش پیامبر اعظم 12 گفت: مهمترین بخش رزمایش این است که ما بتوانیم تاکتیک‌های جدیدمان را تمرین کنیم.

دکترین دفاعی امروز ما برای نیروی زمینی، تهاجم با شدت، قدرت و سریع همراه با کنترل عملیات است. دشمنان باید بدانند در عین حال که ما موضوع دفاع را در راهبردهای خود داریم ولی در تاکتیک نیروی زمینی سپاه پاسداران آمادگی کامل برای پاسخگویی به هر نوع تجاوز و یا پشیمان سازی دشمن را دارد.


انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار