محمد سایبانی فعال فرهنگی و هنری از عموم علاقه‌مندان برای ساخت یک لند آرت «Land art» با عنوان داماهی در جزیره‌ی هرمز دعوت کرد.
کد خبر: ۶۹۳۰۰۲
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۴ 19 December 2018

به گزارش تابناک هرمزگان، محمد سایبانی، فعال فرهنگی و هنری با انتشار اطلاعیه‌ای از علاقه‌مندان، هنرمندان، فعالان زیست‌محیطی و گردشگری، دانشجوها و دانش آموزان خواست تا در صورت تمایل در ساخت یک اثر محیطی در جزیره‌ی هرمز با نام داماهی مشارکت داشته باشند.

وی در بخشی از این اطلاعیه آورده است: این اثر یک فرش خاکی نیست و طرح آن با سنگ‌های موجود در محیط که اندازه‌ی آنها عموماً از کف دست کوچکتر است اجرا می‌شود و هرچند در ابتدای متن از واژه محیطی استفاده‌شده اما این اثر درواقع یک لند آرت «Land art» است.

وی همچنین در ادامه گفت: این اثر بدون حمایت ارگانهای دولتی و بخش خصوصی اجرا می‌شود، از علاقه‌مندان خواست تا در صورت قصد مشارکت در ساخت این اثر امکانات لازم مانند آب خوردن، خوراک و هر آنچه گمان می‌کنند موردنیاز است همراه داشته باشند.

اضافه کرد: ساخت این اثر در سایت فرش خاکی ساحل سنگ مرغون علاقه‌مندان می‌توانند پنجشنبه 29 آذر بعدازظهر تا غروب و جمعه 30 آذر ساعت 9 صبح تا غروب آفتاب در جزیره هرمز ساحل سنگ مرغون سایت فرش خاکی حضور به هم رسانند.

این فعال فرهنگی و هنری ابراز کرد: مجوزهای لازم جهت ساخت این اثر اخذشده و با توجه به تجربه دهه‌های گذشته پویایی جزیره هرمز راهی ندارد مگر با کمک به آموزش اکوتوریسم و راه‌اندازی تشکلهای مردم‌ نهاد در این راستا که توسط خود شهروندان جزیره هرمز اداره شود.

وی ادامه داد: هرمز به‌ جای تعاونی معدن به تعاونی گردشگری نیاز دارد؛ چرا که توسعه پایدار هرمز با تکه‌ تکه کردن و بخشیدن آن به افراد خاص یا ایجاد سازه‌ها یا شغلهای غیرکارشناسی شده به دست نمی‌آید اما این مهم با رونق گردشگری می‌تواند امکان‌پذیر شود.

این هنرمند اظهار کرد: عنوان این اثر یعنی داماهی، در باور مردم هرمزگان نام موجودی افسانه‌ای است که در دریا زندگی می‌کند. مردم هرمزگان بر این باورند که درون داماهی شهری با خانه‌های بزرگ، سپید و  همیشه نورانی وجود دارد. در این شهر باران می‌بارد و در آن همیشه ‌بهاری پر از گل حادث است و هیچ‌کس گرسنه و بیمار نمی‌شود؛ هیچ جنگی و غم و رنجی در آن وجود ندارد؛ و همه مردم با عشق و برابری در آن زندگی می‌کنند.

سایبانی افزود: داماهی به‌نوعی نمادی از مدینه فاضله، آرمان‌شهر و یا اوتوپیا است که البته به باور ایشان هیچ مدینه فاضله‌ای وجود نخواهد داشت مگر آنکه سنگ به سنگ آن شهر را تک‌تک مردم بنا کنند یعنی همه در ساخت و اداره آن دخیل باشند.

وی ادامه داد: برای همین بهترین نام برای این اثر داماهی است هرچند که پیش‌تر یک فرش خاکی را گروه هنر نو هرمز با همین نام ساخته‌شده اما این اثر به دست همه ساخته می‌شود و متعلق به هیچ فرد یا گروهی نیست.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار