هدف از الحاق جمکران به شهرقم چه بوده است؟!
درحال حاضر وضعیت دورافتاده ترین روستاهای استان قم بهتر از جمکران است، با افزایش خودروها و عبور خودروهای زائران از داخل این منطقه، معابر باریک دیگر جوابگو نیست و شاهد مشکلات ترافیکی در این محدوده هستیم که در حال تبدیل شدن به یک معضل است.
کد خبر: ۶۹۲۵۳۵
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۰ 18 December 2018

به گزارش تابناک قم، روزنامه ایمان در شماره روز دوشنبه 26 آذرماه، 'گزارشی با عنوان «هدف از الحاق جمکران به شهرقم چه بوده است؟! مردمانی که گویا فراموش شده اند» را به قلم «مهدی مرادی» را منتشر کرده است.

در این گزارش آمده است:با مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران درسال 1386پس از چندین سال بلاتکلیفی منطقه جمکران بین بخشداری مرکزی قم و شهرداری منطقه 4 شهر قم، این روستا به شهر قم الحاق گردید و در اولین اقدام شهرداری جمکران تاسیس و چند سالی شهرداری با این عنوان در ساختمانی در اطراف مسجد جمکران مستقر و اقدام به ارایه خدمات می نمود؛ اما پس از تصویب محدوده های جدید مناطق شهری، این منطقه جزو منطقه پنج قم قرار گرفت و ساختمان شهرداری هم از جمکران به میدان پلیس و بعد از آن به میدان ولیعصر(عج ) منتقل شد و عنوان شهرداری جمکران نیز حذف شد.

درحال حاضر پس از گذشت 11 سال از الحاق جمکران به شهر قم هیچ تغییر محسوسی در محدوده مسکونی اطراف مسجد مقدس جمکران مشاهده نمی شود و فقط نامگذاری شوارع و خیابان ها و جمع آوری زباله و رفت و روب و نظارت برساخت و سازها انجام می شود. در این مدت علی رغم درخواست های مکرر شهروندان جمکرانی مبنی بر تعریض معابر اصلی و ایجاد پارک ها و فضاهای تفریحی و ایجاد خطوط اتوبوس و تاکسی گردشی متاسفانه تاکنون هیچ اقدامی در این راستا انجام نشده است.

حال این سوال مطرح است که هدف از الحاق این منطقه به شهر قم چه بوده است؟ اگر قرار بود هیچ اقدامی در جهت ایجاد زیرساخت های شهری و مبلمان شهری در این منطقه که در طول سال نقش بسزایی در خدمات رسانی به زائران مسجد مقدس جمکران دارد، انجام نشود، پس بهتر بود همان روستا باقی می ماند تا بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اجرای طرح های هادی معابر را تعریض نماید تا شاهد بهبود وضعیت تردد در این منطقه بودیم.

درحال حاضر وضعیت دورافتاده ترین روستاهای استان قم بهتر از جمکران است، با افزایش خودروها و عبور خودروهای زائران از داخل این منطقه، معابر باریک دیگر جوابگو نیست و شاهد مشکلات ترافیکی در این محدوده هستیم که در حال تبدیل شدن به یک معضل است؛ به علت عدم جدول گذاری معابر و نبود کانال جمع آوری آب های سطحی در مواقع بارندگی چاه های دفعی جوابگو نیست و شاهد آبگرفتگی مشکل تردد مردم و خودروها هستیم.

شهرداری بر ساخت و سازها نظارت دارد و از ساخت و سازهای غیرمجاز جلوگیری می نمایند. اما مشکلی که در این زمینه وجود دارد این است که شهرداری به علت قرار گرفتن برخی از اراضی درطرح های توسعه ای جمکران پروانه صادر نمی کند؛ ولی اقدام به خرید این املاک هم نمی کند و مردم دچار سردرگمی هستند و تقاضا دارند اگر ملک آنها در طرح قرار گرفته است، شهرداری اقدام به خرید آن نماید و اگر خرید املاک در اولویت شهرداری قرار ندارد، اجازه دهند مردم با اخذ مجوز اقدام به ساخت و ساز نمایند و بلاتکلیف گذاشتن جفا به مردم این منطقه است.

مردم جمکران جزو پیشگامان انقلاب بوده اند و شهید تقدیم راه امام خمینی(ره) نمودند و این مسیر در دوران پس از انقلاب با تقدیم شهدای در دوران دفاع مقدس و اخیرا با تقدیم شهید مدافع حرم ادامه داشته است؛ سزاوارنیست که مردم این منطقه از حداقل امکانات شهری محروم باشند. این در حالی است که به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی در سالهای اخیر شاهد ایجاد زیرساخت های شهری در مناطق محروم و کم برخوردار قم بوده ایم؛ فلسفه الحاق روستاها به شهرها چیزی جز توجه به توسعه و آبادانی و ایجاد مبلمان شهری نیست موضوعی که در مورد جمکران مورد غفلت مسئولان قرار گرفته است.

انتظار مردم جمکران از دکتر سقائیان نژاد شهردار توانمند قم که در سال های اخیر با مدیریت ایشان اقدامات عمرانی قابل توجهی در شهر قم صورت گرفته است و دیگر مسئولان استان این است با اجرای طرح های توسعه ای در بافت مسکونی و داخل محدوده منطقه جمکران گام بلندی در جهت آبادانی این منطقه بردارند که با این اقدام شاهد بهبود وضعیت خدمات رسانی به زائران مسجد مقدس جمکران خواهیم بود. اقدام ماندگاری که رضایت حضرت ولیعصر (عج) را به همراه خواهد داشت.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار