هرچند با تصویب شورای اسلامی شهر یزد بلیط اتوبوس های درون شهری در روز حمل و نقل نیم بها شد اما باز ناوگان حمل و نقل عمومی شهر مورد استقبال شهروندان یزدی قرار نگرفت.
کد خبر: ۶۹۲۲۳۱
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۲ 18 December 2018

به گزارش تابناک یزد، 26 آذرماه در تقویم رسمی کشور به عنوان روز ملی حمل و نقل نامگذاری شده است.اهمیت حمل و نقل و لزوم پرداختن به ناوگان حمل و نقل عمومی شهری سبب شد تا شورای اسلامی شهر یزد که با طرح مهدی جمالی نژاد شهردار سابق یزد مبنی بر رایگان شدن حمل و نقل عمومی شهر که در مناطقی از شهر اصفهان نیز اجرایی شده، مخالفت کرده بود؛ حال در جلسه بیست و چهارم آذرماه شورای اسلامی شهر یزد طی مصوبه ای بلیط اتوبوس های درون شهری در روز حمل و نقل نیم بها اعلام کرد.این مهم یعنی شهروندان یزدی امروز می توانستند در حالی از اتوبوس های شهری استفاده کنند که در این شرایط اقتصادی، عبور شهری خود را با مبلغ نسبتا رایگانی! در دستور کار خود قرار دهند.اما صندلی های خالی اتوبوس ها و همان روند پیشین، بدون هیچ تغییری بیست و ششم آذرماه را نیز به شب رسانند تا این سوال مطرح شود که آیا رایگان شدن این ناوگان بالاخره می تواند شهروندان را مجذوب خود کند یا خیر؟ آیا رایگان شدن ناوگان حمل و نقل عمومی باری از ترافیک شهری خواهد کاست؟ آیا این مهم می تواند آسمان آبی و تمیز روزگار نه چندان دور یزد را دگر بار به ارمغان آورد؟ یا خیر؟!این قهر پیش آمده شهروندان با ناوگان حمل و نقل عمومی شهر نه تنها به نفع شهر و شهرداری و بسیاری از دستگاه ها و نهاد های استان نیست بلکه خود شهروندان یزدی را نیز از معایب این عدم استقبال، تحت الشعاع قرار خواهد داد.طرح ناوگان حمل و نقل شهرداری در دوازدهمین جلسه کمیسیون خدمات شهری شورای شهر یزد با حضور محمدرضا شفیعی رییس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری و کارشناسان حوزه ترافیک مورد تحلیل بررسی قرار گرفت.در این نشست رئیس کمیسیون خدمات شورای شهر با اشاره به هزینه های ناوگان شهری بیان داشت: در بحث ناوگان یک سوم هزینه ها با مردم، یک سوم شهرداری و یک سوم دیگر دولت است که باید کمک کنند.کاشفی زاده در ادامه افزود: در حال حاضر مردم استفاده چندانی از ناوگان حمل و نقل ندارند و بیشتر از تاکسی ها استفاده می کنند و باید با خدمات خود مردم را به استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی تشویق کنیم.اما نکته قابل تامل نطق فلاح مشاور ترافیک بود که ضمن ارائه گزارشی از وضعیت اسف بار اتوبوسرانی در سال های گذشته اظهار داشت: رایگان کردن اتوبوس ها کار مناسب نیست و باید  به سمتی حرکت کنیم که همگانی شدن حمل و نقل به معنی واقعی باشد و شامل تمامی امکانات رفاهی مناسب و سیستم حمل و نقل ما مدرن و لوکس ارائه گردد و این اتفاق نخواهد افتاد مگر اینکه مدیریت شهری از شعار خارج شود و به باور برسد.این مهم در حالی است که محمدرضا شفیعی همچنان مدعی است که با طرح رایگان شدن استفاده از اتوبوس‌های شهر یزد، استقبال بیشتر شهروندان از این خدمات و تردد كمتر خودروهای تك‌ سرنشین در شهر که یكی از عمده‌ ترین مشكلات شهر يزد در مسئله ترافيك است، خود به خود برطرف می شود .وی در این راستا گفته است: با اجراي اين طرح شاهد استقبال بيشتر شهروندان از وسایل حمل و نقل عمومی و به دنبال آن كاهش مشكلات ناشی از آلودگی‌های صوتی، هوا، محیط زیستي و بهداشتی وهمچنین صرفه‌ جویی زمانی در شهر يزد باشيم.شایان ذکر است در حال حاضر ماهانه حقوق كلیه رانندگان اتوبوس‌های شهری مبلغی بالغ بر یك میلیارد و 300 میلیون تومان است كه می بایست به آن هزینه جاري اتوبوس‌ها كه حدود 7 میلیون تومان است را نيز اضافه كرد كه تامین این هزینه‌ ها، پس از رایگان شدن خود بار مالي اضافه‌ اي را بر شهرداری یزد متحمل خواهد كرد.حال این عدم استقبال از ناوگان مذکور دغدغه ای است که هیچ فکر و نظر واحدی در رده مسولان شهری و استانی نسبت به آن ارائه نشده است. حال باید دید واکنش مسئولان نسبت به این عدم استقبال از اتوبوس های شهری آن هم در روز حمل و نقل و بلیط نیم بهای ارائه شده، چیست؟

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار