سخنگوی وزارت بهداشت گفت: ایران یکی از کشورهای موفق در زمینه کاهش مرگ و میرهای‌ ناشی از مادران باردار است و فوتی‌های مادران بر اثر زایمان به میزان 75 درصد در کشور کاهش پیدا کرده است.
کد خبر: ۶۹۱۸۴۴
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۷ 17 December 2018
به گزارش «تابناک تهران»؛ ایرج حریرچی‌ سخنگوی وزارت بهداشت صبح امروز در نشست خبری هفتگی‌ که ساختمان مرکزی وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار کرد: کاهش مرگ و میر‌ و عوارض ناشی از بارداری و زایمان یکی از مهم‌ترین شاخص‌های بهداشت و درمانی در هر کشوری محسوب می‌شود ولی با اینکه زایمان و فرزند‌آوری یک خاطره شیرینی در بین خانواده‌ها است اما ممکن بوده به دلیل بیماری‌های زمینه‌ای با مرگ و میر‌هایی همراه باشد.

وی ادامه داد: در بسیاری از کشورها طی چند دهه اخیر تلاش زیادی جهت پیشگیری از مرگ و میر و عوارض جدی زایمان شده است و خوشبختانه تعداد مادران بارداری که به دلیل زایمان فوت کرده‌اند با انجام اقدامات مناسب کاهش چشمگیری‌ پیدا کرده است.

حریرچی‌ با اشاره به اینکه تا سال 2015 کاهش 70 درصدی مرگ و میر‌ ناشی از بارداری یکی از اهداف توسعه هزاره تعیین شده است، افزود: بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی در سال 2016 ایران یکی از موفق‌ترین کشورها در زمینه کاهش مرگ و میر مادران باردار بوده است و بیش از 75 درصد از مرگ و میرهای‌ مادران باردار در کشورمان کاهش پیدا کرده است و هدف اصلی ما حذف کلی مرگ قابل اجتناب مادران باردار است.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: شایع‌ترین علت بستری در بیمارستان‌های کشور زایمان است به طوری که در سال 95 یک میلیون و 560 هزار و 54 زایمان انجام شده است که این مقدار زایمان در 99.7 درصد از بیمارستان‌های تسهیل کننده زایمان بوده است.

وی با اشاره به اینکه در سال 95 به ازای هر 100 هزار زایمان 18.1 مورد منجر به مرگ مادران باردار شده است و این آمار نسبت به کشورهای مشابه نسبتاً خوب است به طوری که 25 سال پیش 90 مورد مرگ و میر‌ و در سال 56 تعداد فوت‌های مادران باردار 274 مورد به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت بوده است.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: امروزه شاهد کاهش بیش از 93 درصدی مرگ و میر‌ مادران باردار هستیم و خوشبختانه بعد از 40 سال انقلاب اسلامی میزان فوتی مادران باردار از 274 مورد در 100 هزار جمعیت به 18.1 رسیده است.

حریرچی‌ با اشاره به اینکه ما باید به آمار 10 مورد مرگ و میر مادران باردار به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت برسیم، افزود: خونریزی‌ و مسمومیت حاملگی‌ دو علت اصلی مرگ مادران باردار است که افزایش سن زایمان به عنوان یک عامل بیماری زمینه‌ای محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: مرگ و میر مادران باردار بالای 35 سال 3 برابر مادران زیر 30 سال و فوت مادران باردار بیش از 40 سال 4 برابر افراد زیر 30 سال است.

سخنگوی وزارت بهداشت تأکید کرد: 4 استان کشور مرگ و میر مادران باردار بیشتر از سایر نقاط کشور است که وزارت بهداشت در آنجا مستقر و اقدامات مؤثری را برای کاهش میزان فوتی‌های مادران باردار انجام داده است.

حریرچی‌ با اشاره به اینکه در 6 ماهه اول سال 97 آمار سزارین‌ کشور در حدود 50 درصد است، افزود: آمار سزارین‌ یک روند کاهشی در کشور دارد به طوری که در 6 ماهه اول سال از حدود 55 درصد به 47.3 درصد رسیده است که در این میان رقم مطلوب و ایده‌ آل بین 10 تا 15 درصد است.

وی اضافه کرد: آمار زایمان به روش سزارین در کشور ایسلند‌ 14.8، هلند 17 درصد، انگلیس 24 درصد و آمریکا 33 درصد است.

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص تعداد پزشکان متخصص و فوق تخصص در کشور گفت: در حال حاضر 39 هزار و 398 متخصص و فوق تخصص در کشور مشغول به ارائه خدمات بهداشتی – درمانی هستند که از این تعداد 4 هزار و 603 متخصص داخلی، 4 هزار و 544 متخصص زنان و زایمان، 3 هزار و 920 متخصص اطفال، 3 هزار و 327 متخصص بی هوشی، 3 هزار و 243 متخصص جراحی عمومی و زیرمجموعه‌های آن، 2 هزار و 361 متخصص رادیولوژی، 2 هزار و 54 متخصص قلب و عروق، هزار و 709 متخصص ارتوپدی، هزار و 699 متخصص روانپزشک، هزار و 694 متخصص چشم و زیرمجموعه‌های مربوطه‌ است.

وی با اشاره به اینکه آمار پزشکان متخصص در کشور نسبت به قبل از انقلاب به اندازه 10 برابر رشد داشته است، ادامه داد: از نظر تعداد پزشکان متخصص و فوق تخصص هنوز مشکلاتی در برخی از مراکز استان‌ها، مناطق کم برخوردار و محروم داریم که علت این مسئله این است که 4.8 متخصص به ازای هر 10 هزار جمعیت در کشور داریم که این نسبت در کشورهای مشابه بین 2 تا 5 برابر نسبت ایران است.

حریرچی ادامه داد: بیش از 50 درصد از متخصصان در تهران و بیش از 70 درصد از پزشکان متخصص و فوق تخصص در کلانشهرها‌ به دلیل استانداردهای‌ زندگی هستند.

سخنگوی وزارت بهداشت اضافه کرد: وزارت بهداشت به طور متوسط 3 سال می‌تواند پزشکان را در مناطق محروم و مناطق دلخواه این وزارتخانه‌ بفرستد و افرادی که تحت سهمیه‌های بومی و خاص پذیرش شده‌اند 3 برابر مدت تحصیل موظف به فعالیت در این مناطق خاص و محروم هستند که امسال 450 نفر تحت عنوان سهمیه مناطق محروم در 650 سهمیه خاص به ارائه خدمات بهداشتی – درمانی در مناطق تعیین شده مشغول شده‌اند.

وی ادامه داد: در آبان ماه امسال راهنمای عمومی اخلاق حرفه‌ای شاغلین حرفه‌های پزشکی به وسیله سازمان نظام پزشکی ابلاغ شده است و این راهنما در شورای عالی نظام پزشکی به تصویب رسیده است.

برچسب ها: ایرج حریرچی‌
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار