مدیر حوزه سلامت و امنیت غذایی معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از افزایش شیوع دیابت در کرمانشاه به دلیل سبک زندگی ناسالم خبر داد.
کد خبر: ۶۹۱۱۲۸
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۹ 15 December 2018

به گزارش تابناک به نقل از مهر،حسین بیگلری  اظهار داشت: به دلیل سبک زندگی کم تحرک و ماشینی و تغذیه نامناسب حتی در دانش آموزان با مصرف فست فودها، نوشابه، غذاهای حاوی قند و چربی بالا و استرس های مزمن موارد بیماری دیابت در سالهای اخیر افزایش چشمگیری داشته است.

وی افزود: از آنجا که گروهی از افراد مبتلا به دیابت از بیماری خود مطلع نیستند و این بیماری در درازمدت عوارض بدی برکلیه، چشم، عروق و اعصاب محیطی دارد به همین دلیل امروزه یکی از عوامل خطر اصلی بروز سکته های قلبی و مغزی در کشور بیماری دیابت است.

مدیر حوزه سلامت و امنیت غذایی معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بیان کرد: همچنین از طرفی عده زیادی از بیماران دیابتی به دلیل عدم کنترل قندخون در دراز مدت به نارسایی کلیه ودیالیزی شدن فرد منتهی می شود.

وی گفت: بسیاری از مراجعات به چشم پزشکی به دلیل عوارض چشمی ناشی از دیابت بر روی شبکیه و بیشتر مراجعات به بیمارستان ها به دلیل عوارض پای دیابتی است.

بیگلری بیان کرد: باید اطلاع‌رسانی مستمرانجام شود تا خیلی از افرادی که دیابتی نیستند با انجام تست قند خون ناشتا از بیماری خود مطلع شوند و افرادی که مطلع هستند اما بیماری خود راجدی نمی گیرند توجه بیشتری به کنترل بیماری داشته باشند زیرا با کنترل بیماری امکان اینکه فرد زندگی سالمی داشته باشند فراهم است.

به گفته مدیر حوزه سلامت و امنیت غذایی معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه همچنین کسانی که در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند و قند خون آن ها بین ۱۰۰تا ۱۲۵ میلی گرم است اگر قندخون را کنترل نکنند در آینده به دیابت مبتلا خواهند شد.

وی بر توصیه هایی شامل داشتن تحرک بدنی مناسب، ورزش بر اساس توانایی اسکلتی- عضلانی هر فرد، تغذیه شامل مصرف میوه و سبزی و لبنیات کم چرب، خودداری از فست وفوت، نوشابه وغذای پرچرب، پرهیز از مصرف قند و شکر، کنترل وزن دانش آموزان و افرادی که چاقی شکمی دارند،کنترل استرس های روزمره جهت پیشگیری وکنترل بیماری دیابتی تاکید کرد.

مدیر حوزه سلامت و امنیت غذایی معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: دیابت در دنیا معضلی جهانی است و موارد شیوع آن در کشور و استان نیز به دلیل سبک زندگی کم تحرک و تغذیه ناسالم در حال افزایش است.

بیگلری با بیان اینکه استان کرمانشاه جز استان‌های با شیوع متوسط دیابت است گفت: روند ابتلا در کل استان، کشور و جهان روبه افزایش است بنابراین باید در افق آینده توجه بیشتری بر کنترل دیابت برای جلوگیری از عوارض خطرناک آن در دستور کار قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه به طورکلی شیوع دیابت در کشور روبه افزایش است افزود: بیش از هفت درصد جمعیت به دیابت مبتلا هستند و همواره عده ای از بیماری خود خبر ندارند.

مدیر حوزه سلامت و امنیت غذایی معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خاطرنشان کرد: افرادی که در دو نوبت قندخون ناشتای بالاتر از ۱۲۶ میلی گرم دارند دیابتی تلقی می شوند و افرادی که قندخون آن ها بین۱۰۰ تا میلیگرم است ۱۲۵ در معرض خطر خطر هستند همچنین دیابت نوع دو در افراد بالای ۳۰ سال شایع تر است.

 

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار