معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام:
شیوع دیابت در استان ایلام 7.9 درصد است که از میانگین کشوری (9.2) کمتر است ولی این موضوع نباید برنامه های پیشگیرانه و آگاهی بخش به عموم مردم را در خصوص خطرات شیوع این بیماری که تعداد زیادی از افراد در را سطح جهان به خود گرفتار کرده غافل کند..
کد خبر: ۶۸۹۴۹۳
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۰ 11 December 2018

به گزارش تابناک ایلام؛  بیماری دیابت درمان قطعی ندارد اما قابل کنترل است و می توان با کنترل قند خون در محدوده طبیعی از بروز عوارض آن پیشگیری کرد.

بیماری دیابت یک اختلال در سوخت و ساز بدن است که عوامل ژنتیکی و محیطی در بروز آن نقش دارند و 2 نوع است که در نوع اول تولید انسولین در بدن بطور کامل قطع می شود در نتیجه قند موجود نمی تواند وارد سول ها شده و انرژی بدن را تامین کند.

در این اختلال انسولین به میزان کافی در بدن وجود ندارد یا قادر نیست وظایف خود را بدرستی انجام دهد، در نتیجه بعلت وجود مقاومت در برابر آن قند خون نمی تواند بطور موثر وارد سلول های بدن شده و مقدار آن بالا می رود.
دیابت نوع دوم که غیر وابسته به انسولین است نیز معمولا در بزرگسالی دیده می شود.

افزایش شیوع بیماری دیابت طی سال های اخیر در جهان این بیماری را به بزرگترین اپیدمی تاریخ تبدیل کرده است.

در سال 2015 برای اولین بار تعداد کودکان و نوجوانان کمتر از 14 سال در جهان که مبتلا به دیابت نوع یک هستند از مرز نیم میلیون نفر گذشت و در حال حاضر یک میلیون کودک و نوجوان کمتر از 19 سال مبتلا به دیابت نوع یک هستند.

سالانه چهار میلیون نفر بدلیل این بیماری جان خود را از دست می دهند.

از طرف دیگر 392 میلیون نفر در جهان دچار اختلال تحمل کلوگز هستند که در صورت عدم مداخله موثر اغلب آنها مبتلا به دیابت خواهند شد.

تا پایان سال 2017 بیش از 425 میلیون نفر از مردم 20 تا 79 سال دنیا مبتلا به دیابت بودند که تا سال 2045 بالغ بر 619 میلیون نفر خواهند شد.

در حال حاضر حداقل 11 درصد جمعیت بالای 25 سال کشورمان مبتلا به دیابت هستند و حداقل 25 درصد آنان از بیماری خود آگاه نیستند.

بمنظور آگاهی عموم مردم درباره بیماری دیابت و تاکید بر اهمیت اصلاح شیوه زندگی و با توجه به اینکه خانواده ها نقش مهمی در رفع عوامل خطر قابل تغییر برای دیابت نوع 2 بازی می کنند باید با آموزش و ترویج فعالیت بدنی و تغذیه مناسب باعث افزایش کیفیت زندگی خانواده ها شویم.

** شیوع دیابت در استان ایلام 7.9 درصد است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام گفت: شیوع دیابت در استان ایلام 7.9 درصد است که از متوسط کشوری ( 9.2) کمتر و بر همین اساس طبق این بررسی شیوع دیابتیک در استان 14 درصد است.

دکتر راضی ناصری فر افزود: در دانشگاه ایلام برنامه هایی برای شناسایی بیماران دیابتی و پیگیری و مراقبت آنان وجود دارد که تا سال 95 این برنامه تنها در مناطق روستایی اجرا می شد و بر اساس غربالگری شیوع دیابت در مناطق روستایی 3.8 درصد است بنابراین با اجرای برنامه های تحول سلامت هم اکنون در مناطق شهری نیز این برنامه در حال اجراست.

وی یادآور شد: در این راستا همه افراد بالای 30 سال جامعه از نظر برخی علائم بررسی شده و با انجام فرآیند خطرسنجی بیماری های قلبی، عروقی میزان قند خون آنان نیز اندازه گیری شده و در نهایت بیماران دیابتی شناسایی و تحت درمان مراقبت های بعدی قرار می گیرند.

ناصری فر علائم مشخصه این بیماری که یکی از شایع ترین بیماری های متابولیکی است را میزان قند خون بالای 120 میلی گرم در دسی لیتر در حالت ناشتا و پرخوری و پر نوشی عنوان کرد.

وی گفت: بیماری دیابت بر 2 نوع است نوع اول معمولا قبل از 30 سالگی ظاهر می شود و علت آن فقدان یا کمبود انسولین است که بسیاری از این بیماران لاغر و نیازمند انسولین هستند.

وی در خصوص دیابت نوع 2 افزود: این نوع از دیابت در بزرگسالی رخ می دهد و عوامل متعددی مانند اضافه وزن و چاقی، عدم فعالیت بدنی، سن بالای 30 سال، رژیم غذایی نامناسب و وراثت در آن نقش دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام گفت: رژیم غذایی برای درمان دیابت از اهمیت خاصی برخوردار است بخصوص در بیماران نوع 2 که تقریبا 80 درصد آنان چاق هستند، بنابراین رژیم غذایی و ورزش یکی از درمان های اصلی برای آنان بشمار می رود.

وی تاکید کرد: داروی پایین آورنده قند خون بعنوان یک درمان کمکی نه یک درمان اصلی در کنار رژیم غذایی مناسب و ورزش بکار گرفته می شود از اینرو بیمارانی که دچار افزایش وزن هستند باید از راه کاهش انرژی دریافتی و افزایش مصرف انرژی از میزان بافت چربی اضافه بدن بکاهند.

دکتر ناصری فر یادآور شد: بیماران دیابتی برای کنترل و جلوگیری از تغییرات قند خون ترتیب مصرف مواد غذایی را بصورت وعده اصلی و میان وعده ها رعایت کنند، بجای سه بار غذا خوردن معمولی همان مقدار غذا را در 6 بار میل کنند.

وی ادامه داد: قندهای ساده باید از رژیم غذایی بیماران دیابتی حذف شود، تا حد امکان از گوشت سفید مانند ماهی بجای گوشت قرمز استفاده کنند، مقدار دریافت نمک را در حد پایین نگه دارند، استرس، اضطراب و فشار روحی را کاهش دهند و بیمارانی که در کنار رژیم غذایی قرص نیز مصرف می کنند برای جلوگیری از پایین افتادن قند خون، قبل از خواب یک میان وعده مصرف کنند.

** هشت درصد زنان و هفت درصد مردان ایلامی دیابت دارند

کارشناس مسئول بیماری های غیر واگیر مرکز بهداشت ایلام در خصوص بیماری دیابت در استان اظهار کرد: بر اساس پیمایش بررسی عوامل خطرآفرین سال 95 هشت درصد زنان و هفت درصد مردان ایلامی به دیابت مبتلا هستند.

دکتر اسد احسان زاده گفت: 2 درصد از بیماران مبتلا به دیابت در ایلام مربوط به مناطق روستایی و بین 11 تا 12 درصد مربوط به مناطق شهری است.

وی مهم ترین علائم این بیماری را تکرار ادرار، خشکی دهان و تشنگی بیش از حد، پرخوری، احساس ناگهانی خستگی، کاهش وزن بدون دلیل، تاری دید، احساس سوزش و مورمور شدن دست ها و پاها و تاخیر در التیام زخم ها عنوان کرد.

کارشناس مسئول بیماری های غیر واگیر مرکز بهداشت ایلام افزود: علت اصلی این بیماری بطور کامل مشخص نشده اما مهم ترین دلایل بروز آن استعداد ژنتیکی، اختلال ها و بیماری سیستم ایمنی بدن و برخی ویروس ها است و رعایت نکردن تغذیه مناسب و شیوه زندگی احتمال پیشرفت آنرا در افراد مبتلا افزایش می دهد.

احسان زاده با بیان اینکه دیابت طبیعی کمتر از 100 میلی گرم بر دسی لیتر است، گفت: یکی از روش های تشخیص دیابت اندازه گیری قند خون ناشتا است و در صورتیکه میزان آن بین 100 تا 126 میلی گرم در دسی لیتر باشد، فرد دارای پیش دیابت است.

وی تاکید کرد: اما اکنون اندازه گیری قند ناشتا ملاک اصلی تشخیص این بیماری نیست بلکه روش جدید برای تشخیص دیابت آزمایش هموگلوبین است که اگر میزان آن بیش از پنج تا هفت میلی گرم در دسی لیتر باشد، فرد در معرض ابتلا به این بیماری است.

دکتر احسان زاده دیابت حاملگی را نوع دیگری از این بیماری عنوان کرد و افزود: حدود چهار درصد از زنان در طول زمان بارداری بطور موقت به این نوع از دیابت مبتلا می شوند و ظرف مدت کوتاهی پس از پایان دوران بارداری از بین می رود.

به گفته وی 6 اصل مهم در کنترل دیابت آموزش، کنترل وزن، تغذیه، ورزش و فعالیت بدنی، داروها و خود مراقبتی است./ح

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار